Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Totale oorlog in Midden-Oosten dreigt, VS stuurt schepen, westerse landen evacueren ambassades

  •  
04-08-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
6161 keer bekeken
  •  
ANP-505014468

Na de Israëlische aanslagen op zowel de hoogste Hamas-leider als een Hezbollah-commandant, dreigt de oorlog in het Midden-Oosten een nieuwe dimensie te krijgen. Israël voerde de aanvallen uit in Iran en Libanon. Hezbollah heeft in een reactie al laten weten nieuwe vergeldingsaanvallen te plegen, "dieper in Israël" dan tot nu toe het geval is. Iran dreigt met een felle tegenaanval, zonder verder op details in te gaan.

Afgelopen woensdag werd Hamas-leider Ismail Haniyeh vermoord in Teheran toen hij de beëdiging van de nieuwe Iraanse president Pezeshkian bijwoonde. Vrijwel tegelijkertijd voerde Israël in Beiroet een luchtaanval uit waarbij de tweede man van Hezbollah, Fuad Shukr, werd vermoord.

Dit weekend maakten de Verenigde Staten bekend oorlogsschepen en gevechtsvliegtuigen naar Israël te sturen. Ook riep het land alle Amerikanen in Libanon op direct te vertrekken. Datzelfde deden de Britten en Fransen, evenals Canada, Italië en Jordanië. Nederland heeft vooralsnog een Code Rood ingesteld, wat inhoudt dat reizen naar Libanon om welke reden dan ook wordt afgeraden. De Britten sturen ook extra militairen naar Beiroet om bij een eventuele evacuatie van de ambassade te assisteren.

Zondag riep Frankrijk ook mensen met de Franse nationaliteit die in Iran wonen op het land "tijdelijk te verlaten". Dat meldt ANP. De Franse autoriteiten wijzen op het groeiende risico op militaire escalatie en waarschuwen dat het Iraanse luchtruim en de vliegvelden gesloten kunnen worden.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (27)

Abdu
Abdu
6 aug. 2024 - 13:50
De strategie van Iran is om de VS stap voor stap te marginaliseren, door aan de VS afhankelijke landen te laten zien dat de VS niet langer machtig genoeg is om hun belangen te beschermen. De verschuiving van de Golfstaten richting Rusland en China in de afgelopen twee jaar was een concreet gevolg van het Iraanse regionale beleid. Nu lijkt het erop dat de Iraanse plannen om Israël zelf in de regio te marginaliseren zijn verwezenlijkt. Voor dit doel is Gaza (en later waarschijnlijk de Westelijke Jordaanoever) de beste manier om de Arabieren ervan te overtuigen afstand te nemen van Israël en degenen die dat niet willen te dwingen een andere koers te volgen (richting China en Rusland?). De eigen strategie van Iran vereist geen brede oorlog met Israël! Dat verwacht ik ook niet. Nu is de vraag of Netanyahu daar zal blijven of dat hij op de een of andere manier zal uit de politiek verdwijnen!
Abdu
Abdu
6 aug. 2024 - 13:50
Iran wil dat Amerika zijn verplichtingen nakomt. Dit betekent dat de VS bij de eerste aanval op Israël beloften hebben gedaan Israël in bedwang te houden. Aan de andere kant heeft Iran afgezien van een onverwachte en verwoestende aanval. Biden slaagde er niet in zijn plichten te vervullen. Nu eist Iran de verwijdering van Netanyahu en de onmiddellijke terugtrekking van het Israëlische leger uit Gaza. Anders zal Iran doorgaan met zijn plannen zonder de VS of zijn bondgenoten te raadplegen. Netanyahu wil de oorlog buiten Israël voortzetten, en Iran wil deze oorlog binnen Israël. Daarom zijn Amerika en Iran het erover eens dat er geen grootschalige oorlog in de regio mag komen, wat ook de wens is van de Arabische landen. Het valt dus nog te bezien of de Verenigde Staten sterk genoeg zijn om aan deze voorwaarden te voldoen. Anders zal er een totale oorlog ontstaan ​​binnen Israël en in de regio, en zullen Rusland en China er ook praktisch bij betrokken raken. Dit komt voort uit de veiligheidspacten tussen Iran en deze twee en 10 tot 15 andere landen! Hoewel dit beeld niet past bij de Iraanse strategie, die tot doel heeft de VS in de regio te marginaliseren, de staat Israël te neutraliseren en een onafhankelijke Palestijnse staat te vestigen, is een nieuwe overeenkomst met de VS technisch gezien niet ondenkbaar.
IkHelpJeWelEven
IkHelpJeWelEven
6 aug. 2024 - 6:56
Stop met passieve taal, "oorlog dreigt" alsof het van buiten komt? En ook dat "Israel verdedigen" - we zien al tien maanden wat dat betekent (40.000 doden). VS, Nederland kan nog steeds zeggen: "Cease fire, we gaan dit anders oplossen". En dan, eindelijk, iets afdwingen. Al het andere is oorlogszucht.
2 Reacties
Charente
Charente6 aug. 2024 - 11:08
Vergeet de 300k doden in Jemen en 600k dodennin Syrie niet, meer stabiliteit zorgt voor minder doden...
LaBou
LaBou 7 aug. 2024 - 5:41
"Vergeet de 300k doden in Jemen en 600k dodennin Syrie niet" Die vergeten we zeker niet. Vergeet jij dan niet dat we Israël steunen bij de massamoord in Gaza en dat we dat niet doen bij de daders in Jemen en Syrië. Want nu lijkt het net of je graag de aandacht afleidt van Gaza. Je weet wel: het bekende whataboutisme.
Lopez
Lopez
5 aug. 2024 - 23:40
1/2 Speciaal voor Joop den Uil en trawanten die vinden dat Netanyahu en de zijnen een ‘excellente strategie’ volgen, hier een paar artikelen van Israëlische auteurs uit Haaretz van vandaag waaraan zij hun macabere opvattingen kunnen toetsen. Redactioneel commentaar: ‘There Are Only Two Options: A Deal or Escalation. Netanyahu Has Chosen Escalation’ https://www.haaretz.com/opinion/editorial/2024-08-05/ty-article-opinion/there-are-only-two-options-a-deal-or-escalation-netanyahu-has-chosen-escalation/00000191-2428-da26-a197-257feba40000 Alon Pinkas: ‘Israel Has No Foreign Policy, Only a Prime Minister Willing to Set the Region Ablaze’ https://www.haaretz.com/israel-news/2024-08-05/ty-article/.premium/israel-has-no-foreign-policy-only-a-prime-minister-willing-to-set-the-region-ablaze/00000191-2258-d917-a7d5-ff7de7950000 Iris Leal: ‘Israel's Political Center Is the Useful Idiot in Netanyahu's Quest for Absolute Power’ https://www.haaretz.com/opinion/2024-08-06/ty-article-opinion/.premium/israels-political-center-is-the-useful-idiot-in-netanyahus-quest-for-absolute-power/00000191-2380-d825-abd9-afa78df70000 Rogel Alpher: ‘We All Saw Israel's Downfall Coming, Yet We're Shocked’ https://www.haaretz.com/opinion/2024-08-06/ty-article-opinion/.premium/we-all-saw-israels-downfall-coming-yet-were-shocked/00000191-2380-d19b-a3b7-b3d592c20000
Lopez
Lopez
5 aug. 2024 - 23:40
2/2 Zehava Galon: ‘If Israelis Don't Rise Up Now, We'll Have Nothing Left to Fight For’ https://www.haaretz.com/opinion/2024-08-04/ty-article-opinion/.premium/if-israelis-dont-rise-up-now-well-have-nothing-left-to-fight-for/00000191-1930-df57-afd7-fbb6f2320000 Hagai El-Ad: ‘The Tip of the Iceberg: Israel Cannot Whitewash Horrific Abuse of Palestinians by Its Soldiers’ https://www.haaretz.com/opinion/2024-08-06/ty-article-opinion/.premium/tip-of-the-iceberg-israel-cannot-whitewash-horrific-abuse-of-palestinians-by-its-soldiers/00000191-237e-dcd6-abf7-777f4f4a0000 Sapir Sluzker Amran: ‘By Legitimizing Rape, Israeli Society Takes One Step Further Towards Moral Decay’ https://www.haaretz.com/opinion/2024-08-05/ty-article/.premium/by-legitimizing-rape-israeli-society-takes-one-step-further-towards-moral-decay/00000191-1e71-d534-a9f9-7f7949a00000 Haaretz editors: ‘Israeli Finance Minister Smotrich: starving two million Gazans to death may be right and moral. But world won't let us’ https://www.haaretz.com/israel-news/2024-08-05/ty-article/israeli-finance-minister-starving-gazans-to-death-may-be-moral-but-world-wont-let-us/00000191-22e1-dd23-a7dd-2aed4b050000 Bonus-artikel: Alon Pinkas: ‘For Israel, Pariah Status Now Beckons’ https://www.haaretz.com/israel-news/2024-07-29/ty-article/.premium/the-march-of-folly-chapter-five-israel/00000190-feca-d22a-abfe-ffeae9500000
Charente
Charente
5 aug. 2024 - 20:53
Laten we hopen op een soort van Koude Oorlog: doordat beide partijen een flink arsenaal aan wapens toont, durft niemand aan te vallen. Vandaar werken aan niet aanvalsverdragen etc.
3 Reacties
LaBou
LaBou 6 aug. 2024 - 6:32
Zie 1914. Iedereen was zwaarbewapend en uiteindelijk moest al dat wapentuig toch maar eens gebruikt worden. De rest is bekend.
Charente
Charente6 aug. 2024 - 11:05
LaBou, de koude oorlog was wat later dan 1914...
LaBou
LaBou 6 aug. 2024 - 13:57
Het is duidelijk dat mensen als jij niets van de geschiedenis willen leren. Het komt alleen nogal dom over om dat ook zo duidelijk te laten merken.
Lopez
Lopez
5 aug. 2024 - 20:48
De Israëlische mensenrechtenorganisatie B’Tselem publiceerde vandaag een rapport over de wantoestanden in Israëlische gevangenissen. Het is onder meer gebaseerd op getuigenissen van Palestijnen die daar na 7 oktober 2023 werden vastgehouden, en uiteindelijk na zwaar te zijn mishandeld werden vrijgelaten, doorgaans zonder ergens van te zijn beschuldigd. Het rapport heeft deze, alleszeggende titel: ‘WELCOME TO HELL – The Israeli Prison System as a Network of Torture Camps’ https://www.btselem.org/sites/default/files/publications/202408_welcome_to_hell_summary_eng.pdf Alleszeggende quote: ‘De getuigenissen wijzen duidelijk op een systemisch, institutioneel beleid gericht op het voortdurend mishandelen en martelen van alle Palestijnen in Israëlische gevangenschap.’
2 Reacties
Lopez
Lopez5 aug. 2024 - 21:21
Het rapport verschijnt vijf dagen na een VN-rapport van gelijke strekking: ‘Detention in the context of the escalation of hostilities in Gaza (October 2023-June 2024)’ https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/countries/opt/20240731-Thematic-report-Detention-context-Gaza-hostilities.pdf Dit rapport besteedt ook aandacht aan de circa 250 Israëli’s die door Hamas en andere groeperingen op 7 oktober 2023 gevangen zijn genomen en van wie er zo’n 115 nog vastzitten. Hun aantal valt in het niet bij de vele duizenden Palestijnen in Israëlische gevangenissen en gevangenkampen.
Lopez
Lopez5 aug. 2024 - 21:22
Vandaag verscheen ook een verklaring van een aantal onafhankelijke mensenrechtenexperts van de VN over hetzelfde thema: ‘Israel’s escalating use of torture against Palestinians in custody a preventable crime against humanity: UN experts’ https://www.ohchr.org/en/press-releases/2024/08/israels-escalating-use-torture-against-palestinians-custody-preventable
Lopez
Lopez
5 aug. 2024 - 18:15
Iedereen met ook maar een greintje verstand van de kwestie-Palestina weet dat er pas vrede kan komen als Israël de bezetting van de Palestijnse gebieden beëindigt en de Palestijnse vluchtelingen van 1948, 1967 en later recht doet. Onlangs bevestigde het Internationaal Gerechtshof dat zowel de bezetting als de bouw van de nederzettingen illegaal zijn en Israël zijn troepen en de kolonisten na 57 jaar zo snel mogelijk naar huis moet halen. Hoe eerder dat gebeurt, hoe beter, en laten we hopen dat het Internationaal Strafhof zo snel mogelijk arrestatiebevelen uitvaardigt voor de oorlogsmisdadigers aan beide kanten, en die ook zo snel mogelijk worden uitgeleverd. Alleen onder die voorwaarden is er kans op een duurzame vrede. Zeker is dat er altijd verzet en tegengeweld zal zijn, onder welke naam dan ook, zolang Israël het schreeuwende onrecht jegens de Palestijnen voortzet.
9 Reacties
Kees Flipsen
Kees Flipsen5 aug. 2024 - 19:15
Ik kan het helaas niet zo mooi formuleren. Precies aangegeven waar het allemaal om draait.
Frits Jansen
Frits Jansen6 aug. 2024 - 8:20
Israël is maar een prutslandje, met nog geen 10 miljoen inwoners. De ware boosdoener is een reusachtige oerconservatieve lobby van schatrijke Amerikaanse joden, die nog steeds de holocaust willen vergelden. 30 jaar geleden leek de tweestatenoplossing nabij, maar inmiddels slaan ze in Israël al op tilt als je alleen maar over "Palestina" spreekt. Je moet "Palestijnse gebieden" zeggen, anders suggereer je dat Palestina een land is.
Ella WW
Ella WW6 aug. 2024 - 11:51
@Frits Jansen "De ware boosdoener is een reusachtige oerconservatieve lobby van schatrijke Amerikaanse joden, die nog steeds de holocaust willen vergelden." Niet alleen verkondigt u hierbij totale onzin, maar is uw reactie ook behoorlijk antisemitisch. En dat is beslist niet de eerste keer.
DaanOuwens
DaanOuwens6 aug. 2024 - 13:05
@ Ella WW Jij schrijft: maar is uw reactie ook behoorlijk antisemitisch. Er is niets antisemitisch aan zijn reactie. Probeer die onzin nou zelf eens te onderbouwen waarom dit antisemitisme zou zijn. Dan kan er misschien ook nog eens gelachen worden om de verwijten die jij in dit verband maakt.
a.doorgeest
a.doorgeest6 aug. 2024 - 17:27
@ EllaWW - Terechte kanttekeningen die je hier bij de woorden van F.J. plaatst - niet te doen dit soort opvattingen...
a.doorgeest
a.doorgeest6 aug. 2024 - 17:29
@ Daan Ouwens - Ook de weg volkomen kwijt? Kun je daadwerkelijk antisemitisme niet meer van je kritiek t.a.v. Israël onderscheiden? Had je een stuk verstandiger en zuiverder ingeschat....
Ella WW
Ella WW6 aug. 2024 - 20:12
@DaanOuwens "Er is niets antisemitisch aan zijn reactie." Dat u niet inziet dat dit antisemitisch is, is behoorlijk verontrustend.
LaBou
LaBou 7 aug. 2024 - 5:47
Wat een ontstellende onzin plempen die ww en doorgeest hier neer. Blijkbaar nog nooit gehoord an aipac. Én daarbij ook nog eens uiterst trouwe volgelingen van het cidi, dat alle kritiek op Israël afdoet als antisemitisch.
a.doorgeest
a.doorgeest7 aug. 2024 - 9:02
@ Labou - Ook jij snapt er helemaal NIETS van. Ben trouwens geen volgeling van het CIDI - heb geen enkele connectie met dit instituut. Plaats wel een kanttekening bij verderfelijk onversneden antisemitische opmerkingen van anderen - gewoon, omdat dat beter is. Ook voor jou geldt kennelijk dat een flinke scheut antisemitisme je wel goed uitkomt om je afkeer van en kritiek op het beleid van Israël te schragen. Maar dit soort misselijkmakend complotdenken als Jansen tentoonspreidt, nota bene nog geruggesteund door iemand als Ouwens, blijft bedenkelijk, grotendeels onwaar en ongepast. Geniet van je eigen verblindheid in deze...
JaapBo
JaapBo
5 aug. 2024 - 17:26
Bedenk een ding: als Israel geen Joodse staat wilde zijn, maar zoals het hoort de staat van iedereen die op haar grondgebied thuis hoort, dan was dit geweld en deze dreiging er helemaal niet. De bron van het kwaad is hier de wens tot een Joodse staat ten koste van Palestijnen
Kees Flipsen
Kees Flipsen
5 aug. 2024 - 15:57
Er zit weer een hoop volk op deze plek de geschiedenis te herschrijven. Ik ga er van uit dat de meeste mensen voor een betere wereld zijn. Voor rechtvaardigheid zijn. Als die mensen allemaal eens wat meer durven te twijfelen. Niet alleen lezen wat ze graag horen dan komt er meer rechtvaardigheid en rust in de wereld.
Druzhni
Druzhni
5 aug. 2024 - 11:00
Zolang er een buffer zit tussen Israël en Iran zal het wel meevallen. Hooguit oorlog in de lucht maar dat zal Israël altijd winnen. Dus Iran/Hezbollah schieten weer wat drones en raketten af. Claimen victorie en gaan verder tot de volgende hoge pief wordt omgebracht. Rinse and Repeat.
1 Reactie
Andreas4
Andreas45 aug. 2024 - 23:07
Dat beseffen zowel nepstaat Israël als de VS, en toch schreeuwen die meteen moord en brand om hun (betrokkenheid bij) grootschalige moordpartijen te rechtvaardigen. Walgelijk!
weereenmening
weereenmening
5 aug. 2024 - 9:23
Het idee van totale oorlog is pure onzin. Wat we werkelijk zien, zijn incidentele aanslagen en een vertoon van macht. In Oekraïne woedt een daadwerkelijke oorlog, terwijl in het Midden-Oosten slechts de gebruikelijke machtsstrijd gaande is, waaraan we inmiddels gewend zijn geraakt.
3 Reacties
Lopez
Lopez5 aug. 2024 - 15:44
Wat een geruststelling, en wat een zegen toch altijd weer dat u zo goed op de hoogte bent. Heeft u de Nederlandse regering, de VS, Canada, Frankrijk, het VK, Italië, Jordanië en de ruim twintig luchtvaartmaatschappijen die hun vluchten op Israël en Libanon hebben opgeschort al geïnformeerd?
Andreas4
Andreas45 aug. 2024 - 23:09
Inclusief de gebruikelijke moordpartijen door Israël, bedoel je?
weereenmening
weereenmening6 aug. 2024 - 9:37
@Andreas4 Inderdaad.
korheiden
korheiden
5 aug. 2024 - 8:53
De ayatollahs zijn hopelijk niet zo gek dat ze een allesvernietigende oorlog beginnen vanwege de dood van een Hamas-terrorist.
3 Reacties
Kees Flipsen
Kees Flipsen5 aug. 2024 - 14:00
Israël en Hamas zijn beide terroristisch. Maar Israël en haar zionisme is de wortel van het kwaad. Hamas is een product van Israël. Hamas voert een bevrijdingsstrijd voor het Palestijnse volk. De westerse landen zijn mede verantwoordelijk voor de chaos in het Midden Oosten. Vooral het wegkijken door de V.S. en Europa als het over veroveraar Israël gaat gaat heeft veel ellende gebracht. Overal in de wereld zien we daar nu de gevolgen van. Hou op met elkaar bestrijden, luister naar elkaar en probeer elkaar te begrijpen.
Lopez
Lopez5 aug. 2024 - 15:53
Israël was in ieder geval zo gek om dat risico te nemen, of liever gezegd de ayatollahs daartoe te provoceren, en daarvoor zelfs de gijzelaars op te offeren.
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 aug. 2024 - 18:08
Met name Netanyahu cs lijkt neits te gek
Joop  den Uil
Joop den Uil
5 aug. 2024 - 8:14
Hamas lacht in vuistje: zelden is een een-daagse aktie zo succesvol geweest met zoveel impact. Wereldwijd. Als dat maar geen voorbeeld wordt voor andere ''groepen''. En vredesbesprekingen worden nog steeds tegengehouden door de diverse politieke agenda's.
4 Reacties
Robbin_T
Robbin_T5 aug. 2024 - 11:16
Dat klopt helaas. Hamas heeft precies de situatie gecreëerd waar ze op hoopten, namelijk totale chaos. Dat een deel van de Palestijnse evolving daarvoor wordt opgeofferd zien ze als een noodzakelijk kwaad.
Kees Flipsen
Kees Flipsen5 aug. 2024 - 14:24
Waar Hama's op hoopte/hoopt is dat haar acties zouden lijden tot aandacht en een andere houding richting Israël. Dat Israël haar hand zou overspelen en mensen overal in de wereld zouden gaan nadenken. Dat dat in het voordeel zou werken voor de Palestijnen. Altijd aan hun lot overgelaten door de EU en de V.S. de veroorzakers van de Palestijnse kwestie.
MarjoleinS2
MarjoleinS25 aug. 2024 - 19:23
Joop den Uil die ineens vredesbesprekingen op de agenda als een kans beschouwt, en geweld een risico als lokkertje voor nieuw geweld? Verrassend.
Hermen B
Hermen B5 aug. 2024 - 23:25
Ben het ergens met je eens. Behalve dat lachen in het vuistje. Tis dat martelaarschap wat zo hoog wordt aangeschreven in die regionen. Of ze daar bij lachen betwijfel ik. En wat betreft de impact van terreuracties staat de twin towers toch wel bovenaan. Hiroshima is er nog 1. Dus bij nader inzien ben ik het toch weer niet met je eens Uil.
Arbeider69
Arbeider69
5 aug. 2024 - 7:28
De steenrijke Palestijnse Hamasterroristen in Qatar, Iran, Turkije etc. zullen tevreden zijn met de gevolgen van hun terroristische aanslag op Israel van 7 oktober. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hamas-aanval_in_Isra%C3%ABl_2023#:~:text=Op%20de%20ochtend%20van%207,Tel%20Aviv%20en%20Jeruzalem%20afgevuurd. De spanningen lopen zover op dat daarbij de gevolgen van de door het Westen gesteunde coup in Oekraïne in 2014 nog kunnen gaan verbleken. En wie zit daar nu op te wachten?
3 Reacties
Vuurrood
Vuurrood5 aug. 2024 - 8:03
En de steenrijke wapenfabrikanten in de VS en Israël zullen tevreden zijn. Of bedoel jij dat niet Kees?
MG1968-2
MG1968-25 aug. 2024 - 9:07
Is bij jou het denken op 7 oktober gestopt? Nee. Dat was daarvoor ook al.
a.doorgeest
a.doorgeest5 aug. 2024 - 9:12
@ DirtyWorker69 - Aldus Radio Moskou, afdeling Propaganda. Nogal onfrisse en onjuiste opmerkingen van uw kant. In Oekraïne heeft in 2014 een geslaagde revolutie plaatsgevonden, absoluut geen coup. Volgens uw woorden is de huidige ellende in Oekraïne slechts het gevolg van Westerse bemoeienis. Het gaat hier om een soeverein land dat punt 1 het recht had zich van de oude SU los te maken; wiens soevereiniteit ook door de Russische Federatie is erkend, en dat er voor paste als een tweede Belarus aan Russische leiband te blijven lopen. Eén en ander geschraagd door democratische verkiezingen. Uw opmerkingen over Oekraïne hier zijn onjuist, ongepast, feitelijk meer dan bedenkelijk. Publiceer eens onder eigen naam, zou ik zo zeggen, of wagen de opzichtige trollen van het Poetinlegioen zich daar niet aan? Verder heb je het over 'steenrijke Palestijnse Hamasterroristen'. Het 'steenrijk' als misplaatste en niet ter zake doende karikatuur en het bewust verknopen van twee conflicten die vrijwel NIETS met elkaar te maken hebben, behalve dan dat het Poetin wel goed uitkomt een tweede front ergens te hebben...
Hans5
Hans5
5 aug. 2024 - 6:58
In het midden oosten leefden nog niet zo heel lang geleden grote gemeenschappen niet moslims. Deze zijn bijna volledig geelimineerd. Op een joodse gemeenschap na, die daar al duizenden jaren vervolgd worden. Die hebben goed begrepen dat zij niet kunnen overleven door geweest mee te lopen. Maar, ze hebben nu hun punt wel gemaakt en kunnen zich nu weer richten op de verdediging, tot hun belagers zich weer niet in kunnen houden en om een pak slaag vragen.
5 Reacties
Vuurrood
Vuurrood5 aug. 2024 - 8:04
Kom! Dat kan beter! Leugens genoeg te vinden op het internet om hier nog even te herhalen!
IkHelpJeWelEven
IkHelpJeWelEven5 aug. 2024 - 9:57
Bijna goed. Iraanse joden zeggen: rot op met je israel, wij zitten goed hier. Egypte: Mossad (Larov) pleegt bomaanslagen op joodse doelen. Marokko: Mossad *koopt* joden van de koning.
Robbin_T
Robbin_T5 aug. 2024 - 11:24
@vuurrood Leugens? De Joodse diaspora in bijna alle Arabische landen is sinds de tweede Wereldoorlog bijna volledig gedecimeerd. En die mensen zijn niet allemaal vrijwillig vertrokken. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_the_Muslim_world#:~:text=In%202009%2C%20only%2026000,and%20in%20Turkey%20to%2014%2C800.
Vuurrood
Vuurrood5 aug. 2024 - 12:49
Robbin T: Leugens? Ja, leugens. Zijn zijn niet geëlimineerd! Zij zijn gewoon vertrokken. En ja, soms met dwang. Ik herinner mij de uittocht van Russische mensen met het joodse geloof tijdens de jaren 50, 60 en 70. Dat ging niet zomaar, Rusland wilde deze mensen niet laten gaan. Is Rusland een islamitisch land? Daar kwam heel wat overleg en druk op Rusland aan te pas. Deze Russische joden waren in meerderheid orthodox. Dat heeft in latere jaren binnen Israël tot spanningen geleid doordat er joden uit Afrika ook naar Israël gingen. Inderdaad, etnische spanningen. wat ik gewoon racistische spanningen noem. Als we het toch over elimineren hebben, wat dacht u van de eliminatie in Europa door Europese lieden? Waren de nazi's islamitisch? Eliminatie is in dit verband gewoon massamoord. Net zoals nu in Gaza en op de West Bank gebeurt!
Robbin_T
Robbin_T5 aug. 2024 - 21:10
@vuurrood Nergens beweer ik dat wat nu in Gaza gebeurt niet misdadig is. Ik zeg alleen maar dat er richting joden in het Midden-Oosten sinds de tweede wereldoorlog een sfeer is ontstaan waarin zij niet langer in islamitische landen konden wonen. Niet perse door pogroms zoals in de sovietunie of door wat naziduitsland deed maar door (in)direct gevaar voor hun leven. Kijk bijvoorbeeld eens naar de burgeroorlog in Libanon. De situatie is oneindig veel complexer dan je zou willen.
Lopez
Lopez
5 aug. 2024 - 0:15
Aanbevolen leesvoer voor reageerder Joop den Uil en andere pleitbezorgers van grootschalige moord en doodslag in het Midden-Oosten: deze analyse van Jack Khoury in Haaretz: ‘Netanyahu Has the Power to Prevent a Regional War – All It Takes Is a Deal With Hamas’ Quote uit het artikel: ‘One man has the power to remove the fuse from the ticking bomb, or at least to cool the impending conflict – Prime Minister Benjamin Netanyahu. The fact is that all of Israel's top defense officials, as well as America and all the other countries in the region, are in favor of a deal.’ https://www.haaretz.com/israel-news/2024-08-04/ty-article/.premium/netanyahu-has-the-power-to-prevent-a-regional-war-all-it-takes-is-a-deal-with-hamas/00000191-1eb5-d68e-a79b-5fb5ee350000
11 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens5 aug. 2024 - 6:09
Als het om feiten en argumenten zo gaan heb je een prima verhaal. Maar dat is niet het geval. Joop den Uil en zijn geestverwanten, die trouwens een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking vormen, hebben zo hun eigen visie op rechtvaardigheid en de waarde van mensenlevens. De levens van de Israëli zijn veel meer waard dan die van andere burgers. En zij hebben dan ook het recht vele duizenden anderen te doden. Maar vergelding door anderen is altijd een oorlogsmisdrijf en legitimeert de grootschalige inzet van wetsregel wapens. Het probleem is dus niet de oorlog daar maar de mensen hier die naast je wonen of waarmee je werkt. Ik vind het goed wat je doet, maar ik weet ook dat je er niets van moet verwachten.
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 aug. 2024 - 6:53
Goede oproep maar aan dovemansoren gericht ben ik bang.
Adriek
Adriek5 aug. 2024 - 6:57
Netanyahu is wraakzuchtig en aggressief op het krankzinnige af.
Hermen B
Hermen B5 aug. 2024 - 7:58
Nou Daan. Ik denk niet dat de mening van Meneer de Uil een meerderheid van het Nederlandse volk vormt. Meneer de Uil dringt zijn mening aan ons op. En er zijn mensen die daar gevoelig voor zijn. Zie ook de rellen in Engeland. De meeste mensen vinden niks. Gewoon helemaal niks. Meneer de Uil moet bevochten worden. Meneer de Uil moet uitgelegd worden hoe het wel zit. Meneer de Uil moet toegeven dat ie fout zit. Dat meneer de Uil een narratief pusher is. Dat meneer de Uil zelf eigenlijk ook helemaal niks vindt. Dat ie vroeger een te klein fietsje heeft gehad. Dat ie plezier haalt uit de macht die hij heeft. En dat het hem daar om te doen is.
Joop  den Uil
Joop den Uil5 aug. 2024 - 8:57
@all fijn dat ik zoveel woordvoerders heb, of zijn dat fans die luisteren naar een fluisteraar ? (=influencer)
Hermen B
Hermen B5 aug. 2024 - 9:35
Nog iets Daan. Neem nou de BBB. Groot geworden met de provinciale verkiezingen. De boodschap van de burger is neem de boer serieus en mee in je milieustikstofverhaal en energietransitie. Helemaal goef op provinciaal nivo. Goed punt van de burger. Toch? Ze zijn niet dom. De boodschap is niet fuck Brussel. Dat maakt Carolientje en de FDF ervan. Politiek Den Haag luistert naar het signaal van de burger. Maakt 20 miljard vrij om boeren te helpen en waar nodig uit te kopen. Mag niet baten. Niet goed genoeg voor Carolientje en de FDF. En wat doet de BBB eenmaal aan de macht? Ze snoepen de 20 miljard weg! Krankzinnig!! En voor de rest niks! Met de vuist op tafel slaan in Brussel. Fuck die zogenaamde volkvertegenwoordigers. Klootzakken pur sang. Ik zou me goed genaaid voelen als boer. Maar niks! Mensen vinden niks! En vreten de leugens van de BBB voor zoete koek! En de VVD lacht in zn vuistje. Al die achterlijke idioten die voor hun de kastanjes uit het vuur halen. Woest ben ik. De leugens zo zat. Wat een shitshow. Ik ben razend. En het is allemaal dezelfde bullshit. Israel. Rellen in Engeland. Asielcrisis. Ziedend schuimbekkend zit ik voor de tv. Sorry. Beetje off topic. Nevertheless. Cleared my mind. Tijd om te stoppen met reageren. Peace out.
Karingin
Karingin5 aug. 2024 - 10:05
Het is onbegrijpelijk...Israël staat economisch gezien aan de rand van de afgrond. Er is een massale uittocht, en de enorme aantallen reservisten kosten niet alleen klauwen vol met geld, maar die kunnen hun reguliere werk dus ook niet meer uitvoeren. Publieke voorzieningen staan onder druk. Netanyahu c.s. hollen hun eigen land helemaal uit. Als de bom echt barst in de regio duurt het denk ik niet lang voor ze min of meer in hetzelfde schuitje zitten als de Gazanen. En de vraag is hoe lang de internationale gemeenschap bereid zal blijven hulp te bieden. Ik las toevallig net wat de impact is van de BDS-boycots - die groeien met de dag, bedrijven vertrekken en/of leveren niet meer, financiers (zelfs een aantal evangelistische organisaties) trekken hun funding in, landen willen niet meer met ze handelen, start-ups ín Israël gaan bij bosjes failliet... De tweede, misschien nog wel belangrijker vraag, is hoe lang het duurt voor het volk massaal voor de deuren van de Knesset staat en het hoofd van Bibibeul eist...en wat de IDF dán gaat doen
LaBou
LaBou 5 aug. 2024 - 10:31
"fijn dat ik zoveel woordvoerders heb, of zijn dat fans die luisteren naar een fluisteraar ? (=influencer)" Je bezuipen voordat je een reactie geeft gaat hem toch echt niet worden beste nepperd.
DaanOuwens
DaanOuwens5 aug. 2024 - 15:39
@ Hermen B Ik zie de op zich prima intentie waarmee je reageert wel, maar er klopt helemaal niets van. Meneer de Uil is de gemiddelde rechtse Nederlander. De meerderheid. Het mag soms een onsje meer of minder zijn, maar zijn gedachtegoed is het fundament onder PVV/VVD/BBB/NSC. Het simplisme, de dommigheid en het gebrekkig geïnformeerd zijn is niet uitzonderlijk, het is de norm. Volg eens zo'n site als het opinie panel. Je kan kritiek hebben op de methodiek maar het geeft als een soort barometer heel goed aan wat leeft in de Nederlandse samenleving. En dan worden de Hermen B in aantallen ruimschoots overtroffen door de Uilen. En uit zijn reacties blijkt ook dat er niets is dat zijn inzichten zal veranderen. Ook dat geldt voor hen allemaal. Overigens prima onderwerp om een mening over te hebben, maar laten we vooral realistisch zijn over de mede Nedelanders.
Hermen B
Hermen B5 aug. 2024 - 23:54
Daan. Superaardig van je even te reageren. Krijg het er warm van. Desinformatie is het fundament onder dit kabinet. Gebrek aan kennis of domheid is niet iets van rechts. Een antwoord op een opiniepanel zegt mij niet zo veel. Mensen die tijdens ons laatste referendum tegen toetreding van Ukraine tot de EU hebben gestemd zijn niet allemaal rechtse putinlovers. Maar met zo’n uitslag gaat zo’n pipo als Baudet wel aan de haal. Dat is debiel. Heel goed dat ze dat hebben afgeschaft. Iedereen is gevoelig voor manipulatie. Dat maakt iemand niet links of rechts. Als een opiniepanel vraagt Maakt u zich zorgen over het toenemend aantal vluchtelingen? Hell yes! Ben ik dan rechts of links? Vindt u een strenger asielbeleid gerechtvaardigt? Hell yes! Als ik geloof dat ze hier met 200.000 per jaar naar toekomen wel ja! Het is mischien dom en kortzichtig en asociaal. Maar niet altijd rechts. Nareis op nareis op nareis moeten we niet willen. Vindt links ook geen goed idee. Manipulatie. Jij wil iedereen een nekschot geven die die leugens gelooft. De meeste mensen deugen. De klootzakken zitten in Den Haag
DaanOuwens
DaanOuwens6 aug. 2024 - 7:16
@ Hermen B Jij schrijft: Jij wil iedereen een nekschot geven die die leugens gelooft. De meeste mensen deugen. De klootzakken zitten in Den Haag De klootzakken zijn je buren. De meeste mensen deugen niet. Ik heb al uitgelegd waarom. Je moet ze serieus nemen. Mensen komen niet voor niets tot hun rechtse opvattingen. Het is de wereld die zij willen, waar ze voor kiezen. En dat doen ze niet omdat iemand in Den Haag dat zegt, dat doen ze omdat het hun ideale wereld is. En jij wijst naar de verkeerde schuldige, Den Haag, maar je hoeft dus in de praktijk niet verder dat je straat te kijken.
hgroen2
hgroen2
4 aug. 2024 - 22:03
zolang Israel coute-en-coute wordt verdedigd door westerse landen, ondanks alle oorlogsmisdaden, zal israel gewoon zijn gang gaan. En het westen kan de rotzooi opruimen. Misschien Israel gewoon eens tot de orde roepen. Geen steun meer geven.
7 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen5 aug. 2024 - 5:39
Zal niet gebeuren. Israël zelf telt nog geen 10 miljoen inwoners, maar wordt gesteund door de lobby van een machtige en rijke Joodse diaspora van vooral Amerikaanse joden. Verder had Israël goodwill doordat het land en cadeautje was aan de Joden na de holocaust, maar die goodwill slinkt als sneeuw voor de zon. Het zal ook uitmaken dat de Israëli van het eerste uur uit westerse landen kwamen, terwijl de laatste jaren vooral immigranten uit Rusland zijn gekomen, die op papier net zo goed Joden zijn maar wel een heel andere cultuur met zich meebrengen. Die deinzen niet terug voor geweld.
Herr Vorragend
Herr Vorragend5 aug. 2024 - 7:07
Het probleem is dat de vrienden van de Palestijnen (Iran en hun proxy's inclusief Hamas) onze vijanden zijn. Daarom wordt Israël de hand boven het hoofd gehouden en worden hun misdaden (tandenknarsend) gepikt. Israël is in geo-politiek opzicht onmisbaar om Iran in het hok te houden. En nu geldt vooral; de vijand van mijn vijand is mijn vriend. Overigens: Het Westen moet toch proberen ook Israël de duimschroeven aan te draaien wb de politiek tov het Palestijnse volk, want uiteindelijk is dit qua geloofwaardigheid niet vol te houden.
IkHelpJeWelEven
IkHelpJeWelEven5 aug. 2024 - 10:00
@Herr: "Iran .. onze vijanden zijn" - je kletst. Iran is alleen tegen dat oorlogszuchtige apartheid Israel, en terecht. Dat Israel & VS daar ónze "vijand" van maken is een PR-truuk waar je niet in hoeft te trappen. Scheelt zo een oorlog.
Karingin
Karingin5 aug. 2024 - 10:06
Die steun slinkt anders met de dag - zie mijn post onder Lopez
michellekepen
michellekepen5 aug. 2024 - 10:26
Herr Vorragend, Met deze veralgemenisering sla je de plank nogal opzichtig mis: [ Het probleem is dat de vrienden van de Palestijnen (Iran en hun proxy's inclusief Hamas) onze vijanden zijn ] Een heleboel Jodenhaters, Westenhaters en/of islamfascisme-supporters beschouwen Iran en haar proxy's namelijk helemaal niet als "onze" vijand. Zoals je dagelijks (ook hier!) terugziet.
Lopez
Lopez5 aug. 2024 - 18:42
@Herr Vorragend Hoezo zouden Iran en Hamas ‘onze vijanden’ zijn? Het religieuze regime in Iran is primair de vijand van de eigen onderdrukte bevolking. Het beloofde die bevolking een beter leven na het ‘goddeloze’, door het Westen in het zadel geholpen, onderdrukkende regime van de shah met zijn martelkamers en volle gevangenissen, maar is geen haar beter. Hamas is een verzetsorganisatie die zich van terroristische middelen bedient, een symptoom van de aanzienlijk gewelddadiger en terroristischer Israëlische bezetting en onderdrukking. Zolang er een Israëlisch onderdrukkingsregime blijft bestaan, zullen er organisaties als Hamas bestaan. Noch Hamas, noch Iran zal Nederland aanvallen, en geen van beide heeft daar ook maar het geringste belang bij.
LaBou
LaBou 6 aug. 2024 - 20:15
"Een heleboel Jodenhaters, Westenhaters en/of islamfascisme-supporters beschouwen Iran en haar proxy's namelijk helemaal niet als "onze" vijand. Zoals je dagelijks (ook hier!) terugziet." En jij kunt al die namen noemen. Maar dat doe je natuurlijk niet want dan wordt je op je leugen aangesproken.
Ruud 135
Ruud 135
4 aug. 2024 - 22:00
Mooie foto, maakt toch altijd veel indruk zo'n vliegdekschip.
3 Reacties
Vuurrood
Vuurrood5 aug. 2024 - 8:06
De paddestoel van een ontplofte atoombom maakt ook veel indruk.
Andreas4
Andreas45 aug. 2024 - 23:32
Klopt, ik doe zelf ook altijd alsof ik een vliegdekschip ben als ik indruk wil maken!
MG1968-2
MG1968-26 aug. 2024 - 9:29
Lol @Andreas
David70
David70
4 aug. 2024 - 21:47
De ene na de andere terrorist gaat eraan, je zou haast in allah gaan geloven..
2 Reacties
Vuurrood
Vuurrood5 aug. 2024 - 8:07
Deze reactie is verwijderd
Andreas4
Andreas45 aug. 2024 - 23:35
Tienduizenden Palestijnse kinderen zijn er afgeslacht door zionistische psychopaten... je zou haast in een Joodse duivel gaan geloven.
IkHelpJeWelEven
IkHelpJeWelEven
4 aug. 2024 - 21:43
Dat krijg je als niemand Nee durft te zeggen tegen Israel. VS niet, EU niet, Rutte niet (mooie NAVO-baas ben jij zeg).
1 Reactie
Soesie
Soesie5 aug. 2024 - 12:47
Dat dacht ik dus ook! Als ik in de klas maar van alles door mijn vingers zie en niet ingrijp als ik zie dat er bijvoorbeeld een kind echt gepest wordt dan krijg ik onhoudbare situatie in de klas... ik moet direct ingrijpen en de boel regelen en dat zal ik ook doen
JaapBo
JaapBo
4 aug. 2024 - 20:31
Israel gedraagt zich als een soort dolle hond. Genocide is niet genoeg. Het verzet tegen het apartheidsregime moet met geweld onderdrukt worden. De Westerse steun voor Israel maakt dit oorlogszuchtige gedrag mogelijk. We kunnen Israel beter niet steunen, maar een einde aan de apartheid eisen!
Amokmaker
Amokmaker
4 aug. 2024 - 19:33
Vergelding op vergelding op vergelding. Ik kan dat woord niet meer horen.
3 Reacties
Hermen B
Hermen B5 aug. 2024 - 6:06
Nareis op nareis op nareis.. politieke leugentjes…leuk grapje
Adriek
Adriek5 aug. 2024 - 6:58
Maar het is wel hoe de wereld, met name in het midden oosten functioneert.
Andreas4
Andreas45 aug. 2024 - 23:38
Ja hoor, negeer de gruwelijke werkelijkheid maar weer.
Frits Jansen
Frits Jansen
4 aug. 2024 - 18:56
Ooit maakten al die landen deel uit van het Osmaanse rijk waar de Turken de scepter zwaaiden. Het Osmaanse Rijk is al een eeuw ter ziele, maar Turkije is herboren onder Attatürk. Kan Erdogan niet ingrijpen? Altijd een grote mond maar als je hem nodig hebt kijkt hij de andere kant uit. Het moet ook maar eens hardop worden gezegd dat de krap 10 miljoen Israëli maar een voorpost zijn van een enorme en machtige Amerikaanse Joodse lobby. We zien hier een proxy-oorlog tegen de VS.
7 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist4 aug. 2024 - 19:15
Eerder een proxyoorlog VAN de VS
Sachs
Sachs4 aug. 2024 - 21:42
[Eerder een proxyoorlog VAN de VS] Precies.
a.doorgeest
a.doorgeest4 aug. 2024 - 23:10
@ F. Jansen - Rijst de vraag wat Erdogan de facto zou moeten doen. Heb je daar enig idee over? Verder voert Iran volgens mij al jarenlang een proxy-oorlog tegen Israël en niet zozeer tegen de Grote Satan, de VS, zoals de grote broer van Israël wel weinig liefkozend wordt genoemd door de leiders van dat land. Rest de vraag waarom je de huidige bevolking van Israël als 'een voorpost van een enorme en machtige Amerikaanse Joodse lobby omschrijft'. Dat klinkt niet echt heel prettig en laat zich volgens mij ook maar heel beperkt onderbouwen. Aan mythevorming hebben we in dit debat niet zo veel; de ellende in het Midden-Oosten is van zichzelf al onfris en ernstig genoeg.
Martin van der Linde
Martin van der Linde5 aug. 2024 - 0:06
Een oorlog geforceerd door Iran en gevoerd over de ruggen van onschuldige Palestijnen. Degenen die dit begonnen krijgen precies wat ze willen. Chaos, ellende, polarisatie in het westen en een afleiding van de oorlog in oekraine.
Adriek
Adriek5 aug. 2024 - 7:00
Tegen de VS? Ik zie voornamelijk door westerse landen gesteunde agressie tegen moslims. Hoe is dat een (proxy) oorlog tegen de VS? Het heeft alle schijn van een proxyoorlog door westerse landen tegen het midden oosten.
Herr Vorragend
Herr Vorragend5 aug. 2024 - 7:12
Het Ottomaanse Rijk was een kolonialistisch rijk, waarin de niet-Turken tweederangsburgers waren en een groot deel van de economie was gebaseerd op de slavenhouderij. We weten dat Erdogan dat rijk graag wil herstellen. Maar of de volkeren (NB de Palestijnen) daar er wat mee opschieten mag toch ernstig betwijfeld worden.
a.doorgeest
a.doorgeest5 aug. 2024 - 9:35
@ Frits Jansen - 'Grappig' dat menigeen het hier over een proxy-oorlog heeft. Daar valt veel voor te zeggen, gaat om een terechte observatie en woordkeuze. Waardoor het fenomeen van de asymmetrische oorlogsvoering tegen Israël onderbelicht blijft. 7 Oktober lijkt vooral bedoeld om een massale kettingreactie uit te lokken om het bestaan van Israël als zodanig op het spel te zetten of buitengewoon ernstig te schaden. Hier is Netanyahu met diens kabinet met open ogen ingetuind. Hij is onderdeel van de kettingreactie zelf geworden, doordat hij het oorlogsrecht in Gaza niet respecteert en slechts met excessief en vaak misplaatst geweld heeft geantwoord, waardoor Israël zijn internationale status te grabbel gooit/heeft gegooid en in hoog tempo een noodlijdende paria wordt of is geworden. Israël heeft zich in een bizarre val laten lokken, voor mijn gevoel, waar het nauwelijks nog uit kan. De parallel met 9/11 is overduidelijk, volgens mij.
Arbeider69
Arbeider69
4 aug. 2024 - 18:53
''Nederland heeft vooralsnog een Code Rood ingesteld, wat inhoudt dat reizen naar Libanon om welke reden dan ook wordt afgeraden.'' Vooral de types met een Nederlands paspoort daar bij die terroristen laten zitten als het helemaal fout gaat. Ze vragen erom.
3 Reacties
itsme3
itsme34 aug. 2024 - 21:39
Kees. Die terroristen met Nederlands paspoort waren soennieten van al quaeda of isis. Hezbollah is sjiieten. Die verschillende groeperingen maken elkaar af.
Hermen B
Hermen B5 aug. 2024 - 6:10
Welke code is afgegeven voor Nederlanders in Israel?
Karingin
Karingin5 aug. 2024 - 10:13
En jij vraagt om een boycot, Joop-terroristje...maar jij mag ook gewoon blijven hangen - hoewel die term in dit verband misschien wat ongelukkig gekozen is 😆
Anna R. Chist
Anna R. Chist
4 aug. 2024 - 18:49
Ze zijn helemaal gek geworden.
1 Reactie
Adriek
Adriek5 aug. 2024 - 7:14
Oorlogje spelen vanachter een bureau is best leuk, net als aliens afknallen in een videogame. Tot je je realiseert dat de cijfertjes in de powerpoint over echte mensenlevens gaan. (Maar als je de vijand niet als menselijk ziet vakt het allemaal wel weer mee.) Een vorm van krankzinnigheid? Misschien. Ik denk eerder afgestompt en gehersenspoeld. De gevolgen zijn niet minder ernstig, maar het gaat hier om verwijtbaar handelen, als iemand krankzinnig is kun je hem niets kwalijk nemen.
Joop  den Uil
Joop den Uil
4 aug. 2024 - 18:43
Excellente strategie van Israel. Benieuwd naar tegenzet maar dat kan niet veel meer zijn. Israel heeft hierin bewezen aan de overwinnende hand te zijn.
8 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist4 aug. 2024 - 19:16
Zo kan ik ook aan de winnende hand zijn. Sla ik iemand op het schoolplein en dan roep ik mijn grote broer erbij.
Redskibeat
Redskibeat4 aug. 2024 - 19:21
Uitstekende zet om de hele wereld mee te trekken in een oorlog...? Los van onderspit-overwinning, het gaat om rechtvaardigheid.
Lopez
Lopez4 aug. 2024 - 20:06
@Joop den Uil [Excellente strategie van Israel.] Excellent voor wie, zoals u blijkbaar, Israël, de Israëlische gijzelaars en het halve Midden-Oosten graag naar de verdommenis zien gaan. Verstandiger woorden, uit het Volkskrant-commentaar van zaterdag: ‘Te vrezen valt dat de liquidaties Netanyahu zullen sterken in zijn rampzalige koers, waarin een totaal gebrek aan politieke strategie gepaard gaat met een misplaatst vertrouwen in veiligheid door geweld. Het is een koers die de onveiligheid in de regio vergroot, de humanitaire catastrofe in Gaza continueert, de gijzelaars laat zitten en de Israëlische samenleving radicaliseert en van binnenuit vergiftigt.’ https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/israel-speelt-gevaarlijk-spel-door-te-gokken-op-zelfbeheersing-van-de-vijand~bdea22ed/
Adriek
Adriek4 aug. 2024 - 21:26
Genocide plegen op het Palestijnse volk is een excellente strategie? U leeft in een bijzondere gedachtenwereld.
hgroen2
hgroen24 aug. 2024 - 22:04
dat denkt Israel al decennia, maar al decennia weet israel het pleit niet te beslechten. Want een full scale oorlog durven ze nu niet meer aan. Dus niets winnende hand. alleen maar verliezers en dat zijn de burgers
Hermen B
Hermen B5 aug. 2024 - 6:18
Verzetsdtrijders en andere terroristen behouden het recht de dood van hun leider te wreken op een moment door henzelf gekozen. Niet door de WallStreetJournal meneer de uil. U moet niet alles geloven wat u in de fabeltjeskrant leest. Een oorlog kent alleen verliezers. Het is geen voetbalwedstrijd of een wedstrijdje verpissen. Ook dat zou u en uw Isrealische vriendjes met al jullie wijsheid moeten weten. Of gelooft u wat in geschiedenisboeken staat?
Karingin
Karingin5 aug. 2024 - 10:17
Uilenbal heeft gewoon aandelen in de wapenindustrie. Wat in Israël zo'n beetje nog de enige industrie is die floreert...de vraag is voor hoe lang nog. Je hebt namelijk niet zoveel aan wapens om je gewonden mee te verzorgen, je kinderen te onderwijzen en zijn ze ook al niet eetbaar
Andreas4
Andreas45 aug. 2024 - 23:50
@Anna: dit niet zo wijze uiltje ziet t als een excellente strategie als een heel schoolplein met kinderen wordt opgeblazen om 1 kleuter af te straffen.
BNNVARA LogoWij zijn voor