Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Wie zijn het volk?

  •  
08-12-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
129 keer bekeken
  •  
45980716552_d154331aa9_k
Journalistiek en politiek zijn zo bang voor een volksopstand, dat iedere verdwaasde Nederlander met een hesje een podium krijgt
Frankrijk is in de ban van de gilets jaunes: een flinke beweging die, naast een deel relschoppers, vooral ook bestaat uit mensen met legitieme zorgen. Wie de afgelopen week de media volgde, kon de indruk krijgen dat in Nederland een soortgelijke massabeweging was opgestaan. Vorig weekend begonnen de Nederlandse gele hesjes in Den Haag onder leiding van Jan Dijkgraaf en Ebru Umar. Deze week deden allerlei oproepen en manifesten de ronde, met eisen van ‘de zorg betaalbaar maken’ tot ‘Femke Halsema weg’. Vandaag had het voorlopig hoogtepunt moeten worden, met demonstraties in elf Nederlandse steden. Het werd een afgang: honderdvijftig man in Amsterdam en Rotterdam, enkele tientallen in de rest van het land.
Luie journalistiek Aan gebrek aan aandacht voor de demonstraties heeft het niet gelegen. Ingeborg Westerhoff, voorvrouw van de Facebook-groep ‘Gele Hesjes NL’, mocht gisteren in het AD vertellen waarom Nederland een verkapte dictatuur is. RTV Rijnmond maakte een propaganda-item met bombastische muziek en mislukt politicus Jan Dijkgraaf. Vrijdagavond zaten demonstranten bij Pauw , waar SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen haar steun voor hen uitsprak. En ook bij de wekelijkse persconferentie van Mark Rutte zorgde de aanwezige pers dat de Nederlandse gele hesjes het voornaamste onderwerp werden.
We zagen deze week veel van dergelijke voorbeelden van luie journalistiek. Veelal miste iedere reflectie over de vraag of de Franse en Nederlandse gele hesjes-beweging van dezelfde orde en grootte zijn. Belangrijker: vaak namen journalisten klakkeloos aan dat de beweging hét volk vertegenwoordigt (en dat je dan niemand anders meer hoeft te spreken). Al twee decennia is vrijwel de gehele landelijke pers zo bang een volksopstand te missen, dat iedere verdwaasde witte Nederlander die beweert een ‘gewone man’ te zijn en iets ontevredens pruttelt wordt uitgenodigd voor een late night talkshow. Daardoor krijgen sommige geluiden véél meer aandacht dan bewijsbaar grotere bewegingen en demonstraties. Een willekeurig voorbeeld: enkele weken geleden trok de vakbondsdemonstratie #NaarDeDam 8000 mensen. Om die per demonstrant net zo veel aandacht te geven als de #GeleHesjes, hadden alle kranten er een week lang mee moeten openen.
Laffe politiek Politieke partijen zijn nog veel banger het verwijt te krijgen dat zij niet naar het volk luisteren, en er zijn nauwelijks meer landelijke politici die zelf een groot verhaal hebben waar enige mobilisatiekracht vanuit gaat. Daarom durft geen van hen te zeggen dat Jan Dijkgraaf c.s. misschien niet het gehéle Nederlandse volk vertegenwoordigen. Integendeel: Geert Wilders noemde het een ‘geweldig goed initiatief’. Lilian Marijnissen stelt dat zij aan de kant staat van de demonstranten die ‘hun eerlijke deel opeisen’. En Mark Rutte presteerde het te zeggen: ‘we hebben allemaal een geel hesje aan’. Alles om de boze burger te behagen.
Sybrand Buma zette deze week de gele hesjes wel in voor zijn eigen politieke doelen. Hij stelde dat de beweging betrokken moet worden bij de klimaattafels, waaraan wordt gesproken over milieumaatregelen om klimaatverandering tegen te gaan. Het is een legitiem punt dat klimaatbeleid niet moet leiden tot een onbetaalbare energierekening voor onder- en middenklasse, en dat de rekening terecht moet komen bij rijken en grote bedrijven. Maar de bewering dat ‘de elite wil vergroenen’ en het volk daarover mort, gaan we nog jaren heel vaak horen als argument om álle klimaatbeleid tegen te houden of uit te stellen. De kans is groot dat dit geluid deze weken in zowel Frankrijk als Nederland verder aan kracht wint.
Ben je intussen de komende tijd van plan te demonstreren, of het nu is tegen racisme of voor verhoging van de lonen: trek een geel hesje aan. Het vertienvoudigt de kans dat er naar je geluisterd wordt.
Dit stuk verscheen eerder op de blog van Kevin Levie.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (36)

Me4
Me4
11 dec. 2018 - 11:28
Rutte is een gladde aal en met hem het hele kabinet al decennia al. Ga maar eens een optelsom maken wat voor afbreuk er gedaan is aan onze sociale vangnetten. En alles op een langzame, sluipende en stiekeme manier en de media speelt het spel volop mee. Dat is het verschil met Frankrijk daar klapt de overheid er vol op met maatregelen en Nederland verhoogt zijn belastingen met inflatiecorrectie of bouwt de WW termijn af naar twee jaar net als met AOW gebeurt. Door alles naar de toekomst te verleggen valt het niet zo op en raakt het de mensen die het betreft niet. Wij hebben een stiekeme achterbakse overheid die verdraaien of achterhouden van de waarheid tot kunst heeft verheven om een maximale rendement te halen op zijn burgers. En de overheid ziet dat het goed is want er is weinig ophef en geen gele hesjes zoals in Frankrijk. Dat het aantal zelfmoorden nog nooit zo hoog is geweest dat is collaterale damage en daar rapporteert de media toch niet over.
1 Reactie
kweenie2
kweenie214 dec. 2018 - 10:11
Je kunt er ook op een andere manier naar kijken. De Franse regering heeft 30 jaar verlamd stilgezeten en de economie langzaam het moeras in laten zakken, tot ze op het punt kwamen waar drastische maatregelen nodig waren, maar die ze niet doorgeduwd krijgen tegen de vrij omvangrijke ontevreden groepen in de bevolking. De Nederlandse regering daarentegen heeft gestaag het noodzakelijke onderhoud gepleegd aan de Nederlandse economie en sociale regelgeving, waardoor er nu geen draconische maatregelen nodig zijn, en Nederland er economisch vele malen beter voorstaat dan Frankrijk, en dat ook nog eens zonder massale onvrede te creëren. Applaus waardig zou ik zeggen.
MichelReiziger
MichelReiziger
10 dec. 2018 - 10:26
Ik was zaterdag bij de demonstraties in het centrum van Parijs. Samen met 2 Japanse collega's moesten we foto/video verslag doen. Losstaande van de gele hesjes discussie wat ons opviel was dat in de ochtend de Franse politie al keihard optrad tegen 'krijsers' er was vanuit de gele hesjes toen nog helemaal geen enkele vorm van geweld, duidelijke intimidatie van de Franse politie zijde. Heel veel traangas en zefls rubber kogels.
1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin12 dec. 2018 - 7:58
En de mensen die daar preventief bescherming tegen hadden meegenomen, werd dat eerst bij de voorafgaande controle afhandig gemaakt!
bv-user-84072
bv-user-84072
10 dec. 2018 - 7:07
--- Dit bericht is verwijderd —
1 Reactie
Me4
Me410 dec. 2018 - 11:01
Goed verwoord, links zijn is een luxe speeltje geworden van de elite. Waarom is GL anders zo pro EU waar de spelregels gedicteerd worden door het grootkapitaal. De belastingdruk onder EU regels is met 2/3 afgenomen voor multinationals en voor burgers met 1/3 toegenomen. Maar o wee als die burgers het zat beginnen te worden dan zijn de rapen gaar, als ze met die 1900 euro bruto bijna niet meer rond kunnen komen, dan zijn ze nazis, exofoben en wat niet al. De sociaal democratie is vermoord en ze kunnen nergens meer terecht. De lonen aan de onderkant zijn nauwelijks gestegen de afgelopen 10 jaar en de belastingen blijven maar stijgen. De enorme toeloop van immigranten zorgt dat lonen laag blijven en het bedrijfsleven lacht zich de ..... uit de broek. Aach het is toch maar dom volk uitmelken die handel!!
Mark Huysman
Mark Huysman
9 dec. 2018 - 20:54
[Frankrijk is in de ban van de gilets jaunes: een flinke beweging die, naast een deel relschoppers, vooral ook bestaat uit mensen met legitieme zorgen.] Ik vind dit erg zuinigjes van Kevin. Mensen zijn het neoliberalisme zat en komen massaal in opstand. Lees hier een sterke analyse die ook ingaat op wat we de komende week kunnen verwachten (act 5): https://www.counterfire.org/articles/opinion/20024-yellow-vests-act-four-where-is-france-going-2 Maandag en dinsdag mogelijk meer scholieren en studenten in actie na de shockende beelden van scholieren die gedwongen werden te knielen met hun handen op hun hoofd. Dan vrijdag een stakingsoproep van de vakbond CGT. Let ook op de prachtige foto boven het artikel waarop de gele hesjes hun solidariteit met de scholieren uitdrukken.
4 Reacties
Bert Jansen2
Bert Jansen29 dec. 2018 - 22:25
[Mensen zijn het neoliberalisme zat en komen massaal in opstand.] 135.000 Fransen, de andere 65.000.000 weten dat neo-liberalisme niet bestaat in Europa.
Bert de Vries
Bert de Vries10 dec. 2018 - 7:16
Bert Jansen, een uitstekend voorbeeld van neoliberalisme inEuropa, i.c. Nederland, is de verhoging van het lage btw-tarief om de belastingverlaging voor het bedrijfsleven te kunnen betalen. Een besluit dat is genomen door o.a. D66 en VVD.
Mark Huysman
Mark Huysman10 dec. 2018 - 7:42
@Bert Jansen Waarom hebben de gele hesjes dan de steun van de overgrote meerderheid van de Fransen?
MichelReiziger
MichelReiziger10 dec. 2018 - 10:31
De mensen die wij spraken afgelopen zaterdag in Paris met een geel hestje aan - daar was het protest vooral heel breed. Macron kreeg van de meesten overal de schuld van. Of het nu ging om de prijs van benzine tot aan de hoge huren etc.
Purper Floyd
Purper Floyd
9 dec. 2018 - 20:14
‘Het’ volk bestaat niet, of beter, is zeker niet een homogeen gezelschap van gelijkgestemden. Maar overduidelijk is dat in veel westerse landen grote delen van dat volk een aversie hebben tegen de gevestigd politiek. De gevolgen daarvan zijn oppervlakkig bezien wellicht verschillend, maar in de kern allemaal hetzelfde, dus de keuze voor Trump, Orban, Pools rechts, Brexit, nationale referendum en zwarte Piet ellende, en dus ook gele hesjes bewegingingen gaan allemaal over de afkeer van de huidige politieke situatie en het langzaam maar zeker verdwijnen van de middenklasse.
Me4
Me4
9 dec. 2018 - 19:42
Het is geen uniforme groep en daarom probeert iedereen het te kapen. Het is een uiting van algemene onvrede van links tot rechts over de zetbazen van het grootkapitaal die vrij spel hebben.
1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger10 dec. 2018 - 10:49
Niet alleen te kapen, maar vooral ook te verdelen. De kracht versplinteren door het intern bewust af te breken - geholpen door een deel van de Franse pers (die de protesten vooral omschrijft als populisten, extreem links danwel extreem rechts naar gelang de media organisatie.) Wat ik afgelopen zaterdag in Paris vooral voelde was dat de meeste demonstranten het hele Franse politieke spectrum van links tot rechts maar vooral alles in het midden kots en kots beu zijn.
DeKleineSalamander
DeKleineSalamander
9 dec. 2018 - 17:41
Constatering. Ondertussen hebben ook enkele Pegida aanhangers een geel hesje aangetrokken. Dat Wilders ook een geel hesje gaat aantrekken is natuurlijk niet verwonderlijk. Bij demo's tegen de Islam stond het nieuwe fascisme ook al samen met hem spandoeken vast te houden. Naar nu blijkt, ook uit het bovenstaande stuk, willen de media hijgende politici uit andere partijen niet achterblijven. Lilian Marijnissen is ook al een tijd van het padje. Zien we haar binnenkort met Wilders, Baudet, Dijkhof, en Buma namens 'het volk' in een geel hesje met Sinterklaas en zwart geschminkte pieten een lintje doorknippen bij een kerncentrale? Het wordt dringen bij Pauw. Het blanke boze volk wil aandacht. Maar waarvoor eigenlijk? Vriendelijke groet, Sjoerd Bonnema 'niet-klasse', zonder volk.
Zapata
Zapata
9 dec. 2018 - 17:06
Macron gaat nog meer toezeggingen doen morgen. De facto capitutuleert de kleine Napoleon. De verontwaardiging zal wel groot zijn bij het weldenkende deel van de Nederlandse opiniemakers want immers Macron heeft moeten buigen voor het gepeupel, het rapaille, het lompenproletariaat. Dat deel van de bevolking, de dieselrijders en shag rokende ongezond levende subcultuur van kleine lieden waar iedere beschaafde progressieve linkse denker toch niets meer mee te maken wil hebben. Die onbelangrijke onwetende platvloerse lieden. Zo onbeschaafd. Vreselijk dat de kleine Napoleon heeft moeten buigen en dat nu van zijn zo belangrijke hervormingen die tenslotte voor het welzijn van iedereen zijn niets meer terecht gaat komen. Een trieste periode voor onze beschaafde weldenkende linkse voorhoede die altijd het beste voorheeft met iedereen. Zelfs met dat platvloerse, domme, onbeschaafde gepeupel wat zichzelf "volk" noemt. Dat lompenproletariaat.
1 Reactie
Vittorio1955
Vittorio195510 dec. 2018 - 11:45
Het is niet te hopen dat alle linkse partijen en bewegingen zo'n bourgeois minachting voor het gewone volk tentoon spreiden.
DaanOuwens
DaanOuwens
9 dec. 2018 - 15:13
Het verschil tussen Nederland en Frankrijk is dat in Frankrijk grote groepen mensen hun verworven rechten gaan kwijt raken als Macron zijn beleid kan uitvoeren, de Franse overheid bedreigt dus een grote groep en dat brengt velen in beweging. In Nederland heeft een dergelijk proces al jaren geleden plaats gevonden. Dat is de reden waarom is in Frankrijk duizenden gele hesjes zijn en in Nederland enkele tientallen. Overigens staat Nederland er economisch en sociaal een stuk beter voor dan Frankrijk. In Frankrijk zijn er grote onleefbare getto's rond de grote steden en grote sterk vergrijzende, verarmde en leeglopende gebieden op het platteland. Dat soort zaken zie je in Nederland ook maar in veel mindere mate. Dus ook in Frankrijk is er geen sprake van 1 volk. Net zoals dat in Nederland niet zo is. Nederland voert overigens al tientallen jaren een economisch rechts beleid. In het vorige kabinet kon de PvdA er wat scherpe kantje afvijlen maar er is een ruime meerderheid van 60 tot 70 % van de Nederlanders die dit beleid wensen. En dus zijn de meeste Nederlandse gele hesjes aanhangers van de SP of de PVV. Die gaan dus nooit het volk vertenwoordigen. Of ook maar iets naar voren brengen waarvan een meerderheid vindt dat het een goed idee is. In Frankrijk ligt dat anders. Macron is de eerste president die iets zou kunnen en willen doen aan de enorme achterstand die Frankrijk heeft. De Franse agrariër wordt overeind gehouden door Europa. Macron staat voor een enorme opdracht. Links is in Frankrijk weggevaagd, rechts is behoudens Macron klein en extreem rechts wacht zijn tijd af. En als extreem rechts aan de macht komt moeten zij uit de EU en stort vervolgens de hele agrarische sector in. In Frankrijk spelen volstrekte bijna onoplosbare dilemma's. En de gele hesjes dragen niet bij aan de oplossing maar maken het probleem alleen maar groter. En het is zeker dat juist deze mensen zelf als eerste groep de negatieve effecten gaan voelen van hun eigen acties. De toch al niet sterke Franse economie loopt hierdoor namelijk weer grote schade op. Het enige voordeel is dat deze feestjes van gele hesjes in het weekend gehouden worden. En dan ligt de Franse industrie grotendeels stil. Dat is in de Noord-Europese landen trouwens ook anders. Wellicht is de Franse situatie vergelijkbaar met de Brexit. Daar kregen burgers door het referendum de mogelijkheid zich uit te spreken tegen het landelijk beleid. Dat heeft men dus ook gedaan. Inmiddels staat mijn in het VK dus ook weer met beiden benen op de grond en is er een meerderheid die in de EU wil blijven. Het gaat overal om kleine en grotere groepen mensen die vinden dat de samenleving niet goed functioneert, geen idee hebben van de oorzaken van de zaken die zij als probleem zien en geen enkel idee hebben bij een zinvolle en werkende oplossing. Uiteindelijk levert dat als conclusie op dat Macron deze mensen ook geen oplossing kan bieden en dus moet zoeken naar mogelijkheden om zijn beleid gewoon uit te voeren.
Frans_Cobben_Halsteren
Frans_Cobben_Halsteren
9 dec. 2018 - 15:08
De zwijgende meerderheid(tegen demonstranten en kleine actie-groepen) was begin jaren 80 nog een rechts idee, maar sociaal-democraten moeten ook meer letten op de meerderheid van de bevolking. Frankrijk had en heeft een "sterke staat"(grote Overheid), hoe kan het dan dat Frankrijk maatschappelijk en economisch achterop raakt in vergelijking met Denemarken, Duitsland, Nederland en Zwitserland?
2 Reacties
Bert Jansen2
Bert Jansen29 dec. 2018 - 22:27
Hoe socialistischer de staat, hoe hongeriger de bevolking, zie Venezuela.
Hiltermann
Hiltermann10 dec. 2018 - 0:02
Een grote overheid geeft alleen geld uit maar produceert niets. Geld verdienen gebeurt in het bedrijfsleven. Frankrijk is hopeloos achter vergeleken met landen die wel hervormingen hebben doorgevoerd. Korte werkweken met 60 jaar of nog eerder met pensioen. Dat zet Frankrijk op achterstand die niet meer in te halen is.
WillemdeGroot
WillemdeGroot
9 dec. 2018 - 14:59
De 'gele hesjesbeweging' lijkt me een uitermate interessante, en tegelijk kenmerkende, hedendaagse uiting van ongenoegen. De analyses over oorzaken en gevolgen zullen na verloop van tijd plaatsvinden. Een beknopte, subjectieve en relatieve indruk: - deze Franse beweging is niet voor niets juist daar ontstaan (zie de historie vanaf de Middeleeuwen v.w.b. opstanden en revoluties); - dat er ongenoegen heerst onder brede lagen van de bevolking mag duidelijk zijn. Minder duidelijk, beter: nog volkomen onduidelijk is waar de massa zich tegen verzet. Brandstofprijzenverhogingen zijn slechts de bekende druppel; - kenmerkend, zoals zo vaak, is dat met name rechts-nationalisten zich profileren als de organisatoren en spreekbuizen van de betogers. Hier in Nederland, op heel kleine schaal, zie je hetzelfde, dat onderbuiknationalisten de leiding ervan claimen, en dus het accent leggen op migratiestandpunten en een vroeger, gelukkiger ('van vreemde smetten vrij') Nederland, waarbij ze aantonen geen weet van de historie te hebben; - vakbonden en politiek links weten niet goed wat ze ermee aanmoeten. Met name de politiek heeft met oogkleppen op de laatste 30 jaar rondgelopen. Wellicht wel een idee hoe de maatschappij zich aan het ontwikkelen is ('neoliberalisme'), maar onenigheid over de aanpak. Iemand die het politieke voortouw neemt en duidelijk kan maken welke ontwikkelingen gaande zijn en daarin de weg wijst, ontbreekt tot nu toe. De verdeeldheid van 'links', zie de laatste 30 jaar, is mede schuld daaraan; - vakbonden kennen niet meer de impact die ze hadden op de politiek. Bovendien zaait de verdeeldheid, bijvoorbeeld over de aanpak, tussen de interne stromingen naast onrust een gelatenheid bij leden en afgehaakten; - de rol van de media is anders dan voorheen. Niet alleen de zo vaak gebezigde woorden dat men 'niet meer de Fortuynrevolte' wil missen, is de aanleiding, meer nog de verandering van journalistieke keuzen. Deze zijn minder gericht op diepgang dan aan oppervlakkigheid, waarmee ingespeeld wordt op de gemakzucht en oppervlakkigheid waaraan velen hechten (niet te moeilijk doen, vermaak is beter..); kortom, het lijkt me een symbool van de overgangstijd waarin we ons bevinden. De grote vraag is of onze aanpassing daaraan zal uitmonden in een brede strijd tegen de toenemende ongelijk (op vele terreinen) of het begin zal blijken te zijn van de (weder)opstanding van iets zeer kwalijks.. Dat technologie een zowel positieve als negatieve inbreng kan hebben op het geheel is een apart verhaal waardig.
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde
9 dec. 2018 - 12:42
Laten we alsjeblieft ophouden met dit kolderieke wantheater. Het is niks en het zal ook nooit wat worden. Inderdaad als je niks te melden hebt maar toch wil dat er naar je geluisterd wordt, trek een geel hesje aan. Het klootjesvolk staat applaudisserend voor je klaar.
ton14024
ton14024
9 dec. 2018 - 11:56
Een volk bestaan niet uit individuen maar uit gelijkgezinden, een volk bestaat uit gedeelde waarden. Naarmate de gedeelde waarden concreter worden, wint het volk in kracht. De gele hesjes is een mogelijkheid die gedeelde waarden te vinden. Om de ongemakkelijke bestaanszekerheid te plaatsen in een breed gevoelde noodzaak voor herverdeling en klimaatadaptatie.
Auslander
Auslander
9 dec. 2018 - 10:52
Wie zijn het volk? Nederland heeft als land geen “een” volk maar veel, ook onder elke als een nationaliteit/etniciteit te definiëren bevolkingsgroep zit meer dan “een” volk! Zo zijn we naast de normale bevolking van Nederland nog veel volkeren rijk (geworden). Maar zijn ze? “Wie zijn het volk?” Het volk of de natie vertegenwoordigt natuurlijk een eenheid die feitelijk bestaat. Ooit was deze eenheid nodig om een (natie)staat vorm te geven, daarna moest ze afwijken voor nationaal onderverdeelde politieke werkelijkheid van het land. Maar hetzelfde politiek, vanwege het ontbreken van politiek of ideologisch besef onder het volk, moest in veel gevallen een beroep doen op de vaderlandsliefde van het “volk” om aan meer stemmen te komen. Dit volk (of wie constant daaronder blijft te vallen) is zo dom en manipuleerbaar geworden dat zelfs voor de ontmanteling van de (zorg/natie)staat en overgaan tot een niet nationale staat is ook een beroep gedaan op “landsbelang” en vaderlandsliefde van dit “volk”. Ook onder de migranten vertegenwoordigt het “volk” de kudde die de politieke werkelijkheden en de boot missen. Kortom, het volk is de drenkeling van de zee van kennis, bewustzijn en rijkdom. Wie daarop bouwt bouwt op drijfzand, wie het aanbeveelt beveelt het leven met doden en wie het aangrijpt mist de slag om toekomst, feitelijk maar zeker ook mentaal.
geronimo3
geronimo3
9 dec. 2018 - 10:24
@Arne Lucassen, Wie zijn het volk,die vraag gaat iedere politicus beantwoorden door dat hij/zij daarvoor staat,een nonsensvraag natuurlijk met een stom antwoord van al die politici,hoe U erbij komt dat onder links zij dit opstandige volk veroordelen weet ik niet,ik beluisterde zonet Marijnissen bij onze man in Deventer en zij zegt niks tegen die mensen die de straat op gaan,zij steunen hen omdat veel punten van die boze burgers dezelfde blijken te zijn als van Marijnissen,wel zijn ze op de hoede voor extreemrechtse mensen die bij de protesten aanwezig zijn en die het protest weer een hele andere kant willen opduwen. Zelf ben ik geen SP stemmer maar ik herinner mij wel dat zij als een van de enigen eens schoonmakers steunden die staakten voor betere werkomstandigheden,de rest was nergens te bekennen en daar heb ik wel sympathie voor en steunde dat protest ook toen als burger.
Gerald2
Gerald2
9 dec. 2018 - 10:21
Een maand geleden liepen 10.000 mensen in Amsterdam in protestmars vakbonden in rood hesje. Met een duidelijk boodschap tegen de regering voor beter werk.Toen was er nauwelijks media aandacht.
4 Reacties
Zapata
Zapata9 dec. 2018 - 11:00
Nee natuurlijk niet, ook niet tijdens de massale protesten in Spanje of Griekenland. Dat komt omdat die protesten geen revolutionair karakter hadden, en zeg nu zelf, waarom zou links interesse moeten hebben in zulke onbelangrijke zaken als sociaal economische vraagstukken. Dat kunnen we toch niet betalen? En er is geen alternatief toch? Dat "volk" moet niet zo zeuren, ons wacht immers veel belangrijker zaken. Maar nu het een revolutionair karakter begint te krijgen keert links zich vol afgrijzen af van dat "volk". Bah dat moet je niet willen, mensen die de straat op gaan om zoiets banaals als wat meer centjes of bestaanszekerheid. Daarom zie je dan ook onder de beschaafde linkse denkers veel opiniestukken die zich keren tegen dat "volk" Dat lompenproletariaat. Links wat er wel begrip voor heeft .... ja dat zijn populisten toch?
Komtgoed
Komtgoed9 dec. 2018 - 13:31
@Zapata Mee eens. Het volk kan alle ambities van nieuwlinks niet meer bijbenen en komen aan de bedelstaf. Als er vroeger in Rusland de oogst mislukte kwam er een staatsgreep. https://nl.wikipedia.org/wiki/Revolutie_van_1905
bv-user-38984
bv-user-389849 dec. 2018 - 18:13
@Zapata.Denk je nou echt dat je mensen kunt wijsmaken dat de vakbonden, en de demonstraties in Spanje en Griekenland een rechtse signatuur hadden en hebben, en dat de media links zijn. Probeer van je propaganda geen satire te maken.
Zapata
Zapata9 dec. 2018 - 22:05
Nee Jonathan, dat beweer ik niet. Ik beweer alleen dat zulke demonstraties het tegenwoordige zelfvoldane "links" geen fluit meer interesseert. Natuurlijk waren die demonstraties links, natuurlijk waren die vakbonden links. Alleen niet dat links wat tegenwoordig in de salons als modern gezien wordt. Nu het revolutionaire trekjes begint te vertonen zie je dat het zelvoldane moderne links zich vol afgrijzen afwendt. De media links? Ach welnee. Hun zelfvoldane bubbel wordt wreed verstoord door mensen van wie ze niet eens meer wisten dat ze nog bestonden.
Hiltermann
Hiltermann
9 dec. 2018 - 10:17
En Mark Rutte presteerde het te zeggen: ‘we hebben allemaal een geel hesje aan’. Typisch een flauwe streek van Rutte. Hij heeft geen idee wat er achter de gele hesjes zit. Zou hij dat wel hebben dan zou hij onmiddellijk naar de koning gaan om het ontslag van zijn kabinet aan te bieden. Rutte is geen deel van de oplossing Rutte is deel van het probleem net zoals Macron dat is. Deze bestuurders die niets begrijpen van de zorgen en de strijd van mensen met 1300 euro per maand om rond te komen en daar ook voortdurend blijk van geven door voor hen het leven nog duurder te maken kunnen maar een ding doen : ophoepelen. Ga fijn bij Unilever slimme dingen doen om die multinational nog meer winst te laten maken en nog minder belasting te laten betalen. Daar is Rutte goed in. Bemoei je vooral niet meer met Nederlanders die steeds weer aan het eind van hun geld een stukje maand overhouden. Rutte cs hebben geen benul wat dat betekent. Bemoei je dan ook niet meer met mensen die wel in die situatie verkeren.
1 Reactie
Paul250371
Paul25037110 dec. 2018 - 9:51
Helemaal eens. Hou uit fatsoen gewoon eens je smoel over dit soort sociale zaken Rutte omdat jijzelf de oorzaak bent
Auslander
Auslander
9 dec. 2018 - 10:05
“Sybrand Buma zette deze week de gele hesjes wel in voor zijn eigen politieke doelen.” De “gele hesjes” zijn de opstandelingen van de middenklasse. Daarom roept Sybrand Buma zich aangesproken als voorman van een partij die zich graag als de spreekbuis van het midden wilt voordoen. Dat Sybrand Buma liever onbesproken houdt dat CDA nu geen midden maar het neoliberalisme bedient laten we ook aan zijn stemvee over om er een conclusie trekken. Een paar handje “gele hesjes” in Nederland betekent nog niks en ik denk het zal ook nog lang blijven steken in incidentele “acties” hier en daar. De Nederlandse “volk” afgeleerd is om op eigen been naar voren te komen, zij hebben deze uitbesteed aan een elite politici die in het parlement of daarbuiten namens hen ”revolutie” plegen. En deze mandaat gaat ook niet verder dan wat “Sybrand Buma” onderneemt. De acties met “gele hesjes” in Nederland kan wel langer gaan duren maar dan zal het zich moeten met de bestaande actieagenda’s van Nederland identificeren, en daar ligt natuurlijk extreem, rechts, racist en neofascist op voorsprong!
Sam V
Sam V
9 dec. 2018 - 9:28
Het volk weet niet wat het wil. Te divers en teveel korte termijn. Wat het volk wil is ook niet belangrijk. Wat belangrijk is hoe we er weer voor gaan zorgen dat het volk voldoende brood en spelen heeft.
3 Reacties
Komtgoed
Komtgoed10 dec. 2018 - 13:37
Er is altijd een voedselbank in de buurt. Ze moeten niet zeuren.
Komtgoed
Komtgoed10 dec. 2018 - 13:42
En met lege blikjes kun je mooi spelen. Je moet wel je fantasie gebruiken en niet lui zitten te doen.
Komtgoed
Komtgoed10 dec. 2018 - 14:41
https://www.bing.com/images/search?q=spelen+met+blikjes&qpvt=spelen+met+blikjes&FORM=IGRE Nou vooruit dan, hier wat ideeën.
frankie48
frankie48
9 dec. 2018 - 8:53
Dat zijn de gene die altijd gepiepeld worden als de 1% met hun politieke macht weer een ander verdienmodel van stal gaan halen, en bij wie je de rekening neer kunt blijven leggen als het wederom uitgewerkt is!
Jay K
Jay K
9 dec. 2018 - 8:41
Het meest grappige is dat als er een volk een reden heeft te klagen zijn dit de Nederlanders wel. Laatst een artikel gelezen dat Nederland 1 van de rijkere landen is van Europa, maar de Nederlander niet 1 van de rijkere inwoner is van Europa. Dat komt doordat de oplossingen van de Nederlandse regering alleen maar betekend dat wij steeds meer en meer moeten betalen. Dus ondanks dat ons land veel geld heeft, zijn wij zelf armer dan de Fransen of de Italianen. Als ik mij niet vergis waren de cijfers zo: Vanaf 2002 is de economie in Nederland gestegen met 15%, maar zijn de Nederlanders er zelf 2% op vooruit gegaan. Wij worden dus al vele jaren voor vele miljarden opgelicht door witte boorden criminaliteit en nadat ze ons allemaal milieuschadende zaken door onze strot hebben geduwd, mogen we nu weer extra gaan betalen om hun puinhopen op te ruimen. Simpel gezegd... Mark Rutte is niet zomaar een dief, maar de grootste crimineel die we momenteel kennen.
2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen9 dec. 2018 - 17:16
Laatst een artikel gelezen link graag. Gisteren hier op public radio (US) een uitzending gehoord over hoe de landen met de grootste publieke middelen en de hoogste belastingtarieven tot de gelukkigste bevolkingen ter wereld behoren. Alsjeblieft, niet weer dat 'kleinere overheid.
Zakenpief
Zakenpief9 dec. 2018 - 21:14
Dit is wel een raar betoog. Per hoofd van de bevolking zijn landen als Frankrijk en Italie als geheel armer door jarenlang gebrek aan fiscale discipline. Er heeft stelselmatig een waardeoverdracht plaatsgevonden van Staat naar burger door de staatsschuld op te laten lopen. Maar uiteindelijk staan die Franse en Italiaanse burgers wel garant voor die schuld. Bovendien vermoed ik dat de ruim gevulde pensioenpotten in NL geen deel uitmaken van deze cijfers.
Drijfzandkameel
Drijfzandkameel
9 dec. 2018 - 8:25
Het lijkt alsof de links stemmende elite met drie keer modaal neerkijkt op deze "deplorabelen" want niet "ons soort mensen". Maar als het volk te hoop loopt tegen kernraketten en kernenergie is het opeens wél bon ton!
3 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen9 dec. 2018 - 17:22
Waar lijkt dat en wat zeggen ze dan en hoe weet je dat het linkse mensen zijn die bovendien tot de elite behoren ((ik waardeer dat je op zijn minst jouw 'elite' definieert: 3x modaal begrijp ik). Verrassend dat je zo aan Hillary C hecht dat je haar terminologie overneemt.
Slaapbol
Slaapbol9 dec. 2018 - 18:42
Te hoop lopen tegen kernraketten en -energie is een sociale zaak. Te hoop lopen tegen een onwelgevallige financiele maatregel is populistisch politiekcorrect egoisme. Macron was nog niet gekozen of er werd hem al te verstaan gegeven, dat het volk hem op straat zou bestrijden door de slechte verliezers van Frankrijk. Ik ben geen voorstander van de VVD of Rutte, maar zolang een partij rechtstatelijk is heeft de kiezer het laatste woord. Is de kiezer ineens het volk niet meer ?
bv-user-38984
bv-user-389849 dec. 2018 - 19:10
Leuk, weer wat alternatieve feiten zonder argument. Het lijkt wel alsof de rechts stemmingmaker denkt dat iedereen achterlijk is.
Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon
9 dec. 2018 - 7:50
Ik zie een enorme electorale potentie voor de SP. Als je naar de gemene deler van de standpunten kijkt, komt dit toch akelig dicht in de buurt van de speerpunten van de socialisten. "Mark Rutte rot op" [bekt eigenlijk best lekker] zou zo uit de koker van "het orakel in ruste uit Oss" kunnen komen. Als ze slim zijn in Oss, al zit het hoofdkantoor geloof ik in Amersfoort, laat de SP subiet een grote partij "rode hesjes" produceren, succes verzekerd!
3 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen9 dec. 2018 - 17:27
'Mark Rutte rot op' bekt maar matig, maar 'Rutte rot op' bekt uitstekend: Ru-tte Ro-top Gelijk aantal lettergrepen, gelijke klanken aan het begin van de lettergreep, hij kan zo worden uitgezongen.
Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon10 dec. 2018 - 7:00
@ stokkickhuysen Je hebt volkomen gelijk, je metrumgevoel is prima in orde!
kweenie2
kweenie214 dec. 2018 - 10:22
Je moet wel oppassen. Rutte is een gladde. Dadelijk stuurt hij Arno Rutte (https://nl.wikipedia.org/wiki/Arno_Rutte) naar huis en claimt hij het als het inwilligen van de eisen.
bv-user-40117
bv-user-40117
9 dec. 2018 - 0:03
Wat een vreemde stellingname van een ex voorzitter van de SP.
Arne Lucassen
Arne Lucassen
8 dec. 2018 - 21:28
"Wie zijn het volk?" Die vraag en het feit dat links dit opstandige volk veroordeelt speelt onder links alleen maar omdat het niet relt onder haar vlag.
4 Reacties
Zapata
Zapata9 dec. 2018 - 10:06
Ghe, links heeft al tweehonderd jaar moeite met het "volk". De arme Marx en Engels konden maar niet begrijpen waarom hun zo gedroomde revolutie altijd mislukte. Maar geen zorgen, de zondebok was gevonden. het lompenproletariaat. Een verbastering overigens van het lompe (brute, ongeschoolde, foute levenswijze) proletariaat. Die zouden altijd tegen hun eigenbelang inhandelen en voor een habbekrats om te kopen zijn. Daar zijn behoorlijk wat studies over geweest en het blijkt dat de arme Marx het bij het verkeerde eind had. Het waren veeleer vaker de geschoolde model arbeiders met hun al burgerlijke moraal die het lieten afweten tijdens de gedroomde revolutie. Die waren al gekocht en hadden wat te verliezen. In zijn wanhoop deelde de arme Marx zo een beetje iedereen in bij het lompenproletariaat. Tot de Paus en de adel aan toe. Sinds die tijd kan links echt niet meer omgaan met het "volk" en heeft ze er een hardgrondige afkeer van.
Zapata
Zapata9 dec. 2018 - 10:22
@ mezelf hartgrondige
bv-user-38984
bv-user-389849 dec. 2018 - 17:55
@Zapata. Ben je een soort een Yomanda die contacten heeft met het hiernamaals ? Marx en Engels waren allang dood toen de revoluties echt op gang kwamen. Hoeveel leugens per dag strooi je rond op het net?
Slaapbol
Slaapbol9 dec. 2018 - 18:49
@ Zapata Die geschoolde burgerlijke arbeiders lopen nu met gele hesjes uit angst voor echte armen met een legitieme claim op Mensenrechten.
Woeki Hypo
Woeki Hypo
8 dec. 2018 - 21:22
Wie zijn het volk? Merkwaardige opinie van de schrijver. Hoogopgeleid (midden-) links (en rechts) is totaal de weg kwijt. Belangrijke / fundamentele termen hebben vaak meerdere betekenissen. Bijvoorbeeld: 1 Het volk is iedereen (inclusief elite(s)). 2 Het volk is iedereen, exclusief elite(s). Elitisme en populisme. Bijvoorbeeld, wanneer deze elites zichzelf activistisch actief afkeren van de anderen. Dan ontstaat de spanning elitisme contra populisme. Dit is in het Westen het geval, sinds de opkomst van het neoliberalisme of de neoliberale economie (deze wetenschap). De neoliberale economie is een elitisme (van hoogopgeleiden), een Restauratie. In een kennis “maatschappij”! Er is een fundamenteel probleem met de tegenwoordig dominante hoogopgeleide elites en hoogopgeleiden in cultuur, kunst, wetenschap, politiek en zakenleven. Het neoliberalisme is hier een indicatie (en een gevolg) van. Zie mijn bijdrage onder: https://joop.bnnvara.nl/opinies/laat-de-pensioenstrijd-het-begin-zijn-van-een-brede-beweging-tegen-rutte-iii Woeki Hypo is gematigd liberaal.
Bouwman2
Bouwman2
8 dec. 2018 - 21:14
Over het volk gesproken: Bart de Wever dregde zo net dat het volk besloten heeft dat eerste minister Michel zodra hij landt in Marrakech hij aankomt als leider van de wat hi noemt de Marrakech coalitie. Met andere woorden: het volk dat is de N-VA en de N-VA stapt dan uit de federale regering. Het merkwaardige is dat alle andere partijen van Groen/Ecolo tot en met open VLD en MR Michel steunen en enkel N-VA en Vlaams Belang - een duidelijke minderheid - niet. De indruk ontstaat dat de burgemeester van Antwerpen de zwartepiet niet wenst en wil doorspelen. Blijkbaar heeft het volk autoritaire trekken, wie niet doet wat het wil krijgt met hem in zijn gele hemdje te maken.
2 Reacties
Stheno
Stheno9 dec. 2018 - 7:59
Tja, Bouwman, een interessante gedachtekronkel. Je zou namelijk ook kunnen denken als de premier het 'pact' ook als niet bindend beschouwt, waarom het dan belangrijker is wel te tekenen in Marrakesh dan het kabinet in stand te houden. Want zoiets zou toch wel aan het denken moeten zetten: waarom is het toch zo ontzettend belangrijk om iets te onderteken waar zo hard van geroepen wordt dat het niet bindend is? Welke agenda zit hier achter? En van wie? In NL hebben we dit naast Marrakesh ook gezien bij het afschaffen van de dividendbelasting. En, beste Bouwman, de enige reden dat dat niet doorgegaan is, is omdat Unilever baas Polman een belletje heeft gepleegd met Rutte en zei dat het niet meer hoeft.
Hiltermann
Hiltermann9 dec. 2018 - 10:25
Heel verstandig van de Wever. Hij voelt feilloos aan dat Belgen niet op die Marrakesh toestand zitten te wachten. De keuze is heel eenvoudig: Wanneer dat akkoord geen invloed heeft op de toegang van asielzoekers hoef je het ook niet te tekenen. Heeft het wel invloed op de toegangsmogelijkheden voor asielzoekers dan moet je het zeker niet tekenen. Kennelijk klopt het wat Nederlanders over Belgen zeggen. van Groen/Ecolo tot en met open VLD en MR Michel steunen alle partijen de ondertekening van het akkoord. Alleen NVA en Vlaams Belang hebben door dat het akkoord niet getekend moet worden.
RosaLange
RosaLange
8 dec. 2018 - 21:06
Wel balen dat die mensen zomaar hun zegje in de media mogen doen. Dan maar meteen even haarfijn uitleggen dat zoiets ongehoords alleen maar kan omdat de media geen kwaliteit meer heeft. Kwaliteitsmedia laten namelijk alleen linkse mensen aan het woord. Zo heurt dat nu eenmaal in een democratie. En wat echt helemaal ongehoord is dat er nu ook al politici naar dat volk luisteren. Dat is laf. Van politici mag je toch verwachten dat ze absoluut, maar dan ook echt absoluut niets gelegen laten aan de problemen van het stemvee. Zo heurt dat nu eenmaal in een democratie.
2 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen8 dec. 2018 - 22:35
Ze zullen luisteren naar alles wat je zegt en doen wat hun verdienmodel in stand houdt.
Hiltermann
Hiltermann9 dec. 2018 - 10:27
Ga maar vast sparen voor een geel hesje. Zal niet lang meer duren of " zo heurt het " wil ook meedoen.
DenFlexwerker
DenFlexwerker
8 dec. 2018 - 19:39
Vreemd, een paar maanden geleden, afschaffing dividendbelasting, vroeg men zich hier af waarom politici niet luisteren en waarom het volk dit pikt. Eindelijk begint het volk wat te morren en lijken politici de oren wat te openen en dan is het ineens weer niet goed.
1 Reactie
B2
B28 dec. 2018 - 20:21
Er is een verschil tussen luisteren en doen alsof je luistert. of de onrust gebruiken voor eigen gewin. Wat er nu gebeurt is dat politici doen alsof ze luisteren naar het volk, terwijl ze eigenlijk nooit wat gedaan hebben (Marijnissen) of het gebruiken voor eigen gewin (Buma). Ze doen dit alleen maar om de mensen tevreden te stellen, zodat het daadwerkelijke gevaar niet groter wordt.
Meta Foor6
Meta Foor6
8 dec. 2018 - 19:27
- je suis geel vestje ... pas vraiment (of, hoe kan het gepeupel sinds januari 2015 toch van haar podium vallen....)
TwoTone
TwoTone
8 dec. 2018 - 19:27
Tsja, doet het er eigenlijk wel toe wie het volk is ? De conclusie die er wel toe doet is dat er in de EU de laatste paar jaar niet echt gezellig op is geworden. Dit zouden de (EU) politici zich moeten aantrekken ! Misschien heeft het er ook mee te maken dat politici in het EU tijdperk het begrip “bezuinigen” verwarren met het begrip “belasting verhogen.”
OlavM
OlavM
8 dec. 2018 - 19:20
Om een bekende aan Sigmund Freud toegeschreven uitspraak te parafraseren: “Was woll der gelbe Kittel?” [Al twee decennia is vrijwel de gehele landelijke pers zo bang een volksopstand te missen, dat iedere verdwaasde witte Nederlander die beweert een ‘gewone man’ te zijn en iets ontevredens pruttelt wordt uitgenodigd voor een late night talkshow. Daardoor krijgen sommige geluiden véél meer aandacht dan bewijsbaar grotere bewegingen en demonstraties.] Treffend beschreven. In Nederland stellen de “gele hesjes” eigenlijk niets voor. (Hier gebeurt immers alles 50 jaar later). Maar nu ineens zijn die “breaking news”. [Sybrand Buma zette deze week de gele hesjes wel in voor zijn eigen politieke doelen.] Natuurlijk. Dit soort politici ziet nu overal geile jasjes te voorschijn komen.
1 Reactie
OlavM
OlavM8 dec. 2018 - 19:22
Ehm, beter: geile hesjes.
bv-user-19476
bv-user-19476
8 dec. 2018 - 19:03
De journalistiek en de gevestigde partijen zijn vooral bang voor PVV en FvD. En de PvDA en Groenlinks zijn heel bang voor de SP. Dus wordt de SP al decennia besmeurd door vooral de PvdA. De PvdA heeft vooral in Rutte 2 niet anders gedaan als de bevolking bedriegen. De NPO is heel bang voor PVV en FvD omdat die als een soort Orban de publieke omroep wil "hervormen". De media zijn inderdaad obsessief bezig met de boze burger. Dat heeft allemaal er mee te maken dat de media het zichzelf erg kwalijk namen dat ze de Fortuyn revolte niet zagen aankomen. En iets recenter: De Trump revolte. Het eerste kan je nog iets van vinden. Bolkestein was in de jaren 90 al bezig met het immigratie en integratie. Dat de media en de gevestigde orde niet direct de opkomst van Fortuyn zagen begreep ik wel. Fortuyn had de neiging om met veel mensen ruzie te maken. En het komt vaker voor dat nieuwe bewegingen snel in elkaar vallen. Trump won in 2016 in Pennsylvania, Michigan en Wisconsin. Dat waren allemaal linkse staten. Al decennia lang. Dus dat de media Clinton als winnaar aanwezen, was niet onlogisch. Niet gebaseerd op een volledige fata morgana. Ik had ook Clinton als winnaar verwacht. Om dat ik Trump niet zag winnen in de bovengenoemde staten. Onterechte zelf kritiek van de media. Het volk is overigens zeer divers. Radicaal rechts claimt dat zij het volk vertegenwoordigen. Dat is een leugen, want dat volk is zeer divers. Ook door de ontwikkelingen van de laatste 20 a 30 jaar. Ik kan me voorstellen dat de politiek belang heeft bij veel minderheden. Dus niet bij 1 volk, maar bij allerlei bubbels En focus groeperingen. Overigens vind ik dat de schuld bij de politiek ligt. En vooral de keuzes die ze maken. Samsom en Rutte hadden in 2012 de keuze. Of de zorgpremies goedkoper maken voor de lage inkomens of de midden inkomens raken met een inkomensafhankelijke zorgpremie. Ze kozen voor het tweede. Om nog maar te zwijgen over het sociaal leenstelsel. Of over de dividend belasting. Dat vind ik dus goed aan de demonstraties. Confronteer politici met hun keuzes. Laat ze 10 keer nadenken voordat ze wat doen. Gooi nu eens niet het hele zorg systeem overhoop, maar maak zorgpremies goedkoper. Voorkom stapeling van eigen bijdragen. Dat soort "kleine" dingen. We hebben weer politici nodig die pragmatische keuzes maken. Daar draait het om.
Appi Mohamud
Appi Mohamud
8 dec. 2018 - 18:42
Voortaan tegen zwarte piet demonstreren in een geel hesje.
Erik1976
Erik1976
8 dec. 2018 - 18:36
Ik kan er maar niet aan wennen; linkse politiek waar met afkeer over 'het verdwaasde volk' wordt gesproken. Dit hoorde je vroeger bij de VVD en het CDA, die nu 'populisme' verweten worden omdat ze zich wel willen verdiepen in de leefwereld van de misschien wat minder hoogbegaafde arbeiders..
6 Reacties
B2
B28 dec. 2018 - 20:29
Er wordt niet zozeer over het verdwaasde volk gesproken. Het probleem is complexer. Populistisch rechts gaat er momenteel met de klassiek linkse thema's vandoor, maar dan vaak overgoten met een nationalistisch tintje. Deze 'bezorgde burger' worden dan vervolgens uitgenodigd aan een spreektafel bij een talkshow, waar ze ongestoord hun verhaal mogen doen, zonder dat er kritische vragen gesteld worden. De traditioneel linkse thema's, worden door deze mensen eigenlijk niet of nauwelijks aangestipt, desondanks nemen deze mensen vaak begrippen als 'Het Volk' of 'Wij' in de mond, terwijl ze niet namens Het Volk of Ons spreken. Deze trend zie je juist duidelijk omdat de VVD en het CDA er opeens induiken, want het levert stemmen op. Doe alsof je luistert en mensen trappen er in.
Perezoso
Perezoso8 dec. 2018 - 20:58
De VVD en het CDA die zich verdiepen in de leefwereld van al dan niet hoogbegaafde arbeiders? Haha, droom rustig verder...
Zapata
Zapata8 dec. 2018 - 21:30
Links is ingeslapen en laat rechts de agenda bepalen. Voor de hoogopgeleide linkse mens die in zijn bubbel leeft betaan zulke spoken uit een duister verleden niet meer. Klassenstrijd, nationalisme, sociaal economische problematiek. De mensen die daar mee geconfronteert worden zijn dan ook volledig uit het blikveld verdwenen van links. Nee als je links bent dan ben je bezig met veel belangrijkere problemen. Klimaat, genderneutrale toiletten, zwarte Piet, een groot Europese heilstaat, rascisme. Kijk dat zijn heel belangrijke dingen als je hoogopgeleid jezelf niet meer druk hoeft te maken of je het einde van de maand wel kunt halen.
Woeki Hypo
Woeki Hypo8 dec. 2018 - 22:12
De PvdA en GroenLinks, die zich verdiepen in de minder bedeelden? Waar komt dat studie leenstelsel dan vandaan? Hebben deze partijen van hoogopgeleiden hun fouten al toegegeven? Woeki Hypo is gematigd liberaal.
Auslander
Auslander9 dec. 2018 - 11:10
@ B “deze mensen vaak begrippen als ‘Het Volk’ of ‘Wij’ in de mond, terwijl ze niet namens Het Volk of Ons spreken.” Ik denk “deze mensen” terecht het over hun “volk” en hun “wij” hebben. Kennelijk jij bent van de “mensen” die ‘Het Volk’ en ‘Wij’ als issues zien waar zij menen zelf eronder vallen. Jij suggereert dat er (alleen) een volk of een “wij” bestaat dat alle politieke meningen/feiten daaronder vallen. Wat is dan het verschil tussen jij en “deze mensen”?
bv-user-19476
bv-user-194769 dec. 2018 - 14:59
@ Zapata Een belangrijke correctie. PVV en FvD zijn nu relatief groot in de peilingen( ook weer niet astronomisch groot trouwens) omdat ze zich aan regeringsverantwoordelijkheid hebben kunnen onttrekken. Daarom kunnen ze van alles beloven. De verzorgingsstaat in stand houden. Belastingen verlagen. Niet aan klimaatakkoord mee doen. Een Nexit. En allemaal referenda. En de PVV wil de AOW weer naar 65. Dat zijn een hele hoop klinkklare en ongekende leugens. Die zijn ook helemaal niet uitvoerbaar. Als PVV en FvD dit in een coalitie moeten gaan waarmaken dan zal de SP na 30 of 40 zetels stijgen. PVV en FvD zijn vooral dus groot omdat ze zich in de oppositie vrijblijvend een sociaal profiel kunnen aan meten. Vergelijk het met D66. Pechtold heeft zich in de ( constructieve) oppositie op gewerkt tot 25 a 26 zetels. Virtueel dan. Het is dus een zetel winst gebaseerd op langs de zijlijn schreeuwen. Zo snel Wilders en Baudet het moeten gaan uitvoeren, zal de pendule al snel omslaan naar links. Dat zag je al in 2010/2012. Wilders kon al zijn leugens nooit waarmaken en de SP steeg naar grote hoogte in de peilingen. Je ziet bij de PVV overigens al jaren( behalve bij dat rechts radicale gespin van Maurice de Hond) dat ze electoraal stagneren. Het blijft een beetje rond schommelen tussen de 10 a 12%. Wel moet links nu echt gaan leveren. Geen geblunder meer van Klaver, Marijnissen of Asscher. Geen rare Kunduz akkoorden meer. Geen Samsom experimenten meer. Het is absoluut niet meer vrijblijvend.
Martinel
Martinel
8 dec. 2018 - 17:49
Dit was mijn reactie onder dat gele hesje van de gele hesjes....Eén geval. Kan Joop er nog meer duiden? Zelf heb ik de hele dag France info gevolgd, met live beelden en interviews. Kortzichtige verslaggeving van Joop dus. Maar ja, wat wil je in een Rutteland, dat na 15 uur op de Dam huiswaarts keert en achter de openhaard plaatsneemt. Murw geslagen als dit kille, racistische land is geworden. Zelfs Rutte himself voelt zich een geel hesje…………….hoe vernederend kan je als MP zijn naar de zorgen van landgenoten.
3 Reacties
Martinel
Martinel8 dec. 2018 - 17:57
De gele hesjes hebben zorgen, zorgen over hun toekomst. Zorgen over allerhande wakker liggende zorgen. Vandaag las ik een interview op datzelfde info. Er liepen mensen van extreem rechts mee. De Fransen zeiden, Huh, maakt dat uit? We strijden allemaal voor hetzelfde doel. Links/rechts is daar gewoon solidair. Nederland is een murw geslagen dictatuur geworden met geel hesje Rutte voorop! hahahahaah. En de analyses alhier sporen niet. Nu weer Timmermans met zijn opengesperde mond in Portugal. Van die PvdA die alles kapot heeft gemaakt.
Rode druppel
Rode druppel9 dec. 2018 - 7:52
Helemaal eens. Het gaat om bestaanszekerheid. Vele mensen komen tekort om de maand goed door te komen. Hebben behoefte aan vaste banen om hun leven te kunnen opbouwen. Links, rechts is helemaal niet van toepassing. Waar ik mij zorgen om maak ? Dat dit niet mogelijk is in ons huidige financieel economische systeem. Dus ik vrees een enorme escalatie.
Minoes&tuin
Minoes&tuin12 dec. 2018 - 8:13
En zorgen over een overheid die het kapitaal dient. Macron had nl. weel eerst de vermogensbelasting afgeschaft! Zie hier Europa in een notendop.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor