Volgens Hans de Kok, directeur van Pricewise, liggen de kosten van autoschade veel hoger bij elektrische auto's dan bij brandstofauto's. Elektrische auto's zijn dus niet alleen duurder in aanschaf, maar er komen ook duurdere onderdelen bij kijken. Hierdoor is het veel prijziger om bij schade een onderdeel te vervangen of herstellen. “Om die reden zijn de premies voor autoverzekeringen voor dit soort wagens vaak hoger, maar ook omdat veel verzekeraars het voertuigvolg-beveiligingssysteem van onder andere Tesla’s niet erkennen als officiële beveiligingsklasse. De keuze in het aantal autoverzekeringen voor een elektrische wagen wordt daarom veel kleiner en snel duurder”, aldus De Kok.
Het onderzoek van Pricewise werd uitgevoerd onder 1.000 mensen. Hieruit blijkt dat de groep die overweegt binnen vijf jaar elektrisch te gaan rijden met name bestaat uit automobilisten tussen de 18 en 34 jaar. Hiervan overweegt 41 procent binnen vijf jaar elektrisch te gaan rijden. Daarnaast is er ook een groep die helemaal nooit elektrisch wil gaan rijden. Een op de tien Nederlanders is het niet van plan. De hoge aanschafwaarde speelt volgens De Kok een grote rol bij de overweging.
De subsidiepot voor nieuwe elektrische auto's ging per 1 juli in. Deze is nu ook al leeg. Toch kopen de meeste Nederlanders liever een tweedehands auto, concludeert De Kok. En het aanbod van tweedehands elektrische auto's is nu nog nagenoeg nihil. “Daarnaast bestaat de groep die reeds elektrisch rijdt vooral uit automobilisten met zakelijke elektrische auto's of lease-auto’s. Mocht in de komende vijf jaar inderdaad ruim dertig procent van de automobilisten in een nieuwe of tweedehands elektrische auto gaan rijden, dan zal dit voor een flinke toename in duurdere schades kunnen zorgen. Dit zou kunnen betekenen dat de autopremies voor elektrische wagens de komende jaren zullen blijven stijgen of de voorwaarden van deze verzekeringen zullen verslechteren,” stelt De Kok.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!