7 op 10 Nederlanders shoppen vaker lokaal door corona
05-10-2020
• leestijd 1 minuten
Zeven op de tien Nederlanders (69 procent) shoppen vaker bij lokale
ondernemers dan een jaar geleden. Dat meldt betaaltechnologiebedrijf
Mastercard op basis van onderzoek. Dat is vergelijkbaar met de rest van
Europa, aangezien 74 procent van de Europeanen vaker de lokale winkelier
bezoekt.
Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben veel Nederlanders (76
procent) meer sympathie voor de buurt en buurtwinkels. Gemak, rijen voor
grote supermarkten en reisbeperkingen spelen een belangrijke rol bij
het herontdekken van buurtwinkels, aldus Mastercard.
Meer contact met buren
Ook hebben de Nederlanders sinds de coronacrisis meer contact met
mensen uit de buurt. Een op de vier bezit een reservesleutel van de
buren, twee derde neemt onlinebezorgingen voor de buren in ontvangst en
ruim een kwart zit in een WhatsAppgroep met buurtgenoten. Uit het
onderzoek blijkt dat scholen, cafés, bakkerijen, sportclubs en parken de
populairste locaties zijn binnen een gemeenschap in Nederland.
Verder toont het onderzoek aan dat twee op de vijf Nederlanders (39
procent) bewust naar de lokale ondernemer gaan om de lokale gemeenschap
overeind te houden. Bijna een kwart (23 procent) geeft aan dat dit komt
door een versterkte relatie met lokale winkeliers. ANP