Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Wie ‘Rem Europa’ roept, zet de deur open voor inbrekers

  •  
30-05-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1301 keer bekeken
  •  
nltroepen

Wezenloze discussies in plaats van scherpe politieke strijd tegen extreemrechts

In het aan moderne kerkgebouwen zo rijke Krimpen aan de IJssel prijkte tegen een lantaarnpaal een verkiezingsbord met het portret van een keurige meneer. “Stem christelijk”, stond er op. “Rem Europa. SGP.” Voor het overige was er in het Zuid-Hollandse industriestadje nauwelijks iets van de Europese verkiezingen te merken. Niemand lijkt zich er druk om te maken. Men gaat schouderophalend voorbij aan de waarschuwingen dat extreemrechts op een grote overwinning afstevent, mede door de desinteresse van het electoraat.

sgprem

Je zou zeggen: als het er zo voorstaat, dan zouden de democratische partijen van links tot rechts toch een enorme propaganda-activiteit moeten ontketenen om de kiezers voor het dreigende gevaar te waarschuwen maar het tegendeel gebeurt. Kandidaten voor het Europees parlement treden braaf aan als de media ze uitnodigen voor debatten. Zo was Chris Stoffer, de politiek leider van de keurige meneer op het verkiezingsbord, bij Goedemorgen Nederland te gast om de degens te kruisen met Laurens Dassen van Volt. Het ging over een Europees leger. Stoffer toonde zich een groot voorstander van militaire samenwerking maar een fusie van alle EU-strijdkrachten, daar was hij tegen. Die indruk had het verkiezingsbord ook al gegeven. “Stem christelijk. Rem Europa”. Dassen weersprak hem met varianten op het spreekwoord “Eendracht maakt macht”.

Het grote probleem is dat alle lidstaten eigen strijdkrachten hebben, die trots zijn op hun uniformen, hun traditie en hun wapenrusting. Ze sluiten op geen enkele manier op elkaar aan, wat de slagkracht van de Unie ten zeerste schaadt, want als je kijkt naar het totaal aantal manschappen en de gezamenlijke budgetten is er niet zoveel aan de hand. Het gebrek aan coördinatie en samenhang doet ons de das om als de Russen komen. 

In dit licht bezien voer je een non-discussie als je op de TV gaat zitten bekvechten over een Europees leger of niet. Daar gaat het niet om. Er moet voor noodgevallen een centraal de lidstaten overschrijdend commando zijn zoals ook het geval was met de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog. En het is van belang dat in heel de Unie zoveel mogelijk hetzelfde soort militair materieel wordt gebruikt. Oekraïense soldaten worden momenteel gek van munitie uit het ene en schiettuig uit het andere land die niet (precies) op elkaar passen.

In alle omstandigheden is het van belang dat leden van de strijdmacht elkaar verstaan. Ze moeten een gemeenschappelijke voertaal spreken. Dat is op zich al een reden om naast die Europa-brede uniformering nationale legers te handhaven. Uitsluitend op praktische gronden. Dat kan best. Het tweede Duitse keizerrijk geeft daarvan een goed voorbeeld. Dit was een federatie van vijfentwintig deelstaten die allemaal hun eigen relatie hadden tot het geheel. De koninkrijken Würtemberg, Beieren en Saksen behielden hun eigen leger en minister van Defensie. Die pasten als stukjes van een legpuzzel in het grote Duitse militaire geheel zoals tijdens de Eerste Wereldoorlog bleek. Zo zal het met de strijdkrachten van de EU-lidstaten ook moeten gebeuren. Het is een beetje haarkloverij om te palaveren over één of over samenwerkende legers.

Hoe belangrijk het is dat Europa snel een eigen militaire macht vormt, blijkt uit de laatste ontwikkelingen rond de nieuwe Nederlandse duikboten, die gebouwd worden door het Franse Naval. Die moeten worden uitgerust met Amerikaanse Tomahawk-raketten. De Verenigde Staten weigeren die te leveren omdat zij vrezen dat Franse oorlogsindustrie – nu al de tweede der wereld – er met de bedrijfsgeheimen vandoor gaat.

Zonder voldoende slagkracht is het rijke Europa een aantrekkelijke buit voor andere machten. De wereld is een gevaarlijke plek, zeker voor landen die veel te verliezen hebben.

Dat besef zou moeten indalen. Daar moet het over gaan. Wie “Rem Europa” zegt, opent de deur voor inbrekers.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

Beluister Het Geheugenpaleis, de wekelijkse podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis. Nu: de blijvende verwarring rond de formatie

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (8)

Minoes&tuin
Minoes&tuin
1 jun. 2024 - 7:02
De SGP is te vergelijken met extreem rechts. Het is tenenkrommend.
Gio Servas
Gio Servas
31 mei 2024 - 2:53
Precies wat ik al zeg. De EU is gebaseerd op angst. Zo zag ik ook al reclame van GL-PvdA "Voor Europa = Voor veiligheid". Dit terwijl Timmermans ons nog waarschuwde over angst'' Ik citeer (Bron:https://www.montesquieu-instituut.nl/id/vjzckczattwh/citaat_frans_timmermans) ""Misschien is angst wel de grootste drijvende kracht achter de politiek in de laatste vijftien jaar geworden. Niets is sterker als politiek instrument dan angst. Niets is verleidelijker voor een politicus om op die angst in te spelen, om die angst te gebruiken. Waarom? Angst verhindert juist dat kijken. Als mensen maar bang zijn, zoeken ze nog maar één ding. Zien ze nog maar één ding. Overal bevestiging voor de rechtvaardiging van de angst. En er zijn genoeg politici in Europa die staan te popelen om die bewijzen voortdurend maar aan te dragen. Als die angst domineert dan kijken we ook niet meer. Dan zien we alleen nog maar de bedreiging en niet meer de kansen. "" Dus stemmen op EU... niet doen.
1 Reactie
Zandb
Zandb31 mei 2024 - 8:11
Gio Maar dat de PVV als grootste van Nederland gebouwd is op angst, voor de immigrant, voor Europa, voor links, voor de Marokkanen, voor de moslims, voor de islam, voor de rechterlijke macht, voor de gevolgen van kiezen voor het klimaat, voor de angst ....... Dat is dan weer geen probleem? Uw redenering volgend: "Stemmen op de PVV, niet doen!" (In feite, als ik er tenminste even over nadenk kun je maar beter op of voor niets stemmen, want iedereen die beweert dat zijn visie beter is, verspreidt de angst dat voor dat andere kiezen verkeerd uit zal pakken.)
Marie Timmerman
Marie Timmerman
31 mei 2024 - 0:43
"Er moet voor noodgevallen een centraal de lidstaten overschrijdend commando zijn zoals ook het geval was met de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog. En het is van belang dat in heel de Unie zoveel mogelijk hetzelfde soort militair materieel wordt gebruikt." Ja, dat heet de NAVO. Polen en Finland doen niet mee onder dat kommando ad hoc.
5 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst31 mei 2024 - 14:13
En door hun eigen legers met eigen technologie zijn de Europese leden de zwakke broeders van de NAVO.
Marie Timmerman
Marie Timmerman1 jun. 2024 - 2:52
'Zwak' in de zin dat ze niet elkaar aanvallen en niet zo militaristisch adventuurlijk zijn als de VS en in de zin dat we onze defensie effectief uitbesteden aan de VS terwijl wezelf kunnen concentreren op investeren in een betere samenleving inplaats van defensie contracten. Dat vind ik een prima verdeling van taken, voor het goede doel van sociale Europeesche maatschappijen.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen1 jun. 2024 - 11:15
Marie Timmerman, "Dat vind ik een prima verdeling van taken, voor het goede doel van sociale Europeesche maatschappijen." Maar bij het woord taakverdeling denk ik aan een verdeling die beide partijen ten goede komt. Het is duidelijk wat Europa heeft aan de door de VS geboden bescherming, maar wat heeft de VS omgekeerd aan Europese sociale wetgeving voor de eigen inwoners? Ik zou als Amerikaanse burger niet echt in mijn nopjes zijn met die taakverdeling. En al helemaal niet als ik aan de onderkant van de maatschappij zou zitten en zou bedenken wat mijn Europese klassegenoten allemaal voor voorrechten genieten.
Marie Timmerman
Marie Timmerman2 jun. 2024 - 0:39
De VS krijgt invloed op markten en zaken, dat 'schijnen' ze liever te hebben, ook al ben ik het er niet mee eens. We kunnen de VS of de wereld niet voor haar regeren. Men moet als land het beste voor het land doen en dan tussen landen zaken doen, en dat doe je niet tegen je eigen interesse in. Dat is een basis conditie van de ethiek. Je kan het een menselijke falen of een paradox noemen, maar zo is het wel. Maar ik kan je wel een uitkomst geven. De VS behoort zich terug te trekken naar basis verbonden. En daar hoort Europa bij. Presto. Opgelost.
Marie Timmerman
Marie Timmerman2 jun. 2024 - 0:44
(Dat ze dat niet doen is omdat ze een liberale unie zijn die de EU aan het proberen te worden is. Maar net zo erg als de VS worden is geen aanvaardbare oplossing of zou het niet mogen zijn).
Karingin
Karingin
30 mei 2024 - 18:30
Het is natuurlijk geen eenvoudig probleem, alle lidstaten moeten meewerken en dat is momenteel een utopie. Er wordt wel al jaren gestaag aan gewerkt. Op dit moment staan er permanent 3000 manschappen onder EU-vlag klaar - is erg weinig natuurlijk. Maar het begin is er, en het grote belang van samenwerking wordt breed gedeeld. Hier meer info: https://www.consilium.europa.eu/nl/policies/defence-security/
Sam V
Sam V
30 mei 2024 - 16:03
Dhr. Van der Horst gaat volledig voorbij aan de NAVO en de gezamenlijkheid die daar nu al is geregeld inclusief gezamenlijke legerkorpsen. Ik mis dan ook de politiek strategische argumenten om naast de NAVO dit ook op Europees niveau te regelen. Dhr. Van der Horst zal toch niet alleen op basis van operationele argumenten zoiets als een Europees leger bepleiten?
5 Reacties
Huub53
Huub5331 mei 2024 - 0:45
Helemaal eens: We hebben geen twee landen overstijgende aansturingsorganisaties nodig. Die gaan elkaar beconcureren. Landen zijn toch vrij om 1+1=3 samenwerkingen met buren aan te gaan. Teveel bureaucratie kan dat soort samenwerkingen bemoeilijken.
Zandb
Zandb31 mei 2024 - 8:16
Huub Uw redenering volgend zouden we er dus het verstandigst aan doen, over te gaan op een Europees leger, dat vervolgens ook lid is van de de NAVO. Maar u bent het vreemd genoeg met de rare opvatting van Sam eens? (Hij stelt ten onrechte dat NAVO de gezamenlijkheid van de landen regelt. En dat er 'dus' geen Europees leger nodig is.)
Hanvander Horst
Hanvander Horst31 mei 2024 - 14:14
Door hun huidige praktijk van eigen legers met eigen uitrusting zijn de Europeanen de zwakke broeders in de Navo.
Marie Timmerman
Marie Timmerman1 jun. 2024 - 2:56
vdhorst, moet je die eerste scene van Newsroom maar weer eens kijken. De VS is militair sterk maar sociaal achtergesteld. Dat krijg je namenlijk erbij met grote unies die veel aan hun militaire macht spenderen. Het is de VS die de zwakke broer is.
Marie Timmerman
Marie Timmerman2 jun. 2024 - 3:11
The Newsroom - America is not the greatest country in the world anymore https://www.youtube.com/watch?v=z2HKbygLjJs
EenMening6
EenMening6
30 mei 2024 - 15:40
@postbezorger Het is om allerlei redenen niet verstandig om op de PVV te stemmen, bijvoorbeeld omdat Geert Wilders dikke maatjes met Poetin was/is. Wat DENK betreft, die club wordt wel als de lange arm van Erdogan gezien. Maar dat zou je aan Dick Schoof kunnen vragen...
badgast
badgast
30 mei 2024 - 13:49
Tja, alweer een stevig aantal jaren geleden kreeg ik door dat de bible belt door Krimpen loopt. Had ik als Rotterdammer nooit verwacht. Maar dat bord, het verbaast mij nu niet meer.
adriek
adriek
30 mei 2024 - 13:05
CDA, CU, SGP, partijen bevolkt door mensen die letterlijk in sprookjes, demonen en tovenarij (zeggen te) geloven: daar zou toch echt geen weldenkend mens meer op moeten stemmen.
3 Reacties
PostbezorgerCafeCheers
PostbezorgerCafeCheers30 mei 2024 - 14:19
ik geloof ook in God maar dat geloven in God is voor mij niet geloven in een sprookje, een demoon of in een tovenaar. Stem met volle overtuiging op de PVV, maar hoe denkt (ahum)u over mensen die op de partij denk stemmen?
Karingin
Karingin30 mei 2024 - 18:25
Geloof in God is niet hetzelfde als een religie aanhangen, dat zich baseert op een eeuwenoud boek waarin wonderen gebeuren, God als handelende intiteit wordt neergezet, een Duivel die je bij leven tot kwaadaardigheid verleidt en je na je dood als dank voor eeuwig martelt - hoewel God bepaalt of je naar de hemel of de hel gaat...need I go on...? Prima dat jij daarin gelooft, maar voor een niet-gelovige is het een verzameling van sprookjes met tovenaars en demonen. Ik denk dat ik ook voor driek spreek als ik zeg dat een PVV-stemmer op zijn minst misleid is, en als ie dat niet is dan houdt ie er, laten we zeggen, een dubieuze moraal op na
JongMHF
JongMHF31 mei 2024 - 4:27
@PostbezorgerCafeCheers U gelooft in God, maar stemt ook uit overtuiging PVV. Daaruit kan geconcludeerd worden dat het ene sprookje dus leidt tot het andere sprookje. Dat u uw geloof in wat voor god dan ook wel heel sprookjesachtig maakt is wel duidelijk. Intussen vindt u het bedenkelijk dat mensen op Denk stemmen. U maakt het wel heel erg bont. Kunt u uitleggen wat u zo overtuigend vindt aan die club. Zoals u weet kan PVV geen partij genoemd worden want u kunt geen lid worden? Kunt u dan ook uitleggen hoe u geloven in een almachtige en enige god kan rijmen met het geloof in een andere almachtige god die zich als enige de redding van de wereld (Nederland) tot evangelie heeft uitgeroepen?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor