Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Wilders, of hoe de bodem uit de Europese doos zakt

  •  
25-11-2023
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
9019 keer bekeken
  •  
ANP-484515521

Hier ligt de nalatigheid van 4 kabinetten-Rutte, en de rekening komt nu.

Ik woon al een tijdje – om mij moverende redenen – op een Roemeense berg en het nieuws van Wilders’ overwinning dringt ook hier binnen. In huize Van Soest/Palici is het pro-Europese kamp en dat van de eurosceptici verdeeld in twee gelijke delen en vanuit het eurosceptische kamp klinkt het vileine commentaar: als zelfs de Hollanders nu al doorhebben dat Europa misschien toch niet zo’n goed idee was... Terwijl de winter invalt en de sneeuwgrens langzaam het dorp in daalt, zoek ik een verklaring, strikt voor mezelf, niet om de sceptici te overtuigen, die hebben alles op hun plaats zien vallen, hun ontevredenheid weten ze nu eindelijk gehoord.

In de verkiezingscampagne ging het om bestaanszekerheid, wat vreemd is in een tijd waarin iedereen een baan heeft en het salaris voortdurend groeit, alleen te begrijpen als je beseft dat het eigenlijk gaat om woonzekerheid. De krapte op de woningmarkt zorgt dat een generatie geen uitzicht heeft op het huren of kopen van een woning, en dat een ander deel van de bevolking zich zwaar in de schulden heeft gestoken om een passende woning (tegen beter weten in) te kopen. Het besteedbaar inkomen na betaling van de woonlasten is voor veel mensen gedaald. Om nog maar te zwijgen van diegenen die in de problemen raken, scheiding, ziekte, ouderdom, schulden, in de war – dan kan het bestaan snel minder zeker worden, de woningnood doet je zo op straat belanden, aan de randen van een uitgeholde verzorgingsstaat. Hier ligt de nalatigheid van 4 kabinetten-Rutte, in de chaos op de woningmarkt, in de wanhoop van mensen om hun leven vorm te kunnen geven, en de rekening komt nu. 

Na alle niet nagekomen beloftes over bouwen en nog eens bouwen hadden ze kunnen kiezen de burger in vertrouwen te nemen en uit te leggen hoe ingewikkeld de materie is - provinciale regels, bestemmingsplannen, inspraakprocedures, hypotheekregels, welstand, bouwgrond/agrarische grond, woningbouwverenigingen. Er hadden oplossingen moeten worden geboden, keuzes aangereikt, wellicht hadden heilige huisjes moeten worden opgeofferd - maar in plaats daarvan bleven ze het probleem omfloerst als bestaanszekerheid aanduiden. Toen de VVD daarna in al haar cynisme ook nog bestaanszekerheid onopgemerkt aan migratie dacht te kunnen koppelen en de aanval op dit thema halfslachtig inzette, nam de gewiekste gevechtskunstenaar die Wilders is in een vloeiende beweging de aanval over en de rest is geschiedenis – de hele bestaanszekerheid en de VVD erbij met de rug op de mat. In een worp is migratie het enige probleem geworden! Iets dat meneer Wilders al die tijd al had benadrukt. Want ja, die arbeidsmigranten die met z'n tienen in een kamertje wonen, of de vluchtelingen op een veld(bed) in ter Apel, die hebben natuurlijk voor de woningnood gezorgd.

Intussen kijkt Europa verbijsterd, maar hier en daar ook licht geamuseerd toe, was dit niet dat volk dat steevast als het meest gelukkig uit de tabellen naar voren kwam. Ja, maar voor de duidelijkheid hadden ze de oppervlakkigheid van de respondenten er bij dienen te vermelden. Want onder het oppervlak, onder het glanzend ijs trekt een troebele onderstroom van ontevredenheid, Wilders had maar een klein wak nodig om de grootste vangst uit zijn loopbaan aan de haak te slaan. En wie Wilders kiest om zijn liefde voor migranten, krijgt natuurlijk ook van doen met zijn liefde voor Europa, of – ook leuk - zijn liefde voor de cultuursector.

Terwijl ik zoek naar een rechtvaardiging voor mijn liefde voor de Europese eenwording zie ik dat nationale problemen in lidstaten allemaal leiden tot een terugtrekkende beweging onder de bevolking. Europa heeft verzuimd een gezamenlijke lotsbestemming aannemelijk te maken. Europa is nu eenmaal niet een volk, maar als meer was gebouwd aan een gezamenlijke identiteit was deze vlucht terug naar het verleden misschien voorkomen. Nederlanders op de eerste plaats zegt Wilders, de Hongaren feliciteerden hem als eerste, zij roepen al lang Hongaren op de eerste plaats! Evenals de Slowaken, de Polen, de vele Fransen en Italianen, die allemaal hun eerste plaats terugwillen.

Europa kijkt weg, waarschijnlijk in de hoop dat het overwaait - Europa lijkt steeds meer een distopisch verhaal van een onoplettende bureaucratische elite te worden, voordurend in overleg - over toetreding tot Schengen van Bulgarije en Roemenië, over steun aan de oorlog in Oekraïne, over uitbreiding met Georgië, Oekraïne, de West-Balkanlanden. Alsof de geluiden van afkalvend draagvlak niet tot ze doordringen, alsof ze niet meekrijgen dat in alle Europese hoeken krampachtig gezocht wordt naar houvast en steun voor het Europese project. Men stapelt rustig verder in de Europese doos zonder door te hebben dat de bodem er elk moment volledig uit kan zakken.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (13)

JoopSchouten2014
JoopSchouten2014
26 nov. 2023 - 15:11
Logisch. Als Wilders blijft zeiken druipt het naar de bodem.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
26 nov. 2023 - 9:45
Baloemparoempa analyse van de Wilders winst: VVD heeft het land afgebroken. Veel mensen geraken in de armoede. Hier hebben ze wel zelf voor gestemd, maar goed. Dat is even een ander verhaal VVD breekt het land op. Je zou dan een linkse revolte verwachten. Het is koren op de molen van link, zou je zeggen. Alleen speelt er ook nog een culture war. Het 'gewone volk' associeert links met neusringen, groen haar, transgender toiletten, weg bezettingen en kick out zwarte piet. Alles wat ze in en in haten. Dus koos het volk voor de rechtse revolte. Het probleem is niet het afschaffen van het ministerie van wonen, het probleem is de koran ! Links heeft zichzelf ondermijnt, door niet strategisch na te denken. Ik ben niet blij met de Wilders winst. Ik wil niet dat de eerste kamer afgeschaft word. Ik ben voor vrijheid van religie en de vrijheid om te lezen wat je wilt. Ik hoop dat Wilders neutraliseert en met Omtzigt in een coalitie gaat en dat ze zich dan kunnen richten op de eigenlijk sociaal democratische thema's als huisvesting en armoede en dat ze zich niet aan de islam branden
TwoTone
TwoTone
25 nov. 2023 - 21:46
Mee eens: simpel voorbeeld: in Brussel zitten ze te overleggen of de uitbreiding met 10 of meer landen snel of langzamer moet, terwijl de Nederlandse bevolking in geen enkel partijprogramma dit concreet benoemd heeft gezien. Oftewel er is geen enkel democratiesche legitimiteit om de Eu uit te breiden. Er moet een complete heroverweging komen wat Brussel wel en niet kan doen.
2 Reacties
Vuurrood
Vuurrood26 nov. 2023 - 11:00
Binnenkort zijn er verkiezingen voor het EU parlement das ga je gang met heroverwegen.
LaBou
LaBou 26 nov. 2023 - 11:11
Rutte praat volwaardig mee in Brussel. Dat hij hier weer wat anders zegt moet je rutte aanrekenen, niet Brussel.
Joop  den Uil
Joop den Uil
25 nov. 2023 - 20:59
Gewoon, een Nexit - light ; zoiets als tussen het VK en Denemarken in met een vleugje Noorwegen en Zwitserland. Zo moeilijk is dat toch niet ? Lost meteen al die zgn niet-grondwettelijke principes van de nieuwe grootmacht op.
4 Reacties
LaBou
LaBou 25 nov. 2023 - 21:52
Vertel dan maar eens hoe je dat denkt te kunnen regelen. Houdt daarbij wel de gevolgen voor Nederland in je achterhoofd want ook daar zul je een oplossing voor moeten verzinnen. Het zou wel eens veel duurder kunnen uitpakken dan die paar migranten nu kosten.
Zandb
Zandb26 nov. 2023 - 9:21
Joop U spreekt Wilders aan? Hoe is het mogelijk. Dank daarvoor. Maar de werkelijkheid is wel dat Wilders dat 'gewoon' niet wil, want wat hij wel wil, staat slechts in de ijskast. En verder is niet zo zeer het probleem 'wat we zouden willen'. Het gaat er veel een goed beeld te hebben van of dat mogelijk is, wat je dan wil. En als dat mogelijk is, hoe je dat dan denkt te bereiken. En vooral dat je dan de gevolgen zo goed en eerlijk mogelijk in kaart brengt. Het liefst natuurlijk vóórdat je een standpunt inneemt.
onyxcumulus
onyxcumulus26 nov. 2023 - 10:40
@Zandb ZandbU spreekt Wilders aan? 26 nov. 2023 - 10:21 Joop ""Maar de werkelijkheid is wel dat Wilders dat 'gewoon' niet wil, want wat hij wel wil, staat slechts in de ijskast."### Wat hij wil staat gewoon hier: https://watwilwilders.nl/
Satya
Satya26 nov. 2023 - 11:05
Wil je de volgende generaties echt in armoede storten? We zullen echt moeten opboksen tegen Azië, us en Afrika. Succes met dat als kleine natiestaat.
Mathijsco
Mathijsco
25 nov. 2023 - 19:00
"Na alle niet nagekomen beloftes over bouwen en nog eens bouwen hadden ze kunnen kiezen de burger in vertrouwen te nemen en uit te leggen hoe ingewikkeld de materie is (..)." Ah, het bekende 'nog een keer uitleggen'. Of heeft die domme burger wellicht ergens gelijk? Ja is er onder het Ruttiaanse terreur-regime van de afgelopen 13 jaar weldegelijk fanatiek gezaagd aan de bestaanszekerheid? Laten we eens beginnen met wonen. Voormalig minister Stef Blok heeft de Nederlandse woningcorporaties onder druk gezet om hele plukken vastgoed bestaande uit 100.000'en corporatie-woningen in de ramsj te gooien, waar buitenlandse vastgoed-investeerders vervolgens als hongerige vliegen op afkwamen. Gevolg: ongekende wachtlijsten en overbetaalde particuliere huur voor nieuwkomers en wachters op de woningmarkt. Deze kunstmatige interventie heeft vervolgens druk gezet op de huizenmarkt, waardoor de prijzen omhoog zijn geschoten. En dan werk. Morrelen aan vaste contracten en verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt vol ZZP-constructies heeft geleid tot een werkgevers markt in tijden van economische hoogconjunctuur. Zorgvuldig opgebouwde rechten van werknemers zijn fanatiek met hamer en bijtel uit het systeem gesloopt.
3 Reacties
Satya
Satya25 nov. 2023 - 19:39
Wat let je tot zelforganisatie, genoeg mogelijkheden. Het is jammer dat Piet de Geus er niet meer is die wist daar veel meer van maar een vof met gelijkgestemden geeft je een machtsmiddel. Niet wachten op anderen om iets voor je te doen. Hard werken, toewijding en doorzetten, elke dag weer geeft een goede oogst. Waarom zo afhankelijk? Doe iets.
Gentleman
Gentleman26 nov. 2023 - 9:54
Ik zou de woorden hongerige vliegen vervangen door hongerige gieren.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 dec. 2023 - 18:01
Satya Piet de Geus (zaliger?) mis ik nog dagelijks.
Ben  Liberaal
Ben Liberaal
25 nov. 2023 - 18:46
Roemenie is een van de voorbeeldlanden voor Wilders hoe zich te positioneren in de EU discussie en de segmenten subsidies, migratie en klimaat. Het artikel werkt hierin alleen maar bevestigend.
2 Reacties
the end is nigh
the end is nigh26 nov. 2023 - 8:38
Werd gisteren voor de plaatselijke supermarkt aangesproken door iemand van een grotere groep lieden die een inzameling hielden om een kerstpakket te regelen voor diegenen die nét buiten de boot vielen voor hulp van de voedselbank. Heb uiteraard enkele producten gedoneerd. Zo erg is Nederland inmiddels afgegleden…
Satya
Satya26 nov. 2023 - 11:03
"Zo erg is Nederland inmiddels afgegleden… " Is nooit anders geweest. Vroeger verstopte men hun armoede, men durft daar nu openlijker voor uit te komen. Het spoor terug heeft goede podcasts bv over Scheveningen en feminisme in de jaren 70 waar dat verstoppen van armoede in benoemd wordt. De drijfveren daarvoor maar ook dat er simpelweg geen hulp was. Vind dat veel huidige armoede het gevolg is van domme keuzes, vind dat het beste zou zijn dat kopen op afbetaling sterk wordt teruggedrongen. Volgens mij zal dat veel oplossen.
Prikkeldraad2
Prikkeldraad2
25 nov. 2023 - 18:41
een tijd waarin iedereen een baan heeft en het salaris voortdurend groeit? Helaas heeft niet iedereen een baan. Helaas zijn er ook veel te veel mensen met een baan die niet rond kunnen komen en via de voedselbanken ondersteuning krijgen.
dirk den boer
dirk den boer
25 nov. 2023 - 16:34
Ja, in een leuk berghuisje op de sneeuwgrens in Roemenie, heb je mooi praten. Maar in NL zit je in een huis waar de huur alsmaar hoger wordt (daar niet neem ik aan, want geen stikstofprobleem, wel beren en wolven, die eerste hebben wij dus nog niet). Als je vaste kosten en huur hebt betaald bij ons, in het land van Geert sinds kort, numero uno,, hou je niets meer over, dus armoe en voedselbank, hoe is het mogelijk, en dat in het NL dat altijd voorop liep.....
5 Reacties
LaBou
LaBou 25 nov. 2023 - 16:59
Maar nu hebben we geert. En geert gaat alles goed maken. We hebben eindelijk het paradijs op aarde bereikt.
Satya
Satya25 nov. 2023 - 19:21
Omdat de 3e wereld probeert iets aan de ongekende kapitaalvlucht naar de 1e wereld te doen Dirk. Het westen reageert vrij heftig, zie de moord op Khadaffi toen hij probeerde een Afrikaanse goudstandaard te realiseren en geen fiat geld meer wilde accepteren voor Afrikaanse grondstoffen. Waarom denk jij dat er zo'n propaganda tegen Paul Kagame en plo lumumba wordt gevoerd in het westen. Pan afrikanisten die Afrika grondstoffen voor Afrika terug wil. Als dank voor al het gratis geld stemt Nederland nu op een racist die Afrikanen ontmenselijkt en bestrijd. https://www.goudhub.com/een-munt-door-goud-gedekt-het-gaddafi-verhaal/
dirk den boer
dirk den boer25 nov. 2023 - 19:49
En alleen maar wat natte sneeuw soms, die direct verandert in smurrie voordat de gemeente ze opveegt, en zelfs in plantsoenen en bos en veld geen langer leven heeft dan enkele uren of dagen. Wat zit je dan goed in dat prachtig besneeuwde en sprookjesachtige bergland daarzo.....besef je rijkdom eens....
JoepJos
JoepJos26 nov. 2023 - 9:57
@LaBou: ik denk dat de gemiddeld PVV stemmer niet denkt dat 'Geert alles goed gaat maken'. Ze hebben gezien dat de andere coalities weinig hebben opgelost en in sommige gevallen het zelfs erger hebben gemaakt.
LaBou
LaBou 26 nov. 2023 - 18:18
Blijkbaar heeft die joepjos een hogere dunk van de gemiddelde pvv-stemmer als ik. Want ik kan geen andere redenen bedenken waarom je in geert zou willen zijn dan de fraaie beloftes van geert.
Satya
Satya
25 nov. 2023 - 15:50
" In huize Van Soest/Palici is het pro-Europese kamp en dat van de eurosceptici verdeeld in twee gelijke delen en vanuit het eurosceptische kamp klinkt het vileine commentaar: als zelfs de Hollanders nu al doorhebben dat Europa misschien toch niet zo’n goed idee was.." Mooi moment om de subsidies aan dat land stop te zetten. Vind het een onprettig xenofoob land en moet in die regio's personeel sturen omdat voor mij daar niet op een normale manier zaken te doen is. De Roma zijn daar ook nog altijd de klos. Dat land tot de EU toe laten was een erg domme zet.
6 Reacties
dirk den boer
dirk den boer25 nov. 2023 - 17:19
En niet alleen Roemenie natuurlijk, wat dacht je van Bulgarije,Hongarije, Moldavie en Oekraine zometeen ook nog? God verhoede het??? Allemaal omdat we dat versterking van de NATO vonden, nergens anders om, want al die landen hadden een prima verhouding van kleine, gezonde , natuurvriendelijke boeren en steden met lager consumptiepatroon. Dat moet dan zo nodig veranderen in een Europees niveau (dus alle boertjes weg, in flatjes gestopt met douche enzo en recht op vakantie). Nou, vergeet het maar, helemaal mis, maar we zitten er wel mee nu, god nogeraan toe.....
Ewout Pool
Ewout Pool25 nov. 2023 - 17:31
Geachte Satya, "Mooi moment om de subsidies aan dat land stop te zetten." Lijkt me uitstekend plan. Geen cent subsidie meer naar Nederland! Stoppen we wel ook met betalen, en houden we 5 miljard per jaar over. (Dat is namelijk het netto verschil)
Satya
Satya25 nov. 2023 - 19:30
Ewout krijgt Nederland geld van Roemenië? Weet niet maar naar mijn mening krijgt het land 14 miljard naast een gunstige lening van 14 miljard.
Satya
Satya25 nov. 2023 - 19:33
"want al die landen hadden een prima verhouding van kleine, gezonde , natuurvriendelijke boeren en steden" Verromantiseer je dit niet een beetje? Heb wat beelden op yt opgezocht en zie heel veel armoede rond die tijd. Voor de rest eens.
Karingin
Karingin26 nov. 2023 - 14:21
Ewout vergeet even de grote economische winst door Nederland in de EU. Prima, stop maar met betalen, maar dan ook die voordelen niet meer. Dan hou je onder de streep een dik negatief saldo over, en dat dan wel ten koste van ondernemers en hun werknemers. En een sociaal vangnet kun je dan ook wel vergeten - die is nu toch al nauwelijks toereikend
Ewout Pool
Ewout Pool26 nov. 2023 - 17:53
Geachte Satya en Karingin, Mijn reactie ging over Nederland. Overigens was hij hyperbolisch bedoeld: Karingin heeft volkomen gelijk als ze zegt dat we ook veel aan de EU hebben. Echter, persoonlijk vindt ik dat de EU wel een tandje minder kan, en zich vooral zou moeten concentreren op economische samenwerking.
Gasloos
Gasloos
25 nov. 2023 - 15:48
In Duitsland is het niet anders, daar maakt de rechtse Afd partij ook reuzesprongen. Daar leeft 25 % van de gepensioneerden met minder dan 1000 euro per maand maar wel 10 miljard naar India voor het klimaat. Tja, vind je het gek dat er zo gestemd wordt..
9 Reacties
Satya
Satya25 nov. 2023 - 16:45
Ja erg gek. Wat kunnen zwarte mensen doen aan dat feit? Als je zo'n racist bent wil je geld uit de 3e wereld wel eens heel gauw gaan weigeren. The love is fake, the haters real. No support at all.
dirk den boer
dirk den boer25 nov. 2023 - 19:16
Duizend euro per maand? Ik vraag me af hoeveel het is in het Roemenie van Daniel, ik schat minder dan de helft. Toch denk ik dat de geluksfactor daar (in die bergen althans) juist niet minder is dan bij ons, eerlijk gezegd, denk zelfs wel ietsje hoger, gemiddeld dan (maar dat weet Daniel, als de antropoloog beter dan ik).
Satya
Satya25 nov. 2023 - 19:27
Stel je voor wat van die 1000 euro overblijft als dit door was gegaan. Het zal uiteindelijk gebeuren steeds meer Afrikaanse jeugd eist een Afrikaanse goudstandaard. Beter verzet je je tegen racisten als Wilders want hoewel vergevingsgezind steekt dit wel heel erg en dan gaan grondstoffen erg duur worden. https://www.goudhub.com/een-munt-door-goud-gedekt-het-gaddafi-verhaal/
dirk den boer
dirk den boer25 nov. 2023 - 19:33
@ Satya: wat ik me herinner van Kenia (en andere afrikaanse landen). Je had er ondernemers en grote boeren die net zoveel of nog meer verdienden dan in NL te doen gebruikelijk, maar anderen die met hun hakje en slasher en klein veldje banaan of mais of rijst met nog een geit en wat los lopende kippen een moeizaam bestaan leidden, waarin ze niet meer verdienden dan 1 of 2 euro per dag (of minder), in natura dan. Van enige zorg, aow, bijstand, uitkering of toelages was geen sprake, de kinderen hielden de oudjes met handouts op de been. Hoe anders is dat bij ons, maar ook, waarom is het bij ons zo anders dan daar? En weten we in NL wel hoe het daar is?
JoostJK
JoostJK25 nov. 2023 - 23:14
Ja, ik blijf dat gek vinden, en dat zal nooit veranderen
Satya
Satya26 nov. 2023 - 6:54
"Hoe anders is dat bij ons, maar ook, waarom is het bij ons zo anders dan daar?" Daar zijn zoveel oorzaken voor. Tribalisme lijkt mij tenminste in Oost Afrika het belangrijkste samen met westers uitbuiting. In Rwanda is nu een vorm van ziektekosten verzekering toegangkelijk voor de armsten. Daarnaast een vorm van aow. Zie je hoe de propaganda tegen Rwanda los is gebarsten? Kagame is een dictator en verschrikkelijk man, volgens westers media. Maar hop met z'n allen op vakantie naar diani beach voor een fortuin in een land waar de rijke elite de arme bevolking volledig aan zijn lot over laat. Die afschuwelijke uitbuitende elite nog rijker maken en hun grip op de armen verstevigen. Men heeft hier gelukkig geen idee doordat men in eigen arrogantie stikt. Afrika mag zich niet ontwikkelen, moet gebruikt worden voor westers luxe. Heb een rwandees jochie geholpen, wees maar vond hem slim. Had hem graag hier gehaald maar mocht niet want Afrikaan. Heeft van China nu een volledig studie tot arts in China met wonen en eten erbij gekregen. Ben zo trots op Domi. Net weer thuis van feesten hierom. Ben wel bang voor Europese toekomstig generaties, ze worden door populisten tot armoede veroordeeld. Overal ter wereld is verontwaardiging over westerse reactie op migratie. De 3e wereld jeugd begint te begrijpen hoe het westen hun arm houdt. Sprak een Chinese wiens ouders voor rijst Europese t shirts in elkaar naaiden. Het begint op te vallen.
dirk den boer
dirk den boer26 nov. 2023 - 13:26
Wel goed van die Kagame om in ieder geval met iets als een gezondheidszorg en aow vorm te komen, maar waar moet hij het van betalen, en om hoeveel gaat het? Vergeet niet dat al die boertjes met hun geit en kippetjes en bananenboom geen belasting betalen, en al blij zijn met wat basisvoedsel. Anecdote uit Kenia; door hond gebeten besloot ik naar het plaatselijke ziekenhuis te gaan voor verpleging, zoals ik dat gewoon was te doen in NL (want geen huisarts daar). Ik sloot aan achter 150 mts lange rij moeders met kinderen en in verband gehulden, waar helemaal geen schot in zat, en een van die vrouwen vertelde me dat ik beter naar die en die post kon gaan. Zo gezegd zo gedaan, ik werd direct geholpen en betaalde iets van 20 gulden toen. Hoe zat het ? Als je daar geld hebt, ga je naar een privekliniek of post, en wordt je direct geholpen, wat er ook aan je mankeert, je moet er wel voor betalen, en als het een operatie is, loopt dat flink op. Toen ik het later aan collegae vertelde (ik was er pas), moesten ze hartelijk lachen, dat ik dat niet wist....neen, dat wist ik dus niet, dat gezondheid en behandeling daar dus allesbehalve gelijkelijk verdeeld is, zoals bij ons. En zo was er meer, waar ik langzaam achter kwam.
Satya
Satya26 nov. 2023 - 15:35
Dirk Van de binnenlandse economie, het land importeert alleen wat niet anders kan. Wat ze zelf kunnen produceren ze. Ja Dirk ik heb het vaker geschreven Kenia is een corrupt ellende. Een elite die een rijkdom heeft die men hier niet begrijpt, luizenleven. Ik heb altijd geld om agenten om te kunnen kopen. Ik wil niet mee naar het bureau, teveel vrouwen zijn misbruikt. Niet voor niets bijnaam Nairobi is Nayrobbery. Levensgevaarlijk op de meeste plaatsen voor blanken vooral als het donker is. Niet uit racisme het is altijd roof als motief. Kagame heeft z'n broer een zeer lange gevangenis straf gegeven wegens corruptie. Agenten die een vrouw verkrachten? Jaren straf. Tribale politiek, verboden. Maar laat zich niets opleggen, Rwanda moet economisch voor Rwandese ontwikkelen. Bekijk eens foto's van Kigali skyline door de jaren heen. Hij volgt de adviezen economisch van die Ndikumana waar ik altijd naar verwijs. Jammer dat populisten onzin verspreiden zo belangrijk vinden het staat oplossingen in de weg. en winst op grondstoffen. Toerisme is groot.
dirk den boer
dirk den boer26 nov. 2023 - 17:12
Ja, Satya, dat toerisme, heb ik me ook steeds over verbaasd, in de wildparken, altijd een 5 sterren hotel waar je bediend wordt door Kikuyus of Kikamba die het heel gewoon vinden dat er die enorme verschillen in welstand zijn, ze zijn blij dat ze er kazi hebben, en als ze zelf de kans krijgen, gaan ze natuurlijk ook gewoon enorm te keer, want zo is het daar gewoon....gelukkig heb jij een andere moraal....ik wens je alle goeds toe.
GMatth52
GMatth52
25 nov. 2023 - 15:40
De schrijver is iets te optimistisch door te stellen dat iedereen een baan heeft met groeiend salaris: er zijn veel langdurig werklozen, arbeidsongeschikten, daklozen, mensen met flexibele contracten, met slechte arbeidsomstandigheden -zoals in slachterijen en distributiecentra- en een te laag minimumloon. Veel problemen met de volkshuisvesting zijn te wijten aan het neoliberale beleid van de EU: liberalisering, uitsluiting van middengroepen van het krimpende bestand aan sociale huurwoningen, dat alleen werd voorbehouden aan de laagstbetaalden en werklozen. Dus hij wijst terecht op de woononzekerheid. De €uro was problematisch vanaf het begin, en de SP en de ChristenUnie hadden al langer kritiek op of een voorbehoud tegen de eenheidsmunt, met bijval van oud-CDA-minister Bert de Vries. Wat Oekraïne en Georgië betreft: de Europese Unie heeft -naast de NAVO- de hand gehad in de voorzienbare conflicten met Rusland: niet bevorderlijk voor de wereldvrede! Want in 2013 wilde de EU, bij monde van commissaris Barroso, Oekraïne dwingen tot een breuk met Rusland, als voorwaarde voor het EU-associatieverdrag: welk verdrag aanleiding was tot de burgeroorlog in Oekraïne in 2014, na de CIA-coup, en het conflict met Rusland daarna. Het hermetisch sluiten van de buitengrenzen van de EU voor de vluchtelingen leidde tot een onafzienbare humanitaire ramp. De EU heeft de oorlogen in Lybië en Syrië mede veroorzaakt. Voor goede kritiek op de EU kan men Wilders missen als kiespijn.
5 Reacties
JasDon
JasDon26 nov. 2023 - 11:08
"Want in 2013 wilde de EU, bij monde van commissaris Barroso, Oekraïne dwingen tot een breuk met Rusland, als voorwaarde voor het EU-associatieverdrag: welk verdrag aanleiding was tot de burgeroorlog in Oekraïne in 2014, na de CIA-coup, en het conflict met Rusland daarna." Gmatth52 vol op de desinfo pomp. Hoe vaak je zijn onzin ook weerlegt, hoe ver het van de feitelijke waarheid is, Gmatth52 blijft dit soort onzin plaatsen en praat gewoon Putin na.
GMatth52
GMatth5226 nov. 2023 - 17:28
JasDon 26 nov. 2023 - 12:08 ""Want in 2013 wilde de EU (...) Oekraïne dwingen tot een breuk met Rusland, als voorwaarde voor het EU-associatieverdrag: (... ) aanleiding was tot de burgeroorlog in Oekraïne in 2014, na de CIA-coup, en het conflict met Rusland daarna." Gmatth52 blijft dit soort onzin plaatsen en praat gewoon Putin na." JasDon verwijt miji Poetin na te praten, maar vermeldt geen bron. Mijn bron is de Amerikaanse veiligheidsexpert John Mearsheimer, die aangeeft, dat de uitbreiding van de EU tot Oekraïne gelijk opging met de NAVO-expansie, die Poetin, en iedere andere Russische leider, een doorn in het oog is. De VS en de NAVO hebben de oorlog in Oekraïne zodanig opzettelijk geprovoceerd, dat Rusland wel moést reageren. Overigens heeft Poetin de diplomatieke deuren steeds opengehouden, maar die zijn door de VS en Groot-Brittannië in 2022 dicht gegooid. Zie: Why the Ukraine Crisis Is the West’s Fault, John Mearsheimer, FOREIGN AFFAIRS, 2014; Provocatie is geen schuldloze daad, Alfred de Zayas, Counterpunch, vertaaldesk DeWereldMorgen.Be 25-05-2023; Oekraïne: schokkende onthulling over hoe een vredesakkoord werd gekelderd, Drago Bosnic, Global Research , vertaaldesk DeWereldMorgen 22-06-2023
JasDon
JasDon26 nov. 2023 - 18:41
"JasDon verwijt miji Poetin na te praten, maar vermeldt geen bron." Als je zelf de bron bent, dan is dat niet nodig. Jouw onzin is tich keer weerlegd. En toch blijf je het herhalen omdat de redactie niet op (herhaalde) desinfo controleert, wellicht omdat daar in de panelen ook sympathie bestaat voor het tankie sentiment. Maar desinfo is het. Al jouw uitspraken worden in feitencheckers correct geduid. Ik doe het niet meer.
GMatth52
GMatth5226 nov. 2023 - 21:53
JasDon 26 nov. 2023 - 19:41 ""JasDon verwijt miji Poetin na te praten, maar vermeldt geen bron." Als je zelf de bron bent, dan is dat niet nodig." U negeert de informatie in de door mij vermelde bronnen, Zelf haalt u geen bronnen aan, om mijn argumenten te weerleggen. U herhaalt alleen het heersende NAVO-narratief. U bent uw eigen bron, in uw eigen (des)informatiebubbel.
randomjooperd
randomjooperd28 nov. 2023 - 9:18
[Gmatth52 vol op de desinfo pomp. Hoe vaak je zijn onzin ook weerlegt, hoe ver het van de feitelijke waarheid is, Gmatth52 blijft dit soort onzin plaatsen en praat gewoon Putin na.] Ik wist niet dat Putin ook de wikipedia site ook deed na praten: https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union%E2%80%93Ukraine_Association_Agreement "But also on 25 February 2013 President of the European Commission José Manuel Barroso made it clear that "one country cannot at the same time be a member of a customs union and be in a deep common free-trade area with the European Union" met een prachtig link naar https://archive.kyivpost.com/article/content/eu-ukraine-relations/eu-to-ukraine-reforms-necessary-for-trade-pact-320910.html waarin staat: "BRUSSELS — Leaders of the European Union had a blunt message Monday for the president of Ukraine: Choose between a customs union with Russia and a free-trade agreement with us. You can't have both." Wie verspreidt desinfo hier? Dat is GMatth52 niet in dit geval, wie houden we dan over?
Rob Matthijssen
Rob Matthijssen
25 nov. 2023 - 14:57
Inderdaad een 'Flucht nach Vorne' van de bureaucratische elite. Zij beschouwen een nieuw land in de EU als een succes en letten niet op het draagvlak bij de al bestaande leden van de EU. Dat belooft een crisis in de toekomst.
CarolusMartellus
CarolusMartellus
25 nov. 2023 - 13:29
Juni 2024 komen de verkiezingen van het Europees parlement. Ik verwacht een stijging in omvang van de ID en ECR groepen. Of dat een “ normale” stijging zal zij of en verrassing zoals in de stijl van afgelopen week zal moeten blijken. Maar het zijn communicerende vaten. Ongetwijfeld krijgt Wilders zijn Nexit er niet doorheen, maar ( met instemming van NSC, BBB en VVD( alhoewel die bang zijn voor het toekomstig baantje van Rutte) ) het zal zeker EU pesten worden. Zoals eerder ook al met Rutte ( de Frugals, tegen COVID steun, etc) maar dan nog vileiner. Nog een keer geconfronteerd worden met een afwijzing voor Schengen en een (stem op rechts zoals AUR) tegenreactie van burgers van Roemenië en Bulgarije zal volgen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor