Voor het eerst meer vleesaanbiedingen met keurmerk dan kiloknallers
• 29-04-2019
• leestijd 1 minuten
In het afgelopen kwartaal waren in folders van supermarkten voor het eerst meer aanbiedingen te vinden voor vlees met een keurmerk dan voor zogenaamde kiloknallers. Dit blijkt uit onderzoek door Wakker Dier, dat zich inzet voor dierenwelzijn in Nederland. “Wij roepen de supermarkten al jaren op om de race naar de bodem te stoppen en op te houden met kiloknallen. Dat er nu minder kiloknallers zijn dan keurmerkaanbiedingen is een belangrijke mijlpaal,” zegt Anne Hilhorst namens de organisatie.
De dertien onderzochte supermarkten kwamen in totaal 3800 keer met een vleesaanbieding in het eerste kwartaal van dit jaar. In 48 procent van de gevallen ging het om een kiloknaller, een aanbieding van vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Nogmaals Hilhorst: “Dat is natuurlijk nog steeds absurd veel. Supermarkten kiezen hiervoor, niemand verplicht ze tot het stunten met vlees.”
Voor haar onderzoek houdt Wakker Dier de folders van Albert Heijn, ALDI, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, EMTÉ, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, SPAR en Vomar in de gaten. Van deze grootgrutters kent Aldi de meeste vleesaanbiedingen zonder keurmerk, met 69 procent. Plus heeft de minste: 28 procent. Albert Heijn is in absolute getallen de grootste aanbieder van kiloknallers. Liefst 283 keer deed de grootste supermarkt van het land vlees zonder keurmerk in de aanbieding.