Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

VVD, zorg dat nieuwkomers mee kúnnen doen

  •  
30-11-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
244 keer bekeken
  •  
16553039524_9a17bc5714_k
Integreren in een samenleving lukt niet door op geïsoleerde locaties eerst en vooral aan jezelf overgeleverd te zijn. Dat lukt alleen als je de kans krijgt om volwaardig mee te doen. Juist die kans hebben nieuwkomers de afgelopen jaren te weinig gekregen.
Door: Milka Yemane, Niels van den Berge en Tirza de Fockert
Nieuwkomers in Nederland moeten hun plaats verdienen, betoogde Bente Becker onlangs in NRC. Het Tweede Kamerlid van de VVD wil dat nieuwkomers eerst afgezonderd op aparte locaties leven. En pas als ze voldoende geïntegreerd zijn, krijgen zij wat haar betreft volledige toegang tot de samenleving. Maar een nieuwe taal en maatschappij leren begrijpen kán helemaal niet in isolement. Iedereen die weleens geprobeerd heeft een nieuwe taal onder de knie te krijgen, weet dat je het meeste leert in de praktijk.
Wie wil dat nieuwkomers echt mee kunnen doen, investeert in kansen: in goed taalonderwijs, maatschappelijke begeleiding, cultuursensitief onderwijs en kansen op de arbeidsmarkt. Precies daaraan heeft het de afgelopen jaren ontbroken. Integratiebeleid volgens de VVD is als een kind leren zwemmen op het droge. Zoals je de schoolslag niet kan leren zonder water, kun je geen Nederlands leren zonder een warm bad van mensen om je heen, die de taal vloeiend spreken. Een netwerk, hulp en een thuis-gevoel zijn de sleutel tot succesvolle integratie.
De georganiseerde segregatie die de VVD bepleit, doet denken aan de jaren ’60. Gastarbeiders die toen door de overheid naar Nederland werden gehaald, zijn nooit gestimuleerd om mee te doen aan onze samenleving. Partijen van links tot rechts hadden hiervan achteraf spijt. Waarom zou je dezelfde fout nog eens maken?
Anno 2020 weten we wat nodig is voor effectieve integratie. Er zijn boekenkasten vol met studies en adviezen, die hierop neerkomen: zorg dat nieuwkomers vanaf dag één mee kunnen doen. Zorg dat ze snel na aankomst met een baan, vrijwilligerswerk of opleiding kunnen beginnen. Organiseer goed taalonderwijs. En pak discriminatie, racisme en uitsluiting aan, zodat mensen er echt bij kunnen horen.
Dat is niet alleen theorie, veel gemeenten brengen dit beleid al in de praktijk. Zo begeleidt de gemeente Amsterdam sinds 2017 nieuwkomers intensief in hun zoektocht naar hun plek in de maatschappij. Of dat nu werk, een opleiding, of een andere vorm van participatie is. Met succes. Elk jaar stromen er dankzij de ‘Amsterdamse Aanpak Statushouders’ meer nieuwkomers uit de bijstand dan voor 2017.  En in de aanpak ‘Samen Haags’ staan maatwerk, motivatie en vertrouwen in de nieuwkomer centraal. Wat blijkt? Mensen stijgen boven zichzelf uit.
Dat is niet dankzij, maar juist ondanks het landelijk inburgeringsbeleid. Daarin zijn nieuwkomers overgeleverd aan de grillen van een ongereguleerde markt. En aan de continue dreiging om, als je de examens niet tijdig haalt, je verblijfsvergunning te verliezen. De onzichtbare hand waar rechtse politici zo’n vertrouwen in hebben, heeft door frauderende taalbureaus vooral kansen en geld afgepakt van nietsvermoedende nieuwkomers. En van de samenleving. Want wanneer nieuwkomers niet de kans krijgen om te integreren, dan draagt de hele samenleving de gevolgen.
Er was hoop. Het kabinet werkt aan een nieuwe inburgeringswet, die het mislukte beleid moet repareren. Gemeenten staan in de startblokken om ermee aan de slag te gaan. Maar deze reparatiewet heeft inmiddels forse vertraging opgelopen. Dat betekent dat de onzichtbare hand van rechts nog langer slachtoffers kan maken onder nieuwkomers. Mensen die dolgraag onderdeel willen worden van onze samenleving.
En werken vanaf dag één? Veel nieuwkomers willen niets liever. Maar ze mogen niet, omdat ze wachten op hun verblijfspapieren. Dat wachten duurt vaak eindeloos lang, vanwege achterstanden bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Ondanks beloftes van het kabinet en van staatsecretaris Broekers-Knol, worden deze wachtlijsten maar niet opgelost.
Dat zijn de werkelijke problemen die we moeten aanpakken om ervoor te zorgen dat mensen mee kunnen doen. In plaats daarvan hamert de VVD op hogere taaleisen, boetes en isolatie op een integratielocatie. Terwijl de trampoline kapot is, moeten nieuwkomers over een steeds hogere lat springen.
Onze oproep aan Bente Becker is daarom: vertrouw in mensen. Help nieuwkomers boven zichzelf uit te stijgen. En werk samen met ons aan het bieden van kansen. Zodat nieuwkomers en de samenleving profiteren.
Milka Yemane, integratie-expert en kandidaat-Tweede Kamerlid voor GroenLinks Niels van den Berge, Tweede Kamerlid en woordvoerder integratie voor GroenLinks Tirza de Fockert, gemeenteraadslid voor GroenLinks in Amsterdam
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (16)

Wemibono
Wemibono
9 dec. 2020 - 13:51
Dus deze "nieuwkomers" spawnen *plop* uit het niets, zoals in een computerspel? Uit de media blijkt dat ze een gemêleerd gezelschap vormen. Politieke vluchtelingen, en rechts moet hier eerlijk over zijn. Er zijn behoorlijk wat akelige landen in de wereld, waar de VVD graag wapens aan verkoopt, maar waar je je leven als politiek activist niet zeker bent. Economische migranten, die gebruik moeten maken van de asielregeling omdat er geen immigratiebeleid voor economische immigranten is. Criminelen uit veilige landen. Islamistische infiltranten, in procenten een klein aandeel van alle asielzoekers, maar de schade die ze aanrichten is buitenproportioneel hoog. Zowel door het zelf plegen van aanslagen, als door het radicaliseren van andere moslims. En het aanwakkeren van vreemdelingenhaat. "Geloof in mensen" is iets wat we ook moeten doen. Het probleem hier is alleen dat het om een nogal heterogene groep gaat. Politieke vluchtelingen en economische migranten willen de ellende uit hun land van herkomst ontvluchten en hier een beter leven krijgen. Daar kunnen we ook zeker in geloven en we moeten ze ook helpen. Maar geloven in een islamistische infiltrant, die hier aanslagen wil plegen? Of in een crimineel uit een veilig land? Kunnen deze drie integratie-experts ook nadenken over manieren om deze problemen op te lossen? Ik ben geen integratiedeskundige, maar ik zie wel dat er hier problemen zijn.
Aart van de aap
Aart van de aap
7 dec. 2020 - 20:28
VVD, zorg dat nieuwkomers mee kúnnen doen VVDer : Kan ik daar geld mee verdienen ?
Ivan61
Ivan61
30 nov. 2020 - 22:40
Wat houdt deze titel integratie-expert in? Krijg je tegenwoordig een diploma voor of kan ik mijzelf ook zo noemen? Als ervaringsdeskundige kan ik iedereen verzekeren dat je zonder beheersing van Nederlandse taal niet kan integreren. Anders blijf je onzeker lachen en frustratie loopt op. Verder is deze plan net zo onrealistisch als die van VVD. Ik werk onder andere met nieuwkomers hier in stad Groningen en er zijn 2 grote groepen. Mensen uit Syrie en Eritrea. Als ik deze 2 groepen vergelijk zie ik grote verschillen qua integratie ondanks zelfde kansen en mogelijkheden. IND is gebed zonder einde maar dat weet iedereen.
3 Reacties
LaBou
LaBou 1 dec. 2020 - 11:14
Kijk eens aan, ben jij ook zo maar integratie-expert. Kortom een fraai klinkende naam die je helemaal zelf mag verzinnen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 dec. 2020 - 11:58
Influencer, strategist, coach, therapeut etc het aantal mogelijkheden voor zelfbenoemde deskundigen is onbeperkt.
Minoes&tuin
Minoes&tuin3 dec. 2020 - 4:19
Dat heet tegenwoordig ervaringsdeskundigen Danielle. Influencers zijn gewoon mensen die veel geld willen verdienen, het zijn lopende reclamezuilen.
Jaco38
Jaco38
30 nov. 2020 - 20:09
Volledig eens met de strekking dat migranten zo snel mogelijk naar werk geholpen moeten worden en dat een redelijke beheersing van de NL taal voor veel functie daarvoor de randvoorwaarde is. Of het Amsterdamse beleid idd zo succesvol is als de auteurs stellen had ik graag wat meer onderbouwd gezien. “Dat is niet alleen theorie, veel gemeenten brengen dit beleid al in de praktijk. Zo begeleidt de gemeente Amsterdam sinds 2017 nieuwkomers intensief in hun zoektocht naar hun plek in de maatschappij. Of dat nu werk, een opleiding, of een andere vorm van participatie is” De toevoeging “of andere vorm van participatie” maakt mij - en ik geef toe ben een kritische lezer - wat argwanend. Dat klimt mij net even te vaag. “Met succes. Elk jaar stromen er dankzij de ‘Amsterdamse Aanpak Statushouders’ meer nieuwkomers uit de bijstand dan voor 2017” Oké, maar hoeveel meer dan? En - heel belangrijk - is de uitstroom ook structureel? En is deze aanpak vergeleken met steden waar een andere aanpak geldt en wat zijn daar de resultaten?
1 Reactie
Karingin
Karingin30 nov. 2020 - 22:01
Je zou natuurlijk even kunnen googelen, als je de site van de gemeente zelf niet vertrouwt dan, want daar staat ongetwijfeld alle informatie met alle cijfers die je zoekt. Dat soort programma's wordt namelijk heel nauwlettend gevolgd en gerapporteerd
The Apple
The Apple
30 nov. 2020 - 19:53
De VVD is alleen maar geïnteresseerd in het in stand houden van een kweekvijver voor radicalisering om hun "law and order" beleid te kunnen legitimeren. Ongeveer hetzelfde als ze met het Nederlandse drugsbeleid hebben gedaan. Daar plukken we nu ook de vruchten van.
The Apple
The Apple
30 nov. 2020 - 19:47
Ondanks de goede bedoelingen achter de oproep is het natuurlijk volstrekte onzin om die aan de VVD te richten. Tenslotte zit je in de oppositie omdat je bij voorbaat weet dat die zich in dit soort gevallen Oost-Indisch doof houden.
bv-user-18626
bv-user-18626
30 nov. 2020 - 17:54
Mensen met een permanente verblijfsvergunning mogen werken, die er nog op wachten mogen vrijwilligerswerk doen. Dit wachten duurt 6-15 maanden. Veel van degenen die wel willen werken zijn al met hun 2e of 3e rechtszaak voor een verblijfsvergunning bezig omdat de eerste is afgewezen. Daarom "doet de IND" er zo lang over. Nee, het ligt bij de rechtbank die er lang over doet.
3 Reacties
Karingin
Karingin30 nov. 2020 - 21:54
Gelul, we hebben hier de laatste dagen al 2 verhalen kunnen lezen van mensen die al 2 jaar hier zijn en nog niet eens een interview hebben gehad. En dat is echt geen uitzondering. Beroep aantekenen is overigens een recht waar je niet aan kunt tornen, bovendien blijkt vaak dat zo'n beroep succesvol is, want de IND doet haar werk gewoon niet goed.
bv-user-18626
bv-user-186261 dec. 2020 - 8:23
Aperte nonsens. 2 voorbeelden dat het wel eens langer duurt is geen bewijs van een falende organisatie. En ruim meer dan de helft van de beroepen wordt afgewezen.
White Knight
White Knight7 dec. 2020 - 20:00
Tja, als je aan de tweede rechtszaak bezig bent, dan ben je hoogstwaarschijnlijk geen vluchteling en wordt het tijd om weer op te hoepelen. Is er ook weer ruimte voor een echte vluchteling.
Sam V
Sam V
30 nov. 2020 - 16:37
Mevrouw Yemane zou toch ook wel weten dat het makkelijker is om kleine groepen goed te laten integreren dan een grote groep waarbinnen men niet hoeft te integreren. Zolang GroenLinks geen oplossingen heeft voor de grote hoeveelheid nieuwkomers, moet het ook niet zeuren om praktische oplossingen die de negatieve effecten van deze instroom proberen te beperken. Het is een maatregel om de scheve situatie op de sociale woningmarkt te veranderen waar statushouders voorrang moeten krijgen vanwege overvolle AZC’s. PVV corvee of níet. Het is gewoon een praktisch voorstel om zaken te verbeteren in plaats van de oplossingen van GroenLinks die alleen maar bezig is met gespreide bedjes zonder ook maar enige eigen verantwoordelijkheid.
1 Reactie
The Apple
The Apple1 dec. 2020 - 0:13
Sam V: "Zolang GroenLinks geen oplossingen heeft voor de grote hoeveelheid nieuwkomers," Zo is het maar net: eerst moet GroenLinks alle problemen in Afrika en het M-O oplossen, zodat we zeker weten dat we hier alleen nog maar met gelukszoekers te maken hebben die we gelijk rechtsomkeert terug kunnen sturen. Anders blijft het toch maar dweilen met de kraan open.
Fredje3
Fredje3
30 nov. 2020 - 15:41
Toch wel grappig, we weten van de meeste mensen niets. Niet waar ze vandaan komen of wat dan ook, want er is een te grote instroming die door de huidige IND niet op tijd verwerkt kan worden, maar de mensen hier op Joop.nl weten wel te vermelden dat ze bijna allemaal hoog opgeleid zijn...... Overigens is er een groot verschil tussen nieuwkomers en nieuw blijvers. Nieuw blijvers krijgen tegenwoordig heel veel mogelijkheden en dat kost geld, niet alleen dat, de mensen beginnen zich dan thuis te voelen. Om dit ook bij nieuw komers te gaan doen, schept valse hoop waardoor het verdriet c.q. frustratie erg groot gaat worden als ze niet mogen blijven. Nu geef ik toe dat veel mensen veel te lang moeten wachten omdat de IND het niet kan bijbenen en dat dit voor vervelende situaties kan zorgen. Daarom is het zaak om voorlopig geen mensen meer toe te laten totdat de IND bij is en we weten hoeveel mensen zij kunnen verwerken per week. Daarna moeten we ervoor zorgen dat er niet meer mensen bij komen alsdat de IND kan verwerken, anders zorgen we alleen maar meer voor onmenselijke situaties en dat moeten we natuurlijk niet willen. Nu weet ik wel dat er veel mensen gaan gillen dat we meer mensen bij het IND moeten laten werken e.d. en natuurlijk is dat wel schattig, maar er is een groot verschil tussen schattig en reëel. En en en bestaat alleen maar in Wiskunde, maar in de echte wereld is het toch echt vaak of of of.
3 Reacties
Karingin
Karingin30 nov. 2020 - 21:49
" de mensen hier op Joop.nl weten wel te vermelden dat ze bijna allemaal hoog opgeleid zijn…" Volgens mij is Leon de enige die zulke onzin verkoopt, maar die zegt wel vaker dingen die, laten we zeggen, ietwat dubieus zijn - men zou hem ervan kunnen verdenken een trol te zijn die erop uit is om het linkse gedachtegoed belachelijk te maken. Ook als iemand wel hoogopgeleid is, zal diegene toch nog een hoop moeten leren voordat hij volwaardig kan meedraaien in de maatschappij. Maar het is natuurlijk volstrekt belachelijk dat mensen die langdurig in een AZC zitten helemaal nix, maar dan ook echt nix mogen. Ja de kinderen mogen (moeten) naar school, nou lekker dan als je kind wel langzaamaan integreert en jij zit nog steeds de hele dag uit je neus te vreten. Als het goed is, wordt in de nieuwe wet dan ook opgenomen dat dat verandert, gelukkig. Al duurt dat natuurlijk weer eeuwen, maar vooruit. De instroom van mensen beperken klinkt leuk, maar dat werkt dus niet. Het mag niet, maar het gaat je ook gewoon niet lukken, dan komen ze wel illegaal binnen. Echt jongens, leer nou toch eens dat migratie zich maar beperkt laat sturen! Daar kun je over mopperen, janken, zeiken, mekkeren, schreeuwen dat 't niet mag, maar dat verandert er geen ruk aan. Natuurlijk moet de IND worden uitgebreid, en de mogelijkheid krijgen om snel op te schalen. Sluit maar een deal met uitzendbureaus of zo, zorg dat er een flexibele schil is. Nog los van het onmenselijke aspect van de lange wachttijden, kun je op die manier ook vlot de kanslozen eruit pikken en retour afzender sturen. Oké, daar moet ook nog wel een slag gemaakt worden, daarvoor hebben we dan wel een iets diplomatiek vaardiger bewindspersoon voor nodig dan de huidige. Wat er trouwens schattig is aan de IND en asielzoekers ontgaat me, maar goed, je hebt ook een wat wereldvreemd beeld van de realiteit
The Apple
The Apple1 dec. 2020 - 0:22
Fredje: "Toch wel grappig, we weten van de meeste mensen niets." Alleen dat ze een reis hebben overleefd waar Fredje niet eens zou beginnen. En dat is het echte probleem. Fredje weet maar al te goed dat het gaat om mensen die hem op elk gebied de baas zijn: uithoudingsvermogen, doorzettingsvermogen, inventiviteit en waarschijnlijk ook intelligentie. Dat is de angst van de verwende Nederlandse kleinburger, die aan zijn racisme ten grondslag ligt. Nee, ik ben geen racist, alleen maar een domme boerenlul.
Fredje3
Fredje31 dec. 2020 - 11:55
@Karingin, het schattige gaat niet om de IND en ook niet om asielzoekers, maar ik begrijp dat begrijpend lezen voor sommigen wel erg moeilijk is. Het schattige gaat om die gillende mensen die niets begrijpen. @TheApple, kennen we elkaar? Wat weet jij van mij of mijn uithoudingsvermogen? Of is dit weer zo'n enorm achterlijke opmerking om een discussie te ontwijken? In 1 ding heb je wel gelijk, als ik je stukjes zo bekijk, ben je idd een enorme domme boerenlul. Weerleg nu maar gewoon de statements die ik maak zonder te schelden, want het enige wat je met schelden voor elkaar krijgt is dat je wel heel erg beperkt overkomt.
Bert de Vries
Bert de Vries
30 nov. 2020 - 15:34
Het integratiebeleid is, vooral dankzij de VVD, totaal mislukt. Aanvankelijk werd integratie tegengehouden. Geen Fremdkörper in Nederland, tenzij ze als goedkope arbeidskrachten konden worden gebruikt. Dan mochten ze zelfs illegaal zijn. De kassen in het Westland werden ermee overspoeld. Later integratie koste wat kost, en dan met name voor rekening van de vreemdeling. En ook nog eens uitgevoerd door de vrije markt. Goed voor onze economie. (wat in dit geval 'onze' betekent, kun je raden). Om het blazoen schoon te poetsen werd de schuld van mislukking bij links gelegd. Links was veel te tolerant. Links vond alles goed. Links pleegde een soort landverraad. Het deed denken aan vroegere tijden. Rechts heulde met de vijand en beschuldigde links van landverraad. Zolang integratiebeleid in handen is van rechts, blijft het puin scheppen en puin ruimen. Er is maar één manier om hier een eind aan te maken. Sluit rechts, VVD, PVV en FvD, uit van regeringsdeelname en begin orde op zaken te stellen. En hoop dat het nog niet te laat is. En mocht rechts niet kunnen worden uitgesloten, blijf dan zelf buiten staan. Want meedoen en meeschuiven betekent alleen maar dat de rechtse volksliefde meer verwoesting aanricht.
2 Reacties
Karingin
Karingin30 nov. 2020 - 21:32
Amen
Wilco4
Wilco49 dec. 2020 - 16:04
@ Bert 'Sluit rechts, VVD, PVV en FvD, uit van regeringsdeelname en begin orde op zaken te stellen' Haha, gelooft u t zelf, de VVD uit sluiten als grootste partij?
GoudenBergen
GoudenBergen
30 nov. 2020 - 14:37
Als mensen langdurig in een AZC moeten verblijven omdat de IND enorme achterstanden heeft, is dat niet goed voor hun mentale en fysieke gezondheid. Onzekerheid leidt tot stress en veel stress is ongezond. Om de procedures te versnellen moet de IND op de schop, maar dat zal de nodige tijd kosten. Maar voor mensen in AZCs moeten er ook nu al perspectieven zijn. Er is niet op tegen om al in het AZC met taallessen te beginnen. Daarvoor moeten bevoegde leerkrachten aangetrokken worden. Naast taallessen moet er gezocht worden naar nuttige dagbesteding. Dat kan in de vorm van betaalde banen, leer-werk trajecten, vrijwilligerswerk etc. Al wat je leert is nooit weg. Ook al worden mensen afgewezen, dan kunnen de opgedane kennis en vaardigheden altijd van pas komen.
2 Reacties
Bert de Vries
Bert de Vries30 nov. 2020 - 15:38
Er moet ook beduidend meer geld naar de IND. Maar rechts houdt dat tegen. Meer geld naar de IND is 'niet goed voor onze economie'.
MaxMax2
MaxMax230 nov. 2020 - 21:17
@Bert 'Er moet ook beduidend meer geld naar de IND. Maar rechts houdt dat tegen.' Nee...., je moet minder mensen toelaten.
Henk van Sluis
Henk van Sluis
30 nov. 2020 - 14:17
De intentie is ongetwijfeld goed, maar zolang er gemiddeld 500 nieuwkomers per week binnenkomen is het makkelijker gezegd dan gedaan om de nieuwkomers een fijne woonplek te geven, boven zichzelf uit te laten stijgen en de wachtlijsten weg te werken.
2 Reacties
Zandb
Zandb30 nov. 2020 - 16:24
Henk Dan heeft het ook geen zin, ze afgezonderd te laten integreren.
Henk van Sluis
Henk van Sluis30 nov. 2020 - 21:58
Inderdaad Zand. Beter eerst zorgen dat er minder mensen hoeven te integreren geniet dan ook mijn voorkeur.
Leontrotsky
Leontrotsky
30 nov. 2020 - 14:11
De meeste vluchtelingen die Nederland sinds 2015 binnenkomen zijn zeer hoogopgeleid. Het is dan ook niet te begrijpen waarom Nederland deze mensen niet per direct laat instromen in bijv. midden- of hogere managementbanen of bij hogere overheidsposities of in de gezondheidszorg of rechtspraak (veel vluchtelingen zijn dokter of advocaat). Nee. De diploma's worden hier niet volledig erkend. Een dokter uit pakweg Syrië moet in Nederland eerst nog aanvullend een of meerdere jaren studeren voordat hij als dokter erkend wordt. Hetzelfde voor iemand die rechten heeft gestudeerd. Laten we dit niet meer doen, geef deze mensen direct een hoge baan en daar zullen ze snel Nederlands leren. Uiteraard kan de baan gekoppeld worden aan Nedelrands onderwijs alhoewel 95% van de hoogopgeleid vluchtelingen al wel Engels spreken. Dit betekent dat er geen belemmering is om ze per direct te laten instromen in hoge banen in bedrijfsleven en zorg en rechtspraak.
9 Reacties
korheiden2
korheiden230 nov. 2020 - 14:44
@Leon : dus de meeste asielzoekers zijn hoogopgeleid? Misschien voor een deel van de Syriërs, maar ik denk toch dat nogal wat vluchtelingen uit Somalië en Eritrea zoniet analfabeet dan toch wel laagopgeleid zijn. De erkenning van buitenlandse diploma's zou wel beter kunnen maar je kunt niet zomaar alles goedkeuren, lijkt me. Een groot probleem vormen de zogeheten veiligelanders, die we maar niet uitgezet krijgen. Het is een complex probleem waarbij realisme wenselijk is.
Marcus A.2
Marcus A.230 nov. 2020 - 14:50
"Een dokter uit pakweg Syrië moet in Nederland eerst nog aanvullend een of meerdere jaren studeren voordat hij als dokter erkend wordt. Hetzelfde voor iemand die rechten heeft gestudeerd. Laten we dit niet meer doen, geef deze mensen direct een hoge baan en daar zullen ze snel Nederlands leren. Uiteraard kan de baan gekoppeld worden aan Nedelrands onderwijs alhoewel 95% van de hoogopgeleid vluchtelingen al wel Engels spreken. Dit betekent dat er geen belemmering is om ze per direct te laten instromen in hoge banen in bedrijfsleven en zorg en rechtspraak." Dit is een uitstekend idee! Dan kunnen we met name ook de rechtspraak nog wat aanpassen aan de multiculturele samenleving. Want het wordt tijd dat mensen in Nederland ook berecht kunnen worden op grond van wet- en regelgeving zoals dat geldt in Syrië, Irak of Zimbabwe. Want als je Syrisch recht gestudeerd hebt weet je natuurlijk geen bal van het Nederlandse recht waar in Nederland 4 maar meestal toch wel 5 jaar voor gestudeerd moet worden, maar des te meer van het Syrische recht, waar Nederlandse juristen weer de ballen verstand van hebben. Een win-win situatie!
Rutger Groot
Rutger Groot30 nov. 2020 - 14:57
Wat een onzin: van de vluchtlingen heeft ongeveer 20% een HBO/WO opleiding (zie link), dus met dat "zeer hoogopgeleid" valt het helaas wat tegen. Het frame dat veel vluchtelingen docters, advocaat of apotheker zijn is dus onwaar. En direct laten instromen in gezondheidszorg of rechtspraak is natuurlijk niet zo makkelijk, je moet immers diploma's hebben. Rechtspraak in Syrie is toch echt wat anders dan de rechtspraak in Nederland. Er zijn dus nogal wat belemmeringen om in te stromen - of wilt u bedrijven dwingen om mensen aan te nemen? Engels is op zich geen gelemmering voor bijvoorbeeld de IT sector, maar dan moet dat wel op niveau gesproken kunnen worden. Kortom: het plaatje is niet zo rooskleurig, en ja we moeten mensen helpen Nederlands te leren etc. (en daar moeten ze zelf ook hun best voor doen). Snellere procedures en het daadwerkelijk terugsturen van veilige-landers zal hier zeker bij helpen, dan kunnen we de focus leggen op de mensen die het echt nodig hebben. https://www.ser.nl/nl/thema/werkwijzer-vluchtelingen/feiten-en-cijfers/arbeidsmarkt
Bert de Vries
Bert de Vries30 nov. 2020 - 15:41
Gezin uit Afghanistan krijgt verblijfsvergunning. Vader, kinderarts, komt niet aan de bak. Na veel soebatten wordt passend werk voor hem gevonden. Schoonmaker in het UMC Groningen.
RonVa
RonVa30 nov. 2020 - 15:42
Ik moet direct denken aan het rijbewijs. Weet niet of het verhaal echt klopt, maar volgens een vriend van mij kreeg zijn vader, bij het omzetten van zijn Surinaams rijbewijs naar een Nederlands meteen voorzien van een stempeltje bij de A, C en D. Zo mocht hij direct met groot materieel de weg op. Niet dat hij dat kon, een auto was al erg lastig. Lijkt Leon blijkbaar een goed idee om dit principe ook in de gezondheidszorg en het recht toe te passen. Weg met onze kennis staat!
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 nov. 2020 - 15:48
Van basisartsen van buiten de EU wordt aan de hand van een assessment bekeken of het in het land van herkomst behaalde artsdiploma voldoet aan de Nederlandse opleidingseisen. Zoniet dan is bijscholing noodzakelijk. Specialisten zullen in praktisch alle gevallen moeten worden bijgeschoold. B2 niveau Nederlands is een minimum voorwaarde voor artsen om te kunnen functioneren.
NN2
NN230 nov. 2020 - 16:28
Ik heb geen enkele moeite met de (nog) niet Nederlands sprekende orthodontist van mijn kinderen. Andere mensen wel blijkbaar, want die vertrekken naar een andere orthodontist, maar een arts aan mijn bed die het Nederlands niet volledig beheerst? Nee, dank je. Daarnaast weet ik uit eigen ervaring wat de kwaliteit van een universitaire studie in het buitenland kan zijn. Als ik een IT met zogenaamde WO opleiding uit moet leggen hoe deze een programma moet installeren heb ik daar helaas geen hoge pet van op.
bv-user-18626
bv-user-1862630 nov. 2020 - 17:58
Kinderarts met opleiding van Afghanistan. Gaat u daar uw kind heensturen? Nee, totdat hij bewezen heeft de vaardigheid van een Nederlandse arts EN Nederlands spreekt op hoog niveau. Tot die tijd moet meneer nog even studeren. Zelfs Canadese artsen moeten hier aan voldoen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 dec. 2020 - 12:20
Tijdens een zomercursus in Oslo zat ik 6 weken naast een Afghaanse arts. Zij moest Noors leren op B2 niveau (en een 8 halen op het examen) en een groot aantal onderdelen van de studie medicijnen opnieuw doen. Zij had ook nog de zorg voor twee dochters. Haar mannelijke collega's hadden het makkelijker. Die hadden een (huis)vrouw.
Dave Velzen
Dave Velzen
30 nov. 2020 - 14:06
Begin eerst maar eens met de miljoenen Nederlanders die nu al niet mee kunnen komen. Tijd om 10 jaar niemand binnen te laten en investeren in je eigen bevolking. Anders gewoon accepteren dat extreem rechts steeds groter wordt.
JasDon
JasDon
30 nov. 2020 - 14:05
Het lijkt me op zich geen probleem, wanneer je nieuwkomers intensief klaarstoomt voor het Nederlanderschap. En gezien het huizentekort niet eens zo een rare optie. Maar dan moet je er natuurlijk wel echt in investeren en zorgen dat er perspectieven zijn. Het hoeft met een beetje moeite namelijk maar een paar maandjes te duren voordat je de taal afdoende onder de knie hebt om er op voor te kunnen borduren. Maar ik twijfel wel, is het bv wel juridisch haalbaar? Hoe hard zijn de eisen die je kan stellen aan mensen met een verblijfsvergunning? Wellicht wil Milka Yemane dan ook achter een strengere buitengrenzen bewaking staan, zodat er wat ruimte ontstaat om de mensen die reeds hier zijn ook afdoende aandacht te geven.
Visionair NL
Visionair NL
30 nov. 2020 - 13:52
Wat meer gratis lessen Nederlands en gratis (bij)scholing, plus eerlijke kansen op de arbeidsmarkt voor iedereen, en wat minder tolerantie voor uitingen van patriarchale vrouwenonderdrukking zoals hoofddoekjes en burqa's. Daar zou Nederland erg van opknappen. Verder moet het asieltraject en immigratietraject uit elkaar getrokken worden. Dat voorkomt al veel problemen.
8 Reacties
MaxMax2
MaxMax230 nov. 2020 - 14:18
Eens eens, er zijn te veel cowboys actief in die laag tussen de overheid en die asielzoekers. 10k per asielzoeker is enorm lucratief, en controleren doen ze niet bij de overheid.
Thuiszitter
Thuiszitter30 nov. 2020 - 14:25
Dus een vrouw met een hoofd doekje staat gelijk aan vrouwenonderdrukking?
Visionair NL
Visionair NL30 nov. 2020 - 15:07
@Thuiszitter Oordeel zelf. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4830806/aciviste-iran-gevangenisstraf-hoofddoek-revolutionaire-rechtbank https://www.thenationalnews.com/lifestyle/travel/saudi-arabia-relaxes-dress-code-for-women-tourists-1.916009 https://www.theguardian.com/global-development/2019/apr/18/woman-whipped-by-the-taliban-over-burqa-without-veil-afghanistan Deze strenge regels zijn een gevolg van de hieronder beschreven wereldvisie. https://islamqa.info/en/answers/117894/his-wife-does-not-think-that-niqaab-is-obligatory-should-he-force-her-to-wear-it
Satya
Satya30 nov. 2020 - 18:35
Visionair Jij gaat mij nu vertellen dat mijn tantes onderdrukt zijn? Je durft nogal! Jij bent hier de onderdrukker.
MaxMax2
MaxMax230 nov. 2020 - 21:15
@thuiszitter Ik zie Somalische kinderen van onder de 10 jaar met een hoofddoek loopen, jij gaat mij niet wijsmaken dat een kind van onder de 10 jaar op een dag aan haar ouders vraagt of ze alsjeblieft een hoofddoek op mag doen...
GoudenBergen
GoudenBergen1 dec. 2020 - 0:48
@Visionair In Nederland bestaat nog altijd vrijheid van kledingkeuze. Hieronder vallen ook hoofddoekjes en de Staphorster klederdracht. Ook een burqaverbod gaat me te ver.
Satya
Satya1 dec. 2020 - 11:05
Max Zo liep ik op tienjarige leeftijd in een jurkje en staartjes op mn hoofd. Heb je ook een argument?
Visionair NL
Visionair NL1 dec. 2020 - 17:08
Satya, je kan nu wel heel boos worden, maar jij weet even goed als ik waarom deze hoofddoekjes of burqa's buiten gedragen worden en thuis, of in het gezelschap van alleen vrouwen, niet.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor