Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Wanneer ben je journalist?

  •  
18-07-2024
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
2576 keer bekeken
  •  
ANP-498620507

Dit is weer een stukje om te lezen.

Deze week schreef Rocher Koendjbiharie hier op Joop.nl een bijdrage over de vraag: "Wie bepaalt wat journalistiek is?" Hij deed dat naar aanleiding van een vervelend akkefietje met de NTR. Die wilde hem ondanks zijn columns en andere publicaties niet aanduiden als "journalist" maar als "activist".

Koendjbiharie maakt daar terecht bezwaar tegen. Hij beëindigt zijn bijdrage aldus:

"De journalistiek kan zelden volledig neutraal zijn en wordt vaak gevormd door de maatschappelijke en politieke context waarin zij opereert. In plaats van te streven naar een onbereikbare objectiviteit, zouden we moeten focussen op waarheidsgetrouwheid, onafhankelijkheid en transparantie in de journalistiek. Dit vraagt om een heroverweging van wat het betekent om een journalist te zijn en wie de autoriteit heeft om deze definitie vast te stellen.

Uiteindelijk kan een meer inclusieve en diverse benadering van journalistiek bijdragen aan een rijker en meer genuanceerd beeld van de werkelijkheid, wat essentieel is voor een gezonde democratische samenleving."

Hier zijn wel wat kanttekeningen bij te maken. Een discussie over wie de autoriteit heeft te bepalen wat het betekent om journalist te zijn, is levensgevaarlijk. Autoritaire regimes houden er erg van de journalistiek tot een beschermd beroep te maken. Je moet er een bepaalde opleiding voor doorlopen en/of toegelaten worden tot de beroepsgroep. Dat is een prima manier om onwelgevallige elementen uit te sluiten en derhalve uit den boze.

Wat de definitie is van het begrip journalist, hoort voort te komen uit het algemeen spraakgebruik. Sinds jaar en dag verstaat men hieronder iemand die met regelmaat zich met het geschreven woord, geluid en/of beeld laat gelden in media en/of op het internet met name als deze daar een broodwinning van maakt. Dat is voldoende.

Nu heb je journalisten in alle soorten en maten. Een heel bijzondere variant zijn de verslaggevers. Zij proberen zo precies en zo eerlijk mogelijk weer te geven wat zij waarnemen met uitsluiting van hun eigen meningen, vooroordelen en levensbeschouwingen. Mijn leermeester Henk Bakker noemde verslaggeving de hoogste vorm van journalistiek. Het is in ieder geval de moeilijkste. Een column met een mening erin maken is een fluitje van een cent. Dat weet ik. Ik doe het een paar keer per week. Gebeurtenissen zo beschrijven dat je lezers ze voor hun geestesoog zien, dat is pas lastig. Het schijnt dat eerstejaars op een journalistenopleiding vroeger weleens de opdracht kregen precies op te schrijven hoe je een zacht gekookt eitje pelt en vervolgens opeet.

Er bestaan nog meer genres. Veel journalisten schrijven reportages en schetsen, waarin hun eigen visie en opvattingen doorklinken. Daar is niets tegen als dit maar duidelijk genoeg is voor de lezers, die vervolgens hun eigen positie kunnen bepalen ten opzichte van de behandelde materie. Datzelfde geldt voor columnisten en auteurs van achtergrondartikelen. Tussen beide genres is geen duidelijke grens. Opnieuw: lezers hebben er recht op te weten wat voor vlees zij in de kuip hebben. Twee voorbeelden: Nausicaa Marbe en Leon de Winter van De Telegraaf.

Verder heb je goede, matige, slechte, eerlijke, oneerlijke en leugenachtige journalisten. Het is een vrij land.

Een opmerking tot slot: goede journalisten stellen zich uitsluitend in dienst van hun publiek.  Dat willen ze bedienen met informatie, achtergronden en/of meningen. Lezers, luisteraars en kijkers nemen die tot zich voor hun genoegen, om hun eigen wereldvisie weerspiegeld te zien of om er wat van te leren. Vaak is het een combinatie hiervan.

