Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Tesla Takedown-protesten nemen toe, ook Nederland doet mee

  •  
13-03-2025
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
10714 keer bekeken
  •  
elonprotest

De actie Tesla Takedown, gericht tegen Tesla-eigenaar Elon Musk, kan wereldwijd op grote sympathie rekenen. Uit een kaart van de activisten blijkt dat er zeker twee protesten staan gepland in Nederland: in Amsterdam en Den Haag. Dit weekend zijn er acties bij dealers in Londen en Manchester. In de VS vinden er tientallen protesten plaats.

“Elon Musk vernietigt onze democratie en hij gebruikt daarvoor het geld dat hij heeft verdiend met Tesla”, leggen de organisatoren achter Tesla Takedown uit. “Wij komen in actie om Musks illegale staatsgreep te stoppen. Verkoop je Tesla’s, dump je aandelen en sluit je aan bij de protesten.”

De Tesla-verkopen zijn in veel landen ingestort. Zo werden er in Duitsland in februari 76 procent minder Tesla’s verkocht. Menigeen kiest voor een elektrische auto van een ander merk, nu blijkt dat Musk een idioot met extreemrechtse sympathieën is. Dat Musk als leider van DOGE bezuinigt op de allerarmsten ter wereld wordt hem evenmin in dank afgenomen.

De dalende Tesla-verkopen hebben gevolgen voor Musks rijkdom. Het aandeel Tesla daalde donderdag opnieuw. Op het moment van schrijven stond het ruim 4 procent lager dan de slotstand van woensdag. Sinds het aandeel op 17 december een hoogtepunt bereikte van bijna 480 dollar, zijn er honderden miljarden aan beurswaarde verdampt. Musk is de grootste aandeelhouder en zag zijn persoonlijke vermogen flink afnemen, maar is nog steeds de rijkste man ter wereld.

Eerder deze week barstte de Tesla-CEO bijna in huilen uit tijdens een interview. Ondertussen verliest hij zichzelf in complottheorieën. Hij kan niet geloven dat mensen de straat opgaan om te protesteren tegen Tesla, en verspreidt daarom de samenzweringsfantasie dat de acties het werk zijn van de bekende weldoener George Soros en tech-ondernemer Reid Hoffman. Die laatste heeft al maanden bodyguards nodig, omdat Musk ten onrechte suggereert dat hij een kindermisbruiker is.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (16)

Lopez
Lopez
14 mrt. 2025 - 12:42

Haaretz:

.

Musk Shares Claim That Stalin and Hitler Didn't Murder Millions: 'Public Sector Employees Did'

.

https://www.haaretz.com/israel-news/2025-03-13/ty-article/musk-shares-claim-that-stalin-hitler-didnt-murder-millions-public-sector-workers-did/00000195-8ee8-d155-affd-8fec8f8e0000

.

Musk's sharing of the inflammatory social media post comes amid his regular posting of memes and jokes related to Nazis and the Holocaust – and after the billionaire appeared to make a fascist salute at a Trump inauguration rally.

Bert3
Bert3
14 mrt. 2025 - 11:15

Of dit direct zinvol is zal me worst zijn. Echter vind ik elk protest tegen Musk in welke vorm dan ook noodzakelijk. Deze fascistische autistische kapitalist moet ten alle tijden bestreden worden. Ik snap best dat sommige acties sneu aandoen en wellicht ook te denken geven, echter moet wel er druk op blijven om aan te geven dat deze man niet geschikt is om aan de knoppen te draaien.

Wilma3
Wilma3
14 mrt. 2025 - 10:36

Ik lees dit artikel met heel veel plezier. Dit is de manier om uit alle hoeken van de wereld te laten merken dat we het niet eens zijn met een man die denkt in zijn eentje (ok met Trump) de wereld te kunnen bestieren!

Greendutch
Greendutch
14 mrt. 2025 - 8:24

in Londense metro hangen mooie street-art posters over dit onderwerp

Morbidangel
Morbidangel
14 mrt. 2025 - 8:21

Ik moet zo hard lachen om deze onzin.

Je eigen hypocrisie afkopen door tegen Tesla te gaan demonstreren. Dit doet me een beetje denken aan de aflaatbrieven uit de middeleeuwen.

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen14 mrt. 2025 - 11:30

Wat is 'de eigen hypocrisie'?

Karingin
Karingin14 mrt. 2025 - 17:41

Hysterisch gelach van een engnek zonder morele ondergrens...een beetje Musk-wannabe dus

MauDor
MauDor
14 mrt. 2025 - 4:50

lAten we allemaal een Chinese auto kopen, dat land heeft een voorbeeldfunctie wanneer het over mensenrechten en politiek gaat. ;-)

2 Reacties
Frederikus2
Frederikus214 mrt. 2025 - 9:17

De mensenrechten in China zijn stukken beter dan die in de USA. Dus vanwege dit feit kun je zeker beter een Chinese auto kopen.

