Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Situatie in Ter Apel toont dat onze houding tegenover vluchtelingen snoeihard discriminerend is

  •  
27-05-2022
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
6533 keer bekeken
  •  
16987957600_7d749eff7c_k

© cc-foto: Directie Voorlichting

Het gaat niet goed in Ter Apel, dat weten we inmiddels allemaal. Het Groningse dorp is synoniem geworden voor het asielzoekerscentrum waar mensen in mensonterende omstandigheden moeten verblijven. Omstandigheden die nu al tijden aanhouden zonder echt vooruitzicht op grote verbeteringen.

Alle vluchtelingen die in Nederland aankomen moeten zich eerst melden bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Dit centrum zit echter al maanden overvol. De redenen lopen uiteen van de compleet kapotte woningmarkt waardoor niemand kan doorstromen, tot het gebrek aan andere aanmeldlocaties en het personeelstekort bij het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Maar het simpele feit is dat er in dit centrum niet genoeg ruimte is om iedereen op te vangen.

Dit leidt tot schrijnende situaties. Om het rijtje nog eens af te gaan: er moeten om de haverklap mensen in stoelen slapen omdat er geen bedden meer zijn. Tientallen mensen hebben een nacht urenlang buiten in het gras moeten slapen. Volgens Kinderombudsman Magrite Kalverboer worden kinderen er mentaal verwaarloosd en lopen ze er alleen maar meer trauma’s op. Volgens de GGD was de gezondheidssituatie ‘kritiek’ met serieuze kans op het uitbreken van infectieziektes

Het is er zo ernstig dat op 12 mei zelfs het Rode Kruis moest ingrijpen, die de situatie “beneden elk humanitair peil” noemde. Laat dat even op je inwerken. De situatie was zo erg dat het fucking Rode Kruis op eigen initiatief naar het opvangcentrum kwam om tenten te bouwen. Zo ver hebben we het laten komen. En dit is slechts één voorbeeld, bij allerlei andere locaties zoals de noodopvang in Leeuwarden is de situatie ook onhoudbaar.

Ondanks dat we dit al tijden weten en nieuwssites al maanden vol staan over hoe ernstig de situatie is, willen we in Nederland blijkbaar deze mensen toch niet goed helpen. Betrokkenen en organisaties smeken al maanden om meer opvangplekken, maar daar geven andere gemeenten nauwelijks gehoor aan of het loopt weer vast in bureaucratische rompslomp terwijl alle verantwoordelijken naar elkaar wijzen

Pas nu de situatie al maanden is geëscaleerd, beginnen andere gemeenten eindelijk mondjesmaat met het creëren van extra noodopvangplekken. Er worden ook 3.750 extra crisisopvangplekken gecreëerd, verspreid over de veiligheidsregio’s, en het kabinet is inmiddels bezig met wettelijke maatregelen om opvang door gemeenten af te dwingen. Mooi, maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat die stappen too little zijn, en sowieso WAY too late

Hoe heeft dit zo ver kunnen komen? Hebben we dan echt nergens in Nederland plek? Al is het maar tijdelijk, die mensen moeten toch ergens kunnen slapen? Nou, dat had inderdaad wel gekund, want vorige week hoorde ik het schokkende nieuws dat er in Nederland 9.000 plaatsen voor vluchtelingen uit Oekraïne bestaan die op dit moment nog steeds vrij zijn

Begrijp me niet verkeerd, ik wil vluchtelingen uit Oekraïne en uit landen buiten Europa niet tegen elkaar uitspelen. De mensen uit Oekraïne verdienen al onze hulp en het is goed dat we dat geven. We moeten hen steunen zoveel we kunnen en zij moeten ook allemaal een waardige verblijfplaats krijgen. In Nederland zijn tot nu toe binnen de gemeentelijke opvang 46.000 bedden beschikbaar gemaakt voor vluchtelingen uit Oekraïne, en dat is fantastisch.

Maar waar waren die plekken toen we ze zochten voor de mensen uit het AZC in Ter Apel?

Die 46.000 plekken hadden altijd al gecreëerd kunnen worden, maar dat hebben we voor de vluchtelingen uit landen als Syrië, Afghanistan, Jemen, Irak, Iran en Eritrea nooit gedaan. En zelfs nu er nog vrije plekken zijn, gebruiken we die niet om die mensen een fatsoenlijk dak boven hun hoofd te bieden. 

