6000 handtekeningen petitie 'Liefde voor Muziek' voor behoud live-muziek
23-06-2020
•
leestijd 2 minuten
•
93 keer bekeken
•
De Nederlandse muziekbranche overhandigt komende donderdag de resultaten van de petitie 'Liefde voor Muziek' aan OCW-minister Van Engelshoven. Vorige maand werd deze petitie gestart om aandacht te vragen voor de huidige situatie in de muziekindustrie. De sector ging als eerste op slot en zal als laatste weer open gaan. Hierdoor loopt de sector vele inkomsten mis en zal zeker 50 procent van de 150.000 mensen werkzaam in de sector de crisis financieel niet overleven zonder extra ondersteuning.
De petitie is afkomstig van onder meer artiesten en hun fans, promoters, toeleveranciers, agenten, boekers, managers en platenlabels. Zo'n 9000 bedrijven ondertekenden de petitie. Tienduizenden banen dreigen door de coronacrisis verloren te gaan. Livemuziek bestaat namelijk niet alleen uit de artiesten op podia, maar ook uit onder andere de boekingskantoren, technici, zaalbeheerders, marketeers, cateraars en beveiligers. De sector bestaat dus uit meer dan alleen de met subsidie ondersteunde kunstinstellingen of de grote promotors. Het voortbestaan van de Nederlandse industrie hangt volgens de sector aan een zijden draaitje. Zo biedt het toestaan van honderd bezoekers bij concerten geen perspectief, maar kost het juist geld. Ondanks dat de sector blij is met de initiële generieke financiële steunmaatregelen van de overheid, is dit onvoldoende voor ZZP'ers en bedrijfseigenaren. Daarom wordt gevreesd dat het hele culturele ecosysteem zonder compensatie van minimaal twee kwartalen met -letterlijk- nul inkomsten, zal instorten.
Onschatbare waarde van cultuur
De petitiestarters wijzen op de verbindende factor van cultuur en de onschatbare waarde ervan. Zo blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat de bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie (bbp) 3,7 procent bedraagt. Dat staat gelijk aan een waarde van 25,5 miljard euro. Dit gaat gepaard met een aandeel van 4,5 procent in de totale werkgelegenheid. De cultuursector is hiermee bijna net zo groot als bouwnijverheid (4,2 procent) en tweemaal zo groot als landbouw, bosbouw en visserij samen (1,6 procent). Huishoudens in Nederland consumeren daarnaast voor 14,1 miljoen euro aan cultuur- en mediaproducten.