Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

XR en de hypocrisie over demonstrerende kinderen en ondemocratische acties

  •  
05-10-2023
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
4854 keer bekeken
  •  
kinderen

Extinction Rebellion heeft onlangs een blokkade beëindigd omdat de politie de activisten geen bescherming kon garanderen tegen knokploegachtige verschijningen van voetbalhooligans, Farmers Defence Forcers en andere extremisten. Het bekende kat en muis spelletje van de politie. Er is een demonstratie die de overheid niet wenst, hopelijk komt er een tegendemonstratie die zij zegt niet in de hand te kunnen houden en dus…

Het ging om de blokkade van een Haagse doorgangsweg waar de maximumsnelheid van 50 kilometer geldt – geen snelweg dus, zoals de media steevast beweren. Zoals ze ook bleven hameren op het ondemocratische karakter van deze vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid. Daarbij haalden ze de grote Kees Schuyt aan die stelde dat je toch betere methoden van protest kon bedenken, die minder collaterale schade veroorzaakten en dat een gekwalificeerde stem op 22 november wellicht effectiever is.

Dat laatste is heel betrekkelijk. Over heel veel dingen gaan de vertegenwoordigers die wij in de Tweede Kamer kiezen niet (meer). Die zijn gedelegeerd aan lagere overheden, quango’s en andere niet gekozen organen. Zaken waarover onze vertegenwoordigers wel gaan, zijn vaak dichtgetimmerd via oude wetten, regels, afspraken en herenakkoorden. Of EU-regels die opeens wel worden toegepast, in tegenstelling tot andere, die de neoliberale overheid niet uitkomt.

Los daarvan is er geen gelijk speelveld in onze lobbycratie. De lobby van de multinationals en de agro-industrie krijgt in Den Haag veel en veel meer gedaan dan die van organisaties die de natuur en de gezondheid van mens en dier verdedigen. Deze organisaties krijgen jaarlijks ook geen 46,4 miljard subsidie. Geen 4,6 miljard. Geen 460 miljoen. Zelfs geen 46 miljoen.

Evenmin lijkt het erop dat na 22 november de klimaatvriendelijke Kamermeerderheid ontstaat waarop Schuyt, ik en veel anderen hopen.

Burgerlijke ongehoorzaamheid zal ook na 22 november broodnodig blijven.

Daarom terug naar XR en de vraag die mijn generatie al meer dan een halve eeuw bezighoudt: horen kinderen thuis in een (geweldloze) demonstratie?

De Haagse politie staat bekend om haar toegeeflijke gedrag jegens de boeren op en rond het Malieveld, die massaal strafbare feiten begingen. Onder andere door geweld te gebruiken en daarbij politieagenten en andere burgers in gevaar brachten. En… minderjarigen op trekkers lieten rijden. Maar, meenden oom agent en de CDA-burgemeester, die arme boeren hebben geen perspectief. We hebben echt met hen te doen. Voor ons zijn Farmers Defence Forcers echt geen extremisten.

De milieuactivisten van XR hebben evenmin – net als wij allen, inclusief het hele leven op aarde – een perspectief, maar daarover denken de dienaren van Hermandad heel anders, net als de heer Van Zanen.

Daarom verwees de politie minderjarige kinderen die met hun ouders demonstreerden naar Veilig Thuis. Hoewel de stichting zelf aangaf dat zij daar volstrekt niet voor was bedoeld, meenden columnisten en andere journalisten desondanks dat het allemaal toch wel wat gevaarlijk was voor de kleinen en de politie daarom weinig anders kon doen dan haar taak vervullen. Daarbij de essentie van de verwijzing naar Veilig Thuis – bewuste intimidatie door de overheid – negerend. Net zo onterecht als het serieus nemen van snikkende dienders omdat het OM sommige activisten niet vervolgde.

Echter, met de informatie die ik intussen uit de media en als lid van Extinction Rebellion ontving, begint mijn oordeel te schuiven. Niet over de snikkende dienders.

