Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

ZEMBLA: CBR houdt mislukt ICT-project achter voor Tweede Kamer

  •  
17-04-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
136 keer bekeken
  •  
Rijschool_Midden-Groningen,_Hoogezand_(2018)
Het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft het ministerie van Infrastructuur niet geïnformeerd over een mislukt ICT-project, dat liefst vijf maal duurder uitviel dan begroot. Duizenden mensen kwamen zonder rijbewijs te zitten door achterstanden die waren opgelopen door dat project. Dit blijkt uit een onderzoek dat ZEMBLA deed naar het project, dat oorspronkelijk 7 miljoen had moeten kosten maar inmiddels geschat wordt op 34 miljoen.
Uit interne documenten van het CBR, die ZEMBLA heeft ingezien, komt naar voren dat wat in 2016 al had moeten zijn opgeleverd, nu nog steeds niet af is. Een nieuw computersysteem had de groei van het aantal nieuwe aanvragers voor een rijbewijs moeten opvangen, maar zorgde door de problemen slechts voor achterstanden. Het project staat door de kostenstijging nu in de top drie van duurste ICT-projecten die onder het toeziend oog van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werden uitgevoerd.
Tot nu toe meldde dat ministerie aan de Tweede Kamer dat vanaf 2017 elf miljoen meer was uitgegeven dan gepland. In werkelijkheid lag dit bedrag op 27 miljoen, vanaf 2013. Volgens het ministerie komt dit omdat het CBR de juiste cijfers en periode niet openbaarde. “Er worden nu mensen uit Vietnam ingevlogen om de problemen op te lossen,” zegt een voormalige ICT-manager van het CBR aan ZEMBLA.
Nieuwe ICT-systemen en de Nederlandse overheid is geen gelukkige combinatie gebleken. Meerdere keren ging het mis, waarbij kostenoverschrijding en mismanagement terugkerende problemen bleken. Deze week nog maakte minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit bekend dat per direct de stekker wordt getrokken uit de ontwikkeling van een nieuw computersysteem voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. De Belastingdienst kende ook grote tegenslagen bij de invoering van nieuwe ICT-oplossingen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (6)

stokkickhuysen
stokkickhuysen
19 apr. 2019 - 14:34
De overheid moet eigen ITers in dienst nemen en indien nodig die zelf (verder) opleiden. Net zoals bijvoorbeeld de belastingdienst. Is er informatie over het success van IT projecten in het bedrijfsleven? Ik weet van sommige grote beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven die IT implementaties van 250 M plus hebben gescrapped.
Spanveer
Spanveer
18 apr. 2019 - 0:56
Er moet niets veranderd worden. Dat trekt de ICT industrie niet. Die leeft van de blunders bij de overheid.
Jay K
Jay K
17 apr. 2019 - 15:06
Probleem is dat de ICT zo ingewikkeld gemaakt wordt en eigenlijk nooit afgemaakt. De applicaties vooral bij de overheid zijn vaak maatwerk en zelfbouw. Nadat zij dit gebouwd hebben moet het gedocumenteerd worden, maar daar houden ICTers niet zo van en managers ook niet. Dat kost tijd en ach... joh.... je weet toch wel hoe de app werkt? Ik ben bij overheids instanties geweest die nog niet zo lang geleden van mening waren dat bedrijfscritische applicaties uit het DOS tijdperk nog op Windows 2008 Server moesten kunnen draaien, want het was erg belangrijk, niet gedocumenteerd, maar de hele bende zou omvallen als het niet zou werken. Tot nu toe was het elke keer gelukt bij migraties en wisten ze wel dat ze er eigenlijk 15 jaar eerder al afscheid van hadden moeten nemen... met veel kunst en vliegwerk hadden ze het de voorgaande migraties aan de praat gekregen en de waarschuwing dat de applicaties vervangen moesten worden, werden weer genegeerd. Dus elke keer worden de problemen door de overheden weer vooruitgeschoven en als er een beheerder met pensioen gaat of komt te overlijden dan zijn de problemen niet te overzien. Als extern bureau is dit natuurlijk heerlijk. Je levert je project op waarbij de meerprijs ligt bij documentatie dus doet de overheid dat liever niet. Overdracht kost ook geld, dus doet de overheid niet. Zo'n ambtenaar kan dan vol trots zien hoe goedkoop alles is, maar begrijpt niet dat ze niet alleen in de prijs hebben zitten snijden, maar ook in de diensten waardoor de meerprijs diensten alsnog meegenomen moeten worden en dat is dan natuurlijk niet beraamt. Voor de medewerkers van een extern bureau is dit vreselijk. Je weet bijvoorbaat omdat je nog niet dood of met pensioen bent dat je te jong bent om die applicaties te kennen en te begrijpen en natuurlijk is er geen moer gedocumenteerd waardoor je alsof je spijkerschrift leest alles uit elkaar moet rafelen. De overheid wil op voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en is daarbij "Penny wise and Pound foolish". En zoals gewoonlijk leren ze ook niet van het verleden, dus glijden ze elke keer weer uit over dezelfde bananenschil.
2 Reacties
Spanveer
Spanveer18 apr. 2019 - 0:39
Dos? De
Spanveer
Spanveer18 apr. 2019 - 0:43
Dos? De overheid werkt toch al lang met XP. Oh ja XP wordt ook al jaren niet meer ondersteund. Wat een trieste bedoening.
vdbemt
vdbemt
17 apr. 2019 - 8:49
"Nieuwe ICT-systemen en de Nederlandse overheid is geen gelukkige combinatie gebleken." Dat is een understatement. Het is in 2014 door een parlementair onderzoek olv Elias (VVD) bevestigd. Elias wist ook DE oplossingen te presenteren. En, zoals meestal, keek men, deed men een plas, en ging men verder zoals het was. De overheid zou er goed aan doen alle ICT terug in eigen hand te nemen, het niet meer over te laten aan de markt. ICT is zo complex, daar zijn zoveel externe partijen bij betrokken, die er allemaal winst uit willen halen. Kwaliteit is zelden belangrijk. Die complexiteit van al die verschillende partijen met eigen belangen is niet te managen. Haal het terug onder 1 ministerie van ICT. In het kader van informatiebeveiliging (privacy van land en burger) ook vele malen beter.
3 Reacties
rvb2
rvb217 apr. 2019 - 10:31
Zodra iets overgelaten wordt aan de markt is kwaliteit niet meer van belang. Dan gaat het voornamelijk om de klant (in dit geval de overheid, dus eigenlijk wij allemaal) zoveel mogelijk geld uit de zakken te kloppen.
Kruimeltjes2
Kruimeltjes218 apr. 2019 - 9:51
@rvb Juist, dat is de waarheid. Ik heb meegemaakt dat mijn manager zei: wel progressie maken, maar niet te veel, want we moeten uren schrijven vooral nieuwe dingen buiten scope inbrengen, want dan kunnen we veel uren schrijven waar mogelijk mistgordijnen opwerpen, ze begrijpen het toch niet en vooral: hou de ambtenaren te vriend, ga er mee uit eten, ga er mee golfen en overtuig ze van je goede bedoelingen. De enge waarheid is dat de managers bonussen kregen bij het binnenhalen van meer uren, dan begroot.
vdbemt
vdbemt18 apr. 2019 - 10:44
@rvb. Inderdaad. Daarom gaat het ook in de zorg zo 'goed'. Er zijn onderwerpen die je NIET aan de markt moet onderwerpen.
Phil2
Phil2
17 apr. 2019 - 8:02
Er is een Kamerenquete geweest ICT. Kan me herinneren dat zelfs de cie niet wist hoe groot de schade jaarlijks is aan mislukte ICT, maar ergens tussen de anderhalf en de vijf miljard euro. Nu weten we waarom al die nerds in dure auto's vd zaak rijden. Door al die openeinde "uurtje-factuurtje" regerlingen, waarbij ICT projecten oneindig lang duren, verantwoordelijke managers komen en gaan, en het ICT buro maar blijft vangen. Heeft bijna iets virtueels. Klopt. Misschien wel het wezen van ICT: één groot zwart gat, waarbij de contouren slechts zichtbaar zijn, maar de ICT zelf één grote slokop is.
1 Reactie
Berend5
Berend517 apr. 2019 - 9:36
Het zijn meestal niet de "nerds" die in de dure auto's rijden. Verder irriteert mij het gebruik van het woord "Nerd", polariseren heeft nog nooit iets positiefs voortgebracht.
Anoniempje5
Anoniempje5
17 apr. 2019 - 7:59
Zonde van het geld maar niet echt een verassing meer helaas. Echter "Er worden nu mensen uit Vietnam ingevlogen om de problemen op te lossen,” Heb ik iets gemist of zijn daar geen Nederlanders voor te vinden of is het een kosten dingetje? Uit India zijn ze al weer te duur dus vliegen we Vietnamezen in?
3 Reacties
vdbemt
vdbemt17 apr. 2019 - 11:11
Het is alletwee Er is een tekort aan gekwalificeerde ICTers in NL. Daarbij wordt er natuurlijk niet graag onnodig 'veel' betaald.
adriek
adriek18 apr. 2019 - 6:56
Voor zover ik begreep is het hele spul gebouwd in een omgeving/programmeertaal waar de laatste ervaren programmeur al jaren geleden gepensioneerd is. Vietnamezen zijn bereid om die taal te leren. Helaas werken er dientengevolge zeer onervaren mensen aan de systemen. Onervaren mensen en complexe systemen zijn geen goede combinatie.
adriek
adriek18 apr. 2019 - 6:59
@vdbemt: Er is wereldwijd een gebrek aan ervaren ICTers. De softwareindustrie groeit al decennia zo snel dat tenminste de helft van de programmeurs minder dan vijf jaar ervaring heeft. Veel van degenen die wel ervaring hebben promoveren bovendie naar functies waar ze niet meer programmeren maar 'managen'.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor