TikTok heeft 300 moderators ontslagen die vanuit Amsterdam werkten, meldt NRC. De toezichthouders beoordeelden berichten uit Nederland en andere Europese landen. Het bedrijf wil het werk van moderators door kunstmatige intelligentie (AI) laten uitvoeren, maar het gevaar bestaat dat ontoelaatbare content zo toch kan worden rondgepompt via het netwerk. Uit Amerikaans onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat TikTok onvoldoende optreedt tegen video’s waarin kindermisbruik wordt genormaliseerd.
NRC schrijft dat TikTok volgens een Amerikaanse aanklacht een psychisch gevaar vormt voor kinderen. Zij kunnen depressieve klachten en morfodysforie (een afkeer van het eigen lichaam) ontwikkelen bij veelvuldig gebruik van de app.
“Met name tieners zijn gevoelig voor het extreem verslavingsgevoelige karakter van de app. Ook zou TikTok te weinig doen tegen het seksueel uitbuiten van tieners, die zich onder druk of tegen betaling uitkleden via TikToks livestream-functie. Daarmee functioneert TikTok als een „virtuele stripclub”, volgens de overheidsinstantie in de Amerikaanse staat Utah, die de rechten van consumenten beschermt.”
Vorige week maakte D66 bekend weer gebruik te gaan maken van TikTok. Eerder boycotte de partij de Chinese app, maar nu wil Rob Jetten via het platform tegenwicht gaan bieden aan Forum voor Democratie. “Dat soort partijen zijn heel dominant op TikTok, en die dominantie willen we doorbreken”, aldus Jetten. “We gaan op TikTok om extreemrechts te verslaan.”
Naschrift 15 oktober:
TikTok laat via een woordvoerder weten dat het niet gaat "om het moderatieteam dat specifiek Nederlandse content beheert, maar om het moderatieteam dat in Nederland gevestigd was". Ook wordt gemeld dat het bedrijf nog steeds 40.000 moderatoren in dienst heeft, waarvan 6.000 in Europa. De woordvoerder bestrijdt ook dat de online veiligheid van kinderen in het geding is omdat het platform is "bedoeld voor gebruikers vanaf 13 jaar en ouder, wat door TikTok streng wordt gemonitord."
Meer over:
actueel, tiktok, kindermisbruik, kunstmatige intelligentie, sociale media, jongeren, verslavend