Want wat maakte een kind zoal mee op dat straatstukje van de A12? Heb je je ouders enthousiast geholpen bij het maken van vlaggen en spandoeken, dan worden ze verscheurd. Speel je op je blokfluit in een orkestje, dan wordt die uit je handen gerukt. Een vader brak zijn pols omdat een agent een bokkenpootje bij hem zette. Een broer van een ander kind kreeg een klap in zijn gezicht en werd letterlijk in een arrestantenbusje gegooid.

Je zit op de schouders van je vader en die krijgt klappen. Waarom slaat een agent met een gummiknuppel je buurjongen in zijn kruis?

Je ouders hebben je in de luwte gezet vanwege het waterkanon, maar hebben daarvan zelf blauwe plekken opgelopen.

Niemand weet waar je zus is, tot uren later een vriendin meldt dat ze in een cel in een politiebus wordt vastgehouden.

Traumatisch voor kinderen inderdaad, dit alles. Maar is dat de schuld van de ouders? Volgens de wet van Harry Mulisch – ‘wie het gedaan is heeft het gedaan’ – zijn dat toch de politie en de Haagse burgervader.

Horen kinderen überhaupt thuis in een geweldloze demonstratie? Vroeger hadden we de Vietnam-demonstraties waarin men zich meestal aan de instructies hield. De toenmalige bezwaren daartegen golden de linkse ideologie van de demonstranten, waarmee die arme kinderen dus werden geïndoctrineerd. Een stelling die de volgende decennia zou door echoën.

Wij vonden destijds dat er met twee maten werd gemeten. Het was namelijk volkomen vanzelfsprekend dat mensen met andere – bijvoorbeeld religieuze - ideologieën hun kinderen vanaf de geboorte ongehinderd mochten indoctrineren. Die laatste term werd zelfs in positieve zin heel lang door protestanten voor hun onderwijs gebruikt.

Dus…?

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (17)

Pater
Pater
6 okt. 2023 - 15:30
Ik heb in mijn jogere jaren ervaringenen opgedaan met geweldloze blokkades. Mijn ervaring was dat de agenten je op klaarlichte dag bij kop en kont pakten en wegbrachten. In het donker ging de waoenstok er hard over geen. Nu worden op klaarlichte dag de wapenstok gebruikt en zetten ze zeer gemene bokkenpootjes, in mijn tijd nog onbekend. Dat is onnodig geweld. Wie geeft daarvoor opdracht? Of is het eigenmachtig optreden van de politie?
1 Reactie
Pater
Pater7 okt. 2023 - 3:48
Ik verbaas me over het gebrek aan politieke onrust over die bokkenpootjes. Hebben de burgemeester en de minister daar al verantwoording over afgelegd?
FYM
FYM
6 okt. 2023 - 14:23
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dan sommige kinderen heel goed begrijpen dat hun toekomst zeer ernstig bedreigd wordt en waarom ze daar staan. De wetenschap (geen mening) is tenslotte in grote consensus vrij duidelijk over wat ze te wachten staat indien we geen maatregelen nemen. Maar de na-mij-de-zondvloed idioten en criminelen hebben een beperkt zichtveld dat veelal niet verder gaat dan ikke-ikke-ikke en blijven vol gas geven om hun geestelijke leegte te compenseren met materie.
bv-user-38984
bv-user-38984
6 okt. 2023 - 10:15
Waarom niet met tractors de rest van land gaan terroriseren, wat knopploegen oprichten, ministers gaan bedreigen en intimideren, je wat meer inlaten met de onderwereld, politici omkopen, je met oplichting en fraude land toe-eigenen en de gezondheid van de rest van het land in gevaar brengen, de wetenschappen en feiten vervangen door leugens en boerenbedrog. Het kan dus ook op manieren die rechts acceptabel vindt, en dat ze zich zorgen maken dat deze prachtige normen en waarden van zichzelf op ieder kind worden doorgeven is zeer begrijpelijk. Beetje denken dat jezelf kind je kunt opvoeden, zonder je aan de rechtse normen en waarden te houden. Zo werkt dat niet een democratie!!!!!
Minoes&tuin
Minoes&tuin
6 okt. 2023 - 8:44
Ik vind dat ze het lang volgehouden hebben. Dat is zeer bewonderenswaardig Er moet nog veel meer gedemonstreerd worden. Maar dat komt wel. Dat malieveld heeft geen effect meer. Toen de huisartsen in Den Haag stonden kwam er niemand opdagen uit de politiek. Omdat ze zo netjes waren geen politie, Ze kregen 0,0 aandacht. En zie nu eens wat er gebeurt met de huisartsenpraktijken. De politiek heeft het ook daar heel erg laten afweten. Ook overigens de pers wat me bijstaat.
RaymondenJoop
RaymondenJoop
6 okt. 2023 - 6:07
Mooi verhaal, dat de absurditeit van de XR demonstraties aangeeft. Dat er met twee maten gemeten wordt is een ander verhaal, behalve dat die boeren wel een groot deel van NL achter zich hadden staan. XR moet dáár wat aan doen. Gedraag je niet als een verwend kind.
2 Reacties
BrotherV
BrotherV6 okt. 2023 - 18:18
De boeren hadden minder mensen achter zich staan dan XR durf ik te wedden.
BrotherV
BrotherV6 okt. 2023 - 18:19
Het maakt trouwens niet uit hoeveel mensen er achter staan. Dat verandert niets aan het fascistoïde gehalte van het een of ander.
Gio Servas
Gio Servas
6 okt. 2023 - 4:29
ER heeft toch haar zin? Al die blije gezichten in de camera als ze worden opgepakt om dan later te kunnen klagen over politiegeweld. Dat is precies waar ze het om doen. Nog even een paar kinderen er tussendoor gooien en het feest is helemaal compleet. Nog even zoeken naar iemand met een FvD of FDF jasje en het feest van het framen is helemaal compleet.
Waylon_M
Waylon_M
5 okt. 2023 - 19:41
Waar het ouders zijn die hun kinderen meenemen naar demonstraties waar bewust op illegale wijze actie wordt gevoerd zijn zij ter verantwoording te roepen en zijn ze wegens verwaarlozing of misbruik aan te pakken. Ouders die hun kinderen er niet naartoe meenemen maar ze ook niets in de weg leggen, of zelfs hun goedkeuring geven, en nog erger, erin aanmoedigen, zijn ook verwijtbaar tekortschietend.
2 Reacties
bv-user-45540
bv-user-455405 okt. 2023 - 23:21
Hahahaha ga eerst je praatje maar eens verkondigen bij Farmers Defence Force als je het lef hebt, in plaats van op Joop.
Zandb
Zandb6 okt. 2023 - 6:31
Waylon Gelukkig maken ouders die de toekomst van hun kinderen koud laat zich schuldig aan nog veel verwijtbaarderder gedrag.
hamar2
hamar2
5 okt. 2023 - 19:03
Zo wat een traumas lopen deze activisten toch allemaal op zeg. Heb in de jaren 80 de vredes demonstranten in woensdrecht nog meegemaakt. Met terugwerkende kracht stijgt mijn achting voor hen. Die sliepen maanden in van landbouwplastic gemaakte tentjes in de bossen, weer of geen weer. Werden elke 1ste maandag van de maand weggesleept voor een poort. Wilden ook 1x de weg blokkeren toen gingen er 4 politiepaarden doorheen. Toch nooit jank verhalen de krant, geen zielige insprekers in de gemeenteraad. Ze wisten wat ze (verkeerd) deden en legden zich neer bij de konsekwenties. Daar kunnen deze xr watjes nog wat van leren.
1 Reactie
Zandb
Zandb6 okt. 2023 - 6:37
hamar Maar een zinnig argument aanvoeren tegen de inhoud van dit artikel, dat zit er niet in? Daarnaast: Wat ik me bv nog kan herinneren van die tijd, is dat kinderen volop deelnamen aan de vele protesten. En dat daar door de politie, die net als nu de gehoorzame nette burgers vertegenwoordigden, niet moeilijk over werd gedaan.
Rutger Groot
Rutger Groot
5 okt. 2023 - 18:01
"Evenmin lijkt het erop dat na 22 november de klimaatvriendelijke Kamermeerderheid ontstaat waarop Schuyt, ik en veel anderen hopen. Burgerlijke ongehoorzaamheid zal ook na 22 november broodnodig blijven." Leuk hoor: dus de acties van XR hebben dus nul effect: als je in NL geen meerderheid achter je plannen krijgt, heb ke pech gehad want dan zijn je plannen niet genoeg. Waarom dan nog burgerlijk ongehoorzaam blijven? Niets anders te doen op een dag?
2 Reacties
RaymondenJoop
RaymondenJoop6 okt. 2023 - 6:04
Xr wil dus blijkbaar een dictatuur, da's wel duidelijk. Als het nu nog steeds geen draagvlak heeft...
BrotherV
BrotherV6 okt. 2023 - 18:23
"Xr wil dus blijkbaar een dictatuur" XR wil dat klimaatwetenschappers serieus worden genomen. XR heeft aangegeven te pauzeren tot dat duidelijk is of er weer gedemonstreert moet worden. Niets dictatoriaals aan. Het zijn meningen als de jouwe die dictatoriaal zijn. Jullie lijken wel corona ontkenners.
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick
5 okt. 2023 - 17:58
Appels en peren. Bij die boerenblokkades (waar ik ook geen fan van was), was er geen vooruitzicht dat de politie zou ontruimen. Hier was dat wel en wisten de ouders dat ze hun kroost zouden blootstellen aan een ontruiming die niet zachtzinnig hoefde te gaan. “Er is een demonstratie die de overheid niet wenst, hopelijk komt er een tegendemonstratie die zij zegt niet in de hand te kunnen houden en dus…”. Hmm, je gaat lekker een hoop mensen treiteren door hun te beletten hun boterham te verdienen: heel fijn andere mensen koeioneren dus doe je dat doelmatig. Hoe vreemd, er komt een tegendemonstratie. Die subsidie-frame: ik heb me gerealiseerd dat de overheid een groot deel van mijn inkomen niet belast. Volgens dat verhaal zou ik van 100% subsidie leven. Maar goed, er is een alternatief: je kan op het Malieveld gaan staan: centrale plek waar je vrij kan demonstreren. Tegen geen enkele regel en dus geen eigen rechtertje spelen (dat doe je als je jezelf boven de regels en wetten zet). Maar ja, het als groep treiteren van individuen, schijnt nodig te zijn: dus politie met ontruimingen dus kindvriendelijk. Bovendien hebben mensen geen zin om onderweg naar hun werk gekoeioneerd te worden dus kans op tegendemonstraties. Niet jammeren, krijg je als het Malieveld te goed voor je is.
1 Reactie
Zandb
Zandb6 okt. 2023 - 6:39
Nick Tuurlijk, appels met peren. Als je je kinderen 'niet vreedzame activiteiten' laat uitvoeren, waar de politie dan toevallig ook nog eens begrip voor toont, dan is dat geen probleem?
Ewout Pool
Ewout Pool
5 okt. 2023 - 17:53
Ten eerste: de Utrechtsebaan is onderdeel van de A12. Rijkswaterstaat noemt het zo. En zij zijn de wegbeheerder (en hebben hem aangelegd). Ten tweede: ter hoogte van de tunnelbak (en al daarvoor) is de maximumsnelheid 70, niet 50. Dit stuk valt binnen de gemeentegrens. Daarna wordt het 100. Ten derde: een 16-jarige MAG op een trekker rijden, indien hij in het bezit is van een rijbewijs-T. Bovendien is een trekker door zijn grootte veel minder kwetsbaar dan een voetganger (als de politie tenminste niet op je schiet.) Ten vierde zijn de boeren 3x in Den Haag geweest. 1x op het Malieveld en in de binnenstad,(daar was de gemeente door overvallen) 1x in overleg met de gemeente op het Malieveld en 1x in overleg met de gemeente in het Zuiderpark. Het centrum van Den Haag is al gedurende de acties voorzien van zware afsluitbare barriéres. Dat is dus 7x minder dan het aantal demonstraties tot nu toe door XR in Den Haag. Buiten Den Haag hebben de boeren vaker snelwegen geblokkeerd (en andere geweldadige acties gepleegd), maar de overlast daarvan kwam niet uitsluitend ten laste van de inwoners van 1 stad. De acties van XR wel. XR weigert tot nu toe ook om in overleg te treden met de gemeente. Ten vijfde: onze burgervader is van de VVD, niet van het CDA. De vorige(n) ook. Ten slotte: Inderdaad is er weinig kans op een volksvertegenwoordiging die de ideeën van XR deelt. Omdat de meerderheid van de bevolking dat niet doet. Wat wil je dan, een groene dictatuur?
2 Reacties
august2
august26 okt. 2023 - 15:15
Verschoning. Voor mij persoonlijk zijn die twee partijen een pot nat, maar in een opiniestuk moet alle informatie kloppen. Inderdaad dus de nette middenpartij van Erelid Henk Kamp.
BrotherV
BrotherV6 okt. 2023 - 18:25
> " Omdat de meerderheid van de bevolking dat niet doet." Wat een onzin. > "Wat wil je dan, een groene dictatuur?" wat een onzin.
Socialidas
Socialidas
5 okt. 2023 - 16:30
“ Deze organisaties krijgen jaarlijks ook geen 46,4 miljard subsidie. Geen 4,6 miljard. Geen 460 miljoen. Zelfs geen 46 miljoen.” Ik denk dat de bedrijven per saldo meer belasting betalen dan de organisaties die klimaat en dier verdedigen. Die organisaties (anbi) betalen vaak geen schenkbelasting voor ontvangen schenkingen en zijn vaak btw vrijgesteld voor de contributies. Allemaal “subsidies” zodat ze nul belasting betalen en hooguit ontvangen. De bedrijven betalen vaak per saldo nog belasting. Bij de XR demonstratie vraagt te politie telkens eerst elke dag om te vertrekken. Elke dag opnieuw. Nooit wordt er geluisterd. En de politie blijft het maar vragen. Daarnaast heeft de Europese rechter geoordeeld dat een weg blokkeren, niet valt onder demonstreren. Tot slot wordt altijd verwezen naar de boeren, maar daar is later ook ingegrepen. https://nos.nl/liveblog/2435209-me-beeindigt-diverse-blokkades-zo-n-200-boetes-uitgedeeld-op-snelwegen Bij gelijke behandeling, moet dan ook aan xr boetes worden opgelegd? Of de schade van de politie inzet worden verhaald.
4 Reacties
Karingin
Karingin5 okt. 2023 - 17:30
Het Europese Hof heeft juist geoordeeld dat een wegblokkade wél onder het demonstratierecht valt. En er is wel een verschil tussen zittende mensen en rijdende tractoren - de politie greep bij die laatste pas in nadat een malloot op ze in probeerde te rijden. Het 1e deel van je betoog is zo belachelijk, dat het de moeite niet is er tegenin te gaan
Karingin
Karingin5 okt. 2023 - 17:30
Het Europese Hof heeft juist geoordeeld dat een wegblokkade wél onder het demonstratierecht valt. En er is wel een verschil tussen zittende mensen en rijdende tractoren - de politie greep bij die laatste pas in nadat een malloot op ze in probeerde te rijden. Het 1e deel van je betoog is zo belachelijk, dat het de moeite niet is er tegenin te gaan
Jozias2
Jozias25 okt. 2023 - 20:18
@karin Even de feiten: In dat arrest is juist geoordeeld dat het blokkeren van een snelweg niet is toegestaan. Wel overlast en verkeershinder als er, zoals in Polen, 1 miljoen mensen een mars lopen. De wegafsluitingen zijn dan een gevolg. Niet een modus operandi. 2. De politie greep al in om te voorkomen dat boeren zouden gaan demonstreren in het centrum van Den Haag. Daarnaast zijn er honderden boeren bekeurd. Er is niet geschoten op een trekker die op iemand inreed. De agent wordt vervolgd juist omdat de trekker NIET op iemand inreed.
Socialidas
Socialidas6 okt. 2023 - 6:51
Karingin, er is juist geoordeeld dat een demonstratie als bij effect overlast mag veroorzaken. Echter, het bewust blokkeren van een weg valt niet onder het demonstratierecht. Dat is een strafbaar feit. In lithouwen zijn er wegblokkeerders daarom terecht in de cel gezet. Het hof voegde er aan toe dat de overheid juist verplicht is de andere reguliere weggebruikers te beschermen als zij worden gehinderd.
Jozias2
Jozias2
5 okt. 2023 - 16:19
Wat een hoop onzin achter elkaar, een paar voorbeelden: 1. De politie kan nooit veiligheid garanderen. Niemand kan dat. 2. Er was een tegen demonstratie met ook 1 iemand met een fvd jas en 1 met een fdf jack. Waarom is dit relevant? Auteur wil toch opkomen voor het recht op demonstratie? Of is een demonstratie tegen het herhaaldelijk blokkeren en bijbehorende overlast niet toegestaan? 3. Geen snelweg maar wel een rijksweg en de belangrijkste verkeersader van de derde stad van Nederland; 4. Is het nu wel of niet gevaarlijk? Niet gevaarlijk genoeg voor een veilig thuis melding maar wel voor een kort geding met het verzoek de waterwerper te verbieden? 5. Welk geweld is er gebruikt door de boeren op het Malieveld? Vergeten is dat bij de boerenprotesten defensie is ingezet om te voorkomen dat boeren zouden demonstreren waar dat verboden was. 6. Over welke cda burgemeester gaat dit? 7. Er wordt totaal voorbij gegaan aan de eigen verantwoordelijkheid en eigen keuze. Er is niemand per ongeluk aangehouden.
Middenman
Middenman
5 okt. 2023 - 16:01
"minderjarigen op trekkers lieten rijden" - In Nederland mag je met het juiste rijbewijs vanaf 16 jaar met een trekker op de openbare weg rijden. Prima om XR te verdedigen, dat doe ik ook. Maar doe het alsjeblieft met de juiste argumenten en niet door te klagen dat andere groepen anders worden aangepakt. Kom dan tenminste met verifieerbare feiten.
2 Reacties
Karingin
Karingin5 okt. 2023 - 17:20
16 is nog steeds minderjarig
Jozias2
Jozias25 okt. 2023 - 17:32
@karin Precies. De uitspraak dat er minderjarigen op een tractor reden zegt dus helemaal niets. Het is een suggestieve opmerking zonder dat er een inhoudelijk punt wordt gemaakt.
Gaitj
Gaitj
5 okt. 2023 - 16:01
Het blijft een merkwaardige discussie. Enerzijds XR dat vindt dat een verbod niet geldt omdat ze demonstreren "voor de goede zaak". Anderzijds de overheid die een overtreding constateert en aanwezig kinderen aanmeldt bij Bureau Halt omdat ze daar volgens de wet toe verplicht zijn. Wat mij betreft is dat laatste terecht. Iedereen in Nederland wordt geacht zich te houden aan de regels zoals die door de overheid worden opgelegd. Nog even een misverstand rechtzetten: Met 16 jaar mag je een trekker besturen als je het T-rijbewijs hebt gehaald, dus dat is volledig legaal.
HollandseKaas
HollandseKaas
5 okt. 2023 - 15:49
… een Haagse doorgangsweg waar de maximumsnelheid van 50 kilometer geldt – geen snelweg dus. … Want wat maakte een kind zoal mee op dat straatstukje van de A12? Ha. De A12 is toch echt een snelweg. Dus…?
1 Reactie
Jozias2
Jozias25 okt. 2023 - 17:33
@hollandse kaas Het is daar geen snelweg op basis van de Wegenverkeerswet, het is wel een A weg dus een Rijksweg.
Kapitein_Haddoque
Kapitein_Haddoque
5 okt. 2023 - 15:41
Het houdt vanzelf op die demootjes, zodra de herfst en winter goed zijn intrede doet. Iedereen wil wel demonstreren met 22 graden in n t-shirtje. In de stromende regen en vrieskou is toch een heel ander verhaal.
2 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer5 okt. 2023 - 22:44
@ Kapitein_Haddoque: Lui rechts gezwets. Ook in de kou en midden in d e winter worden demonstraties voor belangrijke doelen gehouden, zoals vroeger tegen de oorlog in Vietnam en vorig jaar december b.v. tegen racisme en discriminatie. Maar dat weet jij natuurlijk niet, omdat het allemaal aan je reet roest. Maar dat weet je natuurlijk niet.
Kapitein_Haddoque
Kapitein_Haddoque7 okt. 2023 - 23:43
@Olav In één ding heb je 100% gelijk. Het kan me inderdaad allemaal aan mijn reet roesten.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor