Jonge chauffeurs die verbonden zijn aan taxidiensten, webwinkels of boodschappendiensten zouden extra training moeten krijgen om zich meer bewust te worden van verkeersveiligheid. Dit wil Veilig Verkeer Nederland (VVN) aankaarten in een gesprek met Uber, Coolblue en Picnic. “Het zijn jonge bedrijven die erg gefocust zijn op het vergroten van hun marktaandeel. Dat is begrijpelijk, maar ze moeten ook oog hebben voor de verkeersveiligheid’, zegt woordvoerder Rob Stomphorst van VVN tegen de Volkskrant.
Na twee dodelijke ongevallen waarbij chauffeurs van Uber betrokken waren, komt niet alleen VVN, maar ook de politiek in actie. Deze week nog reed een Uber-chauffeur door nadat hij een 9-jarig meisje had aangereden in Amsterdam. Het slachtoffer bleef zwaargewond achter. De Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma heeft inmiddels met Uber overlegd en had het na afloop over ‘een stevig gesprek.’ Uber liet weten dat het ‘verantwoordelijkheid neemt voor de vreselijke ongevallen’. Ook de reguliere taxichauffeurs komen nog aan de beurt. Volgens Dijksma maken zij zich ook regelmatig schuldig aan roekeloos rijgedrag.