Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Slechte financiële situatie van ons zorgstelsel zet deur voor buitenlandse investeerders wagenwijd open

  •  
05-09-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2094 keer bekeken
  •  
woonzorgcentrum

De twee grote accountantsorganisaties EY en BDO hebben recent onderzoekcijfers gepubliceerd over de financiële cijfers van zorgaanbieders en -organisaties. Ronduit schrikbarende cijfers over het aantal zorgaanbieders dat zware verliezen lijdt en door banken onder bijzonder beheer zijn geplaatst. Bijzonder beheer is vanuit de bankensector vaak het voorportaal van een naderend faillissement.

De zorg kost inmiddels al meer dan 100 miljard euro per jaar en de kwaliteit dendert alleen maar meer achteruit. Om het maar niet te hebben over de andere pijlers waar ons zorgstelsel aan moet voldoen, betaalbaarheid en toegankelijkheid.

Likkebaardend kijken veel internationale investeerders naar de huidige financiële situatie van ons zorgsysteem. Het voldoet inmiddels aan alle criteria om lucratief in te investeren.

Als de overheid niet meer geld in de zorg wil steken, de marktwerking in ons stelsel wordt aangehouden en banken niet meer de broodnodige innovaties willen financieren, wordt de deur wagenwijd opengezet voor nietsontziende durfinvesteerders en andere slechts in rendement geïnteresseerde partijen om precies op tijd toe te slaan.

De Zuidas-advocatenkantoren met voldoende kennis en ervaring in huis staan voor hun internationale cliënten al klaar. Die hebben recent nog, nadat VVD-minister Blok de woningmarkt vrij gaf, veel internationale beleggers wegwijs gemaakt in de Nederlandse woningmarkt van voormalige corporatiewoningen. Sociale woningen die nu voor een veelvoud van de oorspronkelijke huur worden verhuurd op de Nederlandse markt.

De vraag rijst of we geleerd hebben van die strategische fout. De zorg wankelt nu in financieel opzicht en vertoont financieel dezelfde trekjes als tijdens het vrijgeven door voormalig minister Blok van een groot deel van de sociale woningvoorraad aan de markt.

De boodschap dat het financieel slecht gaat met de zorg geeft slechts één kant van de medaille weer. Het gevolg van die boodschap is namelijk veel alarmerender! We moeten oppassen voor onbedoelde, snelle overnames door nietsontziende durfkapitaalinvesteerders en keiharde geldwolven.

Patiënten en burgers blijven ondertussen afhankelijk van politici en ambtenaren die geen of weinig ervaring hebben met dit soort zaken in het bedrijfsleven. Omdat marktwerking in de zorg nog steeds wordt toegestaan, kunnen de gevolgen ontwrichtend zijn voor de samenleving.

Wanneer krijgen politici en overheid eindelijk eens het ongelijke speelveld door tussen bedrijfsleven en overheid?

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (9)

Dr. Znayder
Dr. Znayder
6 sep. 2023 - 11:05
Of het geld nou direct van de overheid komt of van 'investeerders' met durfkapitaal. Publiek geld is het eigenlijk altijd voor een groot deel. Al die investeerders bulken sinds 2008 van het geld door het opkoopbeleid van centrale banken. Ze hebben zoveel dat ze eigenlijk niet weten waar ze ermee heen moeten. Dus verpesten ze de ene naar de andere markt. Op de korte termijn lijkt het mooi, op de langere termijn betaalt de burger. Een goed voorbeeld is inderdaad de huizenmarkt. Dit is hoe je een een oligarchie krijgt. Een oligarchie die boven nationale wetten staat bovendien. De 'paradigm shift' die we nodig hebben is het besef dat veel van het kapitaal in de wereld links of rechtsom door het volk gefinancierd is. Niet alleen de schatkist van overheden, de hele economie is voor een groot deel van ons. De rijkdom van private partijen is grotendeels illegitiem.
Ludivok
Ludivok
6 sep. 2023 - 6:11
Deze reactie is verwijderd
2 Reacties
Berend22
Berend226 sep. 2023 - 7:11
Precies, een mooi sociaal kapitalistische erfenis mogelijk gemaakt door de generaties voor ons. De geldschieters uit het buitenland zitten niet voor niks likkebaardend te kijken naar deze schat. Reden te meer om er dus goed voor te waken dat het "buitenland" er niet met deze kroonjuwelen vandoor gaat.
DaanOuwens
DaanOuwens6 sep. 2023 - 9:41
@ Berend22 Jij schrijft: Precies, een mooi sociaal kapitalistische erfenis mogelijk gemaakt door de generaties voor ons. Dat is een onverstandige opmerking. De bijdrage aan de bekostiging van de huidige zorg van de generaties voor ons is er niet. Het is zelfs waarschijnlijk dat deze generaties veel meer zorgkosten maken dan zij ooit bijgedragen hebben. In de loop der jaren is namelijk het zorgbudget gigantisch toegenomen. En dat wordt door de verzekerden en belastingbetalers van dit moment opgebracht. Niet door die van vroeger.
Rene712
Rene712
5 sep. 2023 - 19:55
Gelukkig kwam vandaag het fantastische programma van de GroenLinks / PVDA combinatie met heel veel aandacht voor kwetsbare ouderen en de ouderenzorg als speerpunt. Heel sociaal en progressief in deze tijden. Oh nee, dat was wishfull dreaming, het bij deze combinatie om "vergroening door verlaging van CO2" en "bestaanszekerheid"
Ben  Liberaal
Ben Liberaal
5 sep. 2023 - 16:19
Gelukkig ben ik goed verzekerd ... al een hele tijd vaste klant en momenteel toch wel 150 euro p mnd. Met hun belofte ''voorop in gezondheid voor iedereen'' hoef ik me geen zorgen te maken ! Moet u ook doen !
1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa5 sep. 2023 - 19:36
Dus omdat jij je geen zorgen maakt Moeten andere zich ook niet zorgen maken Logisch ?
Antonie de Man
Antonie de Man
5 sep. 2023 - 14:05
Een verleidelijk perspectief voor investeerders die een goed georganiseerd zorgstelsel aantreffen. In het V.K. liggen de buitenlandse investeerders ook op de loer. Onder Trump gingen in de VS stemmen op om in de N.H.S. te investeren omdat die al jaren een kwijnend bestaan leidt. De regering Sunak zal ze geen strobreed in de weg leggen.
Kit2
Kit2
5 sep. 2023 - 13:51
Je zou het als speerpunt in het programma van links verwachten: analyseer op alle departementen wat de ruk naar neoliberalisme financieel heeft gedaan en draai dat deel terug dat duurder en slechter geworden is. Dan kom je om te beginnen op zorg en onderwijs terecht. Is dat nou zo ingewikkeld? Het probleem is het Mei-Li-Vos syndroom in de PvdA: niet beter weten dan het systeem dat nu draait, en daar zinloos wat aan lopen schroeven.
Gerygrr
Gerygrr
5 sep. 2023 - 10:45
Volksgezondheid is een verdienmodel voor de verzekeraars. Ik lees het boek “De medische omerta” van emeritus hoogleraar Jim Reekers met het onthutsende verhaal over de jacht op declarabele verrichtingen tot uit winstbejag gedreven kwakzalverij. We zijn al in de klauwen van dit systeem.
west012
west012
5 sep. 2023 - 10:45
Als we doorgaan op deze weg krijgen we Amerikaanse toestanden. Alleen welgestelden kunnen dan nog zorg inkopen. Het schaarse personeel zal ook voor het grote geld gaan met als gevolg dat de rest van de bevolking zich maar moeten zien te redden. Nu al is er een groot verschil in de gezondheid en overlijden van arme en rijke mensen dit zal alleen nog maar toenemen. Ik ben benieuwd wat de verkiezingsprogramma's over dit onderwerp zeggen.
5 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa5 sep. 2023 - 11:10
Het was in de jaren 90 de bedoeling, om zoveel mogelijk op Amerika te gaan lijken. Daarom nam de politiek de Amerikaanse neoliberale theorie helemaal over. VVD en PVDA wilde dat Nederland als Amerika zou worden. Dat is redelijk gelukt Daarvoor hadden we hier een Europees sociaal democratisch/Rijnlands model We zijn zowel economisch als cultureel steeds meer op Amerika gaan lijken
Pindaklaas
Pindaklaas5 sep. 2023 - 12:54
Kijk maar naar de docu van Michael Moore, dan weet je precies hoe het er uiteindelijk uit gaat zien, en we zitten daar echt pal tegen aan. VErandwoordelijke zijn zoals Baloem al zegt, de VVD en de PVDA. Rechts en extreemrechts, waar zoveel Nederlanders gek op blijken te zijn, zullen het alleen maar versnellen. Verdere afbraak van het sociale stelsel en de chaos is compleet.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa5 sep. 2023 - 15:22
Ja, ik snap niet waarom we zo nodig op Amerika moesten gaan lijken Ik bedoel. Als je als neoliberaal in Europa liever neoliberaal leeft, dan kan je toch naar Amerika verhuizen ? Dan doen Amerika neoliberalisme, doen wij iets anders en kunnen mensen kiezen. Zou dat geen logischer constructie zijn? Dan moet het wel makkelijker worden om te emigreren Als ik communist was, zou ik bijvoorbeeld liever in Cuba wonen. Mensen stemmen FVD als respons op de neoliberale politiek. Neoliberalisme zou volgens deze mensen 'links' zijn. We zouden door 'links' bestuurd zijn. Dit is totale onzin. Neoliberalisme was een revolte tégen links, in naam van kapitaal, ondernemerschap en conservatisme. Ik denk dat Europa cultureel gezien ook gewoon echt anders is dan Amerika. Die hele Disney/materialisme/graai cultuur, waarom moeten wij dat overnemen?
Gimli1955
Gimli19555 sep. 2023 - 15:28
@Pindaklaas laten we alstublieft bij de feiten blijven, het zijn de neoliberale kabinetten sinds Paars 1 geweest, met als apotheose de overname van huisarts en tandarts praktijken door investeringsmaatschappijen. Het ligt derhalve aan de partijen : VVD, CDA, CU, D'66, en PvdA dat dit probleem nu speelt. De oplossing van de neoliberalen is nog meer van hetzelfde, dus zullen de Amerikaanse toestanden verder worden uitgebreid. Dat is de verfoeide marktwerking. Of de rechtse partijen het zullen versnellen, is een aanname zonder bewijs. Ik ben wel benieuwd dat er iets over in staat in de verschillende partijprogramma's. Voorspelbaar is het echter wel dat rechts er weer bij betrokken wordt als dreigmiddel, terwijl de regeringspartijen van de afgelopen 40 jaar dit hebben veroorzaakt.
DaanOuwens
DaanOuwens7 sep. 2023 - 6:24
@ Gimli1955 Jij schrijft: met als apotheose de overname van huisarts en tandarts praktijken door investeringsmaatschappijen. Welke praktijken zijn overgenomen door investeringsmaatschappijen? Zijn dat ze allemaal? De helft? 20%? Of 5%. Veruit de meeste huisartsen zitten in een Hoed. In maatschapsvorm. Kunnen daardoor gezamenlijk personeel aannemen want een maatschap is een rechtspersoon waarvan de huisartsen eigenaar zijn. Geen investeringsmaatschappij dus. Maar jij hebt meer fantasie dan feitenkennis. En je schrijft dus maar weer wat op.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
5 sep. 2023 - 10:11
Dan gebeurt hetzelfde als met de woningmarkt 'ondernemers' nemen zo'n ziekenhuis over en de prijzen worden drie keer zo hoog. Volgens de VVD is dit dan in 'ieders belang' en ben je 'gewoon jaloers' als je er ander over nadenkt, of uberhaupt vragen stel Tijd om het gave landje/zinkende schip te verlaten, mensen hahaha

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor