'Belastingdienst blunderde bij vervanging blauwe envelop'
04-04-2016
• leestijd 1 minuten
De Belastingdienst heeft volgens de Nationale Ombudsman geblunderd bij de vervanging van de blauwe envelop door digitaal verkeer. De termijn waarop dit gebeurde was te kort, waardoor het publiek zich overvallen voelde. Dat bericht Trouw maandag.
'Zwakkeren tussen wal en schip'
Volgens ombudsman Reinier van Zutphen mag de overheid burgers nooit dwingen tot contact via de computer. Juist de zwakkeren in de samenleving zouden daardoor tussen wal en schip raken. De fiscus zou de digitale postbus alleen moeten aanbieden als 'extra service'.
Kloof
Van Zutphen kreeg duizenden klachten over het verdwijnen van de blauwe envelop. Zo'n 50.000 huishoudens in Nederland hebben geen internetverbinding. Ook zijn twee miljoen mensen laaggeletterd. De digitalisering van de overheid maakt de kloof met deze kwetsbare burgers alleen maar groter, waarschuwt de ombudsman. ANP
Nieuws over de blauwe envelop uit Kassa: