De regering in Damascus, die verantwoordelijk is voor een bloedige oorlog tegen de eigen bevolking, de verwoesting van het land en talloze mensenrechtenschendingen, probeert via zogeheten influencers het imago op te poetsen. De YouTube-vloggers reizen door het land en wekken de indruk dat het allemaal koek en ei is in het dictatoriaal geregeerde land. Ze beweren tegenover hun publiek dat ze op eigen gelegenheid naar het land gaan en rondreizen. France 24 bekeek de video's en zag bij de influencers steeds dezelfde 'vriend' opduiken, een broer van de onderminister van Toerisme.
Mensenrechtenorganisaties beschouwen de vlogs als propaganda. De beelden van plezier en vermaak tonen slechts een dun laagje van de Syrische samenleving waar 90 procent van de bevolking in armoede leeft. Een YouTuber schokt Syrische kijker door gekscherend te zeggen dat de massage in een hamman "een marteling" was. Het regime heeft in werkelijkheid tienduizenden burgers echt gemarteld.
De vloggers, die via YouTube en andere sociale media bedrijven geld verdienen aan reclame, leggen tegenover niemand verantwoording af voor hun werkwijze, noch hanteren ze enige code. Commercie is het enige dat telt. Ondertussen trekken ze wel een miljoenenpubliek.