Elk jaar overlijden 70.000 Europeanen vroegtijdig als gevolg van de luchtvervuiling van het wegtransport. Om dat aantal omlaag te krijgen, stelde de Europese Commissie vorig jaar strengere normen op voor de uitstoot van schadelijke stoffen.
Na een lobby van de auto-industrie hebben de conservatieve partijen in het Europarlement die uitstootnormen voor auto’s, busjes en vrachtwagens nu dusdanig afgezwakt dat ze nauwelijks een verbetering betekenen ten opzichte van de huidige normen.
Bas Eickhout, Europarlementariër namens GroenLinks noemt de opstelling van de conservatieve partijen, waaronder VVD en CDA, “simpelweg schandalig”. “Terwijl de Verenigde Staten en China hun normen aanscherpen, krijgen Europese fabrikanten een vrijbrief om hier vervuilende auto's te verkopen.”
De autofabrikanten en hun acolieten in het Europarlement vinden bedrijfswinsten belangrijker dan de volksgezondheid. Opmerkelijk, omdat de door de Europese Commissie voorgestelde normen toch al niet zo streng waren. “Berekeningen van onafhankelijke experts en de Commissie laten zien dat de prijzen van auto’s nauwelijks zouden stijgen”, stelt Eickhout. “De winsten van de industrie zijn bovendien op recordhoogte.”