Interne mailwisseling toont hoe de oliegigant het debat stiekem probeert te verstommen
Oliegigant Shell is sponsor van het gerenommeerde Britse Science Museum. En daar wil het bedrijf wat voor terug zien. Uit correspondentie die The Guardian boven tafel wist te krijgen wordt duidelijk dat het bedrijf die machtspositie gebruikt om maatschappelijke kritiek te smoren.
De toon van de correspondentie is uiterst vriendelijk maar niet minder duidelijk. Het bedrijf is bezorgd dat activisten een deel van de wetenschappelijke tentoonstelling over klimaatverandering – met name de rol van afval daarin – kunnen gebruiken om het bedrijf mee om de oren te slaan. Dat deel zou volgens de mails ‘ververst’ moeten worden, een newspeak-term voor gecensureerd. Ook wordt er op aangedrongen dat een symposium achter gesloten deuren wordt gehouden.
Shell is hoofdsponsor van het tentoonstellingsdeel Atmosphere, Exploring Climate Science in het Londense museum en heeft nauwe banden met de directie. Zo sprong de directeur publiekelijk in de bres voor Shell toen Greenpeace speelgoedfabrikant Lego probeerde over te halen een sponsorcontract voor speciaal speelgoed te verbreken. Lego liet Shell uiteindelijk los.
Critici stellen op basis van de mails dat het museum onderdeel is geworden van de pr-machine van Shell.