Karingin
Karingin14 mrt. 2025 - 17:43

Wat is toch dat domrechtse trucje om het ene kwaad door het andere te vervangen? Je kunt ook GEEN auto kopen, en als het echt moet zijn er ook nog wel andere alternatieven, jesus fucking christ, you dimwit!

pahan
pahan
14 mrt. 2025 - 3:56

Zo zie je maar weer dat mensen niet na kunnen denken.

Musk heeft 13% van de aandelen, wie denk je dat je echt schaadt met dit soort acties?

En dan is de vraag helemaal niet raar, voor wiens karretje wordt je eigenlijk gespannen?

3 Reacties
vdbemt
vdbemt14 mrt. 2025 - 9:20

"Zo zie je maar weer dat mensen niet na kunnen denken."

Dat laat je goed zien. Musk verloor volgens berekening van Bloomberg bijna 150 miljard dollar in nog geen 2 maanden tijd. Hij mag dan nog steeds de rijkste man van de wereld zijn, dat moet zelfs Musk opvallen en voelen. Het schaadt natuurlijk ook andere mensen, die er niet om gevraagd hebben. Maar hoeveel meer mensen wereldwijd schaadt Musk met zijn invloed?!!!!! Dat wil je gewoon door laten gaan?

stokkickhuysen
stokkickhuysen14 mrt. 2025 - 11:33

'Musk heeft 13% van de aandelen, wie denk je dat je echt schaadt met dit soort acties?'

Musk.

Zo zie je maar weer dat sommige mensen moeite hebben met zaken open rijtje zetten.

Voor welk karretje hebben ze jou gespannen?

Pahan favoriete boeken: '2000 shades of grey' en 'waterverven doe je zo'

migrant
migrant14 mrt. 2025 - 12:41

@pahan, De aandeelhouders kunnen bij Musk bezwaar maken. Ik heb geen medelijden met ze.

EricDonkaew
EricDonkaew
14 mrt. 2025 - 2:12

In zeer korte tijd (ongeveer een maand) is de NASDAQ, de meest volatiele Amerikaanse beurs met vooral tech, omlaag gegaan van ruim 20.000 naar 17.300. Dat is toch behoorlijk wat. Beleggers zijn duidelijk niet blij met Trump. Het is goed dat hij een koekje van eigen deeg krijgt met zijn importtarieven.

Gelukkig heb ik geen Amerikaanse aandelen, nooit gehad ook. Ik moet sowieso dat hele land niet, ook voordat Trump aan de macht kwam.

Peh
Peh
13 mrt. 2025 - 23:32
Deze reactie is verwijderd
Mirzas
Mirzas
13 mrt. 2025 - 20:14

Eigenlijk wil ik van alles Amerikaans af.

-

https://www.goeuropean.org/

1 Reactie
Tegu
Tegu14 mrt. 2025 - 7:25
Deze reactie is verwijderd
EwT
EwT
13 mrt. 2025 - 20:13

En ondertussen wordt zijn open riool verstopt door hoe kan het anders ? De Oekrainers. Puur rechts populistische geestelijke armoedzaaier. Het is de schuld van hunnie. Dat heeft rechts wereldwijd met elkaar gemeen.

1 Reactie
Peh
Peh13 mrt. 2025 - 23:27

links rechts. Polariseren helpt ons niet verder. Als je andere meningen afdoet als "open riool", zegt dat ook iets over jezelf.

randomjooperd2
randomjooperd2
13 mrt. 2025 - 18:43

toevallig gisteren:

https://www.nu.nl/economie/6348773/tesla-schaamte-in-nederland-bestaat-maar-verkopers-hebben-er-weinig-last-van.html

Wie zal het zeggen.

5 Reacties
Wvelden
Wvelden14 mrt. 2025 - 8:17

Juist, een Tesla is domweg een prima auto.

Overigens denk ik dat degenen die protesteren tegen het product geen idee hebben van deze zakelijke beslissingen inzake de plicht tot groen rijden versus de kosten.

Robbin_T
Robbin_T14 mrt. 2025 - 9:19

@Wvelden

Degene die het hardste protesteren zijn doorgaans mensen die sowieso nooit een Tesla zouden aanschaffen of een auto in het algemeen.

Dit is gewoon nu even het dingetje op het internet waar je goedkoop punten mee kan scoren en aan je peergroup kan laten zien dat je deugt. Zie het als een Oekraiens vlaggetje of je profile pic zwart maken.. Over een maand is er weer iets anders ontzettend belangrijk.

vdbemt
vdbemt14 mrt. 2025 - 9:23

@WVelden. Dat is een argument van niks. De keuze voor elektrisch rijden is intussen enorm. Om die reden zal Tesla echt niet gemist worden.

Wvelden
Wvelden14 mrt. 2025 - 11:42

@vdbemt correct, maar prijs , kwaliteit telt wel mee, een vergelijkbare ev is in mijn geval ruim 10.000 euro duurder qua cataloguswaarde en dat tikt aan in de netto absurd hoge bijtelling

stokkickhuysen
stokkickhuysen14 mrt. 2025 - 11:42

AH, nu begint me iets de dagen, Random is vooral een koppensneller, en gooit die koppen als waarheid in de markt.

Uit de column die je stuurde:

'De verkopen van Tesla begonnen dit jaar opmerkelijk slecht.'

En blijkaar was februari beter. We zijn half maart, dus concluderen dat er geen effect is is op zijn minst haastig. Is nu.nl eigendom van de Krant voor onfris Nederland?

De rest van de column zijn snippets uit ggesprekken met verkopers, daar heb ik echt nog nooit iets van waarde aan gehecht.

Minstens5
Minstens5
13 mrt. 2025 - 18:14

Oe wacht even. Was het niet zo al die mensen die hier stelling nemen en geen tesla meer kopen dat doen omdat de subsidie in nederland is veranderd en/of wachten op het nieuwe model

.

Of was dat verkeerd ingeschat @robin?

7 Reacties
Robbin_T
Robbin_T13 mrt. 2025 - 19:54

Hoi Minstens5, leuk dat jer weer bent.

.

Ik heb ook gezegd dat je autoverkopen niet op één maand moet beoordelen.

Laten we afspreken dat we eind 2025 de balans opmaken of Tesla het wel of niet goed heeft gedaan. Als ze een paar van de beloftes (en dan vooral, als) die ze gedaan hebben de komende maanden waarmaken zou het zomaar wel eens heel hard kunnen gaan. Moeten we de rest van de wereld wel nog even heelhouden.

vdbemt
vdbemt14 mrt. 2025 - 9:29

"Was het niet zo al die mensen die hier stelling nemen en geen tesla meer kopen dat doen omdat de subsidie in nederland is veranderd en/of wachten op het nieuwe model "

Dat is een argument dat geldt over de volle breedte van de elektrische markt, voor alle merken. Maar al die andere merken dan Tesla hebben geen last van een extra flinke verkoopdaling door de houding van Musk. Integendeel zelfs. Zij gaan daardoor meer verkopen.

Robbin_T
Robbin_T14 mrt. 2025 - 10:38

@vdbemt

"Maar al die andere merken dan Tesla hebben geen last van een extra flinke verkoopdaling door de houding van Musk. Integendeel zelfs."

.

Na ingezakte verkopen in januari en februari hebben ze nu 200.000 orders uitstaan voor de nieuwe model Y. Chinezen interesseren zich echt niet voor buitenlandse politiek, noch minder dan Amerikanen dat doen.

.

https://www.scmp.com/business/china-business/article/3302132/tesla-pins-hope-refreshed-model-y-regain-share-after-sales-dive-china

stokkickhuysen
stokkickhuysen14 mrt. 2025 - 11:48

We gaan het allemaal zien Robbin

Als jij Tesla aandeelhouder was, wanneer zou je iets van kritiek durven geven op haar CEO?

Minstens5
Minstens514 mrt. 2025 - 12:06

@Robbin_t

.

"Laten we afspreken dat we eind 2025 de balans opmaken of Tesla het wel of niet goed heeft gedaan. "

.

Grappig. Met het verplaatsen van de doelpalen zeg je natuurlijk niet anders dan dat je de woorden terug neemt. Want inderdaad. Dit heb je 'ook' gezegd. Maar tevens duidde je dat de terugloop van de verkopen NU kwam omdat de subsidie veranderd is en/of de mensen wachten op het nieuwe model.

.

Maar ik weet het goed gemaakt @Robbin. Als jij kunt aangeven dat de mensen die nu niet kopen of naar een andere fabrikant overstappen eind 2025 alsnog een tesla gekocht hebben dan heeft het omzetverlies niet plaatsgevonden en is er hooguit sprake van wat renteverlies (of investeringsvertraging). En dat ga je niet kunnen. Dit verlies moet tesla nemen. Of Tesla weer opkrabbelt doet van aan dit verlies niets af. En dat weet jij ook wel.

.

Wel een beetje triest overigens. Die poging om de doelpalen te verzetten.

Robbin_T
Robbin_T14 mrt. 2025 - 15:00

@Minstens5

"Want inderdaad. Dit heb je 'ook' gezegd. Maar tevens duidde je dat de terugloop van de verkopen NU kwam omdat de subsidie veranderd is en/of de mensen wachten op het nieuwe model."

.

Dat kan toch ook gewoon allebei waar zijn?

.

.

"Als jij kunt aangeven dat de mensen die nu niet kopen of naar een andere fabrikant overstappen eind 2025 alsnog een tesla gekocht hebben dan heeft het omzetverlies niet plaatsgevonden"

.

Dat kan ik ook niet zeggen. Wat ik wel weet is dat de orders in China (na ingezakte verkoop in de eerste twee maanden) heel hard gaan sinds de nieuwe Model Y beschikbaar is. Vorig jaar verkochten ze er 480.000 en 5 dagen na de lancering zat het aantal bestellingen op 70.000 en nu zitten ze al op 200.000. Ziet er dus prima uit.

.

https://carnewschina.com/2025/01/13/tesla-model-y-became-the-bestselling-car-in-china-in-2024/

.

https://teslanorth.com/2025/03/07/teslas-new-model-y-receives-200000-orders-in-china/

Robbin_T
Robbin_T14 mrt. 2025 - 15:42

@Stockickhuyzen

"Als jij Tesla aandeelhouder was, wanneer zou je iets van kritiek durven geven op haar CEO? "

.

Ik zou altijd kritiek durven geven.

Los van de illusie dat ze bij Tesla belang hechten aan mijn mening, wat kunnen ze doen? Aandelen afpakken is geen optie.

HamasIseenDoodsCultus
HamasIseenDoodsCultus
13 mrt. 2025 - 18:10

Die protesten zijn mosterd na de maaltijd want voor zijn koerswijziging èn het in zee gaan met Trump, liepen velen juist weg met Musk & Tesla. Toegegeven het is een pionier en genie èn zijn Tesla vond gretig aftrek bij de VVD, PvdA, D66 en GroenLinks achterban. Want een electrische auto èn goed voor het klimaat en milieu. Nu opeens nemen ze afstand van hem omdat politiek- rechts is.

Maar niemand van bovenstaande partijen had destijds al kritiek op Musk terwijl er voor de batterijen van zijn Tesla hele leefgebieden en natuur van lokale bevolking in Zuid-Amerika gesloopt werd voor lithium mijnen.

Ik ben nooit voorstander van die man geweest. De mensen die hebben destijds op een voetstuk hebben geplaatst moeten hem er nu ook vanaf halen. En of het nu om de macht en het vermogen van Soros of Musk gaat. Beide zijn fout. Soros is wel degelijk wild om zich heen aan het slaan omdat hij zijn macht aan het verliezen is. En Musk is uit om dat stokje nu over te nemen. Beiden is abject.

4 Reacties
migrant
migrant13 mrt. 2025 - 19:04

Waar heb je de wijsheid vandaan, dat veel politici een Tesla rijden?

Tegu
Tegu14 mrt. 2025 - 7:26

'Want een electrische auto èn goed voor het klimaat en milieu.'

Jaja, vooral goed voor de portemonnee. En 99% van de Tesla's is ook nog eens een leasebak.

vdbemt
vdbemt14 mrt. 2025 - 9:34

@Tegu "En 99% van de Tesla's is ook nog eens een leasebak."

Wat is de waarde van deze opmerking? Verandert dat het aantal Tesla's dat er rondrijdt? Verandert dat het groene karakter van de auto? Verandert dat het rijgedrag van de auto?

"Goed voor de portemonnee' geldt voor iedere elektrische auto zolang er subsidie voor gegeven wordt. En die gaat verdwijnen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen14 mrt. 2025 - 11:52

'Toegegeven het is een pionier en genie '

Lego?

Nee, geen pionier, en zeker geen genie. Meer een onbeschofte uitvreter die geld verdient met de ideeen van anderen.

Wat vind jij een teken van zijn genialiteit?

migrant
migrant
13 mrt. 2025 - 17:47

Gelukkig heeft Trump Musk geholpen, door een Tesla te kopen.

2 Reacties
Wilweetje
Wilweetje14 mrt. 2025 - 3:46

Rutte krijgt nu ook een Tesla.

migrant
migrant14 mrt. 2025 - 11:39

@Wilweetje,

Nee hoor. Rutte heeft al een auto, en Tesla's zijn niet geschikt als gepantserd voertuig.

Anna R. Chist
Anna R. Chist
13 mrt. 2025 - 17:47

Ik hoop nog mee te maken dat de man armer is dan zijn laagst betaalde werknemer.

3 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist13 mrt. 2025 - 21:47

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat wel een beetje wreed van mezelf vind.

Peh
Peh13 mrt. 2025 - 23:24
Deze reactie is verwijderd
Robbin_T
Robbin_T14 mrt. 2025 - 9:22

@Anarchist

"Zippia reports that the average Tesla employee makes nearly $110,000 per year, with entry-level roles averaging $75,000. "

.

https://saastake.com/tesla-employee-engagement/

.

Staat natuurlijk in schril contrast met Musk's vermogen maar zijn zeker geen slechte salarissen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor