Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Smelten Noordpoolijs gaat veel sneller dan klimaatmodellen voorspelden

  •  
06-06-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2861 keer bekeken
  •  
ijsbeer

Vanaf 2030 kan de Noordpool tijdens zomers al ijsvrij zijn. Dat is tien jaar eerder dan tot nu toe op basis van klimaatmodellen werd verwacht. Uit onderzoek dat dinsdag is gepubliceerd in Nature Communications, blijkt het wegsmelten van het ijs voor 90 procent het gevolg is van de door de mensheid veroorzaakte klimaatcrisis. Natuurlijke factoren verklaren de resterende 10 procent, schrijft The Guardian. “Mensen dragen echt de schuld voor bijna al het verlies aan ijs dat we hebben waargenomen”, verklaart professor Dirk Notz (Universiteit van Hamburg) tegenover de krant.

Vanaf 1979 wordt de omvang van de ijsmassa op de Noordpool in de gaten gehouden met satellieten. Sindsdien neemt de hoeveelheid ijs elk decennium met 10 procent af. Het laagste niveau wordt telkens bereikt aan het eind van de zomer, in september. Wetenschappers wijzen al tientallen jaren op de gevolgen van de klimaatcrisis voor de Noordpool. “Maar mensen hebben niet naar onze waarschuwingen geluisterd”, aldus Notz.

Het smelten van het ijs Noordelijke IJszee versnelt de opwarming in het gebied, omdat de donkere zee meer zonlicht absorbeert dan het witte ijs dat de hitte juist terugkaatst. De hogere temperaturen op de Noordpool dragen bij aan het stilvallen van de Golfstroom. Dat leidt vervolgens weer tot meer extreem weer, zoals hittegolven en overstromingen, in Europa, Noord-Amerika en Azië.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (10)

Minoes&tuin
Minoes&tuin
8 jun. 2023 - 5:52
Omgekeerd evenredig aan de snelheid van het landbouwakkoord!
Break on through
Break on through
7 jun. 2023 - 14:21
"'30 is over 7 jaar tijd zaaaaaaaaat", zal de gemiddelde vliegtoerist, automobilist, barbecuer denken of zeggen. "tegen die tijd trekken we een wit zeiltje over de Noordpool dan reflecteerd dat het licht mooi en kan ik nu dus gewoon door barbecuen en vliegen en auto rijden" Alsvanouds..... Amersfoort aan zee: here we come!
3 Reacties
Peterrr.
Peterrr.7 jun. 2023 - 16:21
@Bot, ik heb gelezen dat het gebruik van internet energie vreet. Dus wat doe je dan nog op deze digitale energie slurpende snelweg?
Break on through
Break on through10 jun. 2023 - 14:34
Da's echte een hele goede vraag. Te meer omdat ik zelf mijn energie opwek, veel en veel meer dan ik verbruik. Ik krijg iedere maand fors geld toe. Ik heb geen auto, alleen een e-bike en reis ver per OV. Ik eet géén vlees en géén zuivel, heb de afgelopen tien jaar nagenoeg alleen tweedehands kleding gedragen. Huisinrichting = tweedehands. Ik composteer deels m'n groenafval ipv het allemaal af te laten voeren. Géén vliegvakanties. Verwarm m'n huis en heb m'n warmwatervoorziening beide volledig elektrisch. En heel toepasselijk. Ik negeer gedwingeland om toestemming voor plaatsing van cookies structureel. Desnoods sluit ik daarvoor een bankrekening en account (heb ik al eens gedaan) Dan kunnen ze niets met het kleine beetje data dat ze wél van je stelen en de rest blijft dan onopgeslagen. Je hebt immers toesteming om cookies te plaatsen geweigerd. En dat kan onmogelijk energie vreten.... Al met al geen fossiel en super doordacht. Volgens mij heb je dan een hele goede footprint. Maar het kan natuurlijk altijd nog beter. Heb jij nog suggesties?