We kunnen eindeloos bureaucratische redenen en smoesjes bedenken waarom dat niet zou kunnen. Het simpele feit is echter dat er nú mensen zijn die dringend een andere verblijfplaats nodig hebben. Feit is dat daar wel ruimte voor bestaat, altijd voor heeft bestaan en dat die ruimte ook nu deels beschikbaar is. Maar zelfs nu het Rode Kruis te hulp moest schieten wordt die ruimte nog steeds niet aan vluchtelingen van buiten Europa gegund. 

Het is geen kwestie van niet kunnen. Dit is puur een kwestie van niet willen. We vinden de niet-Europese vluchtelingen simpelweg niet belangrijk genoeg om met echte spoed genoeg fatsoenlijke verblijfplaatsen voor ze te maken. Anders hadden we dat al lang gedaan, want de plaatsen die uit de grond zijn gestampt voor vluchtelingen uit Oekraïne maken duidelijk dat we het wel kunnen.

Waarom konden die lege plaatsen die er nu voor Oekraïners zijn in het verleden nooit voor deze mensen worden gecreëerd? Waarom kunnen daar nu, nu de bedden nog steeds leeg zijn, niet ook mensen uit het aanmeldcentrum in Ter Apel verblijven? Al is het maar tijdelijk, zodat ze niet op stoelen hoeven te slapen? Een andere verklaring dan snoeiharde discriminatie kan ik er niet voor vinden.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (22)

Marnixo
Marnixo
26 aug. 2022 - 16:23
Het heeft niets met discriminatie te maken. Elke keer gebruiken we weer deze termen uit het woordenboek. Het probleem is dat we geen woningen genoeg hebben en weinig opvangplaatsen. Er staan honderdduizenden jarenlang op een wachtlijst voor een woning in dit kleine Nederlandje en bijna een miljoen mensen welke onder de armoedegrens leven. We hadden allang een migratiestrop moeten invoeren. Eerst problemen oplossen in eigen land. Maar dit kabinet heeft alleen ogen en oren voor buitenland beleid en Brussel maar kijken nauwelijks naar de huidige omstandigheden waarin we verkeren. We kunnen helaas niet de hele wereld hier opnemen.
JoepJos
JoepJos
29 mei 2022 - 11:24
Auteur vergeet te vermelden dat er momenteel volgens officiele cijfers 13.000 statushouders wachten op de doorstroom naar een woning. Die zijn er helaas niet wat maakt dat zij een plek in de opvang bezetten waardoor er voor nieuwe vluchtelingen geen plaats is. Ik hoor heel graag van de auteur wat zijn oplossing is.
3 Reacties
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9330 mei 2022 - 8:21
Hugo de Jonge had verleden week de oplossing verteld in een interview. Deze groep mensen moeten met voorrang boven iedereen geplaatst worden. Er was een tijd waarin beweerd werd dat het echt niet ten koste van anderen woningzoekers zou gaan, maar nu zijn ze er in ieder geval eerlijk en open over. Er is sprake van verdringing en die verdringing gaat erger worden.
Piet Helmons
Piet Helmons30 mei 2022 - 9:50
RechtdoorZee93: Mensen voorrang geven boven anderen is het domste wat je kan doen. Dit geeft alleen maar aanleiding tot jaloezie en discriminatie.
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 mei 2022 - 11:34
Naar ik aanneem is de Jonge (nog) niet van plan de huidige bewoners uit hun sociale huurwoningen te slepen. Woonruimte die er niet is kan ook niet verhuurd worden, maar krakersrellen behoren tot de mogelijkheden als er teveel gedupeerden komen.
Piet Helmons
Piet Helmons
28 mei 2022 - 22:11
Het zou al helpen wanneer uitgeprocedeerde vluchtelingen terug gestuurd worden naar hun herkomst land. Die bezetten nu ook volop plekken in een AZC. Tevens worden Oekraïners opgevangen in veel kleinschalige centra van 50 tot 300 mensen en hebben ze geen IND status check nodig na het associatieverdrag. Het COA moet voor niet Europesche vluchtelinge eerst een IND status check doen en vindt dit te duur om dit in kleinere AZC’s te doen. Dus deze persoon is appels en peren aan het vergelijken en speelt wel heel snel de discriminatie kaart.
HaloOfFlies
HaloOfFlies
28 mei 2022 - 12:16
Waarom wel voor Oekraïners en niet voor Syriërs? Die vraag is heel makkelijk te beantwoorden. De Oekraïense mannen sturen hun vrouwen en kinderen naar de veiligheid, naar het Westen, om zelf te kunnen vechten tegen de vijand. De Syrische mannen vluchten ZELF naar de veiligheid, naar het Westen, en laten hun vrouwen en kinderen in de handen van de vijand. Welke groep is populairder bij westerse mensen; Syrische mannen of Oekraïense vrouwen & kinderen. De vraag stellen is hem beantwoorden.
6 Reacties
Karingin
Karingin28 mei 2022 - 15:56
Ja want vluchten uit oorlogsgebied en dan duizenden kilometers door onbekend gebied reizen met je vrouw en je baby is helemaal niet gevaarlijk of zo. Zou jij zo doen, in plaats van zelf vooruit reizen en dan hopen dat je gezin later met het vliegtuig kan overkomen
HaloOfFlies
HaloOfFlies28 mei 2022 - 20:10
@K, Hoezo ‘duizenden kilometers’? Naar Jordanie of Libanon is het niet zo ver. Kunnen de Syrische mannen ondertussen net zo dapper vechten als de Oekraiense.
Y-Line
Y-Line28 mei 2022 - 20:49
@Karingin Waar moeten die mensen wonen?
Mr Ed
Mr Ed29 mei 2022 - 0:29
"Ja want vluchten uit oorlogsgebied en dan duizenden kilometers door onbekend gebied reizen met je vrouw en je baby is helemaal niet gevaarlijk of zo." Waarom zou je duizenden kilometers moeten reizen, door een hele serie veilige landen? Is het voor je vrouw en kinderen echt veiliger thuis, overgeleverd aan IS, dan in Turkije of Libanon?
HaloOfFlies
HaloOfFlies29 mei 2022 - 7:27
Hoezo "duizenden kilometers"? Net als de Oekraïners doen, kunne de Syriërs natuurlijk ook gewoon naar een buurland vluchten. De meesten doen dat ook. Overigens sterven er meer Syriërs in Syrië zelf, dan onderweg naar het westen. Het is dus vreemd dat Syrische mannen hun vrouw en kinderen in een -blijkbaar- zeer gevaarlijk gebied achterlaten en zelf lekker naar het westen vertrekken. Als Syrië veilig genoeg is voor hun vrouwen en kinderen, kunnen ze zelf ook wel blijven.
Marnixo
Marnixo26 aug. 2022 - 16:25
Helemaal eens. En zo is het.
bv-user-31953
bv-user-31953
28 mei 2022 - 10:10
Ik stel voor dat we het Deense model invoeren; zijn we van alle discussie af.
Ivan61
Ivan61
28 mei 2022 - 9:50
Er is een groot verschil tussen mensen die voor oorloggeweld vluchten en mensen die betere leven willen opbouwen. Een land is verplicht om oorlogsvluchtelingen op te vangen. Dat is geen kwestie van willen. Zo ben ik ook ooit opgevangen hier in Nederland. Toen was sprake van 3 dagen opvang. Jij meld je aan en binnen 3 dagen wordt bepaald of je recht op asiel hebt of niet. Jammer genoeg is deze beleid nooit echt doorgezet. Het probleem is dat asielbeleid nooit deugt. Wat je ook doet als is nooit goed genoeg. Ter Apel schreeuwt jaren lang om begrip en hulp van de rest van het land maar dat gebeurt te weinig. VN en EU moeten dat helder en duidelijk regelen. Jaren lang zitten mensen vast in Turkije, Griekeland en op Balkan. Zij kunnen niet Europa in en terug naar huis willen de meeste niet in. Het is kwestie van tijd wanneer gaat boel ontploffen en niemand onderneemt iets om situatie te verbeteren. Onze gedrag tegenover vluchtelingen is niet snoeihard discriminatie maar heel achterlijk. Voor de bewoners in Ter Apel ook.
4 Reacties
Y-Line
Y-Line28 mei 2022 - 11:12
We moeten nu niet doen alsof Griekenland, Turkije en de Balkan verschrikkelijke landen zijn.
Ivan61
Ivan6128 mei 2022 - 11:59
Y-Line, Jij schrijft: We moeten nu niet doen alsof Griekenland, Turkije en de Balkan verschrikkelijke landen zijn. Wat bedoel je hier mee?
Y-Line
Y-Line28 mei 2022 - 13:35
@sarajlija Dat men nu doet alsof Griekenland, Turkije en de Balkan vreselijke plekken zijn terwijl dat gewoon niet zo is. Het zijn gewoon veilige landen.
Ivan61
Ivan6128 mei 2022 - 19:28
Y-Line, Ik zeg nergens dat deze landen niet veilig zijn. Waar dat om gaat dat vluchtelingen niet willen daar zijn. Dat is vragen om moeilijkheden, Er moet een oplossing komen anders gaat dat slecht aflopen. Zie dat als investering in wereldwijde veiligheid.
bv-user-51333
bv-user-51333
28 mei 2022 - 6:49
Heel principieel kunnen we dit waarsch onder discrimminatie brengen. Veel meer is het het gevoel dat Oekraine tijdelijk is,we bewondereing voor ze hebben, en de stroom uit 'het Zuiden' nooit ophoudt, en diegenen veelal komen profiteren van iets dat ze zelf niet willen opbouwen, mn uit N- Afrika. Die kanslozen hebben t voor de 'collegas' verknald. En zolang we geen adequaat (= snel) antwoord verzinnen daarop zal de sympathie niet toenemen. Helaas.
Phantom3
Phantom3
28 mei 2022 - 4:00
Misschien lopen we nu tegen de grenzen aan van het aantal vluchtelingen dat we als land aankunnen? Het is een utopie om te denken dat we iedereen kunnen helpen.
1 Reactie
Pietje Puk139
Pietje Puk13928 mei 2022 - 8:34
Om dat te staven met cijfers: In Afrika wonen ongeveer 1.200.000.000 mensen. In Europa wonen ongeveer 440.000.000 mensen. Wij kunnen natuurlijk heel Afrika hier naar toe halen. Maar dan blijft er geen vierkante centimeter landbouwgrond of natuur meer over. De Europese regeringen halen zo veel mensen hier naar toe vanwege de vergrijzing. Maar al die nieuwe landgenoten worden OOK ooit oud. En zo houden we het probleem van vergrijzing in stand. Nou stel, dat de hele wereld zou bestaan uit Europa en dat al die andere werelddelen er niet zouden zijn. Wat zouden we dán doen?
Kuifje3
Kuifje3
27 mei 2022 - 22:01
Het is fout en dom beleid. Is dat discriminerend? Wat een onzin! Het probleem is dat we de stroom vluchtelingen al jarenlang niet aankunnen. De overheid heeft de randvoorwaardes om zoveel nieuwkomers op te vangen simpelweg niet gefaciliteerd. De auteur zou het anders willen zien en daar heeft hij zeker een goed punt, maar de tegenstanders hebben net zo goed een goed punt. Er is niet gekozen voor een serieuze beperking van de instroom, maar er is ook niet gekozen voor een fatsoenlijke opvang. Gevolg is dat de opvangcentra volstromen en de wachtrijen voor woningen bijvoorbeeld langer en langer worden. Dom beleid! Regeren is vooruitzien toch? Maak nou toch eens een echte keuze! Kies voor een gesloten deur OF kies voor het op orde brengen van de benodigde voorzieningen. Wat nu gebeurt is mensonterend voor de vluchtelingen, maar ook vreselijk voor de slachtoffers aan de andere kant. Ik bedoel dan de starters op de woningmarkt en al die anderen die voelen dat al onze voorzieningen op instorten staan.
1 Reactie
GHS
GHS28 mei 2022 - 9:11
Het lijkt wel of er een "organisatie" achter zit, die de mensen gelijk naar Ter Apel wijst. Het stroomt maar door. Hoe weten die mensen gelijk waar ze zijn moeten en waar komen ze vandaan? Ze moeten toch eerst door andere landen gegaan zijn en daar opgevangen worden. Of is dat nu niet meer zo? Komen ze allemaal met het vliegtuig?
TwoTone
TwoTone
27 mei 2022 - 20:48
Deze collumn gaat wel echt te ver: - inzake oekraine hebben onze politici een verantwoording (zonder democratische goedkeuring) op zich genomen door een verdrag te tekenen waarvan ze wisten dat Ru er op tegen was. Er is hoer sprake van oorlog en oorlogsvluchtelingen; - inzakende noord afrikanen gaat het vaak om economissche vluchtelingen. Tevens dragen wij geen verantwoording voor de economische of politieke situate in die landen. Uit de migratie crisis moeten Brussel en Den Haag eindelijk eens leren dat er onderscheid moet zijn tussen migranten: - economische vluchtelingen - oorlogsvluchtelingen - strategische vluchtelingen(godsdienstmigranten, (-) terorristische migranten (-) kennismigranten (+) Dat heeft niks met discriminatie te maken maar met behoud van je eigen samenleving. Als de samenleving in elkaar klapt kan je helemaal niemand meer helpen. Het woordt discriminatie is compleet uitgehold doordat het overal bijgesleept is. Daar is discriminatie te belangrijk voor. Gebruik aub discriminatie voor de situaties waar er echt sprake van is.
Rene712
Rene712
27 mei 2022 - 18:23
Ik weet niet of dit discriminatie is? Ik denk dat veel gemeenten zien wat een problemen er in Ter Apel zijn met name veroorzaakt door asielzoekers uit veilige landen en het niet terug kunnen sturen naar het land van herkomst omdat het land van herkomst niet meewerkt. En Groningen heeft de problemen maar waar ligt dat nou helemaal? Voor de meeste politici heel ver weg, letterlijk. Net als met de problemen van bodemverzakking door gaswinning, de psychische en economische gevolgen daarvan voor de Goningers - wat het merendeel van Nederland heel erg vindt - maar ach, het is Groningen. Ik vrees dat de meeste burgervaders en gemeenteraardsleden niet graag aan de inwoners van hun eigen gemeente willen moeten uitleggen waarom ze de problemen - die gekend zijn vanuit Groningen - naar hun gemeente willen halen. Opvang van Oekrainers daarentegen, dat is makkelijk, aanwijsbaar en geeft waarschijnlijk veel minder problemen. En zal veel sneller de handjes van hun bewoners op elkaar krijgen.... Of dat discriminatie is weet ik niet, schrijnend is het wel. Voor alle partijen die er niet om gevraagd hebben en die het aangaat.
1 Reactie
Y-Line
Y-Line27 mei 2022 - 19:52
'Ik denk dat veel gemeenten zien wat een problemen er in Ter Apel zijn met name veroorzaakt door asielzoekers uit veilige landen en het niet terug kunnen sturen naar het land van herkomst omdat het land van herkomst niet meewerkt. ' Die stoppen we lekker weg in de provincie, in piepkleine dorpjes zoals Budel of Overloon. En als de mensen ter plekke daar dan over klagen noemen we ze gewoon xenofoob of PVV'er.
Olav Meijer
Olav Meijer
27 mei 2022 - 18:01
[We vinden de niet-Europese vluchtelingen simpelweg niet belangrijk genoeg om met echte spoed genoeg fatsoenlijke verblijfplaatsen voor ze te maken. Anders hadden we dat al lang gedaan, want de plaatsen die uit de grond zijn gestampt voor vluchtelingen uit Oekraïne maken duidelijk dat we het wel kunnen...... Een andere verklaring dan snoeiharde discriminatie kan ik er niet voor vinden.] Helemaal eens met de auteur.
Edwin Kramer
Edwin Kramer
27 mei 2022 - 17:01
Het is zeker mensonterend, Nederland moet zich hiervoor schamen. Het is onze plicht om deze mensen op een fatsoenlijke manier op te vangen, te voorzien van voedsel en andere basisbehoeften. Daarnaast is het van belang dat statushouders zo snel mogelijk een woning toegewezen krijgen. Dat dit nu niet lukt is het gevolg van falend beleid en moet zo snel mogelijk worden opgelost.
16 Reacties
Y-Line
Y-Line27 mei 2022 - 19:45
'Dat dit nu niet lukt is het gevolg van falend beleid en moet zo snel mogelijk worden opgelost.' Die woningen zijn er gewoon niet, bovendien zijn er duizenden Nederlandse staatsburgers die tientallen jaren moeten wachten op een huurwoning.
bv-user-51333
bv-user-5133328 mei 2022 - 6:51
Lekker makkelijk: NL veoordelen, en ze moeten huizen krijgen, falend beleid. En Edwin en de rest van Nederland denken verder na over hun naderende vakantie?
tinekea2
tinekea228 mei 2022 - 7:56
Inderdaad, lekker makkelijk. Zeg, Edwin, geef jij dan even de oplossing? Hoe moeten we dat aanpakken?
Edwin Kramer
Edwin Kramer28 mei 2022 - 12:17
Gemeenten zijn verplicht om statushouders passende woonruimte aan te bieden, het is dus hun verantwoordelijkheid om te zorgen voor voldoende woningen. Of is het de bedoeling dat deze mensen soms maandenlang moeten wachten in een AZC?
HaloOfFlies
HaloOfFlies28 mei 2022 - 13:02
Ik vind dat we Edwin K. uit zijn huis moeten zetten om dat huis aan een Syrisch gezin te geven. Edwin redt zich wel, daar onder die brug (LdH zit vol).
Y-Line
Y-Line28 mei 2022 - 13:36
@Edwin Ten koste van de eigen bevolking?
Edwin Kramer
Edwin Kramer28 mei 2022 - 16:59
@Y-Line Statushouders kunnen er niets aan doen dat het woningtekort zo uit de hand is gelopen. Het lijkt me dus logisch dat zij voorrang krijgen op de woningmarkt, gezien hun situatie.
Y-Line
Y-Line28 mei 2022 - 20:36
@Edwin Probleem is dat je straks meer statushouders hebt dan dat er woningen zijn, en bouwen gaat niet ivm stikstof. Er komt nu 'een Leeuwarden' aan asielzoekers Nederland binnen, per jaar. Enige oplossing die je dan hebt is minder asielzoekers toelaten.
Piet Helmons
Piet Helmons28 mei 2022 - 21:22
Edwin: het woningtekort is duidelijk de schuld van alle jongeren die jaren moeten wachten op een woning. Het is dus duidelijk dat statushouders voor moeten gaan. Nederlandse starters kunnen ook wel tot hun 40ste bij hun ouders blijven wonen dus die hebben helemaal geen woning nodig.
tinekea2
tinekea229 mei 2022 - 7:45
Han schreef latst een stuk over rechtse populisten die je kunt herkennen aan het feit dat ze wel klagen maar nooit met oplossingen komen. Mijn reaktie was dat dat niet typerend was voor alleen rechtse populisten. En voila......
Edwin Kramer
Edwin Kramer29 mei 2022 - 20:05
@Y-Line Minder asielzoekers toelaten staat in dit geval gelijk aan discriminatie. Ook statushouders niet binnen afzienbare termijn voorzien van een woning is ronduit discriminerend. Zoals het artikel duidelijk aangeeft: "het is geen kwestie van niet kunnen. Dit is puur een kwestie van niet willen".
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 mei 2022 - 9:33
Wat is passende woonruimte? Momenteel worden er meer leegstaande gebouwen geschikt gemaakt voor tijdelijke bewoning. Woningdelen mag ook wel wat gebruikelijker worden. Aan statushouders die zonder gezin in een AZC verblijven zouden ook geen (gezins)woningen moeten worden toegewezen.
Y-Line
Y-Line30 mei 2022 - 17:12
@Edwin 'Minder asielzoekers toelaten staat in dit geval gelijk aan discriminatie. ' Waarom is dat discriminatie? Leg maar eens uit..
Edwin Kramer
Edwin Kramer30 mei 2022 - 19:37
@DanielleDefoe "Aan statushouders die zonder gezin in een AZC verblijven zouden ook geen (gezins)woningen moeten worden toegewezen." Niet helemaal mee eens. Vaak hebben statushouders recht op gezinshereniging waardoor uiteindelijk alsnog moet worden uitgekeken naar een gezinswoning. Waarom deze niet direct toewijzen?
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 mei 2022 - 22:15
[Waarom deze niet direct toewijzen?] zsm het AZC uit naar woonruimte die wel beschikbaar is ipv daar wachten op huizen die er niet zijn. Scheelt weer wat bedden.
DanielleDefoe
DanielleDefoe31 mei 2022 - 10:41
De oplossing ligt in emigratie. Neem niet alleen de kinderen mee maar ook opa en oma. Wel zo gezellig.
Kipzonderkop1
Kipzonderkop1
27 mei 2022 - 16:12
''Situatie in Ter Apel toont dat onze houding tegenover vluchtelingen snoeihard discriminerend is'' En dat is niet zo vreemd. Wat verwacht je van een land met ruim de helft hypocriete racisten die hun kinderen kost wat kost willen segregeren van die ander. Met andere kleur, afkomst, religie etc. Als nu nog niet duidelijk is dat de wens van hypocrieten om zoveel mogelijk vluchtelingen van over de hele wereld naar Nederland te halen volstrekt a-sociaal is dan komt het natuurlijk nooit goed. Werkelijk iedereen, de vluchteling zelf maar ook het overvolle Nederland is beter af als vluchtelingen worden opgevangen in de eigen regio. En om ons geweten te sussen die opvang in de eigen regio (financieel) ondersteunen. Ook al is dat tegen het zere been van racisten die er niet om malen dat er al mega veel vluchtelingen op weg naar Nederland e.d. onderweg zijn verzopen etc.
Satya
Satya
27 mei 2022 - 15:54
"Het is geen kwestie van niet kunnen. Dit is puur een kwestie van niet willen." Natuurlijk, niet blanke levens tellen niet. Er is weinig veranderd.
2 Reacties
tinekea2
tinekea228 mei 2022 - 7:41
Idiote reaktie natuurlijk. WE vangen al jaren zoals jij het noemt "niet blanken" op. Dit jaar elke maand minstens 1000.
Satya
Satya28 mei 2022 - 8:55
"WE vangen al jaren zoals jij het noemt "niet blanken" op. Dit jaar elke maand minstens 1000. " Ondertussen is er beleid dat ervoor zorgt dat mensen verdrinken en worden er deals gesloten om die vluchtelingen op te vangen met regimes die de rechten van vluchtelingen niet erkennen. Die het enkel als manier zien om aan geld te komen. Beleid dat ervoor zorgt dat mensen niet hoeven te vluchten word niet gemaakt. Vind jouw reactie idioot, jezelf op de borst slaan om de mensen die het geluk hebben de vele blokkades te omzeilen op te vangen in het rijkste deel van de wereld. Moet je de omstandigheden waaronder bekijken. De grootste netto ontvanger van kapitaalvlucht ook nog.
Y-Line
Y-Line
27 mei 2022 - 15:39
Wat doen we onszelf en onze jeugd toch aan.. en dan vraag ik me ook af: hoe is dit te verenigen met het feit dat we minder stikstof/Co2 uit willen stoten?
2 Reacties
Satya
Satya27 mei 2022 - 22:01
De jeugd hier heeft het ook zo slecht toch? Geloof ook niets van jouw zorgen om de jeugd, ook die zijn gebaat bij waarde van mensenlevens erkennen. Jij bent een mensen bestrijder.
Y-Line
Y-Line28 mei 2022 - 11:11
@Satya 'Jij bent een mensen bestrijder.' Omdat ik niet niet voor ongelimiteerde migratie ben? Je hebt toch wel betere argumenten dan dit?
RechtdoorZee93
RechtdoorZee93
27 mei 2022 - 15:30
Ik deel niet de mening dat hier sprake is van discriminatie omdat er sprake is van twee erg verschillende groepen. De auteur lijkt ook niet helemaal op de hoogte te zijn hoe deze ruimte voor de Oekraïense vluchtelingen gemaakt wordt. Het betreft niet alleen lege gebouwen namelijk. Voornamelijk jongeren die (vaak) noodgedwongen antikraak wonen worden zonder alternatieven gewoon dakloos gemaakt. Al maar meer mensen huisvesten zal steeds meer mensen zeer direct en hard gaan raken. Er is geen ruimte, er zijn geen woningen.
2 Reacties
Y-Line
Y-Line27 mei 2022 - 19:46
En de zorg en het onderwijs kunnen het ook niet aan.
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 mei 2022 - 9:48
Gewoonlijk neemt het enthousiasme na zo'n maand of drie af als blijkt dat een groep oorlogsvluchtelingen permanent komt schuilen. Dat zal met de Oekraïners wel niet anders zijn nu het eruit gaat zien dat de oorlog voorlopig niet is afgelopen. Dan gaat de tijdelijke opvang ook kraken.