Tenslotte kiest een deel van het publiek voor media en journalisten omdat zij zich zo graag aan hen ergeren. Toen ik nog spoorstudent was ver voor het internet, ging ik altijd in de coupés op zoek naar een achtergelaten Telegraaf vanwege de naar mijn idee verfoeilijke opvattingen door columnisten als Leonhard Huizinga of Jacques Gans naar voren gebracht. Heerlijk was dat. De koffie in mijn bekertje klotste zowat over de randen want die kon je toen in de trein nog kopen.

Het kan gebeuren dat journalisten of hun media bij veel consumenten – zal ik maar zeggen – een goede naam krijgen. In dat geval komt het voor dat machthebbers rekening met ze gaan houden omdat ze vermoeden dat ze met hun artikelen de mening van de kiezers beïnvloeden. Dat is een leuk bijproduct maar het mag nooit de hoofdzaak zijn. Genoeg mensen gaan de journalistiek in om machtigen te beïnvloeden. Ze doen dat over de hoofden van hun publiek heen en dat wordt nooit wat. Maatschappelijke invloed krijgen alleen journalisten die daar niet naar streven.

En dit was dan opnieuw – om met Peter Hagtingius te spreken – een stukje om te lezen.

fake news

Onderschrift: weinig nieuws onder de zon. Een Amerikaanse karikatuur uit 1894

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin ook al is de laatste put nu dicht.

Beluister Het Geheugenpaleis www.praatkast.nl/podcasts/het-geheugenpaleis, de wekelijkse podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis. Nu: Amerikaanse presidenten onder schot

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (13)

dirk den boer
dirk den boer
20 jul. 2024 - 12:33
Ik herinner mij hier nu ineens dat ik als student een centje bij verdiende door voor de Rijnpost locale evenmenten als toneelvoorstellingen of schoolmanifestaties te verslaan (kreeg daar dan 25 gulden voor, die teksten werden toen nog lettertje voor lettertje gezet, maar dat deden anderen in groezelige met inktvlekken besmeurde werkkleding). Was ik toen journalist? Ik zou zeggen van wel (als bescheiden werkmier, iemand moest het doen).
Bert Analbers
Bert Analbers
19 jul. 2024 - 14:31
Henk Bakker lijkt mij een geweldig figuur en een hele goede leermeester, die gehoor krijgt bij zijn studenten.
2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst20 jul. 2024 - 11:25
Hij was geen docent maar hoofdredacteur van Folia Civitatis, het weekblad van de Universiteit van Amsterdam. Als verkeerssocioloog voorspelde hij in 1970 al exact de fileproblematiek van nu - en de onoplosbaarheid daarvan
Bert Analbers
Bert Analbers20 jul. 2024 - 12:04
Het was in ieder geval om naar te luisteren en hij had een luisterend oor.
dirk den boer
dirk den boer
19 jul. 2024 - 10:35
Was tijdje redactuer van een dierenblad en werd toen eens in ander blad voor journalist uitgemaakt. Ik was daar zeer tevreden mee (waarom?), omdat ik er geen opleiding in gehad heb. Maar is dat eigenlijk wel nodig, anders dan bij de arts en de bouwkundige? De journalist heeft natuurlijk ook beetje het aureool van de moraalridder, Abbe St Pierre die ervoor zorgde dat mensen niet midden in de winter ui hun huis gezet mogen worden (vandaag in nrc). Die nrc heeft touwens laatste jaren sterk op de heupen gekregen om allerlei misstanden (grensoverschrijding op de universiteit, bankgeheim schenden) op e speuren met groot team en 10tallen medewerkers (anoniem) erbij gesleept. Dat gaat mij dan ook weer te ver, wie leest dat nu? ik niet in ieder geval....
2 Reacties
dirk den boer
dirk den boer20 jul. 2024 - 17:24
Ander voorbeeld van vandaag in de nrc: de bekende journalist Peter Goodman, vd New York Times, heeft boek geschreven: How the World Ran out of Everything. Gaat over waarom de schappen leeg raakten tijdens Corona, en hij wijst meteen ook, na de nodige naspeuringen, de daders aan, de gehaaide aandeelhouders. Deze rol van de journalist als detective/aanklager zie je steeds vaker, ik denk dus dat er een groeiend lezerspubliek voor is, maar had je dat vroeger ook al in die mate? Of iets van de laatste tijd?
dirk den boer
dirk den boer21 jul. 2024 - 11:59
En nog weer veel mallotiger in die krant van dit weekend: 4 paginas vol met een verhaal over een 14 jarige die om een meisje kinderen had bedreigd met een computerplaatje van 3 pistolen en 4 kogels. Moeders, meisjes, leraren in alle staten, politie erbij gehaald, school gesloten. Wat bleek?, dankzij NRC dus niet dankzij politie, die had het te druk met andere zaken?) dat het om een grap ging van jongetje uit buitenland. Een en ander gelardeerd met 4 tekeningen van kindertjes die op hun smartphone tuurden. Voor de grap heb ik dit eens gelezen, en me afgevraagd waar we heen gaan met de journalistiek en de content van kranten, te gek voor woorden, te gek voor begrip (van mij dan, te conservatief?)
Poeh, poeh
Poeh, poeh
19 jul. 2024 - 8:35
Heb collega meegemaakt die op hoog niveau universitair was afgestudeerd. Had echter geen uitstraling en gezag en kreeg daardoor geen poot aan de grond in zijn vak. Ook collega meegemaakt die aangeboren talent had, geen papieren voor wat hij deed, de kennis zichzelf eigen had gemaakt, en alom werd geprezen om wat hij kon overbrengen en indaalde. Een journalistiek diploma zegt niets, de kwaliteit van het resultaat is leidend.
thjst
thjst
19 jul. 2024 - 7:24
Wat ik een mooie titel vond was:'t Schrijverke uit Aalst in de Vooruit. Socialistisch Dagblad, later weekblad. Onder 't Schrijverke kon je alles laten vallen, bedoeld voor de werkende klasse.
Ivan61
Ivan61
18 jul. 2024 - 22:23
Volgens mij moet je studeren om een journalist te worden. Dat iemand zichzelf als journalist wil zien heeft weinig met werkelijkheid te maken. Een advocaat of komiek die een column schrijft is geen journalist.
2 Reacties
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers19 jul. 2024 - 8:35
Nee, dat hoeft niet. Je kan ook gewoon beginnen te werken.
dirk den boer
dirk den boer20 jul. 2024 - 12:25