Break on through
Break on through10 jun. 2023 - 15:00
Da's een hele goede vraag. Te meer omdat ik zelf mijn energie opwek, veel en veel meer dan ik verbruik. Ik krijg iedere maand fors geld toe. Ik heb geen auto, alleen een e-bike en reis ver per OV. Ik eet géén vlees en géén zuivel, heb de afgelopen tien jaar nagenoeg alleen tweedehands kleding gedragen. Huisinrichting = tweedehands. Ik composteer deels m'n groenafval ipv het allemaal af te laten voeren. Géén vliegvakanties. Verwarm m'n huis en heb m'n warmwatervoorziening beide volledig elektrisch. En heel toepasselijk. Ik negeer gedwingeland om toestemming voor plaatsing van cookies structureel. Desnoods sluit ik daarvoor een bankrekening en account (heb ik al eens gedaan) Dan kunnen ze niets met het kleine beetje data dat ze wél van je stelen kunnen en de rest blijft dan onopgeslagen. Je hebt immers toesteming om cookies te plaatsen volledig geweigerd. En dat kan onmogelijk energie vreten.... Al met al geen fossiel en super doordacht. Volgens mij heb je dan een hele goede footprint. Maar het kan natuurlijk altijd nog beter. Heb jij nog suggesties?
EricDonkaew
EricDonkaew
7 jun. 2023 - 8:35
Oké, het is zomer 2030. De Noordpool blijkt nog steeds een vastgekoekte ijsmassa te zijn. Notz: "Zie je nou wel dat ik gelijk had." "Huh, meneer Notz, wat zegt u nu?" Notz: "Ik zei: Vanaf 2030 KAN de Noordpool tijdens zomers al ijsvrij zijn. Let op het woordje KAN. Ik heb dus niets verkeerds gezegd." "Eh, inderdaad, u heeft helemaal gelijk, meneer Notz, ik ben overtuigd. Het jaar 2030 is te overzien, het is zelfs vast te pinnen. Zeven jaar vanaf nu. JOOP bestaat al 13,5 jaar, de tijd vliegt. Ik ben geen wetenschapper, maar het gaat volgens mij niet alleen om het ijsoppervlak, maar ook om de nu nog zeer grote ijsdikte. Iets zegt me, dat de hoeveelheid ijs weliswaar afneemt, maar dat het nog niet zo'n vaart loopt. Maar ik ontken niks, we wachten gewoon zeven jaar af. Is te doen.
6 Reacties
Volrin
Volrin7 jun. 2023 - 9:49
"Oké, het is zomer 2030. De Noordpool blijkt nog steeds een vastgekoekte ijsmassa te zijn. Notz: "Zie je nou wel dat ik gelijk had." "Huh, meneer Notz, wat zegt u nu?" Notz: "Ik zei: Vanaf 2030 KAN de Noordpool tijdens zomers al ijsvrij zijn. Let op het woordje KAN. Ik heb dus niets verkeerds gezegd." "Eh, inderdaad, u heeft helemaal gelijk, meneer Notz, ik ben overtuigd." U snapt hoe wetenschap en voorspellingen werken? "Het jaar 2030 is te overzien, het is zelfs vast te pinnen. Zeven jaar vanaf nu. JOOP bestaat al 13,5 jaar, de tijd vliegt. Ik ben geen wetenschapper, maar het gaat volgens mij niet alleen om het ijsoppervlak, maar ook om de nu nog zeer grote ijsdikte. Iets zegt me, dat de hoeveelheid ijs weliswaar afneemt, maar dat het nog niet zo'n vaart loopt. Maar ik ontken niks, we wachten gewoon zeven jaar af. Is te doen." U ontkent niets, maar insinueert wel van alles...
Gerygrr
Gerygrr7 jun. 2023 - 10:46
Of er gaat nog meer vaart in komen! Hoe minder dik het ijs, hoe meer zonlicht geabsorbeerd gaat worden door het water, ijs weerkaatst zonlicht juist. Elk nu bestaand rekenmodel kan niets voorspellen. Elke voorspelling in het verleden gedaan, bleek achteraf veel te optimistisch.
EricDonkaew
EricDonkaew7 jun. 2023 - 12:03
@Gerygrr: Elke voorspelling in het verleden gedaan, bleek achteraf veel te optimistisch. ----------------------------- Dat kun je absoluut niet zo veralgemeniseren. Was de 'voorspelling' van Al Gore dat het Noordpool-zeeijs in 2010 gesmolten zou zijn, te optimistisch?
EricDonkaew
EricDonkaew7 jun. 2023 - 12:07
Ha Volrin, ik begrijp dat je een grote fan bent van mijn epistels, maar om nu daarom mijn complete verhaal van 143 woorden te kopiëren & plakken, is zelfs mij te veel eer.
Gerygrr
Gerygrr7 jun. 2023 - 12:24
Grappig, dat u komt met de voorspelling van een politicus! De volgende link is betrouwbaarder. https://www.nationalgeographic.nl/wetenschap/2020/08/zomerzee-ijs-op-noordpool-kan-al-in-2035-zijn-verdwenen# Kan zijn verdwenen… Politici overdrijven zij bedrijven duidelijk een ander vak, niet gehinderd door de wetenschap.
Andreas4
Andreas48 jun. 2023 - 12:50
"Ik ben geen wetenschapper, maar het gaat volgens mij niet alleen om het ijsoppervlak, maar ook om de nu nog zeer grote ijsdikte." Je bent inderdaad geen wetenschapper, dat laat je hier overduidelijk zien. Het gaat hier namelijk om zee-ijs (o.a. pakijs) van bevroren zeewater. Dat is overal ongeveer even dik. De grote ijsbergen zijn vooral afkomstig van het Groenlandse landijs, en die nemen misschien iets in aantal toe door versnelde afsmelting en zullen er voorlopig nog wel zijn dankzij de soms kilometers dikke laag landijs. Zee-ijs dus, steeds minder en dus meer zonlicht absorberende open zee, dus versnelde opwarming en smelt van zee-ijs en versneld afbreken van gletsjers. Gewoon een kwestie van extrapoleren van al die gegevens, waarmee 2030 een redelijke schatting is. Proces is allang bekend en bewezen, dus waarom dat typische klimaatverandering ontkennende getrol...?
Backtobasics
Backtobasics
7 jun. 2023 - 6:37
Veel reacties hier weer van ongelofelijke stupiditeit. Sommigen vinden het schijnbaar prettig om lekker te schoppen tegen slechte klimaatberichten, dan lijkt het net zo alsof het niet waar is. Dit fenomeen zie je vaker ook bij religie gekkies. Keiharde feiten tellen niet meer, omdat het niet past in hun wereld beeld. Helaas zijn deze types vaak ook de fanatiekste op internet.
Frank Koopmans
Frank Koopmans
7 jun. 2023 - 5:58
Wetenschappers wijzen al tientallen jaren op de gevolgen van de klimaatcrisis voor de Noordpool. “Maar mensen hebben niet naar onze waarschuwingen geluisterd”, aldus Notz. In de eerste plaats is dat onzin. Er is de afgelopen tientallen jaren enorm veel gedaan om de uitstoot van broeikassen tegen te gaan. Windmolens, zonnepanelen, elektrische auto’s, sluiten kolenmijnen, filters, warmtepompen etc. Het mag dan een druppel op een gloeiende plaat zijn, maar men is er wel mee aan de slag gegaan. In de tweede plaats zouden juist wetenschappers die voor hun passie de wereld rond reizen moeten beseffen, dat ieder mens in werk, hobby en vrije tijd een zekere mate van vervuiling teweeg brengt. Mensen luisteren wel, maar net als bij Notz moet er wel gewoon brood op de plank komen. Misschien hadden we met wat moeite een tweede druppel op de gloeiende plaat kunnen krijgen. Maar stel je eens voor, wat er voor nodig was geweest om het zee-ijs NIET te laten smelten. Hoe hadden we die duizelingwekkende hoeveelheid uitstoot uit kunnen sparen, zonder maatschappijen te ontwrichten?
3 Reacties
Fabius
Fabius7 jun. 2023 - 10:28
“Maar mensen hebben niet naar onze waarschuwingen geluisterd”, U noemt de ontwikkeling en toepassing van windmolens en zonnepanelen. Hebben wij die werkelijk ontwikkeld om het klimaatprobleem te tackelen of zijn die eigenlijk stiekem bedoeld om onze bodemloze energiehonger op een goedkope manier te stillen? Elektrische auto. Hét voorbeeld van innovatie van een zeer fout product. Met al onze intelligentie zijn we blijkbaar niet in staat om een uitgekiend systeem van openbaar vervoer te ontwikkelen (wat natuurlijk de énige werkelijke oplossing is). In vrijwel elke (elektrische) auto zit slechts één persoon terwijl de auto ontworpen is voor vier personen of meer. Bovendien staat vrijwel elke auto het merendeel van de levensduur gewoon stil in een garage of op parkeerplaats. Kan het dwazer? Met de uitvinding van het wereldwijde web is reizen over de wereld voor een heel groot gedeelte overbodig geworden. Neen Frank, wij luisteren niet, de heer Notz heeft gewoon gelijk.
EricDonkaew
EricDonkaew7 jun. 2023 - 12:10
@Fabius: Neen Frank, wij luisteren niet, de heer Notz heeft gewoon gelijk. ------------------------- Zou kunnen. Maar dat weten we pas in 2030.
Andreas4
Andreas48 jun. 2023 - 12:57
@Eric En als dan blijkt dat het iets langer duurt, bijvoorbeeld 5 jaar, ga je dan hard lachen en roepen dat er niks aan de hand is, allemaal overdreven paniekzaaierij van linkse hobbyisten (of zo)?
rechtdoorzee
rechtdoorzee
6 jun. 2023 - 22:07
Meen me te herinneren dat 20 jaar geleden ook al werd gezegd dat de noordpool in de nabije toekomst ijsvrij zou zijn in de zomer.
3 Reacties
Berend22
Berend227 jun. 2023 - 7:33
Die uitspraak lijkt dan dus uit te komen.
Backtobasics
Backtobasics7 jun. 2023 - 7:49
We zijn toch al een flink eind op weg?
Andreas4
Andreas48 jun. 2023 - 13:03
Dus...? Wat wil je insinueren? Doe je nickname eer aan en wees wat duidelijker.
Hallahan2
Hallahan2
6 jun. 2023 - 20:41
Heerlijk toch? Nog eerder Deventer aan Zee!
3 Reacties
LaBou
LaBou 7 jun. 2023 - 11:12
En wat denk je dan met al die weggespoelde boeren te doen?
Hallahan2
Hallahan27 jun. 2023 - 14:39
@Labou Dat probleem is dan ook meteen opgelost! Wat wil je nog meer?
LaBou
LaBou 7 jun. 2023 - 16:44
De zee waar die nu ligt. Die boeren kunnen we ook anders aanpakken.
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman
6 jun. 2023 - 20:26
En dat terwijl het ijs op de Zuidpool toeneemt.
4 Reacties
Gerygrr
Gerygrr7 jun. 2023 - 13:47
Nergens gaat het zo hard als juist onder Antarctica! https://www.google.com/search?q=zuidpoolijs%20ondergrondse%20meren#ip=1 Ook van onderaf smelt het ijs en landijsgletsjers verdwijnen in zee.
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman7 jun. 2023 - 19:49
https://twitter.com/fmeeus1/status/1643868483598315520 "Ongemakkelijke feiten : geen opwarming op Antarctica laatste 70 jr. Studie uit 2020 wordt doodgezwegen, past niet in klimaat alarmisme. Bron : top vaktijdschrift Nature/ Climate & atmospheric science."
Gerygrr
Gerygrr8 jun. 2023 - 11:28
Jammer, ik zit niet op Twitter. De link lezend heeft het niets te maken met het smelten van het Zuidpoolijs. Geen opwarming op Zuidpool is niet hetzelfde als “ er komt ijs bij”. Onder het vriespunt dooit er niets. Valt er sneeuw, dan groeit ijs aan. Valt er niets meer, dan komt er niets bij. Wat onder het ijs gebeurt bleef onzichtbaar, misschien had men in 2020 nog de smeltwatermeren onder het ijs niet gezien?
Andreas4
Andreas48 jun. 2023 - 13:11
Het neemt niet toe, het smelt alleen nauwelijks nog af. Volgens het artikel in je link heeft dat mogelijk alles te maken met het feit dat het landijs op het bergachtige Antarctica gemiddeld veel hoger ligt dan op Groenland met daarbij het nog relatief koude opwellende oceaanwater uit de diepzee dat de afsmelting aan de randen vertraagt. Kwestie van tijd dus.
bv-user-56417
bv-user-56417
6 jun. 2023 - 19:00
De acceleratie theorie blijkt dus meer en meer een kloppende theorie te zijn, deze lijkt overigens ondertussen ook van toepassing te zijn op het gebied van de biodversiteitscrisis. Maar gelukkig bestaat er zoiets als klimaatadaptie, hihih....😆
4 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk7 jun. 2023 - 8:23
"klimaatadaptie" Ja dat bestaat.
Ewout Pool
Ewout Pool7 jun. 2023 - 12:13
Beste Adaestuo. Als je maar heel weinig kan doen aan de klimaatverandering (door vele, vele belangen en spelers) dan is het misschien handig je aan te passen aan het veranderende klmaat, ipv de illusie na te jagen dat je het kan tegengaan.
Gerygrr
Gerygrr8 jun. 2023 - 11:32
Precies adaptatie aan een desastreuze ontwikkeling. En dat is dan weer een mooi nieuw verdienmodel. Alles wat schaars is kun je kopen. En je kunt ook nog iets slechts gaan verhandelen aan de hoogste bieder zoals nu met de stikstof. Het is nu de vervuiler wordt rijk….
Andreas4
Andreas48 jun. 2023 - 13:29
Inderdaad is de "klimaatadaptatie" waarmee we nu om de oren worden geslagen door vooral politiek en ondernemers niet veel meer dan een opgeblazen verdienmodel dat gedoemd is te mislukken op de langere termijn. De werkelijke klimaatadaptatie bestaat erin dat het maatschappelijke en politieke systeem drastisch hervormd wordt/raakt en dat er geaccepteerd wordt dat mogelijk miljarden mensen in diverse samenlevingen het onderspit delven. Nieuwe technologieën zijn de druppel op een gloeiende plaat en kunnen de gevolgen van klimaatverandering niet bijbenen. Ook dankzij dankzij de enorme verdeeldheid op deze wereld gaan die geen oplossing bieden. Een nieuwe globale samenleving zal er wel komen, goedschiks of kwaadschiks, hopelijk met een sterke wetenschappelijke poot en betere ecologisch gefundeerde inzichten.
Jozias2
Jozias2
6 jun. 2023 - 18:23
Ach als je de berichten leest over AI moet de klimaatverandering ook opschieten. Anders is de mensheid al aan AI ten onder gegaan.
6 Reacties
Andreas4
Andreas46 jun. 2023 - 19:25
Over de gevolgen van AI is het voorlopig nog speculeren. Wat de klimaatverandering betreft: de mensheid zal daaraan niet ten onder gaan, wel de huidige 'beschaving' en maatschappijvormen en een flinke terugval in bevolking. Misschien een terugval naar een feodale maatschappij, met een kleine bevoorrechte bovenklasse, een bevoordeelde militaire klasse en een zwoegende en onderdrukte grootste onderklasse. Wetenschap zal er ook aan moeten geloven, hooguit een kleine klasse direct in dienst van de bovenklasse... gezellige wereld wordt dat!
Jozias2
Jozias26 jun. 2023 - 20:57
@andreas "Misschien een terugval naar een feodale maatschappij, met een kleine bevoorrechte bovenklasse, een bevoordeelde militaire klasse en een zwoegende en onderdrukte grootste onderklasse. Wetenschap zal er ook aan moeten geloven, hooguit een kleine klasse direct in dienst van de bovenklasse... gezellige wereld wordt dat!" Ja, u bent niet zo van het speculeren.
Paul Spijkers
Paul Spijkers6 jun. 2023 - 21:42
De mensheid blijft gewoon doorwoekeren, want de natuur en de mogenlijkheid om die te expoiteren is nog lang niet op. Het is de rest van de natuur die de klos is omdat we onzelf niet in de hand nemen. De systemen en regeringen die ons in de ban houden zijn gebaseerd op vernietiging van natuur en exploitatie van mensen voor economische groei, niet balans of rechtvaardigheid. Dus je zit goed, Jozias, en kan je schouders ophalen. Dieren soorten en leefwerelden verdwijnen maar dat is wat verder weg dan je achtertuin en zal je tijd wel duren.
Fabius
Fabius7 jun. 2023 - 5:57
@ Paul Spijkers 23:42 Zomaar wat opmerkingen naar aanleiding van uw reactie. Ik denk niet dat de mens erop uit is de natuur moedwillig te vernietigen. Deze vernietiging is een direct gevolg van andere menselijke activiteiten die tot doel hebben het leven van de mens beter en makkelijker te maken. Er is geen toekomst voor de mens weggelegd zonder de natuur waarin hij leeft. Zo'n soort wereld komt alleen voor in sciencefiction films. Balans? Ja, maar niet in de betekenis van een gelijkwaardig evenwicht. Evolutie is altijd een schommelende 'weegschaal' geweest, waarbij de wijzer voortdurend (soms heftig) uitslaat naar links of naar rechts, maar nooit rechtop in het midden stil blijft staan. Rechtvaardigheid? Een veel gebruikt woord, maar een erg vaag begrip waaraan iedereen min of meer een eigen betekenis geeft. Vertelt u mij eens eerlijk (wel, u mag er ook in stilte over nadenken): zou uw leven beter of slechter worden als op dit moment de hele (menselijke) wereld met onmiddellijke ingang rechtvaardig zou worden volgens uw eigen persoonlijke interpretatie van het woord?
Jozias2
Jozias27 jun. 2023 - 8:19
@paul Dat zeg ik niet. Ik zeg dat als je de media volgt er wellicht acutere gevaren voor de mensheid zijn.
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk7 jun. 2023 - 8:25
De natuur is niet de klos. Die past zich wel aan de nieuwe situatie aan.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor