Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Uitbuiters houden reclamepraatje over arbeidsethiek, totdat ze ontdekken wie er in het publiek zitten

  •  
17-02-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2908 keer bekeken
  •  

In de Britse hoofdstad vindt deze week de London Fashion Week plaats waar de modeindustrie haar nieuwste ontwerpen en ideeën presenteert. De online fashion gigant Boohoo, die zich richt op tienermeisjes en per jaar voor meer dan 2 miljard euro omzet, was daarbij aanwezig met een panel over 'ethiek in de mode-industrie'. Het panel bestond volledig uit Boohoo-mederwerkers. Terwijl Boohoo bekend staat om afschuwelijke praktijken. The Times heeft met een undercover operatie onthuld hoe het bedrijf schandalig lage lonen betaald, van nog geen 4 euro per uur, in Britse fabrieken. Arbeiders vertelden dat ze zich onder barre omstandigheden behandeld voelen als slaven. Dus zoals de Britten zeggen: WTF?

Voor een groep activisten reden om in te grijpen en de waarheid te vertellen. Dat deden ze op een slimme manier waardoor de security die meteen ingreep, handen tekort kwam. 

Op Instagram leggen de actievoerders bij een langere video uit waarom ze in actie komen. Het bedrijf heeft wel verbetering beloofd maar het is onduidelijk of die ook duidelijk is doorgevoerd. Bovendien draait het bedrijf nog steeds op fast fashion, snel geproduceerde kleding van lage kwaliteit die een enorme verspilling en vervuiling met zich meebrengt.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.