Het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft het ministerie van Infrastructuur niet geïnformeerd over een mislukt ICT-project, dat liefst vijf maal duurder uitviel dan begroot. Duizenden mensen kwamen zonder rijbewijs te zitten door achterstanden die waren opgelopen door dat project. Dit blijkt uit een onderzoek dat ZEMBLA deed naar het project, dat oorspronkelijk 7 miljoen had moeten kosten maar inmiddels geschat wordt op 34 miljoen.
Uit interne documenten van het CBR, die ZEMBLA heeft ingezien, komt naar voren dat wat in 2016 al had moeten zijn opgeleverd, nu nog steeds niet af is. Een nieuw computersysteem had de groei van het aantal nieuwe aanvragers voor een rijbewijs moeten opvangen, maar zorgde door de problemen slechts voor achterstanden. Het project staat door de kostenstijging nu in de top drie van duurste ICT-projecten die onder het toeziend oog van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werden uitgevoerd.
Tot nu toe meldde dat ministerie aan de Tweede Kamer dat vanaf 2017 elf miljoen meer was uitgegeven dan gepland. In werkelijkheid lag dit bedrag op 27 miljoen, vanaf 2013. Volgens het ministerie komt dit omdat het CBR de juiste cijfers en periode niet openbaarde. “Er worden nu mensen uit Vietnam ingevlogen om de problemen op te lossen,” zegt een voormalige ICT-manager van het CBR aan ZEMBLA.
Nieuwe ICT-systemen en de Nederlandse overheid is geen gelukkige combinatie gebleken. Meerdere keren ging het mis, waarbij kostenoverschrijding en mismanagement terugkerende problemen bleken. Deze week nog maakte minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit bekend dat per direct de stekker wordt getrokken uit de ontwikkeling van een nieuw computersysteem voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. De Belastingdienst kende ook grote tegenslagen bij de invoering van nieuwe ICT-oplossingen.