© cc-foto: Like the Grand Canyon
De Franse afdeling van de internationale voedselwaakhond Foodwatch heeft een nieuwe truc blootgelegd van de voedselindustrie die consumenten benadeelt. In bekende producten worden vaste ingrediënten stilletjes vervangen door goedkopere en veelal - nog - ongezondere varianten. De consument merkt echter niets van dat prijsvoordeel. Integendeel want de verkoopprijs stijgt juist. Foodwatch noemt het verschijnsel 'cheapflation', een combinatie van goedkoper maken en duurder worden.
Volgens Foodwatch maken tal van multinationals zich schuldig aan de praktijk. Bijvoorbeeld bij chocolademerken als Milka en After Eight. Bij dat laatste merk bijvoorbeeld is het aantal goedkopere plantaardige ingrediënten tussen 2021 en 2024 fors toegenomen en bevat het product sinds enige tijd ook weer controversiële palmolie. Dat laatste bestanddeel veroorzaakt in tal van landen grootschalige ontbossing en bedreigt onder meer de laatste leefgebieden van orang-oetans.
Een ander voorbeeld zijn de biscuits van Milka. De ingrediënten werden vervangen door goedkopere varianten maar de prijs in de supermarkt steeg met 27 procent.
Foodwatch zegt dat het fenomeen niet nieuw is maar wel steeds vaker wordt toegepast. Fabrikanten schakelen er toe over om de inflatie tegen te gaan maar pakken ondertussen extra winst mee ten koste van de onwetende consument. Door de praktijk verliest de consument twee keer: de kwalitiet is minder en er moet meer voor betaald worden.
Foodwatch wil dat de wijzigingenn voortaan op de verpakkingen bekend worden gemaakt of beter nog, dat de bedrijven stoppen met de praktijken.
cc-foto: Like the Grand Canyon https://flic.kr/p/2ht6L9z