Waarom ik van standpunt ben veranderd en we Zwarte Piet moeten lozen
Ik ben om. Schmink die Pieten maar af. Teveel zwarte medemensen voelen zich erdoor aangevallen, beledigd en gekrenkt (ik heb dit overigens vooral van blanke Nederlanders gehoord, maar wie ben ik om aan hun goede trouw te twijfelen?) en in dat licht is de vraag of de traditie wel of niet met slavernij en racisme te maken heeft eigenlijk niet meer zo relevant.
Wat geven de voorstanders nu eigenlijk helemaal op als Piet niet meer Zwart is? Ja, natuurlijk heeft de hele discussie trekken van een kijk-mij-nou-lekker-policor-zijn-hype en ook wel wat van Nederlandertje-pesten (kinderhaters als Prem Radhakishun hou je altijd), maar serieus: over tien jaar zijn we vergeten dat Piet ooit Zwart was. Vraagje: als we straks Kleurenpieten hebben, mogen die dan wel ook zwart zijn, anders is het nogal discriminerend naar blanken (Witte Piet), Chinezen (Gele Piet), Indianen – sorry: native-Americans (Rode Piet) of de Na’vi (Blauwe Piet).
Dat ik om ben is niet direct een persstopper, daar ben ik mij terdege van bewust. En ik had mij nog wel zo voorgenomen mij niet in de discussie op Joop.nl te mengen. Twaalf opiniestukken en een stortvloed aan ‘nieuws’-achtige artikelen en videodingetjes leken mij eerlijk gezegd wel genoeg. Tot ik Han van der Horsts uitstekende column ‘Zwarte Piet en het hoofddoekje’ las. Ik hoop dat je mij deze interpretatie van je artikel niet kwalijk neemt, Han, maar kort gezegd is de strekking: wanneer bepaalde groepen zich door een traditie beledigd voelen, maakt het weinig uit wat de oorspronkelijke bedoeling van de traditionelen precies was. Een beetje wat ik hierboven ook schreef over racisme en slavernij.
Hoofddoekje Van der Horst noemt het hoofddoekje, de nikaab en de boerka. Voor ieder normaal denkend mens zijn dit duidelijke uitingen van diepgeworteld seksisme en vrouwenhaat binnen de islam. Dat vrouwen die hoofdbedekking vaak vrijwillig dragen doet weinig ter zake, Piet wordt ook niet gedwongen zijn gezicht zwart te schminken. En dat de bedoeling van de hoofddoekdraagster (of haar man, vader, broer, enz. die haar tot dracht dwingt) een heel andere is, is ook niet relevant. Veel moderne westerse vrouwen en mannen zien boerka, nikaab en hoofddoek als een belediging. Weg ermee dus!
En nu we toch bezig zijn, kunnen we eventjes als de sodeju dat ritueel slachtverbod toch invoeren? Voor duizenden schapen komt het net te laat, maar het staat buiten kijf dat miljoenen dierenvrienden deze barbaarse traditie als uiterst schadelijk en beledigend ervaren. Anders dan bij Piet en hoofddoekje staat bij het relislachten vast als een huis dat de dieren een onnodig langzame en uiterst pijnlijke dood sterven. Opnieuw zeg ik: weg ermee .
Wat mij brengt bij een ‘feestje’ dat wel degelijk schadelijk is voor kinderen: besnijdenis. En als u niet gelooft hoe schadelijk, raad ik u aan in de Youtube-zoekmachine ‘circumcision’ te typen en te genieten van al het fraais dat aan uw ogen voorbijtrekt. Klik wel even op het mute-megafoontje om het geluid uit te zetten, anders zal het gekrijs van pijn en uit pure doodsangst van de onverdoofde kleintjes tot tenminste 5 december achtervolgen.
Barbarij Het is natuurlijk een absolute schande, een aanfluiting dat in een modern, beschaafd land dit soort barbarij niet allang is verboden. Maar nu we afstand van Zwarte Piet doen is het misschien tijd om ook aan het rituele martelen en verminken van kleine kinderen een einde te maken. Een oude man, een klein kind en een mes – het lijkt mij persoonlijk een minder wenselijke combinatie dan een Moor, een roe en een zak. En als die man dan ook nog eens een religieuze functie vervult, wat kan er dan in godsnaam misgaan? Wist u trouwens dat in de ultraorthodoxe joodse traditie die oude man het piemeltje van het kind in zijn mond neemt en het bloed er vanaf zuigt. Ik heb het niet verzonnen, echt niet! Het heet metzizah b’peh en ik zeg: weg ermee .
Ik heb er nog meer: zondagssluiting, kerkklokken (en anticiperend alvast de muezzins en hun adhan ), gescheiden zwemmen, religieus onderwijs, de EO… Stuk voor stuk zinloze tradities zonder enige waarde die mij (en met mij vele anderen) mateloos irriteren, krenken en beledigen. Weg ermee.
Kom op Nedertraditionalisten, wees eerlijk, als we van die hele meuk kunnen afkomen enkel door Piet af te schminken, is dat dan niet een heel kleine prijs voor een heel groot goed? Zwarte Piet is een anachronisme, zeg maar gerust: Piet is dood. Maar over welk ander anachronisme schreef Friedrich Nietzsche dik 130 jaar geleden al hetzelfde?