A-merken blijven populairst
20-02-2013
• leestijd 1 minuten
Bekende merken als Campina, Marlboro en Douwe Egberts hebben in Nederland vorig jaar de grootste omzet gedraaid in supermarkten. Net als in 2011 vormen zij de top 3 van de jaarlijkse Merken Top 100, die woensdag werd gepubliceerd door onderzoeksbureau SymphonyIRI Group.
Zelfde merken als 2011
Campina spant de kroon met een omzet van net geen 400 miljoen euro. Marlboro (379,5 miljoen) en Douwe Egberts (347,1 miljoen) volgen op gepaste afstand. Coca Cola, Heineken, Unox, Dr. Oetker, Friesche Vlag, Pall Mall en Becel maken de top 10 compleet. Dezelfde merken vormden ook de top 10 in 2011; enkele hebben alleen stuivertje gewisseld.
Huismerken doen het goed
Huismerken halen de top 10 niet, maar zijn wel aan een opmars bezig. Hun omzet groeide gemiddeld met 4,6 procent, terwijl de A-merken het moesten doen met een gemiddelde groei van 1,6 procent. Ook de afgelopen jaren lieten huismerken al een forsere groei zien dan A-merken.
Goed jaar diepvriesvoeding
Volgens de onderzoekers was 2012 een goed jaar voor diepvriesvoeding. Niet alleen steeg Dr. Oetker, bekend van onder meer diepvriespizza's, een plekje in de top 10, ook producenten van diepvriessnacks en ijsjes gooiden hoge ogen. Dat komt vooral door respectievelijk een zomer met veel sport op tv en het goede weer in de tweede helft van de zomer.