Op 16 maart vorig jaar werd de Rode Kruis Hulplijn in het leven geroepen voor consumenten om over corona en daaraan verwante onderwerpen te praten. Dagelijks wordt de organisatie nog zo'n vijftig keer gebeld. Er zijn inmiddels in totaal 30.000 telefoontjes ontvangen.
Het Rode Kruis merkt vooral dat mensen nu een luisterend oor nodig hebben. Eerder waren het vooral praktische vragen "Zij voelen zich
vaak eenzaam en een gesprek met een hulpverlener van de Hulplijn zorgt
dan voor wat verlichting of biedt concrete hulp."
Vrijwilligers
Doordat de Hulplijn (070-4455888) gekoppeld is aan het ‘Let op Elkaar
Netwerk’ kunnen na een belletje door het hele land ook vrijwilligers
worden ingeschakeld om bijvoorbeeld boodschappen te doen of medicijnen
op te halen. Ongeveer 12 procent van de gesprekken levert zo’n concrete
hulpvraag op, bijvoorbeeld ook naar de mogelijkheid om iemand naar de
teststraat of priklocatie te brengen.
Eenzaamheid
Maar vaker draait het dus uiteindelijk om eenzaamheid. "Ook valt het
op dat er mensen zijn die Het Rode Kruis bellen, omdat zij moeite hebben
met de digitalisering van de samenleving. Veel communicatie is digitaal
en als je geen computer of smartphone hebt of daar niet mee om kunt
gaan, is dat een probleem. Alternatieven zijn lastig te vinden, ook
omdat buurthuizen of bibliotheken gesloten zijn", zegt Het Rode Kruis.
Voor anderstaligen biedt het Rode Kruis WhatsApp-Hulplijnen in het
Turks (06-48158053), Arabisch (06-48158055), Tamazight (06-48158055),
Chinees (06-48158057), Portugees (06-48158083) en sinds vorige week is
er ook een Poolse WhatsApp-Hulplijn (06-48158064). ANP