Soms denk je: dat Kanniewaarzijn! En dan bel je Astrid Joosten en het team van Kanniewaarzijn van BNNVARA.
Officiële reactie BMW
03-10-2017
•
leestijd 3 minuten
•
2617 keer bekeken
•
In de aflevering van 3 oktober werd in Kanniewaarzijn aandacht besteed aan de zaak van Christiaan Visser. Na de uitleg van KNWZ vindt u de reactie van BMW.
Uitleg Kanniewaarzijn:
Christiaan Visser die een tweedehands BMW in Duitsland kocht, heeft te maken met twee garanties: de eerste garantie is de Europlus garantie die de klant de optie biedt om in alle BMW garages in Europa reparaties uit te laten voeren. De garages zouden vervolgens met Europlus de betaling regelen zodat de klant de reparatie niet hoeft voor te schieten.
De tweede garantie is de wettelijke garantie die over heel Europa geldt, ook bij tweedehands producten. De lengte van deze garantie hangt af van het product, maar in Nederland geldt dat de verkoper de eerste 6 maanden moet aantonen dat het gebrek de schuld van de koper is. Daarna is deze ‘bewijslast’ andersom. Volgens deze wettelijke garantie is de verkoper aansprakelijk voor de schade, mits die in de garantieperiode is aangemeld.
De Europlus garantie is verwarrend omdat ze iets belooft dat volgens BMW Nederland niet per se uitgevoerd hoeft te worden. Dat zou betekenen dat de partij die de garantie heeft gegeven wanprestatie pleegt. Die partij moet de daardoor veroorzaakte schade (= de kosten die de consument heeft moeten maken) vergoeden.
Christiaan Visser kan nu twee dingen doen die in feite op hetzelfde neerkomen: hij kan de verkopende garage in Duitsland aanspreken op de Europlusgarantie. Maar Christiaan Visser kan ook beroep doen op de wettelijke garantie. Omdat hij de schade binnen de garantieperiode van 1 jaar heeft aangemeld, is de verkoper verplicht tot reparatie.
Onze conclusie is dat kopers van een tweedehands BMW in Duitsland niets hebben aan de Europlus garantie, omdat het concern BMW weigert internationaal samen te werken . Tenzij ze bereid zijn om de kosten bij een Nederlandse garage voor te schieten. De aantrekkelijkheid van de Europlus garantie is daarmee vervallen.
Op 22 september 2017 kreeg Kanniewaarzijn deze reactie van BMW Nederland.
"Vooropgesteld vinden wij als overkoepelende BMW organisatie in Nederland de kwestie van de heer Visser zeer vervelend. Tegelijkertijd kunnen we er, zeker achteraf, niet omheen ook naar de feitelijke omstandigheden te kijken.
De Europlus-garantie is een verzekering die (buiten de fabrieksgarantie) wordt aangeboden door de Duitse BMW-dealerorganisatie, niet door BMW AG. Voor deze Europlus-garantie zijn er geen wettelijke of contractuele afspraken die een Nederlandse BMW dealer verplichten om per definitie reparaties aan Duitse auto’s uit te voeren en vervolgens de factuur te claimen bij Europlus. In de Europlus garantiebepaling wordt gesteld dat de eigenaar zijn auto bij een Nederlandse BMW dealer kan aanbieden voor een offerte van de garantiewerkzaamheden.
Deze offerte dient vervolgens door de dealer óf door de eigenaar zelf te worden ingediend bij Europlus. Dit is niet gebeurd. Derhalve kón Europlus ook niets uitkeren. Het feit dat de Duitse dealer telkens verwees naar de Nederlandse dealer doet hier niets aan af.
Noch BMW Group Nederland, noch de betreffende Nederlandse BMW dealer kan verantwoordelijkheid nemen voor de Duitse dealer, maar omdat deze dealer eveneens aangeeft de situatie zeer te betreuren, crediteert hij de volledige factuur (25611733 t.w.v. €726,69) ten gunste van de heer Visser. Dit is zeer coulant, want volgens de garantievoorwaarden van Europlus komen diagnosewerkzaamheden en slijtagedelen niet in aanmerking voor vergoeding."