thedevelmoene
thedevelmoene
27 mei 2022 - 15:30
Schrijnend is het zeker. Discriminerend is een stap te ver. Er zit wel degelijk een verschil tussen de twee groepen. Van de Oekrainers kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat het geen economische vluchtelingen zijn. Gegeven de situatie daar, kun je de asielaanvraag bijna automatisch goedkeuren. Ook ben je aan het helpen in een tijdelijke situatie en ga je ervanuit dat ze over een paar jaar weer weg zijn. Ook integreren ze (gemiddeld) waarschijnlijk makkelijker in ons land. Een ander uitgangspunt is: 'opvang in de eigen regio'. Als je dat principe beleid is het logisch om meer plek te hebben voor de Oekrainers. Ook steun je bij Oekraine geen mensensmokkelaars die duizenden euro's per vluchteling cashen om ze heer naar toe te brengen. Is de manier waarop we met vluchtelingen buiten Europa omgaan dan wel ok? Dat zeg ik niet. Ik denk wel dat een betoog als dit niet bijdraagt aan een goede oplossing. Er is wel degelijk een verschil.
Ejoth
Ejoth
27 mei 2022 - 14:55
1000 asielzoekers per week opnemen. Tot nu toe duizenden Oekrainers opgenomen. Het is maar wat je discriminerend vindt. Ik noem het gewoon “het is nooit goed wat je doet”. Ga dr maar aan staan.
1 Reactie
Y-Line
Y-Line27 mei 2022 - 15:39
Deze reactie is verwijderd
tinekea2
tinekea2
27 mei 2022 - 14:53
Even een vraagje, waarop ik het antwoord echt niet weet: je doet in europa toch een asielaanvraag in het land waar je binnenkomt? Dat zou toch voor de afghanen en syriers niet Nederland kunnen zijn? Hoe kunnen ze dan in zulke grote getalen hier asielaanvragen? Is dat omdat ze het land van binnenkomst (Italie, griekenland, portugal, spanje) niet goed genoeg vinden? Of hoe werkt zoiets eigenlijk?
5 Reacties
Y-Line
Y-Line27 mei 2022 - 15:42
Wat zou daar het antwoord nou op zijn?
Gaitj
Gaitj27 mei 2022 - 17:16
Van iemand die Nederlandse les geeft aan statushouders heb ik begrepen dat vluchtelingen zelf kunnen kiezen in welk land ze een aanvraag doen. De Noord-Europese landen zijn daarbij favoriet. Zie ook deze site: https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nieuws-en-kennis/veelgestelde-vragen/algemene-veelgestelde-vragen-over-vluchtelingen-en/vluchten
spelregeltoerist2
spelregeltoerist227 mei 2022 - 18:16
Niet zo moeilijk dat: die landen sturen deze mensen liever door naar Noord-Europa omdat ze zelf ook niet voldoende mogelijkheden voor massale opvang hebben. Volgens de letter van de wet mag dat niet maar als de EU weigert dit te sanctioneren dan verandert er niets.
Rene712
Rene71227 mei 2022 - 18:36
Dat klopt Tinekea2. Zo zou het moeten zijn volgens de Dublinprocedure. Zie https://www.vluchtelingenwerk.nl/sites/default/files/u32918/folder_dublinprocedure_nederlands_maart_2021.pdf Maar kennelijk is de praktijk weerbarstiger. Zie wat vluchtelingen daarover zegt, e.e.a. hier in de context van asielaanvragers vanuit veilige landen. Zie ook wat vluchtelingenwerk erover zegt (het stuk over de Dublin procedure bijvoorbeeld): https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/artikelen/nieuws/vijf-vragen-over-asielzoekers-uit-veilige-landen-en-overlast#:~:text=Op%20dit%20moment%20komt%20ongeveer,dit%20gaat%20om%20kleine%20aantallen. Men kan het dusdanig lang traineren - al dan niet met behulp van gewiekste juridische adviseurs die zogenaamd het hart op de goede plek hebben - dat Vluchtelingenwerk zelf de overheid afraadt om de Dublin procedure in te zetten...
DanielleDefoe
DanielleDefoe28 mei 2022 - 10:11
Met smokkelaars+ valse papieren kom je een heel eind, maar ook met geldige reisdocumenten & touristenvisa. Eenmaal in Belarus. was het doorlopen tot Polen er genoeg van kreeg.
Phantom3
Phantom3
27 mei 2022 - 14:51
Als asielzoekers al niet eens een normale plek hebben om te wonen in de huidige woningmarkt, dan kan de Nederlandse bevolking helemaal lang wachten.
Y-Line
Y-Line
27 mei 2022 - 14:18
Deze reactie is verwijderd

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor