Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

‘We zijn geen volk van helden maar van wegkijkers’

  •  
14-02-2025
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
4377 keer bekeken
  •  

“Aan een vriend als Nederland heb je in de praktijk niets”, zegt Druktemaker Marcel van Roosmalen bij De Nieuws BV. “Dat wist de wereld natuurlijk al lang, maar zelf hebben we er tachtig jaar over gedaan om de waarheid over de Tweede Wereldoorlog onder ogen te zien. We zijn geen volk van helden maar van wegkijkers.”

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (6)

Noam Salomon III
Noam Salomon III
15 feb. 2025 - 11:18

Wie niet de eigen broek kan ophouden, verkeert niet in de positie om een grote mond te hebben. Aangezien we voor onze veiligheid en welvaart afhankelijk zijn van de VS, past ons bescheidenheid. Trump is de eerste, die ons met de neus op de feiten drukt. Het is belangrijk, dat we af en toe wakker geschud worden, want onze veiligheid en welvaart is niet vanzelfsprekend. Het imperialisme van Rusland en de islamisten vormt een actuele bedreiging voor onze manier van leven. Ook China is in opkomst, maar wat de ambities van dat land zijn, is me niet geheel duidelijk.

1 Reactie
Zandb
Zandb16 feb. 2025 - 8:55

Noam

Dat zou zo kunnen zijn: "Trump is de eerste, die ons met de neus op de feiten drukt." Maar de vraag om welke feiten dat dan gaat en of die wel kloppen, daar mogen we blijkbaar naar raden?

.

Dit 'feit' klopt al niet:

"Het imperialisme van Rusland en de islamisten vormt een actuele bedreiging voor onze manier van leven."

Al was het alleen maar omdat u het imperialisme van Trump - hij wil bv Canada en Groenland - buiten beschouwing laat.

Bert Analbers
Bert Analbers
15 feb. 2025 - 11:05

Fantastisch en ben het volkomen eens. Voorbeelden genoeg en zichzelf niet ontziend. Wij staan vooraan om er over te lullen , maar dan wel met de handen in de zakken en denken hoe word ik er beter van.

4 Reacties
Visboer
Visboer15 feb. 2025 - 20:06
Deze reactie is verwijderd
Zandb
Zandb16 feb. 2025 - 8:58

Visboer

Helemaal eens wat betreft de voorbeelden.

Wel opvallend dat u zich niet af heeft gevraagd over welke feiten Noam, hierboven, het dan heeft.

.

Toeval?

Bert Analbers
Bert Analbers16 feb. 2025 - 9:00

Visboer doe je ogen eens open en kijk eens om je heen en niet alleen in die spiegel naar je eigen kop. Verschuilen achter je eigen volledige naam bijvoorbeeld, met een nick name. We, is een algemeen gezegde en dan weet iedereen wat we bedoelen en gereformeerd gedrag , een Telegraaf lezer etc etc. dan weet ook iedereen wat we bedoelen en zo zijn er zoveel uitdrukkingen.

Visboer
Visboer16 feb. 2025 - 12:19
Deze reactie is verwijderd
Visboer
Visboer
15 feb. 2025 - 7:47
Deze reactie is verwijderd
5 Reacties
Bert Analbers
Bert Analbers15 feb. 2025 - 11:06

Wat doe jij eraan visboer, een eurootje in de collectebus?

Visboer
Visboer15 feb. 2025 - 17:27
Deze reactie is verwijderd
Peterrr.
Peterrr.15 feb. 2025 - 21:53

@Bert Analbers, wat doe jij er eigenlijk zelf aan, behalve dan hier op deze site anderen de maat te nemen?

Bert Analbers
Bert Analbers16 feb. 2025 - 9:00

Visboer bij mij is het algemeen bekend wat ik doe, omdat velen mij kennen. Dat kan bij jou niet, want niemand kent jouw echte naam, jij bent een nick name. Ons Land en niet wegkijken???? Vertel de echte verhalen over "ons Indië", wat we met Afganistan geflikt hebben en hoe we nu omgaan met vluchtelingen en asielzoekers en waar we overal de beest hebben uitgehangen. Dat kun je met 1 eurootje in die collectebus nooit meer goed maken.

Zandb
Zandb16 feb. 2025 - 9:04

Visboer

Hierboven beweert u nogal sarcatisch: "En als WE niks doen, zoals jij hier stelt, wie zijn die befaamde "WE" dan ?"

.

En hier heet het:

"Daar gaan we weer, de in met name links-elitaire kringen zo populaire "weg-met-ons" doctrine." En dan gaat het maar door met die "befaamde WE"

.

Toeval?

.

.

Overigens, uw weerwoord aan Bert strookt in het geheel niet met uw kritiek op hem:

Bert bedoelt namelijk net zo goed 'wij, als land' als u dat doet.

Hypocriet, om de reactie van Bert dom te noemen, terwijl die van jezelf nog veel dommer is..

Peterrr.
Peterrr.
14 feb. 2025 - 18:23

Wie zijn we?

En Marcel, hoor jij zelf ook bij 'we', of is de kritiek vooral bedoeld voor anderen?

5 Reacties
Morbidangel
Morbidangel15 feb. 2025 - 8:23

Is toch vrij duidelijk wie hij met we bedoelt.

Gerygrr
Gerygrr15 feb. 2025 - 11:50

Hoi Peterrr,

“We” hebben het geprobeerd uit te leggen.

Kennis en ervaring hebben we nodig.

Goed onderwijs dus.

Wat zorgvuldig was opgebouwd is voor altijd verdwenen.

Nieuwe kennis met nieuwe jonge mensen was het idee, win win.

Bezuinigen was naast betere opbrengsten het verhaal.

Alsof we met minder hoogopgeleide leerkrachten en minder geld beter konden presteren!

Alsof de betere organisatie en de bestuurslagen ver boven de praktijk die opbrengsten zouden kunnen krijgen.

Dan nog eens met onterechte verdenkingen strooien….

Minachting was ons deel.

In de VS zien we het recept herhaald worden.

Definitiever en genadelozer.

De jongemannen van Musk die systemen afsluiten.

Ambtenaren werkeloos maken.

Sterkte, Peterrr

Peterrr.
Peterrr.15 feb. 2025 - 13:33

Voor mij niet, dus leg het me aub maar uit wie 'we' zijn.

Volrin
Volrin15 feb. 2025 - 19:27

In het Nederlands hoort de spreker/schrijver bij de groep die met 'we' wordt aangeduid.

Peterrr.
Peterrr.15 feb. 2025 - 21:56

@Volrin, prima uitleg. Dus Van Roosmalen erkent dat hij zelf ook een wegkijker is. Ik ben benieuwd of het met je uitleg eens is.

@Gerygrr, tja het onderwijs... dat gaat idd niet de goede kant op en ik zie het alleen maar verder de verkeerde kant opgaan. Ik was graag voor de klas blijven staan, maar als lesgeven een bijzaak is geworden, dan kun je beter wat anders gaan doen. Hmm, ben ik dan ook een wegkijker, in de visie van Van Roosmalen?

thjst
thjst
14 feb. 2025 - 16:57

Juist waar het de moord op 100.000 Nederlandse Joden in de tweede wereldoorlog betreft hebben veel Nederland niet weggekekn, maar actief met de bezetter meegewerkt. Over een gotspe gesproken.

4 Reacties
Visboer
Visboer15 feb. 2025 - 11:04
Deze reactie is verwijderd
Gerygrr
Gerygrr15 feb. 2025 - 12:01

Generaliseren is fout.

Altijd.

En er waren natuurlijk uit Duitsland gevluchte joden net zo goed verraden.

Ieder die dit leest kan dezelfde fout maken.

Medemensen, buren, onder bedreiging dwingen te praten.

Iedereen kan kiezen voor het redden van zijn eigen kinderen voor het leven van de kinderen van de ander.

De oorlog is nooit weg.

Kijk naar verhalen van anderen, die de oorlogstrauma’s van de ouders nog steeds met zich meedragen.

Alwerd er gezwegen, er werd in stilte begrepen…..

Of het nu de Indische Nederlanders waren of de overlevenden van de concentratiekampen in Duitsland …..

Wie nu jong is en schreeuwt ophitst vernielt en scheldt laat zien het niet te begrijpen.

Joshua45
Joshua4515 feb. 2025 - 13:05

Ecact.

Joshua45
Joshua4515 feb. 2025 - 13:07

Maar ook nu kijken velen weg wat er in Gaza gebeurt.

Go with the flow is gemakkelijker.

Anna R. Chist
Anna R. Chist
14 feb. 2025 - 16:40

Zegt de man die wegkeek van de Palestijnse genocide.

2 Reacties
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen14 feb. 2025 - 17:59

Precies!

MaartenvdP123
MaartenvdP12315 feb. 2025 - 17:18

Anna, je schrijft barbarisme verkeerd.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor