Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

VN-landen eisen dat China Oeigoeren vrijlaat uit detentiekampen

  •  
01-11-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1932 keer bekeken
  •  
ANP-403771420

Vijftig landen, waaronder Nederland, roepen China op om actie te ondernemen naar aanleiding van het VN-rapport dat eind augustus uitgebracht werd. Het rapport gaat over de ernstige mensenrechtenschendingen tegen de Oeigoeren.

De meeste landen die de oproep hebben gedaan zijn Westers. Zij hebben China onder meer gevraagd om de Oeigoeren vrij te laten die ‘willekeurig van hun vrijheid zijn beroofd’. Ook moet het land ‘het lot en de verblijfplaats van vermisten’ ophelderen en zorgen voor ‘veilige ontmoetingen en herenigingen'.  

De Oeigoeren zijn een Turkssprekende moslimminderheid, die uit de regio Xinjiang in het noordwesten van China komen. Naar schatting zitten een miljoen Oeigoeren gevangen in detentiekampen, waar zij volgens China ‘heropvoed’ worden. Zij zouden ‘afvallig’ zijn en een heropvoeding moeten krijgen om trouw te worden aan de Communistische Partij. Soms zitten Oeigoeren maanden vast in de zogenoemde heropvoedingskampen en weten hun familieleden niet waar ze zijn. 

De mensen die in deze kampen hebben gezeten, vertellen dat ze zijn gemarteld, seksueel misbruikt en afstand hebben moeten doen van hun eigen taal en religie. Ook hebben zij gedwongen abortussen laten plegen en zijn ze gesteriliseerd. Deze beweringen worden bevestigd in het VN-rapport van voormalige mensenrechtenchef Michelle Bachelet, die onder meer Oeigoeren heeft gesproken die in de kampen hebben gezeten. 

Volgens de tientallen landen is het rapport ‘onafhankelijk en gezaghebbend’. Zij wijzen erop dat China er informatie voor heeft aangeleverd. ‘’Het rapport levert een belangrijke bijdrage aan het bestaande bewijs van ernstige en systematische mensenrechtenschendingen in China", aldus de landen. 

China zal waarschijnlijk niets met de oproep doen. Vorige week organiseerden de landen een bijeenkomst vanwege het VN-onderzoek. China noemde het onderzoek vooraf een ‘Anti-Chinese gebeurtenis’ en een ‘politiek gemotiveerde bijeenkomst’. De misdaden die worden gepleegd in Xinjiang ziet China als ‘een interne aangelegenheid’. Peking zou geprobeerd hebben om de publicatie van het VN-rapport te voorkomen. In het rapport worden de schendingen van de mensenrechten geen genocide genoemd. Verschillende parlementen doen dit wel door de gedwongen abortussen en sterilisaties. 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (9)

dirk den boer
dirk den boer
16 sep. 2024 - 10:57
Ik vraag me af of ze er nog zijn in NL, maar vroeger had je overal speciale paardenslagerijen, versierd met een gebeeldhouwd vrolijk paardenhoofd boven de ingang. Er zijn ook nog steeds slachtpaarden, die voornamelijk voor het vlees gehouden worden. Niet in NL, naar ik weet.
1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe16 sep. 2024 - 13:54
Gevelstenen e.d. blijven bestaan ook al is de slagerswinkel een sieradenboetiekje geworden.
dirk den boer
dirk den boer
15 sep. 2024 - 16:59
Grappig ook, de foto is genomen van binnenuit de omheining, de dieren staan er ontspannen bij, het zijn net zulke paardjes als onze ponies. En hebben geen flauw idee wat hun boven het vol bemaande hoofd hangt, dat hangt dan weer van ons mensen af (welke mensen eigenlijk? democratische massa?? je zal toch maar afhankelijk zijn van de meerderheid in een dicht bevolkt land, als zgn half wild dier??)
dirk den boer
dirk den boer
15 sep. 2024 - 16:06
Wat is wanbeleid in dit geval? De dieren zogenaamd over laten aan de natuur? Of optreden zoals gebeurt ( en moet) met alle gedomesticeerde dieren? Konik paarden zijn, zoals hier beneden gezegd, helemaal geen wilde steppedieren. Maar we houden het wild idee en het ongerepte, maagdelijke wel in stand natuurlijk in NL. Speelt er misschien toch iets Freudiaans, iets sexueels mee? ja je weet het niet, gaat om onderbewuste...
Ewout Pool
Ewout Pool
15 sep. 2024 - 7:41
Het hele probleem met de Oostvaardersplassen is het hinken op twee gedachten. Als je het tot natuurgebied wil maken zet je er een hek omheen en laat je de natuur zijn gang gaan. 100 jaar later heb je dan een prachtig gebied. Of je ziet het als een park, en dan zal je constant in moeten grijpen en het actief moeten beheren, daarbij rekening houdend met dierenwelzijn. Als nabrander wil ik er ook op wijzen dat wilde paarden in Nederland exoten zijn. Het zijn van oorsprong steppedieren.
9 Reacties
dirk den boer
dirk den boer15 sep. 2024 - 12:00
In NL is de landbouw, het transport (in stad en land), de mijnbouw etc etc eeuwenlang door paarden verzorgd die helft van de tijd op weiland stnden te grazen. kwamen daar geen klissen voor? Of werden ze door de boeren verwijderd? Bij sommige trekpaarden werd wel de staart afgeknipt/ingekort, zou dat ermee te maken kunnen hebben?
Pagadder
Pagadder15 sep. 2024 - 18:57
De staarten werden ingekort zodat ze niet in de machine verstrikt zou raken.
dirk den boer
dirk den boer15 sep. 2024 - 19:51
Bij het Friese, Groninger en Gelderse paard werd/wordt die staart nooit tot een klein knotje ingekort, zoals in mijn jeugd wel steeds bij het Zeeuwse Trekpaard. Over welke machinerie heb je het dan bij die laatste, itt de eerste 3? Heb me dat al heel leven afgevraagd, help me hieruit...
Pagadder
Pagadder16 sep. 2024 - 6:49
Volgens mij heeft t ook n waarde voor de verkoop. De billen lijken dikker, dus sterker. Waarom dat in het zuiden van het land en België wel gebeurde en in de noordelijk helft niet, weet ik ook niet. Mss n modegril?
dirk den boer
dirk den boer16 sep. 2024 - 11:35
Bij Texelse ooien (niet bij rammen) werd de staart ook altijd geknipt, dat had te maken met diarree en lastige mestmaden, zonder staart minder natte mest onder die staartinplant.
DanielleDefoe
DanielleDefoe16 sep. 2024 - 11:44
Het couperen van de staart was bedoeld om te voorkomen dat de staart van het trekpaard steeds klem kwam te zitten in het tuig.
DanielleDefoe
DanielleDefoe16 sep. 2024 - 11:49
Het gebeurt nog steeds om aan een bepaald schoonheidsideaal te voldoen. https://www.dierenbescherming.nl/actueel/het-paard-zonder-staart
dirk den boer
dirk den boer17 sep. 2024 - 15:34
Vndaag geen paarden zonder staart, geen mallotige knotjes dus, zoals bij Zeeuws Trekpaard. Zou trouwens geen gezicht zijn voor de koets. Gelderse dit keer, volgens jaar weer Friese, met voluit wapperende staarten....
dirk den boer
dirk den boer17 sep. 2024 - 17:01
Tot mijn onuitsprekelijke vreugde kwam dat groningse paard vanavond even op TV, gelanceerd door Hinke Fiona van Zeldzaam Huisdier. Mag nooit voor de koets, zoals het Friese en Gelderse wel (dat het Zeeuwse paard dat niet mag is begrijpelijk, geen gezicht zo'n zwaar werkpaard zonder staart), en was jaren 1970 bijna uitgestorven, want wij zijn in NL niet bepaald zuinig op ons nationaal erfgoed (behalve als het eens helemaal niet te pas komt)
hgroen2
hgroen2
14 sep. 2024 - 21:44
zolang de oostvaardersplassen een afgesloten geisoleerd gebied is, heeft het weinig zin om daar grote grazers te houden. zeker als ze geen natuurlijke vijanden hebben. ps: dit hebben we te danken aan Bleker CDA die de geplande verbindingszone verpatste aan lokale boeren. Wetende dat dit tot op een ramp zou uitdraaien voor de grazers in het gebied.
MG1968-2
MG1968-2
14 sep. 2024 - 18:49
Als medemensen van dit kabinet al geen rechten verdienen is het voorspelbaar hoe het met de dieren afloopt.
Hank Nozemans
Hank Nozemans
14 sep. 2024 - 16:52
In de wildernis sterft het overgrote deel van de dieren een gruwelijke dood. Parasieten, blessures, levend worden opgegeten, etc.
4 Reacties
MG1968-2
MG1968-214 sep. 2024 - 18:50
Ja. Maar als je het beheer overneemt dan ook de verantwoordelijkheid.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers14 sep. 2024 - 22:56
Dat viel hartstikke mee. Paarden stonden aan de top. Het zijn hoogsvoornamenlijk mensen die voor leed zorgen
Jan Man
Jan Man15 sep. 2024 - 10:02
Konikpaarden zijn geen wilde dieren, het is een gefokt ras. Een ras dat wel veel gezonder is dan andere gefokte paarden. Het lijkt me dat je dan ook een verantwoordelijkheid hebt over deze dieren.
DanielleDefoe
DanielleDefoe16 sep. 2024 - 11:52
Niet zolang geleden was het menselijk lot niet anders. Niet geboren worden helpt enorm.
Joop  den Uil
Joop den Uil
14 sep. 2024 - 16:18
Bureau Halt stuurde in het verleden vaak als straf jeugdige delinquenten de polder in om het St Jacobs Kruis Kruid met wortel en al te rooien... Wellicht kunnen ze dan nu erop uit gestuurd worden om de G Klis te verwijderen. Laten ze dan meteen maar de Berenklauw weghalen want die is ook niet jofel voor vierpoters. Staat tegenover .... dat als de paarden wegzijn, dit enorm gaat schelen met de mest droppings. Tel uit je winst ! (of was dit een achterbakse truuc van Wiersma om de targets te halen?)
tinus1969
tinus1969
14 sep. 2024 - 13:32
Okee, maar wat is het alternatief? Die Konik-paarden krijgen nu eenmaal Konik-veulentjes, waardoor er steeds meer Konik-paarden bij komen. Als afschieten niet mag, vreten die paarden vanzelf alles kaal. En als alles kaal is, is er geen eten meer, en verhongeren die paarden. Behalve als we ze bijvoeren, waardoor er uiteindelijk nog meer paarden komen, en alles nog kaler wordt gevreen en er nog meer bijgevoerd moet worden. Dit patroon hebben we ook met Edelherten gezien in de Oostvaardersplassen.
3 Reacties
Pagadder
Pagadder14 sep. 2024 - 17:52
Zet er n paar wolven neer, hebben die ook wat te eten en het verlicht gelijk de druk in andere gebieden .
dirk den boer
dirk den boer15 sep. 2024 - 19:57
Ja, onbegrijpelijk dat daar geen wolven ingezet worden, die horen immers als toppredator in het systeem, hoef je ook niet meer af te schieten en over te hevelen. En ook geen scenes meer van uitgehongerde en afstervende dieren (zoals in de film), want worden als eersten gegrepen. Wat kan hier nou weer achter zitten?
DanielleDefoe
DanielleDefoe16 sep. 2024 - 11:54
[ Wat kan hier nou weer achter zitten?] Dieren mogen niet dood behalve door toedoen van de slager en de jager.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor