Jonge kinderen in het Verenigd Koninkrijk laten zich via sociale media verleiden tot het gebruik van anti-verouderingscrèmes. Daarvoor waarschuwen Britse dermatologen. Niet alleen zijn de producten vaak erg duur, ook zijn ze schadelijk voor de gevoelige huid van kinderen. Sommige kinderen die de dermatologen met huidproblemen zien als gevolg van de huidproducten, zijn amper 10 jaar oud. De schadelijke trends richten zich vooral op meisjes.
Volgens de artsen zijn de kinderen geobsedeerd door ouder worden, of eigenlijk juist het verhinderen daarvan. Via populaire sociale netwerken als TikTok en Instagram krijgen ze via influencers, vaak met lucratieve reclamecontracten, aangeleerd dagelijks volledige huidverzorgingsroutines te volgen die op geen enkele manier goed voor ze is.
Met de dure huidproducten jagen de kinderen zichzelf en hun ouders op kosten. Vaak worden ouders onder druk gezet toch de dure cosmetica aan te schaffen en jutten de kinderen elkaar op dezelfde producten te gebruiken. De dermatologen vrezen dat door de cosmetica-trends extra veel kinderen opgroeien met een ongezond zelfbeeld waarin geen ruimte is voor imperfecties. De kinderen leren op heel jonge leeftijd constant bezig te zijn met het analyseren en vergelijken van hun eigen uiterlijk, iets wat op latere leeftijd kan leiden tot ongezonde obsessies met uiterlijk en gewicht.
Experts vragen om meer regulatie van sociale netwerken, waarbij er strenger wordt gemodereerd op het aanprijzen van producten aan jonge kinderen. Daarnaast geven de dermatologen tips voor de kinderen die per se meer aandacht aan hun huid willen besteden: gewoon twee keer per dag je gezicht wassen en eventueel een lichte vochtinbrengende crème smeren. En zonnebrand als de zon schijnt.
Meer over:
, ,