Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Vijf hardnekkige PVV-mythes (en hoe je ze eenvoudig weerlegt)

  •  
28-12-2014
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
2569 keer bekeken
  •  
RTEmagicC_werkendearmen.jpg
Wie zich tijdens feesten en partijen ergert aan de 'PVV-oom' in de familie, heeft vanaf nu munitie om zijn uitspraken te weerleggen
We hebben allemaal wel een PVV-oom; zo eentje die ervan houdt om op feestjes op te vrolijken met een flinke rant tegen asielzoekers, de armen of belastingen. Misschien herken je het van de afgelopen kerstdagen. Voor de volgende keer dat je in discussie met je oom belandt, zijn hier wat feiten om hem mee om de oren te slaan:
Mythe: Armen zitten allemaal in de bijstand
Feit: Werkende armen vormen de meerderheid van de armen van Nederland. In 2013 publiceerde het CBS cijfers waaruit bleek dat net iets meer dan de helft van de armen een baan heeft. Je moet dan denken aan schoonmakers of postbezorgers, maar bijvoorbeeld ook boeren. Een significant deel van de werkende armen zijn zzp’ers. Schijnconstructies spelen een grote rol in het onder het sociale minimum duwen van deze groep. Er is veelal sprake van deeltijdwerk of werk waar geen sociale bescherming wordt opgebouwd (korte contractjes, telkens ontslagen worden, etcetera). Veel werkende armen zijn bovendien alleenstaande moeders , die zorg en werk moeten combineren.
Mythe: Asielzoekers kosten bakken met geld Feit: Asielzoekers kosten 0.3% van de totale overheidsuitgaven Dit is een favoriete mythe van Wilders, en in zijn kielzog een hele serie praatjesmakers, zoals Gerard Joling. Kijken we op de website van de rijksbegroting, dan zien we dat er onder het kopje ‘vreemdelingen ‘ ongeveer 700 miljoen word uitgegeven. Daar zit alles in, van de IND (die bepaalt of asielzoekers mogen blijven) tot het COA, dat verantwoordelijk is voor het runnen van de asielzoekerscentra, tot klein bier als de subsidie aan Vluchtelingenwerk. 700 miljoen klinkt als een enorme bak geld, totdat je bedenkt dat de totale uitgaven van de rijksoverheid ongeveer 250 miljard bedragen. Met andere woorden: 0.3% van het geld dat de overheid uitgeeft wordt aan vluchtelingen besteed. Het komt neer op iets meer dan 20.000 euro per vluchteling. Dat is meer dan bijvoorbeeld de bijstand voor een alleenstaande (8.100 euro per jaar), maar als je bedenkt dat van die 20.000 ook nog het hele systeem betaald moet worden dat bepaalt of iemand in Nederland mag blijven, dan valt het allemaal reuze mee.
Mythe: Bijstand is voor eeuwig Feit:  De meeste mensen zitten minder dan drie jaar in de bijstand. De mensen die langer dan dat in de bijstand zitten, zijn vooral 45+’ers. Hier zijn de gegevens voor de gemeente Leiden, die ze net online gezet heeft. Van de mensen die in de bijstand terecht komen verblijft de grootste groep daar minder dan een jaar. Meer dan de helft heeft na drie jaar de bijstand weer verlaten. Hoe snel je weer werk vindt, hangt vooral af van je leeftijd. Jongeren blijven vaak maar heel kort in de bijstand: twee derde van de Leidse jongeren is er na een jaar weer uit. Voor ouderen is het veel moeilijker om weer werk te vinden. Het ‘granieten dossier’ van mensen die meer dan drie jaar in de bijstand verblijven bestaat voor twee derde uit mensen die ouder zijn dan 45. Het is algemeen bekend hoe lastig het is voor hen om op dit moment werk te vinden. Als je naar de mensen kijkt die meer dan een decennium in de bijstand zitten, dan is 85% ouder dan 45 en bijna dan helft ouder dan 55.
RTEmagicC_bijstand.jpeg
Hoe representatief zijn deze gegevens voor Nederland? Op veel plekken staan de gegevens niet zo netjes uitgesplitst als in Leiden, maar in de getallen die beschikbaar zijn, lijken op die van Leiden aan te sluiten.
Mythe: de verzorgingsstaat is onbetaalbaar geworden Feit: Misgelopen belastingopbrengsten maken de verzorgingsstaat onbetaalbaar. We hebben de verzorgingsstaat onbetaalbaar gemaakt, door met name bedrijven zich aan hun verplichtingen te laten onttrekken. Hoewel het moeilijk is om de totale niet geïnde belastingen te schatten, kunnen we twee getallen redelijk schatten: de Nederlandse schaduweconomie en de hoeveelheid geld die de overheid misloopt wegens belastingontduiking via multinationals. De totale misgelopen belastingen als gevolg van deze twee redenen samen wordt geschat op 47 miljard, of terwijl 6% van het BBP, of terwijl drie keer het begrotingstekort uit 2013!
En dan hebben we het nog niet eens over het geld dat buitenlandse overheden mislopen wegens het Nederlandse belastingparadijs. Er loopt naar schatting 8000 miljard (10% van de totale wereldhandel) aan winst door Nederland. Van de 20 grootste beursgenoteerde Portugese bedrijven waren er in 2013 19 in Nederland gevestigd met een brievenbusmaatschappij. Vergeet niet dat we via de EU Portugal in 2011 een bail-out hebben moeten geven. Zo snijden we onszelf in de vingers. En dan hebben we het nog niet eens over de verlaging van de vennootschapsbelasting. Die heeft nu een toptarief van 25%, terwijl dat een decennium geleden nog 35% was. Het is dus niet alleen zo dat bedrijven er mee weg komen om minder belasting te betalen dan zou moeten, maar het bedrag dat we van ze vragen wordt ook nog eens steeds kleiner. Het deel van de belastingen dat opgehoest wordt door arbeid te belasten wordt steeds groter : van 48% in 2001 naar 58% in 2012.
Mythe: We worden overspoeld door criminele Marokkanen Feit: er waren in 2012 zevenhonderd importhuwelijken. Immigratie en emigratie houden elkaar ongeveer in evenwicht, op ongeveer tweeduizend elk. En als het over criminaliteit gaat: ja, Marokkaanse Nederlanders zijn zwaar oververtegenwoordigd. Maar daar valt veel op af te dingen. Allereerst: de gemiddelde leeftijd in de Marokkaanse gemeenschap ligt lager, en jongeren zijn nou eenmaal crimineler. Ten tweede zijn er sociaal-economische factoren. Als je die twee factoren meeneemt daalt de vijf-tegen-een oververtegenwoordiging waar Wilders zo graag mee zwaait naar een twee-tegen-een oververtegenwoordiging: een Marokkaanse jongere is statistisch gezien twee keer zo vaak met de politie in aanraking geweest als een autochtone jongere uit hetzelfde soort gezin.
Waar komt dat verschil vandaan? Kort antwoord: het is ingewikkeld , maar het ligt in ieder geval niet aan de Marokkaanse cultuur. Als dat zo zou zijn, zou je verwachten dat in Duitsland of België de Marokkaanse gemeenschap ook crimineler is dan gemiddeld, en dat is niet het geval. Hoogleraar Frank Bovenkerk over de Nederlandse Marokkaan:
Marokkaanse jongeren manifesteren zich in hun vrijgevochtenheid en binnen de straatcultuur als echte Nederlanders. In Marokko heeft de bevolking niet de minste moeite om Nederlandse Marokkanen (terugkeerders of vakantiegangers) te herkennen aan hun lompe optreden

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (29)

Markzelluf
Markzelluf
3 feb. 2022 - 10:54
Okay, het voelt ongemakkelijk dat er mensen zijn die zoiets kunnen betalen. Maar wel nadeel is er eigenlijk dat hij dit geld in Nederland besteedt: ik vermoed dat er heel wat technici een aardig bedrag verdienen door de bouw van het schip en de demontage en montage van de brug. Daarnaast is de brug niet meer in gebruik, dus hinder wordt er niet door de tijdelijke demontage ondervonden. En mensen die met eten gaan gooien omdat ze het ergens niet mee eens zijn, man, man, man....
korheiden2
korheiden2
3 feb. 2022 - 10:31
Prachtig toch? Er zal zeer fors worden betaald voor deze operatie. Het levert ongetwijfeld schitterende plaatjes op als dat superjacht Rotterdam passeert. Daarna wordt de Hef weer netjes in elkaar gezet. Ik zie het probleem niet. Dat Bezos c.s.wanstaltig rijk zijn moge duidelijk zijn, maar dat is een ander probleem. Denk dat een luxe jachtenbouwer als Oceanco uit Alblasserdam erg tevreden zal zijn met deze aandacht en dus gratis reclame.
Joe Speedboot
Joe Speedboot
3 feb. 2022 - 9:19
De samenleving als bediende van de rijkste 1 procent.
Starter2
Starter2
3 feb. 2022 - 8:12
Hoezo wordt het demonteren aan Bezos gekoppeld? Die vent heeft een boot gekocht bij een werf. Die heeft nu een probleem omdat de boot niet zomaar onder een brug door kan. Die werf moet een oplossing daarvoor vinden en niet Bezos. Beetje tendentieus allemaal.
pahan
pahan
2 feb. 2022 - 19:37
Het ding pluk je zo uit en weer in elkaar, ophef om niks. En de gebruiker betaalt, wat wil een mens nog meer.
PVDB2
PVDB2
2 feb. 2022 - 19:25
Zolang Bezos er werkelijk voor gaat betalen is het natuurlijk prima. Maar aangezien onze Amerikaanse vriend de distributie centra van Amazon (of tussenpartijen/derden) het personeel ervan uitknijpt en onder erbarmelijk omstandigheden moeten werken; of anders geen baan en geen inkomsten; lijkt het af toe wel een Aziatische sweatshop. Dus ik hoop dat hij meer geld over heeft voor dit probleem met transport en dat het betalen van de kosten hiermee gemoeid inderdaad geen brug te ver is.... https://www.ad.nl/economie/personeel-amazon-gebukt-onder-erbarmelijke-werkomstandigheden~a650108c/
1 Reactie
Jozias2
Jozias22 feb. 2022 - 22:17
Maar voor sommigen is Amazon weer een goed en moreel verheven alternatief voor spotify zodat men veert ben een schoon geweten door het leven kan.
Oki Doki
Oki Doki
2 feb. 2022 - 18:26
Het zal wel moeten, je kunt moeilijk dat ding voor altijd in Nederlandse wateren laten blijven.
1 Reactie
Volrin
Volrin3 feb. 2022 - 15:09
Alsof Bezos verplicht is een boot te laten bouwen en ook nog verplicht om hem op deze specifieke plek te laten bouwen.
Nina4
Nina4
2 feb. 2022 - 17:01
Het wordt tijd dat we de geldconstructies van Miljardairs demonteren.
2 Reacties
FredD2
FredD23 feb. 2022 - 6:22
@Nina en dan ook weer op eigen kosten gaan opbouwen zoals Besos dat gaat doen?
Nina4
Nina43 feb. 2022 - 10:55
FredD De kosten zijn uiteraard voor de Miljardairs. Boven de honderd miljoen een 100% tax. Bouwen we pensioentjes, uitkerinkjes en lage loontjes (zorgloontjes?!) mee op.
Mark Grootendorst
Mark Grootendorst
2 feb. 2022 - 16:21
Als geboren Rotterdammer zeg ik: zeik niet en doen! Waarom? Omdat al vaker het hefgedeelte is verwijderd. Zonder schade of voor reparatie omdat een of andere boot er tegen aan is gevaren. Het is simpel, twee bokken, kabels losmaken en hefgedeelte uitvaren. Bootje erdoor (het zal mij roesten van wie het is) en de zaak weer monteren. Kan geheel schadevrij. Werd vroeger ook regelmatig met de Baanhoekbrug gedaan. En als je de pest hebt aan Bezos (wie niet), pak hem dan aan op zijn bedrijf of zijn kapitaal, maar niet op onze toch al niet florissante scheepsbouwtak. En ik snap totaal niet waarom een gemeenteraad hier iets over moet vinden. Laten die zich op de hoofdzaken houden. Maar ja, je kan weer met je melis (Rotterdamse uitdrukking) op de TV en er zijn binnenkort gemeenteraadsverkiezingen en gratis publiciteit met klotsend onderbuikgevoel is natuurlijk niet te versmaden! Bah, nebisjvolk (dat is dan weer Amsterdams).
2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin3 feb. 2022 - 8:31
Ik heb begrepen dat na het herstel van deze brug gezegd is dat hij nooit meer uit elkaar gehaald zou worden! Niet dus.
Mark Grootendorst
Mark Grootendorst3 feb. 2022 - 15:49
@Minoes Dat is een stomme toezegging: het is een technisch monument en die slijten vooral als ze niets doen. Deze brug 'doet' niks meer, maar slijt wel in de regen en wind. De kabels zullen over een bepaalde tijd vervangen moeten worden dus moet het hefgedeelte mogelijk verwijderd moeten worden. De lui die het toe hebben gezegd zijn politici en geen technisch geschoolde mensen. Die zouden die toezegging nooit hebben gedaan!
DanielleDefoe
DanielleDefoe
2 feb. 2022 - 15:24
Geen Rotterdammer maar ongezien ben ik er voor een rijksmonument niet te demonteren, maar naar een andere oplossing te zoeken. Het zal ook niet Jeff’s zorg zijn hoe deze klus wordt geklaard als het maar gebeurt.
7 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens2 feb. 2022 - 16:39
@ DanielleDefoe Het stelt echt weinig voor. Hoogstens een beetje spektakel met grote drijvende bokken. Ik kan mij als techneut van oorsprong en geboren Rotterdammer helemaal niets bij het probleem voorstellen. Maar ik vind het ook een lelijk ding. Er heeft wel eens iemand gespeeld met het idee op het brugdeel een restaurant te bouwen. Ik denk dat het uitzicht daar recht boven het water erg mooi moet zijn. Dat had ik wel een prima bestemming gevonden. Ik kan er echt niets monumentaals in zien.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 feb. 2022 - 18:27
Ik heb toevallig een zwak voor industrieel erfgoed (vaak gebouwen). De Tate Modern gevestigd in het verbouwde voormalige Bankside Power Station in Londen vind ik bijvoorbeeld prachtig. (Geen techneut wel enige kennis van design en architectuur ).
DaanOuwens
DaanOuwens2 feb. 2022 - 19:16
@ DanielleDefoe Dat snap ik. Bankside Power Station is mooi inderdaad. Als Rotterdammer kom ik ook graag in de Van Nelle Fabriek. https://www.vannellefabriekrotterdam.com/nl/home/ Vergader locatie maar ook van binnen mooi eb functtioneel. Of deze https://www.hulstkampgebouw.nl/. En het wereld museum in Rotterdam, ook mooi. Boymans vind ik minder maar ik ben nog steeds niet in de sla kom geweest. Er is genoeg moois in Rotterdam. Maar niet die brug.
Uw Psychiator
Uw Psychiator2 feb. 2022 - 20:47
@ DanielleDefoe - ah, Tate Modern... tweemaal bezocht, en tweemaal tot groot genoegen! Mooie herinneringen ook.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 feb. 2022 - 16:23
Met jongeheer Defoe in 2003 Olafur Eliasson's Weather Project bezocht. Een door ons beiden gekoesterde herinnering.
Uw Psychiator
Uw Psychiator3 feb. 2022 - 18:30
@ DanielleDefoe (17:23u) - was dat de voorstelling waarbij je in een grotere zaal geacht werk op je rug te gaan liggen, en rustig naar het plafond te kijken? Dat heb ik in 2004 gezien; ik ben zeker van de naam Olafur Eliasson. En dat het weer erbij betrokken was, dat was toen zo. Een afbeelding/projectie van de zon? Wat ik me van toen ook herinner: werk van Bruce Nauman, dat ik in 2003 ook al in het Duitse Roergebied gezien had bij de Ruhr-Triënnale, in een in onbruik geraakt gebouw voor gasopslag (enorm hoog, het heette 'Gasometer' en was in Oberhausen). De manier van weergeven in het Tate haalde het bij lange niet bij die in Oberhausen - ik denk dat het speciaal daarvoor gemaakt was). Ha, weet ook nog dat ik bovenop dat immense stalen bouwwerk in Duitsland (je kon er met een buitenlift op het dak komen) veel van mijn ernstige hoogtevrees kon overwinnen; de ijzeren wil om het panorama buiten te zien won het, na veel mislukte pogingen, zweet, en bibberen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 feb. 2022 - 23:14
[was dat de voorstelling waarbij je in een grotere zaal geacht werk op je rug te gaan liggen, en rustig naar het plafond te kijken?] Inderdaad. We hebben in de turbine zaal geruime tijd naar "de zon" liggen kijken.
Rechtse Bal -
Rechtse Bal -
2 feb. 2022 - 15:08
Die Hollanders zijn voor alles te koop; dat wordt het beeld dat straks rondgaat in de wereld. Eerst de pecunia dan principes. Zien we de fakkel van Vrijheidsbeeld al eraf omdat het de aanvliegroute van Trump hindert ? Hoogmoed komt voor de hef; wedt een goede fles wijn dat het problemen zal geven.
Marcus A.2
Marcus A.2
2 feb. 2022 - 15:07
Laat ze maar grof betalen en dat geld ten goede laten komen aan de armen. Dan is het prima wat mij betreft.
Sam V
Sam V
2 feb. 2022 - 13:59
Behalve voor de mensen die problemen hebben met een voor hen te hoog maaiveld, zullen weinigen hier problemen mee hebben.
JJP2
JJP2
2 feb. 2022 - 13:46
Volgens mij heeft Jeff Bezos een jacht bij Oceanco besteld; hoe ze dat ding bij hem krijgen is niet Jeff's zijn zorg. Oceanco heeft een probleem als Rotterdam niet wil meewerken; dan moeten ze het jacht uit elkaar halen weer in elkaar zetten. Dan hoop ik dat ze dat in de offerte hebben meegenomen.
DaanOuwens
DaanOuwens
2 feb. 2022 - 13:36
Die Hef gewoon laten staan en aanbieden de Willemsbrug een paar maanden weg te halen. Kan die verbreed worden met twee rijbanen en heeft Rotterdam er een snelle Noord Zuid verbinding bij. Dan kunnen die plannen voor meer verbindingen in de koelkast en kan de rekening voor het verbreden vaan de Willembrug naar Bezos. Lijkt mij win/win.
Van woerkom
Van woerkom
2 feb. 2022 - 13:00
Misschien gelijktijdig onderhoud plegen en die ook op de factuur zetten.
Winterdepressie
Winterdepressie
2 feb. 2022 - 12:54
Als bij de prijs ook een stukje onderhoud in zit, dat is dit verder prima. Het moet alleen niet voor een appel en een ei.
1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin3 feb. 2022 - 8:36
Die brug was nog niet zolang geleden helemaal gerestaureerd met de belofte hem nooit meer uit elkaar te halen. Meer weet ik ook niet!
Thuiszitter
Thuiszitter
2 feb. 2022 - 12:47
Ik mis in het stuk wat er nu zo erg aan is wanneer de brug “even” gedemonteerd wordt, gemeente doet het niet gratis ( neem ik aan) .
2 Reacties
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij2 feb. 2022 - 13:22
[ gemeente doet het niet gratis ( neem ik aan) ] In de link naar Rijnmond staat alles wat je weten wilt.
Thuiszitter
Thuiszitter2 feb. 2022 - 15:42
Franssen- die link geeft niet aan waarom het nu zo erg is , “ ongemakkelijk “ . Misschien zelf even eerst lezen.
Kwant2
Kwant2
2 feb. 2022 - 12:44
Dit is een prachtig voorbeeld van Jaloezie. Voor mij zou nooit de Hef gedemonteerd worden, dus waarom voor hem wel? We zijn toch nog steeds amper van onze aapachtige voorouders te onderscheiden als je het zo leest..
1 Reactie
bv-user-38984
bv-user-389842 feb. 2022 - 15:06
Je hebt je geëvolueerd tot kontlikker van 1 de grootste engnekken op deze aardbol. Geloof niet dat daar iemand overdreven jaloers op behoort te zijn.
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
2 feb. 2022 - 12:37
Kom op zeg, ze doen alsof de Hef wordt gesloopt, ik heb jarenlang tegen dat ding aangekeken, s ’nachts over de oude Willems naar huis gelopen, de Maaskade, Noordereiland, vond het net een straf als ik vanuit het raam de stad aan de overkant zag.
Uw Psychiator
Uw Psychiator
2 feb. 2022 - 12:26
Na enig persoonlijk moreel beraad op deze heikele kwestie ben ik tot een voor iedereen acceptabele oplossing gekomen - niet de Koningshavenbrug, maar het nieuwe zeiljacht van dhr. Bezos moet ontmanteld worden; ik kan ook zeggen: niet geheel afgebouwd. Alles wat een doortocht van Bezos' pleziervaartuig verhindert, moet óf nog niet gemonteerd worden, óf er weer afgeschroefd, -gezaagd, -gehakt, of -gesneden, en dat materiaal wordt in enkele containers 'nabesteld' bij meneer B. thuis. Alle extra kosten zijn vanzelfsprekend voor die buitenlander, die ongeliefd is en in het algemeen in een kwade reuk staat. Het schip kan dan in de staat van 'under construction' onder ONZE mooie brug door, en bouwer Oceanco zal best in staat zijn om Bezos een afbouwinstructie op IKEA-niveau erbij te doen, inclusief plastic zakjes met deuvels, schroefjes, moertjes, en inbussleutels; en wat literblikken Bison-Kit. Heeft die naarling ook eens wat lichamelijk werk te doen; is goed voor hem. Kijk: een rechtvaardige oplossing bedenken en uitvoeren, dat ligt helemaal bij de parvenu Bezos; dit is mijn oordeel, en daarmee zult U het moeten doen.
1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin3 feb. 2022 - 8:37
:)
Henk van Sluis
Henk van Sluis
2 feb. 2022 - 10:32
Wat een rare afspraak dat de brug nooit meer uit elkaar gehaald zou worden. Ik vermoed dat bij een technisch mankement of gevaarlijke situatie deze afspraak ook vloeibaar zou zijn.
bv-user-46874
bv-user-46874
2 feb. 2022 - 9:34
Ultieme kans voor de Gemeente Rotterdam om een eenmalige 'Bezos belasting' in te voeren. Sorry meneer Bezos, de kosten voor het demonteren en weer monteren van de brug bedragen 250 miljoen.
Ch0k3r
Ch0k3r
2 feb. 2022 - 9:32
Moeten we het wel zo aanpakken als de rest van de bouwprojecten in NL. Zorgen dat de uiteindelijke kosten 3x zo hoog uitvallen als beraamd en dat ook aan Bezos doorberekenen. Of het nu waar is of niet...
1 Reactie
FredD2
FredD23 feb. 2022 - 6:26
Dat noemen ze corruptie
tinekea2
tinekea2
2 feb. 2022 - 9:21
Er klaagt ook altijd wel iemand ergens over, he?
Joop den Uil2
Joop den Uil2
2 feb. 2022 - 8:59
Bezos heeft heus wel een plan B in gedachten zoals het -tijdelijk- doorsteken van de dijken, graven kanaal door Rdam of transport in een nog te bouwen vliegtuig. De stroom wordt geleverd door Flevopolder waar ze toch bezig zijn met faceboek.
1 Reactie
Jozias2
Jozias22 feb. 2022 - 9:35
Bezos heeft helemaal geen plan. Bezos koopt gewoon een schip en Oceanco, het bedrijf wat het schip bouwt, zorgt er voor dat het schip wordt afgeleverd. Oceanco heeft het verzoek ingediend bij de gemeente maar als je het kunt koppelen aan een miljardair dan bekt het wat lekkerder.
Uw Psychiator
Uw Psychiator
2 feb. 2022 - 8:48
Tja. Wij leven in een tijd waarin de historie, de serieuze kunsten, en de diepere symboliek van het leven zelf niet de belangstelling en waardering krijgen die ze toekomt. Overlevering, traditie, en herinnering? Van nul en generlei belang, tenzij er geld mee verdiend kan worden. Dus is het niet vreemd dat een berucht Amerikaans miljardair-annex-slavendrijver in een vloek en een zucht een tijdelijke (ahem) 'aanpassing' van een Rijksmonument in Rotterdam geregeld krijgt. Naar verluidt overweegt Bezos ook het Rijksmuseum in Amsterdam op te kopen, in één keer, compleet met de hele inventaris. Hij wil de daar aanwezige objecten in één van zijn villa's een plaats geven, en het museum zelf laten verbouwen - het wordt een Amazon-Superstore, met heel veel fijne produkten voor fijne mensen. De eerste in zijn soort in de wereld - een heus blingbling-paleis, wat ik je brom. Er schijnt al contact met Femke te zijn. En Prins Bernhard, trouwens. Die ook.
pastafari
pastafari
2 feb. 2022 - 8:48
Ik ben geen Bezos fan, maar als hij het betaald alles weer in de originele staat wordt teruggezet, wat is dan het probleem? Kunnen ze meteen een technische check doen. Iedereen blij. Het is uiteindelijk maar een stalen brug
Hansje6
Hansje6
2 feb. 2022 - 8:38
Fantastisch! En ja dit is een kwestie van pragmatiek: brug even demonteren, schip kan er langs en iedereen blij: een goede vergoeding voor de gemaakte kosten en overlast; een donatie in de kas van het Historisch Genootschap en een fantastische promotie van Rotterdam, want dit levert weer hele mooie plaatjes op. Dit mooie erfgoed blijft heel, en Rotterdam laat zich weer van de goede praktische kant zien: niet lullen maar poetsen!
2 Reacties
Sustainaboy
Sustainaboy2 feb. 2022 - 8:56
Zal je net zien dat ze bij de demontage een "Alphen aan de Rijn-tje" doen.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine2 feb. 2022 - 8:58
Mee eens, de bouw van dit schip en deze exercitie van demonteren en herstellen is bovendien weer een mooie aanvulling op het erfgoed.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor