© cc-foto: schnoog
Zwitserland kampt net als andere landen met een groeiend autoprobleem. Het aantal filekilometers is de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld en dat veroorzaakt veel overlast. Niet alleen met tijdverlies maar ook met luchtverontreiniging en sluipverkeer. De regering onderzoekt daarom oplossingen om het probleem terug te dringen. Over een van de voorstellen die Simonetta Sommaruga, de sociaaldemocratische minister van Verkeer, bekijkt ontstaat meteen al veel beroering.
Sommaruga wil onderzoeken of het zinvol is de maximumsnelheid op traditioneel drukke snelwegen terug te brengen tot 60 kilometer per uur. Dat zou moeten leiden tot een vlottere doorstroming. Critici stellen dat de automobilisten dan uit zullen wijken naar provinciale wegen waar de maximum snelheid 80 kilometer per uur is. Dat zou de verkeersonveiligheid juist vergroten.
Voorstanders weerleggen die kritiek want vanwege de files wordt er nu al uitgeweken naar provinciale wegen. En de snelheid beperken is een bewezen methode om de doorstroming te vergroten. Dus dan voorkomt de lage maximumsnelheid juist dat de automobilisten sluiproutes zoeken. Deskundigen zeggen dat snelheidsverlaging wel werkt maar dan tot 80 en 85 kilometer per uur. Daar staat weer tegenover dat de lagere maximumsnelheid het voor automobilisten ook aantrekkelijk moet maken om naar alternatief - openbaar - vervoer te zoeken.
Er wordt ook gekeken naar andere methodes, zoals het in de spits afsluiten van afslagen en het invoeren van rekeningrijden. Duidelijk is wel dat er iets moet gebeuren. Wat het precies gaat worden, zal vermoedelijk pas over een jaar beslist worden.
cc-foto: schnoog