Honderdduizenden mensen in Nederland met een laag inkomen zijn op het gebied van vervoer kwetsbaar in de energietransitie. Dat meldt onderzoeksinstituut TNO. Het gaat om huishoudens met een laag inkomen en die relatief veel geld kwijt aan brandstof voor een auto, bijvoorbeeld omdat ze buiten de stad wonen en veel kilometers moeten maken voor woon-werkverkeer. Zij dreigen in financiële problemen te raken als ze moeten overstappen op elektronisch rijden.
Kwetsbare mensen zijn volgens de onderzoekers relatief vaak eenoudergezinnen en eenpersoonshuishoudens die vaak aan de rand van een stad wonen, ver van openbaar vervoer. Dat zijn tussen de 113.000 tot 270.000 huishoudens, meldt ANP. Als mensen met een laag inkomen geen geld hebben voor benzine of slecht toegang hebben tot openbaar vervoer, kunnen ze bijvoorbeeld niet op hun werk komen of mensen bezoeken. Dit kan volgens de onderzoekers bijdragen aan werkloosheid, een slechtere gezondheid of eenzaamheid.
Tussen de 73.000 en 175.000 mensen hebben daarnaast weinig geld en het openbaar vervoer voor deze mensen is slecht bereikbaar. Daarom zijn zij volgens TNO extra kwetsbaar. Hoeveel mensen precies kwetsbaar zijn, hangt naast inkomen onder meer af van hoe hoog de brandstofprijzen zijn.
TNO verwacht dat kwetsbare huishoudens komende jaren nog meer geld kwijt aan autorijden. Dat komt onder meer door een hogere milieubelasting op fossiele brandstoffen als benzine en milieuzones in sommige gemeenten. De groep kwetsbare huishoudens gebruikt 40 procent meer brandstof dan het gemiddelde Nederlandse huishoudens met een eigen auto. Een exacte reden hiervoor wordt niet gegeven door de onderzoekers. Kwetsbare mensen zijn tussen de 10 en 12 procent van hun inkomen kwijt aan brandstof, terwijl mensen in Nederland gemiddeld 4,5 procent van hun inkomen besteden aan brandstof.
Het kabinet moet maatregelen nemen, anders wordt de ongelijkheid in mobiliteit en bereikbaarheid nog groter, aldus TNO. Zo vinden de onderzoekers dat het kabinet meer moet investeren in openbaar vervoer, waaronder betere metro- en tramverbindingen aan de randen van steden.