Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
500 miljoen euro voor studenten en onderwijs ter compensatie voor vertraging
15-05-2020
•
leestijd 2 minuten
•
117 keer bekeken
•
Het kabinet trekt bijna 500 miljoen euro extra uit voor het onderwijs in de coronacrisis. Zo gaat er 200 miljoen rechtstreeks naar studenten in hun laatste studiejaar, die nu door de coronacrisis vertraging oplopen. Verder gaat er 244 miljoen euro naar het basis onderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo om het inhalen van achterstanden te compenseren.
Studenten die zich voor het komende collegejaar inschrijven en voor eind januari 2021 afstuderen, krijgen een tegemoetkoming. Deze tegemoetkoming komt neer op zo'n drie maanden les- of collegegeld. Het ministerie van Onderwijs gaat er vanuit dat deze mensen zonder de crisis deze zomer zouden zijn afgestudeerd.
Vergoedingen hoger onderwijs en mbo'ers
Studenten in het hoger onderwijs krijgen 535 euro, mbo’ers die een bol-opleiding volgen 300 euro en mbo’ers in een bbl-opleiding combineren 150 euro. Dat geld krijgen ze, mits ze op tijd hun diploma halen, in het eerste kwartaal van volgend jaar. Studenten in het hoger onderwijs van wie de aanvullende beurs deze zomer afloopt, krijgen daarnaast eenmalig 1500 euro. En mbo-studenten met een basisbeurs die zou aflopen, kunnen op 800 euro rekenen.
Vergoedingen onderwijsaanbieders en bedrijven met leerwerkbanen en stages
Met de 244 miljoen euro moet het voor scholen en andere onderwijsaanbieders in het primair en voortgezet onderwijs en mbo mogelijk worden buiten de reguliere lessen om meer les en ondersteuning te geven aan leerlingen die achterstanden hebben opgelopen. Voor bedrijven die stages en leerwerkbanen aanbieden aan mbo-studenten, komt tevens extra geld beschikbaar en worden bepaalde subsidies naar voren gehaald. Hier stelt het kabinet 30 miljoen voor beschikbaar.
Voor taallessen aan nieuwkomers wordt 21 miljoen uitgetrokken om achterstanden in te halen. Het afstandsonderwijs tijdens de crisis is "minder effectief gebleken dan voor leerlingen die de taal wel machtig zijn", aldus het ministerie.