Ruim twee derde van de Nederlanders wil de mogelijkheid hebben om in de supermarkt naar het toilet te kunnen. Voor één vijfde van de Nederlanders is een toilet in de supermarkt zelfs belangrijk of essentieel. Dit blijkt uit onderzoek van het MDL Fonds onder meer dan 1000 Nederlanders.
Uit het onderzoek blijkt dat tien procent van de Nederlanders alleen naar een supermarkt gaan als ze zeker weten dat daar een toilet aanwezig is. Het aanbieden van een toilet zou daarom bij kunnen dragen aan het werven van extra klanten. Eerder onderzoek heeft al aangetoond dat winkels omzet mislopen doordat klanten eerder naar huis gaan wanneer ze een toilet nodig hebben.
In andere landen is het al vaker normaal om een toilet in de supermarkt te hebben, terwijl je dit in Nederland minder vaak tegenkomt. In een enkele supermarkt waar al wel een toilet aanwezig is, zijn de reacties positief. Supermarktmanager Patrick Kalkhoven deelt hierover met het MDL: “Wij ontvangen veel positieve reacties van ouderen, ouders met kinderen en volwassenen.”
Het aanbieden van toiletten in supermarkten kan ook helpen om boodschappen doen voor mensen met een beperking of chronische aandoening makkelijker te maken. Eén op de vier durft namelijk soms tot vaak niet de deur uit wanneer er geen sprake is van opengestelde toiletten.
Zaterdag besteedt Kassa aandacht aan de openbare toegankelijkheid voor mensen met een beperking
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!