Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Zin en onzin in de pensioendiscussie

  •  
31-05-2023
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
6632 keer bekeken
  •  
janslagter

Door tegenstanders van de Wet Toekomst Pensioen wordt beweerd dat het pensioen onzeker wordt door afhankelijkheid van beleggingsresultaten. Tegelijkertijd wordt door de tegenstanders gewezen op de toename van de pensioenvermogens sinds 2008 zonder dat die verdeeld zijn door verhoging van pensioenen. De tegenstanders van de nieuwe wet vinden dat het pensioen in de nieuwe wet afhankelijk wordt van beleggingsopbrengsten. Je kunt volgens mij niet enerzijds wijzen op de gunstige beleggingsresultaten in het huidige systeem en vervolgens het toekomstige systeem afkraken omdat, net als nu, het stelsel afhankelijk is naast premie-inkomsten van beleggingsresultaten.

Het huidige pensioensysteem heeft obstakels waardoor niet geïndexeerd kon worden hoewel de pensioenreserves meer dan verdubbeld zijn. Stelselmatig werd door een ruime politieke meerderheid geweigerd deze obstakels op te ruimen. In tegendeel er werden obstakels toegevoegd. Zo werd de grens voor indexatie in 2015 verhoogd van 105% dekkingsgraad naar 110/125%. Ook wordt door een ruime parlementaire meerderheid de wettelijke leeftijd onafhankelijke pensioenpremie en opbouw afgeschaft. Door die afschaffing is compensatie aan werknemers van 45 jaar en ouder noodzakelijk.

De nieuwe pensioenwet is nodig omdat geweigerd wordt door een ruime politieke meerderheid om de huidige obstakels op te ruimen. Door de nieuwe wet kunnen onnodige grote reserves wel toegedeeld worden aan werknemers en gepensioneerden.

Heeft die nieuwe wet dan geen nadelen? Volgens mij wel.

De nieuwe pensioenwet heeft nieuwe obstakels zoals de het afwentelen van de compensatienoodzaak op de pensioenvermogens. Zoals gezegd die compensatie is nodig voor werknemers van 45 jaar en ouder omdat het pensioensysteem gewijzigd wordt. Een ander obstakel is het ongelijk verdelen van reserves en toekomstige beleggingsopbrengsten. Ook wordt het mogelijk dat met meer geld wordt gerekend in een leeftijdscategorie dan gespaard. Voor gepensioneerden dreigt een dalende pensioenuitkering bij het stijgen van de leeftijd. Tenzij in de onderhandelingen per pensioenfonds besloten wordt tot een zogenaamd collectieve uitkeringsfase voor gepensioneerden.

Een negatief aspect zijn ook de kosten die gepaard gaan met het omrekenen van de huidige pensioenaanspraken van werkenden en van gepensioneerden. Die kosten worden op de pensioenfondsen afgewenteld.

Samengevat de politiek heeft obstakels aangebracht in het huidige pensioenstelsel waardoor een nieuw stelsel nodig is. Maar de nieuwe pensioenwet heeft nieuwe obstakels. Mensen die stellen dat het huidige stelsel beter is, “vergeten” dat de meerderheid van het parlement weigert de huidige obstakels op te ruimen en jarenlang indexaties van pensioenaanspraken achterwege zijn gebleven ondanks de toegenomen pensioenvermogens. Ook “vergeet” men dat het huidige pensioenstelsel, net als het nieuwe, afhankelijk is van beleggingsopbrengsten. Ik verwijt overigens de vakbonden veel te weinig aan de maatschappelijke discussie te hebben deelgenomen over huidige en toekomstige wet pensioen.

Vakbonden hebben in 2019 over het Pensioen en AOW-akkoord hun leden geraadpleegd in een referendum gecombineerd met ledenvergaderingen. Jan Slagter van omroep Max is dat vergeten. Hij verwijt de vakbonden hun leden niets gevraagd te hebben en niets te vragen. Over het overgaan naar het nieuwe stelsel worden de leden opnieuw geraadpleegd per pensioenfonds. Dat is positief. De FNV raadpleegt zijn leden, werkenden en gepensioneerden, per pensioenfonds over het overgaan en de condities waaronder over te gaan naar het nieuwe stelsel. Negatief is dat die raadpleging, volgens de FNV-website, niet over de voorstellen gaat maar alleen over de uitkomst van onderhandelingen.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (12)

stokkickhuysen
stokkickhuysen
1 jun. 2023 - 10:40
Het punt van compensatie mag wat mij betreft verduidelijkt worden met een rekenvoorbeeld. Is dit niet een indirecte manier om de kosten van systeemwijziging bij de jongeren neer te leggen?
7 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens1 jun. 2023 - 12:02
@ stokkickhuysen Ik denk eigenlijk dat niemand een rekenvoorbeeld kan geven dat exact laat zien hoe die compensatie wordt bekostigd. Als ik daar zelf over nadenk moet dat afhankelijk zijn exacte afdracht van de 45-jarige en de omvang van de reserve van het fonds en de leeftijdsopbouw van de deelnemers. Ik denk dat zoiets per individu berekend moet worden en dat daarvoor een goede econometrist nodig is. Het is mij trouwens ook nog steeds niet duidelijk waarvoor die 60 miljard transitiekosten nodig zijn. Dat kunnen onmogelijk personele en uitvoeringskosten zijn. Wellicht moet daar ook de compensatie uit komen. Ik verwacht dat de individuele fondsen eerst hun ledenraden en daarna de deelnemers gaan informeren.
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 jun. 2023 - 20:02
De transitiekosten zouden uit te leggen moeten zijn.
DaanOuwens
DaanOuwens2 jun. 2023 - 7:20
@ DanielleDefoe Ik denk ook dat die transitie kosten wel te verklaren zijn. Maar ik denk niet dat er sprake is van een eenduidig verhaal. Het zal wel sterk verschillen per pensioenfonds. De kwaliteit van de administratieve organisatie is ook overal niet even goed. Dus het antwoord op deze vraag wordt een diffuus verhaal waarvan ik denk dat dat vervolgens niet als antwoord wordt gezien en de discussie alleen maar verder doet oplaaien. Maar 60 miljard is een nogal fors bedrag er moet wel iets te zeggen zijn.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 jun. 2023 - 13:49
Ik heb me voorgenomen een en ander aan de experts over te laten.
DaanOuwens
DaanOuwens2 jun. 2023 - 17:00
@ DanielleDefoe Ik denk dat iedereen in de komende gaat meemaken hoe het werkt. En wellicht zal dat veel kritiek doen verstommen. En er zullen altijd mensen zijn die ontevreden blijven.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 jun. 2023 - 18:42
Dat laatste is zeker.
Pater
Pater3 jun. 2023 - 11:51
@Stik Integendeel, het gaat bij de transitiekosten vooral om het compenseren van de nadelen voor de groep boven de 40. In het oude solidaire beleid betaalden de jongeren mee voor de ouderen, net zo als de ouderen deden toen ze nog jong waren. Omdat de bijdrage van de jongeren nu wegvalt (individuele potjes) ontstaat voor deze groep een groot tekort. @Daan, Danielle Zie boven. De uitvoeringskosten komen daar nog eens bovenop.
Pater
Pater
31 mei 2023 - 16:28
Eindelijk een goeie analyse op Joop. Er had nog bij kunnen staan dat rechts aanvankelijk aanstuurde op een vergaande privatisering van de pensioenen via de verzekeringsbedrijven. Er had ook nog bij kunnen staan dat Van Rooijen, ex-staatssecretaris, ex-2eKamerlid 50 plus, meerdere moties en amendementen heeft ingediend om indexering mogelijk te maken, wat makkelijk kom omdat de hoge beleggingswinsten de lage rente op obligaties ruim compenseerden. Die werden door rechts allemaal weggestemd. En een belangrijk nadeel van de nieuwe wet is, dat werkgevers niet meer mee hoeven te betalen aan een verhoging van de pensioenpremies, als dat ooit onverhoopt nodig zou zijn.
HansKuypers
HansKuypers
31 mei 2023 - 12:33
Ik ben geen pensioen-kenner. Toch voel.ik twijfels: 1. Is dit niet een eerste stap om het pensioen geheel te individualisering om ons dan het bekende Zwitsers Leven gevoel te geven(gebakken lucht dus). 2. Is deze hervorming niet ook de basis om de AOW premie over te hevelen naar de individuele pensioenpot? 3. Wordt de werknemer straks niet min of meer verplicht bij onvoldoende pensioenopbouw om door te werken tot St Juttemis? 4. Het lijkt er dus op dat één laatste restjes solidariteit in de samenleving wordt verkwanseld en we straks een kopie worden van de VS.
1 Reactie
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman31 mei 2023 - 16:51
Werken tot st. juttemis? Ik ga dan wel biljarten in de open penitentie inrichting voor zwakbegaafde criminelen. Af en toe een goed boek, TV en een babbel en en veel rust, de staat gaat wel zorgen. Net zoals de Japanse bejaarden doen, vrijwillig naar de gevangenis, warm en droog met eten en zorg. In Canada gaan daklozen vrijwillig de winter doorbrengen in de gevangenis, wat heb je te verliezen?
Joop  den Uil
Joop den Uil
31 mei 2023 - 11:54
Als het hele stelsel bij met Ministerie van Financien en Belastingen gaat horen heb ik er een hard hoofd in of alles wel in die computer in Den Haag zal passen... ze hebben nu al problemen met een BTWeetje dus zal het met een 15 miljoen verschillende individuen eventjes wennen worden.... De ICT's staan te popelen neem ik aan
Gerygrr
Gerygrr
31 mei 2023 - 11:07
SP stemde tegen…..
2 Reacties
Gentleman
Gentleman31 mei 2023 - 13:56
En terecht
itsme3
itsme331 mei 2023 - 17:53
Dat is het motto van de SP: "stem tegen, stem sp". Vandaar dat ze ook nog nooit iets voor hunkiezers bereikt hebben.
Grooteman2
Grooteman2
31 mei 2023 - 9:26
Alleen al het feit dat de uitsplitsing miljarden gaat kosten maakt het nieuwe stelsel bij voorbaat slecht. Dat geld moeten de pensioenfondsen ophoesten en raad eens waar ze dat vandaan halen? Ongeacht hoe mijn deel er ooit uit gaat zien (en in hoeverre ik kan checken of dat goed gedaan is), sinds gisteravond is dat al een stukje lager.
HankRearden4
HankRearden4
31 mei 2023 - 9:18
Probleem is dat weinigen weten wat gevolgen zijn, maar dit soort financiële ingrepen doorgaans wordt ingegeven door lobbyisten van hebzuchtige partijen als Blackrock, die in dit geval wereldwijd zijn gaan scouten naar kapitaal, zagen dat Nederland relatief grootste pensioenpot ter wereld heeft, en onder greenwashende ESG (environmental, social, governance) doelen Nederlands pensioenvermogen gaat beleggen (1). In VS zijn inmiddels al 19 staten die tegen dit soort politiek en niet financieel gemotiveerde investeringen zijn, simpelweg omdat deze geen rendement opleveren (2). Dus voor lezers en toekomstige rechtzaken inloggen op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/, screenshots maken van voorspelde uitkeringen, uitprinten/archiveren, en over x-aantal jaren nog eens kijken of bedragen noemenswaardig zijn toe- en/of afgenomen (vrees laatste). 1. https://www.reuters.com/business/sustainable-business/apg-launches-first-index-funds-tap-dutch-sustainability-drive-2021-09-08/ 2. https://nypost.com/2022/08/16/blackrock-faces-scrutiny-from-19-state-ags-over-esg-investments/
3 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens31 mei 2023 - 11:36
@ HankRearden4 Jij schrijft: Dus voor lezers en toekomstige rechtzaken inloggen op Je kan je beter wenden tot je pensioenfonds. En zeker tot de ledenraad https://www.pggmenco.nl/over-ons/ledenraad/. Daar wordt immers het beleggingsbeleid besproken met alle belanghebbenden. En als die namens de leden besluiten op een bepaalde manier te beleggen dan behoort dat tot hun bevoegdheid. En rechtszaak heeft dan geen enkele zin. Het is hier de VS niet.
DanielleDefoe
DanielleDefoe31 mei 2023 - 12:21
[je kan je beter wenden tot je pensioenfonds. ] Goed advies.
stokkickhuysen
stokkickhuysen1 jun. 2023 - 10:25
'(vrees laatste)' Angst is een slechte raadgever, en dat blijkt temeer uit dit pensioendebat.
DaanOuwens
DaanOuwens
31 mei 2023 - 9:12
Goed verhaal. Eindelijk een tekstje ontbloot van al het idealistische en ideologische geleuter. Geen gemekker over solidariteit. Dat de pensioenopbouw individueel wordt is voor mij een belangrijke verbetering. In het oude systeem is solidariteit verworden tot iets wat de ene groep kan claimen en de andere groep moet leveren. En zodra dat altijd eenrichtingsverkeer is, is solidariteit ballast geworden. De schrijver verwijst naar een aantal pijnpunten in het huidige stelsel en roept de vraag op of die inderdaad tot een nieuw stelsel moeten leiden. Wat mij betreft wel, vanwege de solidariteitsdiscussie, en de noodzakelijke individuele flexibiliteit in de opbouw en premie afdracht, maar hier worden wel de goede vragen neergelegd. Was er een andere grens voor indexatie mogelijk? En wat dan te doen met de gevolgen? Wat te doen als te veel is geïndexeerd? Gaan dan de lopende pensioen uitkeringen omlaag? De schrijver biedt geen antwoorden voor de lelijke problemen, maar stelt hier volgens mij wel de goede vragen.
1 Reactie
Martin van der Linde
Martin van der Linde31 mei 2023 - 12:41
Daan, helemaal eens. Laten we de zaken op inhoud beoordelen en daar discussie over voeren en niet op grond van politieke kleur.
weereenmening
weereenmening
31 mei 2023 - 8:56
Het feit dat politici voor zichzelf andere regelgeving hebben geregeld zegt genoeg denk ik.
1 Reactie
Bert van der Neut
Bert van der Neut31 mei 2023 - 10:21
Gedaan om art 63 van de Grondwet te omzeilen. "Geldelijke voorzieningen ten behoeve van leden en gewezen leden van de Staten-Generaal en van hun nabestaanden worden bij de wet geregeld. De kamers kunnen een voorstel van wet ter zake alleen aannemen met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen." Als je dan de pensioenwet met een gewone meerderheid hebt aangenomen, dan heb je dus een probleem als je die voor "iedereen" laat gelden.
Volrin
Volrin
31 mei 2023 - 8:55
"Door tegenstanders van de Wet Toekomst Pensioen wordt beweerd dat het pensioen onzeker wordt door afhankelijkheid van beleggingsresultaten." Dat is een feit. "De tegenstanders van de nieuwe wet vinden dat het pensioen in de nieuwe wet afhankelijk wordt van beleggingsopbrengsten." Dat is geen mening, dat is een feit. Dat het huidige systeem structurele problemen heeft maakt de bovenstaande punten niet minder waar.
5 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens31 mei 2023 - 9:02
@ Volrin In alle systemen is en wordt het pensioen afhankelijk van de beleggingsresultaten. Zowel het oude als het nieuwe. Dat levert een risico op. De vraag is waar je dat risico neerlegt. Bij welke groep? De huidige gepensioneerden? De bijna gepensioneerden? Of bij de jongeren?
Volrin
Volrin31 mei 2023 - 9:24
@DaanOuwens Mijn bezwaar was dat de auteur schrijft alsof die twee stellingen meningen zijn in plaats van feiten. De rest van uw reactie heeft niks te maken met mijn punt en is ook niet iets wat ontken of bekritiseer.
PietKonings
PietKonings31 mei 2023 - 10:26
Wat doen ze nu met het geld?
DaanOuwens
DaanOuwens31 mei 2023 - 11:32
@ Volrin Jij schrijft: Mijn bezwaar was dat de auteur schrijft alsof die twee stellingen meningen zijn in plaats van feiten. Mijn bezwaar naar aanleiding van jouw tekst is dat het meningen zijn over de wenselijkheid van de invoering van het nieuwe stelsel. Door net te doen of je deze mening los kan zien van het feit dat de tegenstanders deze mening hebben doe jij alsof het objectieve feiten zijn. Mijn opmerking dat pensioenen sowieso afhankelijk zijn van beleggingen is dus relevant.
DanielleDefoe
DanielleDefoe31 mei 2023 - 12:24
Wat doen ze nu met het geld? Beleggen natuurlijk net als vroeger. Een pensioenfonds is geen geldpakhuis,
PGS
PGS
31 mei 2023 - 8:51
Een zinning tegengeluid in deze pensioendiscussie is deze man in deze video. (https://www.youtube.com/watch?v=rgUqph81ENQ)
5 Reacties
PietKonings
PietKonings31 mei 2023 - 10:23
Goede bron! Ze nodigen zonder probleem een veroordeelde antisemiet uit!
oproerkraaier
oproerkraaier31 mei 2023 - 11:57
Over die site stond recentelijk nog een artikel op joop. Als die site tegen is zal het wel goed zijn.
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk31 mei 2023 - 14:53
"Als die site tegen is zal het wel goed zijn." Wat een simplistische gedachte. De wereld zit genuanceerder en complexer in elkaar.
bv-user-56417
bv-user-5641731 mei 2023 - 16:57
@IkHebAltijdGelijk "Wat een simplistische gedachte. De wereld zit genuanceerder en complexer in elkaar." Ik kan me levendig voorstellen hoe uitputtend lastig dat voor jou is, en dan vooral de nuance.
DaanOuwens
DaanOuwens1 jun. 2023 - 9:07
@ PGS Jij schrijft: Een zinning tegengeluid in deze pensioendiscussie Wat is er zinnig aan? Deze man beweert dat er nu al voldoende geld in de pensioenreserves zit om iedereen pensioen te geven. Zij quote is: Wij sparen te veel. Volg zijn gedachtegang en Nederland kan ophouden met inleggen in de pensioenfondsen. En dat wordt zonder enig weerwoord uitgesproken. En volgens jou is dat een zinnig tegengeluid? Lijkt mij niet.
Kalle Post
Kalle Post
31 mei 2023 - 8:31
Vergeet buiten dit alles nooit dat de goedkeuring van deze Pensioenwet er door werd gejaagd met steun van GroenLinks/PvdA o.l.v Paul Rosenmöller bewust vlak voor 1 juni, de datum waarna er ten gevolge van de verkiezingen geen meerderheid in de Eerste Kamer meer zou zijn hiervoor. Mede dankzij dus.
1 Reactie
PietKonings
PietKonings31 mei 2023 - 10:25
Dat klopt niet . . . https://t.ly/YXvq

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor