Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Weigering van BBB om afstand te nemen van dreigementen blijft als donderwolk boven formatie hangen

  •  
05-02-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
39474 keer bekeken
  •  
omtzigtplas

Pieter Omtzigt moet deze week weer gaan onderhandelen met Caroline van der Plas, die vrijdagavond bij Op1 weigerde afstand te nemen van dreigementen van Farmers Defence Force aan het adres van NSC-Kamerlid Harm Holman.

BBB heeft een traditie van wegkijken voor intimidaties. Zo benoemde de jongerenorganisatie van BBB melkveehouder Wim Bonestroo tot erelid. Bonestroo kwam eerder in het nieuws omdat hij met zijn tractor naar het privéadres van minister Christianne van der Wal reed om haar een “ontslagbrief” te overhandigen.

BBB-medeoprichter Henk Vermeer wreef afgelopen weekend op X verder in de vlek. Hij herhaalde de bizarre redenering van Van der Plas dat een veroordeling van dreigementen niet nodig was omdat dat maar zou afleiden van waar het werkelijk om zou moeten gaan: de grieven van de boeren.

Hij bagatelliseerde de dreigende taal van de boerenayatollah Mark van den Oever. “De woorden zitten wat mij betreft op het randje en mogelijke acties kun je pas beoordelen als dat zover is”, aldus Vermeer. Daarmee leek hij te betogen dat je pas van een dreigement kunt spreken als het ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Dergelijke uitspraken zullen het toch al geringe enthousiasme bij NSC over de beoogde coalitie met PVV, BBB en VVD niet vergroten. Dat de andere partijen een fluistercampagne tegen Omtzigt zijn begonnen, zal ook niet helpen. Het AD schrijft: “[O]ver de vermeende opstelling van Pieter Omtzigt wordt nu al dik een week gelispeld. Woorden als ‘blokkeren’, ‘moeilijk’, ‘besluiteloos’ vallen. ‘Pieter’ zou de degene zijn op wie ‘alles stuk loopt’.

Vorige week lieten Omtzigt en Geert Wilders tegenover journalisten duidelijk doorschemeren dat de gesprekken uiterst moeizaam verlopen. “Een gebrek aan chemie, geroddel, inhoudelijke verschillen: de formatie is verzand in chagrijn”, concludeert het AD. Wilders gooide dit weekend nog wat olie op het vuur door op X triomfantelijk een peiling te delen. Volgens Maurice de Hond kan de PVV inmiddels rekenen op 50 zetels.

“De formatie is niet enorm ingewikkeld en hoeft niet heel lang te duren”, schreef Telegraaf-columnist Ronald Plasterk na de verkiezingen. Over een week moet de ijdele professor de Kamer informeren over het verloop van de gesprekken.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (16)

Uitgekleed
Uitgekleed
7 feb. 2024 - 8:19
Het NSC moet nu voorzichtig handelen. Na het uithoren in de kamerdebatten met de huidige regering hebben de spindoctoren begrepen dat nieuwe kamerleden als Agnes Joseph en Harm Holman ter zake kundige tegenstanders zijn die dringende beleidswijzigingen eisen. Ervan uitgaan dat de twee grootste partijen Wilders en de VVD de nieuwe regering zullen vertegenwoordigen is het raadzaam hen tot vriend te houden. Dan zal de NSC beter in staat zijn haar prudente beleid te realiseren.
Boltjuh
Boltjuh
6 feb. 2024 - 8:19
Van der Plas is pro boer , pvv nou sorry is gewoon racistisch, VVD voor mensen met centjes en dan Omtzigt tja ... Überhaupt snap ik niet dat mensen niet verder denken dan ik ben er klaar mee. Hoezo klaar mee ? Met dat alles moet veranderen? Dat we mensen met een uitkering armoedig vinden nou daar ben ik het niet mee eens. Ten eerste krijgen deze mensen volledige toeslagen waaronder kgb , kwijtschelding, potjes die gemeenten hebben, enz. Mijn vriendin heeft een bijstandsuitkering met de energie toeslag, kwijtschelding extra kinderbijslag omdat de kinderen in het speciaal onderwijs zitten enz enz kwam ik op een inkomen incl de kwijtschelding want dat is uiteindelijk ook een vorm van inkomsten, op 2800€ per maand met 2 kinderen. Ik kan je wel vertellen dat er mensen zijn die daar hard voor werken. Ohw ja ze heeft 2 x de Linda foundation gekregen. Inmiddels zie ik in het huis kinderen die een switch hebben telefoon tablets dure speelgoed en mevrouw heeft ondertussen 9000€ gespaard. Hoezo is dat armoede? Leg mij dat maar uit. Je schuift mensen een kant op en leert hun dat ze zielig zijn dat hun magere inkomen voortkomt door het feit dat we asielzoekers hebben. Ohw ja die zorgen ervoor dat jij geen woning kunt krijgen. Terwijl dat niet de oorzaak is. Nee mensen zijn tegenwoordig behoorlijk kortzichtig en snappen niet dat alles altijd aan verandering onderhevig is. Pvv is niet de oplossing net zoals bbb. De boeren ik zeg gooi er maar een bom op. Ik ben er klaar mee zeurpieten
Phantom3
Phantom3
6 feb. 2024 - 7:29
We kunnen wel verbolgen doen, maar dat is toch logisch. Het is haar achterban. GL/PvdA doet geen afstand van klimaatactivisten, FvD doet geen afstand van wappies, PVV doet geen afstand van racisten, VVD doet geen afstand van huisjesmelkers en D66 doet nergens afstand van.
1 Reactie
Zandb
Zandb6 feb. 2024 - 9:27
Phantom Alsof er geen nuances zijn aan te brengen zijn tussen afstand nemen van mensen die moorden plegen of mensen die door rood rijden. We moeten volgens u op precies dezelfde manier afstand nemen van moordenaars als van 'door het rode licht lopers of rijders'?
Frits Jansen
Frits Jansen
6 feb. 2024 - 3:02
Plasterk kletst maar wat. Wilders is tegen democratie en moet dus afhaken maar zonder dat dit goedwillende partijen schaadt. De democratie kan zichzelf namelijk niet afschaffen. De Duitsers is dat 90 jaar geleden wel gelukt maar toen ontbrak nog de kennis van Grondrechten.
1 Reactie
Zandb
Zandb6 feb. 2024 - 9:28
Frits Daar ben ik het beslist niet mee eens, dat een democratie zichzelf niet kan afschaffen. Een democratie die zichzelf niet kan afschaffen, dat kan nou juist daarom geen democratie zijn.
Frits Jansen
Frits Jansen
6 feb. 2024 - 2:41
Knokploegen. Zo kwamen destijds de nazi's aande macht. Enfin, ik geloof dat Caroline uiteindelijk niet egen democratie is, maar bij wilders benieuwd daar niet zo zeker van. De PVV heeft hij ook niet democratisch georganiseerd, "daar krijg je maar gedoe van".
stokkickhuysen
stokkickhuysen
5 feb. 2024 - 21:06
Op deze manier wordt het verslag van Plasterk wel heel kort: 'Geen beginnen aan'
Olav Meijer
Olav Meijer
5 feb. 2024 - 20:31
Nog even en de vier kompanen vliegen in formatie de kamer van de informateur uit.
Dracae
Dracae
5 feb. 2024 - 13:49
Er wordt steeds geroepen, dat als een Moslim niet actief afstand neemt van terrorisme, ze het dus steunen en zelf terroristen zijn. Volstrekte onzin, ook omdat we helemaal niet kunnen weten of iemand dat wel of niet doet. Maar, als we die redenering gebruiken voor de BBB , dan zijn zij dus zelf ook trekker-terroristen! En nog erger, niet alleen nemen ze niet actief afstand, maar ze lopen dus excuses te maken voor deze boeven. Gisteren stonden er bij de snelweg , bij Winschoten en Scheemda, enorm veel mensen weer helemaal vast. Dat is toch niet normaal en niet te accepteren? En dat alles omdat boeren, met gemiddeld miljoenen bedrijven, met hun enorme (subsidie) voordelen ook aan regels moeten voldoen. Dat moeten alle uitkeringstrekkers en andere ontvangers van overheidsgeld. Over het algemeen terrecht. Ik zet het maar even extra hard neer. Op zich heb ik absoluut begrip voor de onrust onder boeren , er moet veel veranderen omdat dit systeem niet vol te houden is, maar het is wel door ons, de overheid, bedrijven en banken zo gecreëerd en gestimuleerd. Dat dit ontzettend rot is, net als toen de meeste fabrieksarbeiders verdwenen, de molenaars, hoefsmeden , boerenknechten en meer. Alleen is dat dus de onvermijdelijke vooruitgang. Net als dit.
2 Reacties
Volrin
Volrin5 feb. 2024 - 14:37
"Er wordt steeds geroepen, dat als een Moslim niet actief afstand neemt van terrorisme, ze het dus steunen en zelf terroristen zijn." Behalve dat het hier niet ging om het niet-actief afstand nemen, maar er direct gevraagd werd of vd Plas het met deze acties eens wat.
Frits Jansen
Frits Jansen6 feb. 2024 - 3:06
De veronderstelling dat de 1,9 miljard moslims op de wereld allemaal terroristen zijn tenzij ze afstand hebben genomen is natuurlijk bizar, en op zich een vorm van terrorisme.
Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands
5 feb. 2024 - 12:47
Amateuristische blunder van Van der Plas: indirect verantwoordelijkheid nemen voor de koers van een ander. Beetje zelfde wat Timmermans deed in verkiezingsdebat over zorgkosten: was niet zijn beleid dus niet zijn verantwoordelijkheid. Daarnaast: wie gaat er nu tijdens formatie-besprekingen bij een talkshow zitten?
7 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens5 feb. 2024 - 14:03
@ Schenkerdesvaderlands Jij schrijft: Amateuristische blunder van Van der Plas: indirect verantwoordelijkheid nemen voor de koers van een ander. Beetje zelfde wat Timmermans Niet zo'n grote blunder als jij hier maakt in dit tekstje. Van der Plas meldde dat zij geen probleem zag in het gedrag van Van der Oever. En Timmermans meldde dat hij zich als sociaal democraat verantwoordelijk voelde voor de steeds hogere zorgkosten en dat hij daar iets aan wilde doen. Twee totaal verschillende zaken dus.
Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands5 feb. 2024 - 15:41
@DaanOuwens Nou Daan, daar heb je me toch wel te pakken: er is inderdaad ook een verschil. Zoals er ook een verschil is tussen het geslacht van Van der Plas en Timmermans. Daar ging het alleen niet over. Eenheid in een veelheid vatten - het blijft een opgave.
DaanOuwens
DaanOuwens5 feb. 2024 - 18:56
@ Schenkerdesvaderlands Jij schrijft: Eenheid in een veelheid vatten - het blijft een opgave. Oprechtheid onderscheiden van hypocrisie is soms erg eenvoudig. Zeker als het jouw tekstje betreft.
Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands5 feb. 2024 - 19:49
@DaanOuwens Zeg het ze!
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin5 feb. 2024 - 20:45
"Amateuristische blunder van Van der Plas: indirect verantwoordelijkheid nemen voor de koers van een ander. Beetje zelfde wat Timmermans deed in verkiezingsdebat over zorgkosten: was niet zijn beleid dus niet zijn verantwoordelijkheid. " Zo werkt dat inderdaad bij framen, daar moet je als politicus voor passen en het mogelijk in jouw voordeel keren, dat verwacht ik niet van v. der Plas, vanwege beeldwerking, van Timmermans des te meer.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers5 feb. 2024 - 21:37
Deed ze niet. Dat doet de meute de pers volgend.
DaanOuwens
DaanOuwens6 feb. 2024 - 8:05
@ Schenkerdesvaderlands Jij schrijft: Zeg het ze! Ik zeg het jou, ik reageer op jouw tekst. Dat is voldoende.
JohnVKR
JohnVKR
5 feb. 2024 - 11:36
Als de PVV 50 zetels in de peiling van De Hond heeft, betekent dit dat we in een fucking racistische samenleving leven. Dat wisten we natuurlijk al wel, maar het is goed om de bevestiging te krijgen.
1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen6 feb. 2024 - 3:21
Ik geloof dat het succes van Wilders komt doordat de kiezers genoeg hebben van politiek, dus van democratie. Dat komt ook doordat er veel "politiek meteen kleine p" wordt bedreven, muggenziften zonder resultaat. Intussen wordt oo steeds meer gebied Groot Onderhoud verlangd, van zorgstelsel tot toeslagen tot de publieke omroep. Politici moeten beseffen dat ze een soort "raad van besttur" zijn en details aan ambtenaren moeten overlaten.
jvandoorn
jvandoorn
5 feb. 2024 - 11:11
Het is vanaf het begin duidelijk geweest dat NSC en VVD er alles aan zouden doen deze formatie te doen mislukken. Dat is jammer, maar ook volstrekt logisch. De VVD zag dit alleen maar als een mogelijkheid om het verlies goed te maken. Zonder daar overigens werkelijk verantwoording voor te nemen. En het NSC (lees CDA 2.0) wil zich profileren als de redder van het CDA. Ook hier blijkt dat de kiezer in Nederland geen echte macht heeft, maar alleen gezien wordt als stemvee.
3 Reacties
Norsemen
Norsemen5 feb. 2024 - 12:14
Hoezo is dat jammer? Er is toch geen normaal denkend mens die een kabinet Wilders wil.
Zandb
Zandb5 feb. 2024 - 12:21
Van Doorn Ik kan uw redenering niet helemaal volgen. Maakt u nu alleen deze twee partijen een verwijt dat ze voorkeuren hebben of juicht u het bv toe dat ze hun grenzen stellen? Verder zie ik niet zo goed in, wat deze redenering te maken heeft met de opstelling van de BBB als het om de uitleg van de woorden van Van den Oever gaat.
misterzuinig
misterzuinig5 feb. 2024 - 12:30
Veel internationaal georiënteerde VVD'ers, vaak zakenmensen, zien het niet zitten om met de PVV te regeren, omdat zij bang zijn dat onder de PVV ons land een minder goed internationaal aanzien zal krijgen. Ik geef ze groot gelijk.
Farmer3.0
Farmer3.0
5 feb. 2024 - 10:09
Als het de ijdele ( en kundige ) professor nu lukt om de 4 partijen bij elkaar te krijgen ? NSC en de VVD zitten niet op nieuwe verkiezingen te wachten. Timmermans is ook nog niet echt enthousiast en moppert wat over het gure rechtse klimaat in Europa.
2 Reacties
TheBigLebowski
TheBigLebowski5 feb. 2024 - 10:55
Met Guurrechts bedoelt hij PVV en andere fascistoide partijen.
Iedereenisgelijkwaardig
Iedereenisgelijkwaardig5 feb. 2024 - 11:05
Hallo Farmer 3.0 Als deze formatie mislukt (ik hoop dat het zal mislukken), is het de beurt aan het 2e grootste blok, namelijk GroenLinks-PvdA met 25 zetels, om te proberen een nieuwe regering te vormen (zonder de PVV) Een groot fan van Frans Timmermans ben ik niet meer, en het is dan aan de formerende partijen (zonder de PVV) om te beslissen wie de nieuwe Premier van Nederland zal worden neem ik aan Jesse Klaver? Rob Jetten? Of een vrouw hopelijk? Of uiteindelijk toch Frans Timmermans? Als dat allemaal toch weer mislukt (ik hoop dat het zal lukken) komen er dan pas nieuwe verkiezingen neem ik aan Maar dat is sowieso ver weg De kiezers hebben onlangs gesproken en uit deze uitslag zou toch iets moeten kunnen komen, en het liefst zonder de PVV wat mij betreft Trouwens, de PVV heeft zelf ook geen absolute meederheid van 76 zetels maar slechts 37 zetels, gelukkig maar Fijne dag
Iedereenisgelijkwaardig
Iedereenisgelijkwaardig
5 feb. 2024 - 10:05
Hallo Hoezeer deze zogenaamde formatie o.l. v. Ronald Plasterk wankelt, hoe meer het klinkt als ontzettend goed nieuws (of zelfs als zeer aangename muziek in mijn oren ha ha ha🥳) Zolang de PVV geen 76 virtuele zetels zal halen kan ik 's nachts nog altijd rustig slapen hoor😴 Ik laat me niet chanteren door de 50 virtuele zetels van Maurice de Hond of van wie dan ook Er zijn toch geen geplande verkiezingen morgen, overmorgen, volgende week of volgende maand Met andere woorden deze cijfers zijn vooral gebakken lucht wat mij betreft Hallo meneer Pieter Omtzigt, waarom gaat u niet z.s.m. onderhandelen met de andere sowieso niet extreemrechtse maar juist toch best redelijke partijen? Waarom wilt u per se praten met de PVV die in eerste instantie zoveel gouden bergen heeft beloofd om 37 zetels te halen? Om de zeer onrealistische financiële doelen van de PVV te halen (om haar kiezers te paaien) wat moet worden opgegeven? Het geld voor ontwikkelingssamenwerking? Het geld voor de publieke omroep? Het geld voor kunst en cultuur? Wilt u dat? Kan dat wel? Fijne dag
1 Reactie
Dracae
Dracae5 feb. 2024 - 13:54
Ik hoop dat deze soap van een formatie nog heel lang duurt...want ik zie het andere partijen ook niet lukken en het is bijna onvermijdelijk dat de PVV nog meer groeit bij volgende verkiezingen. Mijn hoop is dat mensen ondertussen eindelijk een beetje wakker worden en beseffen dat zo'n populistische autocraat ons alleen maar ellende gaat bezorgen! Zelfs Rutte is nog beter...en die is al een ramp gebleken.
Zandb
Zandb
5 feb. 2024 - 9:55
Zulke redeneringen gaan elk verstand te boven. Wanneer bedreigingen aan een niet bestaande figuur (zwartepiet) al terecht opgevat worden als 'zo gaan we niet met elkaar om', dan moeten toch zelfs BBB-ers snappen dat het te ver gaat om je woorden zo te kiezen, dat je dat wel als een dreigen moet opvatten. Nogmaals: Als er nou iemand de grieven van de boeren geen dienst bewijst, dan is het wel Mark van den Oever die bewust veroorzaakt, dat het niet meer over de grieven van de boeren gaat.
android1984
android1984
5 feb. 2024 - 9:49
BBB aan spreken op farmers defence force is zoiets als de VVD aanspreken op uitspraken van VNO-NCW.
2 Reacties
Yun99
Yun995 feb. 2024 - 10:04
@android1984 > "BBB aan spreken op farmers defence force is zoiets als de VVD aanspreken op uitspraken van VNO-NCW." Niemand doet dit. Aan Van der Plas wordt gevraagd of ze deze (verkapte) bedreiging wil veroordelen. Dat wil ze niet, in tegenstelling tot vrijwel iedere andere politicus.
Volrin
Volrin5 feb. 2024 - 14:40
Wat is uw punt precies? De BBB is ontstaan uit de onvrede van de boeren en heeft zich ook steeds met hen gelieerd.
Kees Mierlo
Kees Mierlo
5 feb. 2024 - 9:39
De BBB laat zien dat het niet meer dan een gelegenheidspartijtje voor schreeuwers is. Zit niets constructiefs bij. De BBB zal dan ook de politieke zwanenzang worden voor Mona Keijzer.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor