Medewerkers van het UWV worden ontmoedigd om fraude met werkloosheidsuitkeringen aan te pakken, dat meldt Nieuwsuur op basis van gesprekken met UWV-medewerkers. Van hen wordt verwacht dat ze vooral snel beslissen over WW-aanvragen, ze staan onder permanente tijdsdruk om zo veel mogelijk aanvragen te verwerken en het onderzoeken van mogelijke fraude zou te veel tijd in beslag nemen.
"“Je moest een bepaald aantal aanvragen per week afronden. Toekennen gaat sneller dan afwijzen,” zegt een anonieme oud-uitkeringsdeskundige. Om hun targets te halen zien medewerkers veel door de vingers. “Dan is het makkelijker om toekenningen te doen en niet te veel te zien.” Daar komt bij dat lang niet altijd actie wordt ondernomen als een uitkeringsdeskundige fraude vermoedt. Dat wordt bevestigd door een leidinggevende bij het UWV. “Een melding doen bij de afdeling Handhaving kost onze medewerkers veel tijd, en je hoort er nooit meer wat van. Dan leer je het snel af om fraudesignalen door te geven.”"
Volgens Nieuwsuur bleef het niet bij interne waarschuwingen die werden genegeerd, ook tolken, uitzendorganisaties, werkgevers en andere betrokkenen waarschuwden meermaals voor fraude, waarop de uitkeringsinstantie zelden of nooit structurele maatregelen nam.