We zijn het beste af als reizigers worden beloond voor gebruik van het openbaar vervoer of de fiets. Rekeningrijden helpt hierbij, omdat automobilisten betalen voor de afstand die ze afleggen. Terecht dat het kabinet dit heilige huisje, of koetsje, eindelijk aanpakt.
Echter, in het huidige voorstel van bewindspersonen Harbers en Van Rij wordt geen rekening gehouden met de vervuiling per kilometer en de timing en locatie van de autorit. Dat is een gemiste kans.
Nu wordt een persoon die rijdt in een gedeelde zonneauto van Lightyear net zo belast als een persoon die rijdt in een sjoemeldiesel van Volkswagen (waar er nog zo'n 40.000 van rond rijden!). En een persoon die bewust op daluren op een afgelegen snelweg naar werk rijdt, is net zoveel kwijt als de persoon die tijdens het spitsuur op het drukste knooppunt rijdt.
Dus mensen die wél netjes afrekenen voor een deel van hun vervuiling of bewust een rustig moment kiezen, ondervinden geen voordeel ten opzichte van (grotere) vervuilers. Sterker nog, nu ondervinden ze alleen maar nadeel.
Dat is toch oneerlijk? En een gemiste kans?
Zo kan een heffing op dieselauto's of een korting op zonne-elektrisch rijden bijdragen aan de vermindering van autofijnstof, wat honderden fijnstofdoden kan voorkomen.* En het kan uitstoot van gevaarlijke broeikasgassen beperken.
En het mooie is: er ligt al een alternatief plan van Natuur en Milieu en de ANWB waarin dit is uitgewerkt, dat het kabinet zo kan omarmen. Waar wachten we op? Als de auto dan toch nodig is, zorg er dan voor dat de vervuiler betaalt.
Zullen we het kabinet verder aanmoedigen?
* 10% van het fijnstof in Nederland komt van wegverkeer. In totaal leidt fijnstof tot zo'n 9000 doden per jaar (TNO 2022). Er is ook bij elektrische auto's sprake van uitstoot van gevaarlijk rubberfijnstof, maar netto is er minder fijnstofuitstoot.