Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Slachtofferhulp: stop met kwetsen op sociale media

  •  
21-02-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
59 keer bekeken
  •  
slachtofferhulp
Exacte cijfers ontbreken, maar steeds vaker verschijnen online kwetsende reacties aan het adres van slachtoffers of nabestaanden, zegt Slachtofferhulp Nederland. Met name bij verkeersongevallen of misdrijven krijgen slachtoffers verwijtende opmerkingen als ‘eigen schuld, moet je maar niet op zo’n donker fietspad rijden,’ of ‘ze zal het zelf wel uitgelokt hebben.’ Daarom roept Slachtofferhulp Nederland op te stoppen met het plaatsen van dat soort commentaar op vooral sociale media. Jaarlijkse helpt de organisatie zo’n 200.000 slachtoffers van ongevallen, criminaliteit of rampen met emotionele steun of juridische hulp tijdens een strafproces.
Met een online campagne wil Slachtofferhulp mensen meer bewust maken van de invloed die een geplaatste opmerking kan hebben. Op de website van de hulporganisatie staat het verhaal van de 35-jarige Jacob Sesselaar, die zijn broer verloor aan een eenzijdig auto-ongeluk. “Het verdriet om zijn dood was enorm,” zegt hij. Maar de reacties die op sociale media verschenen hebben mij nog veel meer pijn gedaan.” Er werd gesuggereerd dat het een geval van eigen schuld was omdat Sesselaars broer gedronken zou hebben, en dat hij te hard zou hebben gereden. Hier was niets van waar, de broer was in slaap gevallen achter het stuur. “Je zegt zulke dingen toch ook niet rechtstreeks in iemands gezicht? Waarom dan wel op social media?”
De bestuursvoorzitter van Slachtofferhulp, Rosa Jansen, ziet het plaatsen van kwetsend commentaar toenemen.
"Wij krijgen steeds vaker vragen van slachtoffers en nabestaanden over hoe zij met social media moeten omgaan. De snelheid, het bereik, de anonimiteit en de onuitwisbaarheid van informatie creëren een eigen dynamiek. Hoe zorgen we dat slachtoffers zo min mogelijk last hebben van de negatieve kanten? Met dit thema willen we de bewustwording vergroten, zodat mensen voortaan eerst nadenken en zich inleven in het slachtoffer voordat ze een reactie op social media plaatsen."
De campagnevideo is hier te zien:
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.