De Europese Commissie wil een einde maken aan de gestaag groeiende stroom van afval die voor een groot deel afkomstig is van verpakkingsmateriaal. Onder andere hotelflesjes shampoo, niet-afbreekbare koffiecapsules en stickers op fruit moeten eraan geloven. De nieuwe regels voor verpakkingsmateriaal worden woensdag gepresenteerd door Eurocommissaris Frans Timmermans en zijn milieu-collega Virginijus Sinkevicius.
Jaarlijks heeft elke EU-burger gemiddeld 180 kilo aan verpakkingsafval, zo’n 36 procent van het totaal aan afval. Ook wordt nu 40 procent van het plastic en de helft van het papier gebruikt als verpakkingsmateriaal. De hoeveelheid afval groeit, naarmate mensen meer en meer online bestellen. Dat is niet alleen vervuilend, maar ook een verkwisting van grondstoffen.
De Volkskrant zet woensdag de voorgenomen maatregelen op een rij: verpakking van thuisbezorgde goederen mag maximaal 40 procent loze ruimte bevatten, oftewel, geen enorme verpakkingen meer voor een kleine aankoop. Miniflesjes shampoo en in plastic gewikkelde zeepjes moeten verdwijnen uit hotels, geen fruit meer verpakt in plastic of foambakjes in de supermarkt, herbruikbare kopjes voor koffie in koffie- en broodjeszaken en geen plastic bakjes meer voor bijvoorbeeld je patatje in de snackbar. Ook geen knijpzakjes mayonaise of ketchup meer trouwens, en geen koffiemelkkuipjes of zakjes creamer.
"Het afval van verpakkingsmateriaal dat uiteindelijk overblijft, moet afbreekbaar of recyclebaar zijn. Voor de koffiecapsules en de stickers op fruit eist de Commissie dat die binnen 24 maanden zijn vergaan. Ook komt ze met strengere regels voor afbreekbaar plastic: dat moet ook echt afbreken en niet in kleine stukjes uiteenvallen."
Met de nieuwe maatregelen wil Timmermans dat in 2040 de hoeveelheid verpakkingsafval per burger met 15 procent omlaag is gebracht. Dat brengt met zich mee dat de CO2-uitstoot om al dat verpakkingsmateriaal te produceren jaarlijks met ruim 20 miljoen ton verminderd, “ongeveer de totale CO2-uitstoot van Kroatië”. Uit onderzoek blijkt dat veel burgers voorstander zijn van minder verpakkingsmateriaal. Lidstaten en ook het bedrijfsleven staan niet te springen om meer regelgeving en dus meer taken op het gebied van handhaving. Vanuit het bedrijfsleven is de afgelopen maanden dan ook stevig gelobbyd om te voorkomen dat de Europese Unie met bindende doelstellingen komt.