Nee, inderdaad niet, Youp van het Hek schrijft wekelijks een komische column in de nrc , altijd over iets actueels, toch kan je hem met beste wil vd wereld geen journalist noemen natuurlijk. Maar wat maakt nu het verschil?
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
18 jul. 2024 - 22:03
Van boevenbazen en slangeolie verkopers tot rechters en wijsgeren. Dat gezeik over de verheven rol van DE journalist is de grootste onzin. Het ligt aan de kwaliteit of niet van je werk. Van domme zwartmakerij via ongefundeerde insinuatie gebaseert op afgunst van een haar naar op wetenschappelijke redenatie gestoelde verschillende contexten in acht nemende beschrijving.
pahan
pahan
18 jul. 2024 - 19:23
De beste journalist is onzichtbaar. Tegenwoordig zijn er te veel die zichzelf belangrijker vinden dan het nieuws, en daar trappen mensen uiteindelijk niet meer in.
1 Reactie
Zandb
Zandb19 jul. 2024 - 7:48
pahan Een Arnold Karskens, bedoelt u?
Anna R. Chist
Anna R. Chist
18 jul. 2024 - 17:44
Uiteraard ben ik weer uitermate cynisch door net dit artikel te hebben gelezen voordat ik besloot hier eens een kijkje te nemen. https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2024/07/18/gaza-en-kiev-zelfde-oorlogsmisdaad-andere-commentaar-de-commerciele-massamedia-aan-het-werk/
Van herp
Van herp
18 jul. 2024 - 17:36
“ Sinds jaar en dag verstaat men hieronder iemand die met regelmaat zich met het geschreven woord, geluid en/of beeld laat gelden in media en/of op het internet met name als deze daar een broodwinning van maakt. Dat is voldoende.” Je “laten gelden” is niet voldoende. Er moet een bepaald doel worden nagestreefd. De definitie is vastgelegd in rechtspraak van het Hvj “ Blijkens de rechtspraak van het Hof zijn „journalistieke activiteiten” activiteiten die de bekendmaking aan het publiek van informatie, meningen of ideeën tot doel hebben, ongeacht het overdrachtsmedium” https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=210766&doclang=NL Daarnaast is een vereiste dat sprake is van voldoende nieuwswaarde. https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBMNE:2020:5111 Het schrijven van stukjes zonder nieuwswaarde, is geen journalistieke activiteit.
8 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst18 jul. 2024 - 19:28
En wat is dan nieuwswaarde en wat zijn - als we dat weten - stukjes zonder nieuwswaarde?
Hanvander Horst
Hanvander Horst18 jul. 2024 - 19:32
Het gaat hier trouwens over het openbaren van persoonsgegevens. de definitie van het hof past precies in de omschrijving van mijn stuk. De doelen worden genoemd en vallen niet buiten de opsomming.
Ivan61
Ivan6118 jul. 2024 - 22:23
Han, Jouw stukken hebben geen nieuwswaarde. Jij kiest bepaalde onderwerp die al in nieuws was en deelt jouw mening met mensen die dat willen lezen. Een journalist is per definitie neutraal of zoals Pahan dat zegt onzichtbaar.
Hanvander Horst
Hanvander Horst19 jul. 2024 - 6:52
ivan,dat is dan een heel particuliere en persoonlijke opvatting. Geeft niet hoor,, mag.
Zandb
Zandb19 jul. 2024 - 7:53
Ivan Waarom denkt u dat Han columns schrijft? Al zou het als journalist zijn? Trouwens, als je ‘neutraal’ schrijft, ben je een speciaal soort journalist: een verslaggever. (Maar dan nog, neutraal?)
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers19 jul. 2024 - 8:37
Er bestaat geen neutrale journalist. Wel journalisten die instructies volgen.
Josop
Josop19 jul. 2024 - 17:40
Deze reactie is verwijderd
dirk den boer
dirk den boer20 jul. 2024 - 19:51
Volgens Hegel zijn alle ogenschijnlijk pure waarnemingen of feiten eigenlijk gewoon oordelen. Dus ook de zin: Er staat een vaas op tafel is een oordeel, geen blote constatering van een feit. Ja, dan wordt zelfs het verslaggeven van een brand of verkeersongeval een subjectieve vertoning...
Noam Salomon II
Noam Salomon II
18 jul. 2024 - 17:35
Waarom is het terecht, dat Koendjbiharie bezwaar maakt tegen, dat de NTR hem niet wil aanduiden als journalist? De journalistiek is een vrij beroep, maar dat wil niet zeggen, dat iedereen maar zijn eigen betekenis aan het begrip kan geven, want dan heeft het geen enkele betekenis meer. Misschien hanteert de NTR de Code voor de journalistiek (van de NVJ), en dan is de houding van de NTR prima te billijken. Koendjbiharie schrijft ook voor de Correspondent, en die noemt hem een "schrijver en activist", heeft hij daar geen moeite mee dan?
2 Reacties
Zandb
Zandb19 jul. 2024 - 7:55
Noam Je kan verschillende rollen spelen. En een journalist, die bekend is vanwege z’n columns, zou ook wel eens gewoon, als journalist, ergens aangekondigd willen worden, juist om dat verschil te accentueren en om de verwachtingen bij te stellen. Toch…… Hoe dan ook, het gaat er om wie uitmaakt wanneer je een journalist bent en wanneer niet.
dirk den boer
dirk den boer20 jul. 2024 - 19:59
De redacteuren en correspondenten van een krant zijn (goede, middelmatige of slechte) journalist qualitate qua. De als medewerkers gekwalificeerden hoeven dat niet te zijn, maar vallen er ook vaak onder.. Of ze als goed of slecht gekwalificeerd worden, heeft met de aard van de beoordelaar te maken, een linkse lezer zal een rechtse journalist (van de Telegraaf bijvoorbeeld), slecht, dom of achterlijk vinden.
Volrin
Volrin
18 jul. 2024 - 15:37
"Wat de definitie is van het begrip journalist, hoort voort te komen uit het algemeen spraakgebruik. " Waarom/hoezo? Dat doen we niet met begrippen als advocaat of arts bijvoorbeeld.
4 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst18 jul. 2024 - 15:43
Daar doen we dat ook mee.
Noam Salomon II
Noam Salomon II18 jul. 2024 - 17:49
@Hanvander Horst, De titel advocaat is beschermd. Die mag alleen worden gevoerd als iemand voldoet aan alle eisen van de Nederlandse Orde van Advocaten. Een advocaat is iemand die is afgestudeerd in het Nederlands recht en is beëdigd als advocaat door een rechtbank. Ook arts is een beschermde beroepstitel. Een arts is iemand die zijn geneeskundeopleiding met succes heeft afgerond en het artsexamen heeft behaald. Een arts is geregistreerd in het BIG-register.
Linkerkant
Linkerkant18 jul. 2024 - 17:52
Arts of advocaat is een beschermde titel..
Hanvander Horst
Hanvander Horst18 jul. 2024 - 19:33
Dat is war anders. Als de titel journalist ook beschermd was, is dat de bijl aan de wortel van de vrijheid van meningsuiting.
RaymondenJoop
RaymondenJoop
18 jul. 2024 - 14:57
Gisteren bij het NOS journaal een item over A'dam dat afgewezen asielzoekers toch onderdak gaat verlenen. Komt uitgebreid een Turkse Koerd aan het woord. Sympathieke jongen, duidelijk homo (voor zover ik dat optisch kan inschatten) en een wat decadente De Groot Wassink, de gerelateerde wethouder van A'dam, die zijn zegje mag doen (op zijn manier uiteraard). Was er wat aan gelogen, nee. Wmb mag die Koerdische jongen blijven en hoeft ie niet terug. Maar de NOS had ook een stel Marokkanen of Algerijnen kunnen laten zien die voor de zoveelste keer worden opgepakt vanwege bedreiging/diefstal, etc. Krijg je een heel ander beeld vd situatie. En hoe de verhouding ligt weet ik niet. Dan is objectiviteit ver te zoeken. Wel zag ik een zielige jongen en een arrogante wethouder.
11 Reacties
Zandb
Zandb18 jul. 2024 - 15:40
Raymond Ik heb geen idee wat u beweren wilt. Dat u wat u ziet en hoort van betekenis voorziet, dat lijkt mij logisch. Als u meent dat een keuze maken, wat dan wel in het nieuws zou moeten komen en wat niet, objectief zou moeten zijn, dan moet mik u teleurstellen: Godsonmogelijk. (In feite precies zoals u met uw voorbeeld aantoont. Maak je een andere keuze, krijg je een ander beeld.) En juist daarom is een vrije pers zo belangrijk: omdat objectief willen zijn alleen maar subjectief nieuws oplevert. En dat u een zielige jongen ziet en een arrogante wethouder, daar is ook niets objectiefs aan. Sterker nog: U hebt nieuws gezien dat niet eens als nieuws gebracht is!
Gerygrr
Gerygrr18 jul. 2024 - 16:37
Jammer, dat er veel bijvoeglijke naamwoorden in staan en die wekken bepaalde beelden op. Dat is juist wat een objectieve journalist niet moet doen. De boodschap naar mijn mening van de wethouder was deze: Wij gaan door met het aanbieden van de bed broos bad regeling al krijgen we geen vergoeding meer van het Rijk. Als wij dit niet doen, worden de kosten qua negatieve effecten in de maatschappij groter dan wat wij erin investeren. Opvang bieden en zicht houden op de problematiek en naar oplossingen werken.
Gerygrr
Gerygrr18 jul. 2024 - 16:38
Broos = brood
Karingin
Karingin18 jul. 2024 - 17:53
Wow. Ze hadden ook een stel witte hooligans kunnen laten zien die een homo in elkaar hebben geslagen. Een hufterige nepjournalist die jonge meisjes met een leugen verleidt haar tieten te laten zien. Een stel opgeschoten roomblanke studenten die weer eens veel te ver zijn gegaan met de ontgroening, en de bangabangalijst zojuist geüpload hebben. Of de mensen van verschillende afkomst in een AZC die elke week een ander land kiezen als thema, en dan elkaars rituelen, gerechten en gewoonten met elkaar delen. Een markt of een buurthuis in de Bijlmer, waar bewoners van allerlei kleuren en culturen elkaar ontmoeten.... Kortom, nationaliteit, kleur en cultuur zijn geen voorspellende indicatoren voor crimineel of juist goedaardig gedrag. Jouw stigmatisering, uitsluiting en veroordeling zijn dat potentieel wél! Je mag De Groot Wassink arrogant vinden. Ik vind jou asociaal. En niet al te slim
thedevelmoene
thedevelmoene18 jul. 2024 - 20:07
Het komt er op neer dat apolitieke journalistiek niet bestaat. Vrijwel altijd zie je een mening van een journalist, al is het maar in de onderwerpkeuze. Een item dat statistisch het aantal criminele asielzoekers aangeeft, en tegelijkertijd een beeld heeft van de ellende van uitgeprocedeerde asielzoekers is loeisaai en heel moeilijk te maken. Een verhaal over personen, sneue asielzoekers of mensen die last hebben van crimineel uitgeprocedeerden, is veel interessanter. Daarom is pluriformiteit op TV belangrijk. Het is belangrijk dat er journalisten zijn die vinden dat de ellende van uitgeprocedeerden belicht wordt en dat er journalisten zijn die de overlast van asielzoekers willen benadrukken. Het is zelfs belangrijk dat mensen aan beiden blootgesteld worden. Ik denk wel dat een goede journalist zoveel mogelijk alle kanten van een verhaal laat zien. In ieder geval mag je verwachten dat het verhaal dat je ziet waar is.
RaymondenJoop
RaymondenJoop18 jul. 2024 - 20:20
@zandb Dank, uw reactie geeft precies weer wat er gaande is. Kunt u mij beledigen, maar dat doet niks aan uw beperkte visie. U wilt maar niet zien wat de norm is, dat is niet een zandb, volrin of karingin. De verkiezingsuitslag bewijst dat. Door uw gedachtengoed en gewenst handelen zitten we straks echt met de gebakken peren.
Hermen B
Hermen B18 jul. 2024 - 21:40
Raymond. Ik begrijp dat je de berichtgeving van de NOS over het onderwerp wat je aansnijdt gekleurd vindt. En uit je laatste bericht lees ik dat je belediging leest in de commentaren. Maar wat ze je willen zeggen of leren is volgens mij is dat het niet klopt wat je beweert. Je had liever gezien dat de wethouder uitgeprocedeerde asielzoekers niet langer opvangt(net als Geert). De wethouder legt uit waarom die dat wel doet. Lees je in de comments. En de NOS laat nou net die uitgeprocedeerde asielzoeker zien die jij eigenlijk best zielig vindt en van jou wel mag blijven. Je leest in de comments waarom dat niet gekleurd is. Jij had liever dat tuig gezien wat hier loopt te stelen en wat niet al meer zodat wat jij en Geert vinden wordt onderbouwt. Zien we ook vaak genoeg bij de NOS. En de wethouder probeert nou net dat stelen en wat niet al meer te voorkomen door ze op te vangen. Maar dat vind jij niet ok want we zouden ze terugsturen. Of opsluiten. Maar in ieder geval niet opvangen. Die zielige wel. Maar dat tuig niet. NOS laat objectief zien hoe complex het is uitgeprocedeerde asielzoekers terug te sturen naar hun land van herkomst.
Olav Meijer
Olav Meijer18 jul. 2024 - 22:15
@ RaymondenJoop: [U wilt maar niet zien wat de norm is, dat is niet een zandb, volrin of karingin. De verkiezingsuitslag bewijst dat.] Wat is dit weer voor kletskoek? Hoezo is welke politieke visie dan ook "de norm"? En een verkiezingsuitslag "bewijst" totaal niets. Als een groeiend aantal kiezers helaas voor (extreem) rechts opteert, is dat nog steeds niet "de norm", zeker waar het racistische en fascistische tendensen betreft, die daarvan steevast onderdeel uitmaken.
Zandb
Zandb19 jul. 2024 - 7:59
Raymond Opvallend, dat u vindt, dat iemand die uw reactie serieus neemt en daar een weerwoord op heeft, u beledigt. In feite zegt dat genoeg.
dirk den boer
dirk den boer20 jul. 2024 - 20:10
Wat Raymond boven opmerkt aan selectieve berichtgeving, valt me ook steeds weer op aan de show- en talktafels. Als daar een zwerver, verslaafde, dik persoon, demente bejaarde aanschuift, is het altijd iemand die de negativiteit of zwaarlijvigheid heeft overwonnen en inmiddels weer vrolijk en fruitig meedoet, nooit iemand die het heeft opgegeven (en die je op straat maar al te vaak tegenkomt).
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers21 jul. 2024 - 9:46
In journalisme zijn er verhalen en perspectieven. Dat zijn geen objectieve of neutrale dingen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor