Geen boeman, knecht, en kaatsenballen meer in nieuwe liedjesbundel voor schoolkinderen
Nog dit jaar verschijnt er een nieuwe bundel met traditionele Sinterklaasliedjes die zijn aangepast aan de eisen van de 21e eeuw. Zo wordt het begrip ‘knecht’ geschrapt, net als ‘zwart als roet’ en ‘kaatsenballen’.
Veel Sinterklaasliedjes zijn al erg oud. Met als gevolg dat de teksten soms onbegrijpelijk zijn dan wel ongemakkelijk. Het debat over de omstreden Zwarte Piet-figuur heeft dat ook duidelijk gemaakt. Daarbij werd onder meer de frase “want al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed” uit ‘Daar wordt op de deur geklopt’ aangehaald als discriminerend. Dat lied stamt uit de 19e eeuw en is gebaseerd op de melodie van het Oostenrijkse Oh du lieber Augustin , een lied uit 1679 over de pest die toen rondwaarde.
Het duo Paul Passchier en Thedo Keizer, tevens leverancier van liedjes aan bijvoorbeeld Sesamstraat, nam 25 teksten onder handen. Dat levert in het geval van ‘Daar wordt aan de deur geklopt’ het volgende op. De oude versie gaat als volgt:
Wees maar gerust mijn kind Ik ben een goede vrind Want al ben ik zwart als roet ik meen het wel goed
In de nieuwe versie luidt dat:
Wees maar gerust, mijn kind. Het is de goede Sint. Hij is hier voor jou en mij. Kom er maar bij!
Het gaat er niet alleen om Zwarte Piet als racistisch verschijnsel te elimineren. In het AD geven de makers een toelichting :
Alles waar straf, zak of roe in voorkwam, moest er bijvoorbeeld uit. ‘Op straat en op tv is het hele idee van Sint en Piet als boemannen er allang uit, maar in de liedjes bleef het hangen. Dat is niet meer van deze tijd: wij willen niet meer dat kinderen bang worden.’
De bundel getiteld ‘Sinterklaasje, kom maar binnen met je Piet’ wordt toegejuicht door onder meer Erik van Muiswinkel, zegsman voor de officiële hoofdpiet. De schrijvers voeren onderhandelingen met minister Asscher, die eind september met veel betrokkenen een ‘Pietenoverleg’ houdt over de heikele aspecten van de kindervriend, om de bundel met de nieuwe liedjes nog dit jaar op alle scholen te verspreiden. Niet alleen bedenkelijke bewoordingen zijn aangepast, ook in onbruik geraakte begrippen. Zo weet geen kind meer wat ‘kaatsenballen’ zijn. Maar niet alles verandert:
Tot het laatst toe heeft hij getwijfeld. Over zo’n zin als ‘vol verwachting klopt mijn hart’. ‘Dat hadden we eigenlijk al in ‘hoor, mijn hart klopt o zo blij’ veranderd toen ik in de nacht van 1 op 2 september om vier uur wakker schrok. Opeens dat ademstokkende gevoel: dit kan niet. Ik heb de dag daarna de drukproeven en de cd, die al was ingezongen, nog als een haas aangepast. Want die ene zin zit in onze cultuur ingebakken. Hoe vaak mensen ook niet over dit liedjesboek hebben geroepen: ‘vol verwachting klopt ons hart’.’
Ook het beroemde maar totaal onbegrijpelijke ‘makkers, staakt u wild geraas’ blijft behouden’.
Metro meldt dat Nederlandse gemeenten ‘met hun handen in het haar zitten’ over de komst van de goedheiligman en vooral zijn assistent. Sommige gemeenten willen geen millimeter wijken en houden vast aan het omstreden voorkomen en karakter van Zwarte Piet, andere zoals Amsterdam gaan juist experimenteren met vernieuwingen.
De gemeentes weten zelf niet precies wat ze willen”, zegt Ineke Strouken, voorzitter van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE). “Er zijn inderdaad veel uiteenlopende, lokale experimenten in gang gezet. Een logisch gevolg is het ontstaan van een heleboel verschillende soorten Pieten.” Volgens Strouken hoeft dat geen ramp te zijn. “Vroeger, en dan hebben we het over de tijd voor de opkomst van de media en de toegenomen mobiliteit, werd de intocht ook al overal op een andere manier gevierd.
Normaal shreeuwt de NPO moord en brand als de politiek uitspraken doet over programma's. Redactionele onafhankelijkheid. Net hier de minister gaat gewoon keihard bemoeien met de inhoud van programma's. Waar is het protest?
Het is allemaal te triest voor woorden.
En dat allemaal voor 10 % van de bevolking.
Er is al een poll over met een te voorspellen uitslag.
92 % geeft aan de nieuwe liedjes niet te zullen meezingen.
Op facebook is het al het gesprek van de dag.
De mensen zijn het spuugzat.
Zo'n stoomboot is natuurlijk ook niet van deze tijd. En een paard dat op een dek op en neer huppelt? Laat Thieme het maar niet horen! En een sint op kindertjes loslaten is natuurlijk sowieso linke soep.
Misschien moesten we die liedjes maar inkorten tot een enkel in de gebiedende wijs gescandeerd "pepernoten!", dat is helemaal van deze tijd. Nou, vooruit dan, laten we er "glutenvrije pepernoten!" van maken, anders krijg je ook daar nog gelazer mee.
Titel klopt volgens mij niet.
Het moet zijn ;Sinterklaasliedjes bij NPO en gemeente Amsterdam voortaan zonder roe en roet.
Denk je dat ze in Bladel , den helder of Emmen iets aantrekken wat die paar gefrustreerde donkere mensen uit de randstad er van vinden??
Dacht het niet.
@Jannes J - geen censuur, maar als ik met mijn zatte kop een sinterklaasliedje ga zingen, geen gehoor geef ik toe, dan is dat 100 tegen 1 een originele, en dan ben ik volgens het begeleidend stukje racistisch bezig.
Dus wat is het nu? Gewoon censuur van de bestaande cultuur? Of uitbannen van rqcistische tendenzen in de Nederlandse samenleving?
" Dat wel of niet de roe en al of niet knecht zijn, kan ik nog wel plaatsen. Maar wat is er 'niet meer van deze tijd' aan "
Ik zie het probleem van het woord knecht niet. Of had u liever "logistiek medewerker" of een van de vele andere moderne nieuwszeggende moderne termen gehad.
@Diederik Vlegel - "de geschiedenis herschrijven....". valt jou ook op? Dat is in deze tijd doodnormaal. Maar dan gaat het om veel ernstiger zaken dan dat gedoe over zwarte oiet. Die gaat gewoon kortjakje achterna.
" Hoe huppelt zijn paardje
het dek op en neer.
Daar waaien de wimpels
al heen en al weer"
Moet nu verbasterd worden tot:
Daar huppelt zijn paardje
het dek op en neer.
Daar waaien de wimpels
zo mooi heen en weer.
Waarom in vredesnaam? Onzin.
Wees maar gerust, mijn kind.
Het is de goede Sint.
Hij is hier voor jou en mij.
Kom er maar bij!
Stichting Martijn zal wellicht tevreden zijn over deze aanpassing.
Wij zongen vroeger voor de grap: Sinterklaas is jarig zet hem op de pot..
Ja, Sinterklaas wordt nu echt op de pot gezet. 30 jaar na mijn kindertijd komt de professie eindelijk uit.
"Sinterklaasliedjes voortaan zonder roe en roet"
En er na de jaren zeventig nog steeds zijn die denken dat men zo het volk kan onderwijzen en richten.
Die zaten zeker in een of andere hoek. Koekoek.
Prima.
Alle psychologen zijn het erover eens: als "de autoriteit" niets doet aan het ongewenst gedrag dan blijft dit gewoon doorgaan, dus prima dat na de discussie ook de zede verandert en de rechter een uitspraak heeft gedaan.
Ondanks dat de meesten het hele Zwarte Pieten gebeuren als "onschuldig" bestempelen weet ik uit ervaring dat het begint met een onschuldig geintje maar uiteindelijk uitmondt in pesterij.
Als een blanke te laat is op een vergadering, is hij druk, als een donkere te laat is op diezelfde vergadering dan is het van "zie je wel".
We hebben nog een lange weg te gaan, maar gelukkig zijn we op de goede weg.
Zie het al helemaal gebeuren, zo'n blije dj op de radio die Henk Westbroek zijn hit gaat draaien. "Ohhhhh wat erg, hij draaide dat zwarte piet liedje oehhhhhhhhhhhhh, dat kan echt niet!". Wat een sneu gedoe allemaal.
Nieuwe liedjes, prima. Oude liedjes voorzien van een policor tekst: cultuurverkrachting. Ach, laten we de gouden koets dan ook maar overschilderen, en zo ons verleden met al z'n fouten en vergissingen gewoon onder het kleed vegen. Goed idee: kan ons nageslacht al onze fouten opnieuw maken want ja, niemand vertelt ze er meer over hè, was politiek incorrect, dus dat zwijgen we dood. Gewoon een nieuwe slavernij-golf, want niemand weet meer van hoe het de eerste keer al fout was. Hebben we verborgen, want we wilden het niet meer weten. Briljante oplossing! Nog een betere: laten we het hele vak geschiedenis afschaffen. Dat ellendige verleden met al die missers, nee, daar doen we niet meer aan. Willen we niet weten. Want net als de Sovjet Unie ooit, zijn we nu dus wel bezig ons verleden te falsificeren, top! Nogmaals, en vooral in het kader van het voorkomen van eerder gemaakte fouten: goed idee!
Erg jammer dat het karakter van Sinterklaas zo verandert. Sinterklaas is volkstoneel op straat en in huis. Toneel moet je niet willen aanpassen naar de realiteit. Dan verdwijnt alle spanning. Juist die spanning van het worden meegenomen in de zak naar Spanje is onderdeel van het spel.
Zo kan ik nog wel wat onzinnige aanpassingen bedenken. Kan Sinterklaas nog wel met de stoomboot komen? Geen kind weet wat een stoomboot is. Mag het Sinterklaas nog wel in zijn grote boek kijken om te zien of een kind zich goed heeft gedragen? Of is dat schending van privacy? En geeft dat een kind misschien stress omdat het idee kan ontstaan dat een kind voortdurend bespied wordt? En mag Sinterklaas nog wel zeggen dat een kind alleen kadootjes krijgt als ie zich goed heeft gedragen? Of kan dat schadelijk zijn voor de tere kinderziel? Mag Sinterklaas nog wel op een paard rijden of is dat dierenmishandeling? Mogen er nog wel pepernoten worden gestrooid of is dat te onhygienisch voor zwakke kindermaagjes? Mag Sinterklaas nog wel een mijter dragen? Wie weet er nou nog wat een mijter is?
"Met als gevolg dat de teksten soms onbegrijpelijk zijn dan wel ongemakkelijk. "
Het van bovenaf proberen aan te passen van het Sinterklaasfeest komt belachelijk, geforceerd over en ik hoop dan ook dat ze erop terugkomen.
Berend Botje snapt ook geen mens maar het blijft gewoon een leuk liedje om te zingen. Zo zijn er nog veel meer van die onbegrijpelijke en ongemakkelijke zaken in de volkscultuur. Blijf daar toch van af.
Hoezo aangepast aan deze tijd? Er wordt niet gefaceboekt, niet gegamed, de stoomboot blijft, het paard blijft, hoe de Sint binnenkomt in een flat waar ze stadsverwarming hebben blijft volstrekt onduidelijk, Sint heeft geen laptop, laat staan een tablet, de Pieten staan nog steeds niet op Linkedin, Sint tweet niet, enz enz enz.
Ze halen de 21-ste eeuw bij lange na niet, dit is de kindertijd van de tekstschrijvers zelf. Een modern kind zoekt gewoon op Google op wat kaatsenballen zijn. En Google laat dan plaatjes zien van kaatseballen, want dat is de correcte spelling.
Volgens de bordjes in het park mag mijn witte hond WEL zonder riem het park in.
Maar nu is mijn zwarte hond boos, want hij moet aan de riem blijven.
Dat Pietengedoe geeft nu zelfs al onrust onder de honden.
Dat wel of niet de roe en al of niet knecht zijn, kan ik nog wel plaatsen. Maar wat is er 'niet meer van deze tijd' aan
een snoezig jurkje, kant en klaar.
Heb ik even niet opgelet en is er nu ook een actiegroep van gekwetste vrouwen actief geworden???
Kunnen we niet een nieuw feest bedenken? Een echt leuk feest dit keer, waar kinderen zelf iets aan hebben en niet een die in het verlengde ligt van dat hypocriete, ongeloofwaardige en vooral erg uit de tijdse christelijke gedoe waar geen kind iets van begrijpt. Iets dat uitgaat van het positieve in de mens en zonder dreiging van straf door enge mannen.
Nu snap ik wel dat daar voor de ouderen nu juist de lol in zit en waar alles om draait, de spanning, de heimelijkheid, het bedonderen met alle goede bedoelingen. Dat feest dat ons ieder jaar weer toestemming geeft onze kinderen voor de gek te houden. Maar kom op, denk ik dan, grow up, als dat je enige vertier is, wordt het hoog tijd om jezelf eens wakker te schudden. Tikkertje spelen of verstoppertje was leuk, toen je 10 was.
We stoppen met Sinterklaas. Voor die paar kinderen die geloven verzinnen we wel wat, zijn paard heeft ebola en hij ligt op sterven, hij is tenslotte al heel oud. Ieder kind begrijpt dat. Onsterfelijkheid komt in hun wereld echt niet meer voor. Alleen in hun sprookjes. Dus daarom dit jaar geen feest maar een gepast afscheid. Laten we eindelijk eens eerlijk zijn tegenover onze kinderen, we houden ze al decennia lang voor de gek met die malle praatjes dus hoog tijd om af te rekenen met die verzinsels. En onze kinderen serieus te nemen.
Geen haan, behalve een paar kinderlijke 'cultuur' aanhangers, die er naar kraait. Bovendien heeft het niets met cultuur te maken, cultuur moet leven, veranderen, zich aanpassen aan de morele mores, en met Sinterklaas doen we dat gewoon niet. Tegen beter weten in. We komen met smoezen alsof ons laatste beetje culturele identiteit daar in verankerd ligt. In een kinderfeestje over een verzonnen figuur. Hoe armoedig ben je dan en hoe ongeloofwaardig.
Wat maakt het Sinterklaasfeest anders dan bijvoorbeeld een verzonnen religie met zijn dubbele moraal en opgelegde regels? Waarom wel felle kritiek op de een en zijn we zo hypocriet als het gaat om Sinterklaas? Is het omdat wij weten hoe het zit en zij niet? Omdat we ons allemaal even paar weken paus willen voelen? Is het niet gewoon een kwestie van machtsmisbruik, dat hele feest? Om die angst te kunnen zien in de ogen van de kinderen die we zo graag willen beschermen?
Ik ben bezig met een onderzoek naar zwarte kleding. Dit wordt namelijk erg veel gebruikt bij begrafenissen en andere negatieve dingen. Ik zou bijvoorbeeld een verbod!!!! willen op oudere films waar de slechterikken altijd in het zwart of minimaal in het donker gekleed zijn. Dat kan toch niet meer anno 2014. Zucht.... onze strijd tegen rascisme is nog maar net begonnen. Oja, waarom die zwarte rand om een rouwkaart? Het doet me zoveel pijn. Elke keer als ik dat zie, moet ik aan mijn arme buurvrouw denken wat we haar honderden jaren geleden hebben aangedaan.
Tegenwoordig hangt er een soort permanente burgerpolitie om Sint en Piet heen. Er mag niets kwalijks over de kinderen gezegd worden. De machtsverhouding moet gelijk zijn. Kinderen mogen niet te lang op schoot. De roe en de zak worden als vreselijke "wapens" gezien. Snoepgoed mag niet te veel of te zoet zijn. De cadeau's moeten proportioneel zijn. De karikaturen mogen niet te karikaturaal zijn. Enzovoorts... Als dit soort verantwoorde ouders alleen hun kind na zoveel opgedrongen Caveat's en ROE's (rules of engagements) aan Sinterklaas nog willen blootstellen, ga dan a.u.b. een ander feest vieren.
We moeten Sinterklaas en Pieterbaas maar interpreteren als een echte religie: laat wat er over geschreven is in zijn waarde maar het hoeft niet letterlijk genomen te worden. Er is één standaard in het publieke domein. Andere versies voer je zelf maar op. Laat de mensen zelf een eigen interpretatie opvoeren in samenspraak met de bestelde Sint en Piet.
Mijn moeder vertelde me vaak dat Zwarte Piet in hun boerendorp de week vooraf aan 5 december echt een boeman was. Er werd hard op de deuren een ramen gebonsd en gerinkeld met een zware ketting. Kinderen werden echt doodsbang gemaakt opdat ze zich wel gedroegen. Mijn moeder vertelde dat ze al die angst en adrenaline eigenlijk prachtig vond.
Tussen de verhitte debatten door moet er ook nog wat te lachen over blijven:
http://www.3fm.nl/nieuws/detail/357215/De-Zwarte-Pieten-column-van-Martijn-Koning
ook het wilhelmus heeft nieuwe neutrale tekst:
'socialisten aller landen ...
houd allen goede moed ...
kapitalisme moet aan banden ...
dan komt t alles wel weer goed ...
en dat dan 21 keer , zodat ook voetballers en de koning het uit hun hoofd kunnen leren
Bij mij vindt een andere lichamelijke respons plaats. Ik had al aandrang toen ik besloot nog even op Joop.nl te kijken maar die is door deze laatste oprisping van als anti-racisme verpakt gezeik meteen zo overweldigend geworden dat langer reflecteren op dit thema niet meer verantwoord is. Maw: ik moet nu echt gaan, mijn ingewanden schreeuwen het namelijk uit. Tot later wellicht.
Het liedje zal tekstueel iets worden aangepast; deze zal dus niet verboden worden. Er is dus zeker geen sprake van censuur.
Dat is iets wat jij er zelf van maakt. Typisch, dat dan weer wel.
Dit debat vind ik pas relevant worden na 1-2 november. Ik wil nu helemaal niet aan pepernoten denken, wil nog 2-3 x barbecuen. Daarna oktoberfest, hopelijk een Indian Summer en een paar boswandelingen.
Dan een week of 2 Haitiaanse en Domenicaanse Vodou/ Palo en dan st. Maarten. Snoepjes, snert, rookworst. Paar horrorfilms kijken.
Pas daarna komen we in de Sinterklaasstemming.
De reactionaire, en soms racistische behouders wilen alles behouden zoals het nooit zo was. Een levende traditie, met liedjes aangepast, maar voor de kindjes even onbegrijpelijk (begrip zoeken ze niet) werkt net zo goed. Roetvegenpiet is lelijk, te volwassen beredeneerd en herkenbaar. Kleurenpietjes voldoen wel. Via alomtegenwoordige vampier en weerwolf urban myths is in dit seizoen het duistere aspect ruimschoots vertegenwoordigd: de kleutertjes zien hier genoeg van: een enkel plaatje is voldoende voor hun fantasie!
Mijn probleem ligt daarna: de vervelende periode van kerst en oud-en-nieuw. De grauwelijke januari dip, waarin verkoudheid en griep bijna een redding lijken. De periode waarin ik vaak de meest catastrofale beslissingen neem. Pas half Februari komt er wat licht. Dat komt overeen met Carnaval.
Jaarfeesten uitsmeren maakt dat alles oubollig wordt. Dat leidt tot culturele verarming: ´christmas in july´- zo maak je alles stuk!
De discussie is zeker relevant. Maar dient nu niet gevoerd te worden: dat is oneigenlijk!
"De discussie is zeker relevant."
Daar denk ik anders over... alsof een kinderliedje de wortel van het kwaad is.. Maak je liever druk over de echte discriminatie in Nederland, zoals die van Marokkanen in disco's (clubs) of op de arbeidsmarkt.
Zoals ik hier al voorspelde een aantal jaren geleden zullen het gewone witte Nederlanders zijn, ja zelfs mensen die voorheen tot het pro-pieten kamp behoorden, die ervoor zullen zorgen dat het racistische element uit het kinderfeest geëlimineerd wordt en tot mijn genoegen zie ik dat nu gebeuren.
Bijvoorbeeld over de '' Negerzoen'' ? Eerst was het een dood gewoon mening later zeiden ze dat het toch een lelijke woord is en die weg moet!
Wedden Dennis! nu gaat iemand reageren en zegt: '' Ja hoor Mostafa, ik eet nog steeds ''Negerzoen'' vind lekker.'' Let wel op Dennis!
Zoek het scheldwoord Kenau eens op, en zoek eens op wie Kenau was, en doe dan nogmaals een inschatting van de tijd die het gaat kosten tussen het gebruik van regenboogkleuren en het verdwijnen van het enige racistische verschijnsel dat met Sinterklaas een verband heeft, het scheldwoord Zwarte Piet.
"En ja, ik hoop dat. Blank en getint luidkeels de liedjes zingen zoals ze waren, al is het puur om te laten zien dat ze dit volwassen gekonkel zat zijn"
Ik zing met je mee!
Langzaam maar zeker, beetje bij beetje, zal Nederland ontdaan worden van zijn racistische cultuur. Natuurlijk is er verzet, maar we gaan ieder jaar een stapje verder.
Nu is er weerstand, maar als één generatie kinderen deze liedjes gezongen heeft, weet niemand meer beter en wat maakt het dan nog uit?
Ogenschijnlijk lijken dit soort liedjes trivialiteiten, maar onbewust worden er stereotypen mee bevestigd.
Als de overheid totale controle krijgt over al het culturele erfgoed en alle kunst en cultuur, dan is het relatief eenvoudig om binnen één of twee generaties de publieke mening radicaal te veranderen. Van institutioneel racistisch en discriminerend naar multicultureel en volledige gelijkheid. Beheers je de cultuur, dan beheers je de taal. Beheers je de taal, dan beheers je wat mensen denken. Zo kan de overheid slechte gedachten uitbannen. Een paradijs ligt voor ons@
Ik waardeer je openheid over je gevaarlijke gedachtegoed. Zo zijn er veel mensen deze discussie af doen als een futiliteit maar het gaat over fundamentele zaken van fundamentele vrijheid. Als we toe geven aan deze ideeën zullen we alle vrijheid verliezen want er zullen altijd mensen zijn die iets zien wat er niet is. Als die waanideeën een basis zijn om anderen rechten te ontzeggen dan zijn we ‘goed’ bezig en is een vergelijking met IS niet eens zo ver weg.
"Je vraagt je zo langzamerhand af waarom personen als o.a Quincy en Prem, die notabene hun carrière te danken hebben aan de mogelijkheden die de NL ze heeft geboden, zich zo onvoorstelbaar infantiel opstellen."
Met deze oliedomme opmerking geef je wat mij betreft feilloos aan waarom het zo nodig is om onze vaderlandse geschiedenis een prominentere positie te geven in het onderwijscurriculum.
De mogelijkheden die jij noemt hebben zij benut als volwaardig Nederlander daar het grondgebied waar zij geboren zijn onderdeel was van de staat der Nederlanden en dat zij daarom de Nederlandse nationaliteit bij geboorte bezitten.
Dat jij en velen met jou daar niet van op de hoogte zijn zegt veel over de leemte die er is in de kennis van dat deel van onze vaderlandse geschiedenis en het opdoeken van de bibliotheek van het tropenmuseum die veel van dat deel beschrijft zegt genoeg over de politiek maatschappelijke tijdgeest die nu heerst.
Het verwijt van infantiliteit en wie je daarvan zou kunnen betichten zou ik als ik jou was nog even overdenken want het op de man spelen wat je hiermee doet is meestal een voorbode zo je wil een teken dat het je aan inhoudelijke argumenten ontbreekt.
Zielig volkje ?
Dus 90 % van de Nederlandse bevolking is zielig ?
Dus 10 % van de Nederlandse bevolking is niet zielig ?
Wil je wel in zo'n land wonen waar bijna iedereen zielig is ?
Dus? Tenzij Prem er onwijs oud ziet voor zijn leeftijd klopt toch hetgeen Dennis beweerde (daar het grondgebied waar zij geboren zijn onderdeel was van de Staat der Nederlanden en dat zij daarom de Nederlandse nationaliteit bij geboorte bezitten)?
..maar dat maakt de uitspraak van Dennis niet minder waar.
Waar bij mij de schoen wringt is waarom wij (ik zeg maar even voor het gemak wij, terwijl voor mij hetzelfde op zou kunnen gaan als een Quintis of een Prem gezien mijn achtergrond) zouden vinden dat Prem dankbaar(der) voor de genoten mogelijkheden zou moeten zijn dan bijvoorbeeld een Geert Wilders, Freek de Jonge of een andere Nederlander met een uitgesproken mening. Die gedachtestroom vind ik niet kies. Snap je wat ik bedoel?
Ik heb het altijd opmerkelijk gevonden hoe etnische minderheden zich veel makkelijker lijken te identificeren met hun stad of streek dan met het land. Altijd dacht ik tja dat is misschien ook hoe de autochtone bevolking hun Nederlander zijn beleefd. Je bent in eerste plaats een Rotterdammer en dat Nederlander zijn is bijzaak. Maar ik denk nu ook dat het te maken heeft met acceptatie en erkenning. Ik kan nog zo hard roepen dat ik Nederlander ben, maar als ik bij het uitspreken van mijn mening gelijk gewezen word op de mogelijkheden die dit land mij geboden heeft terwijl dat met Klaas Bruinsma of Willem Holleeder niet gebeurd dan denk ik ook wat de neuk? Bij een crimineel kan ik nog denken "-tjoeri- voor deze onzin hebben je ouders die moeite niet genomen Suriname te verlaten en vervolgens van onderaan de ladder zich naar boven te knokken". Maar voor iemand die gewoon zijn mening uit? Dat soort dingen werken desintegrerend.
Ik ben zwaar voor het recht op verschil. Daarom vind ik ook dat als Paul Passchier zich geroepen voelt om andere versies van de traditionele sinterklaasliedjes te maken, hij dat moet kunnen doen zonder dat anderen hem willen dwingen door verbaal geweld uit te oefenen. Of te dreigen met fysiek geweld, opdat hij hun zin na zal leven.
Discussie is goed. En voor mij zeikt het de rest van het bestaan hier niet onder hoor. Zat op CNN.nl toen een of andere Braziliaan mijn Nederland af wilde doen als het land van de racisten. HO ho, dat zijn wel MIJN racisten ;)!! Haha nee maar goed normaal praten over dingen die racisme raken geven mij aan dat we ons goed ontwikkelen. Niet doodzwijgen, geen verwijten over en weer, gewoon praten!
Niet alleen sociaal-cultureel, maar ook pedagogisch zeer slecht besluit:
1. Men laat hier een natuurlijke en belangrijke hiërarchie tussen 'baas en knecht' verdwijnen, wat niets te maken heeft met huidskleur.
2. Men geeft fout signaal af door kleine kinderen met vervelend (wan)gedrag vooruitzicht op straf (de roe, de zak) te ontnemen.
Wim van Delft: Niet alleen sociaal-cultureel, maar ook pedagogisch zeer slecht besluit:
1. Men laat hier een natuurlijke en belangrijke hiërarchie tussen 'baas en knecht' verdwijnen, wat niets te maken heeft met huidskleur.
2. Men geeft fout signaal af door kleine kinderen met vervelend (wan)gedrag vooruitzicht op straf (de roe, de zak) te ontnemen
UNQUOTE
1. Volgens mij maakt dit niets uit, want effectief is dit al een jaar of tien aan de gang. Sint is vaak nu al de mindere van een van zijn Pieten, vooral als het om kennis aan komt. Je moet eens met wat kleuters het SInterklaasjournaal volgen.... Heel leerzaam.
2. Enig idee hoeveel ouders hun kinderen nog bestraffen? Als ik om me heen kijk in het winkelcentrum komt dit nog amper voor. Op wat zielige pogingen na: "Patrick, dat mag je niet, hoor. Houd alsjeblieft even op?"
Kortom, je bevind je nog in een tijd die echt anders was dan de huidige tijd.
"Niet alleen sociaal-cultureel, maar ook pedagogisch zeer slecht besluit:"
Oh Wim, wil jij het als zelfverklaard nationaalsocialist alsook zelfverklaard hardcore Amsterdam voetjebal hooligan gedurende de roerende jaren '80 hebben over sociaal-cultureel en pedagogisch? Ok.
1. Men laat hier een natuurlijke en belangrijke hiërarchie tussen 'baas en knecht' verdwijnen, wat niets te maken heeft met huidskleur.
-Het enige wat verdwijnt is een zeer belangrijke factor, genaamd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij
En dat is belangrijk, aangezien beide partijen de overdrachtelijke zweep behoren te hanteren. Is een iets andere strategie dan rellen op straat, zoals jou, krachtens je eigen woorden, maar al te bekend is. Geeft verder niets.
2. Men geeft fout signaal af door kleine kinderen met vervelend (wan)gedrag vooruitzicht op straf (de roe, de zak) te ontnemen.
- Het willen straffen van anderen zit er bij jou wel in. Zoveel is duidelijk. Wat dacht je van de volgende? Getuige de door jou jezelf verwoorde "voetbal supporter" zijnde, is de rol van beul iets voor je? https://en.wikipedia.org/wiki/Hanged,_drawn_and_quartered
Of blijft het bij rotte tomaten werpen op het dorpsplein? ;-]
Er wordt niks verbrand, er worden dingen aangepast.
Oude materialen van Sinterklaas worden geschikt gemaakt voor deze tijd. Net als - helaas - sprookjes door Disney grof worden aangepast aan deze tijd. Gebeurde jaren geleden al met de kleine zeemeermin van H C Andersen; welke jeugd kent nog het oorspronkelijke verhaal?
"Juist omdat een kleine groep dit kinderfeest tot een feest der volwassen zotten heeft gedegradeerd, zal ik de woorden roe, roet, etc etc etc...luider zingen tijdens de intocht als ooit tevoren !!!!!"
Poe poe, wat een held ben jij zeg. Dat je dat zomaar gaat doen, zeg.
Even voor alle duidelijkheid, held op sokken, het zjn juist de "pro-pieten" die een kinderfeest tot een volwassen iets hebben gebombardeerd. "Zo heb ik dat (als kind) nooit ervaren", is maar één voorbeeld van de vele.
Het volgende is tevens een voorbeeld:
"Mijn dochter (9 jaar) gelooft niet meer in de Sint , maar reken er maar op dat ook zijn luidkeels de liedjes van weleer zal zingen."
Jammer joh, dat jij je zo onvolwassen gedraagt en daarmee een slecht voorbeeld geeft aan je dochter van nota bene negen jaar. Die groeit nu mogelijk op met een zekere mate van angst voor vernieuwing.
"Kinderen zijn over het algemeen verbijsterd dat ze worden vergeleken met de aanhangers van de oorspronkelijke slavendrijvers."
En het is -hoe dan ook- de taak van volwassenen om kinderen te leren wat slavernij is en was. Jij wil vanwege je persoonlijke jeugdherinneringen (over sinterklaas) hier niet toe bijdragen? Met alle verdere respect, maar dan faal je als verantwoord ouder zijnde.
Met het recente upgraden van Zwarte Piet en de immer achter hem aan schommelende Sinterklaas naar Sinterklaas 2.0 moeten inderdaad ook die liedjes hoognodig worden afgestoft. Mee eens.
Weg met die postkoloniale stigma's en cultureel vertalen naar 2014. Zodat het toffe feestje breed gedragen wordt en helemaal klaar is om de komende 100 jaren weer fris en vrolijk maatschappelijk mee te kunnen.
En als dat eenmaal een feit is kan wat mij betreft het Wilhelmus qua upgrading in een moeite ook meegenomen worden.
Zeer triest, ook vanwege de mooie en spannende herinneringen aan authentieke Sinterklaas en Zwarte Piet.
Nooit meer Pieterknecht? Nooit meer de roe? Nooit meer de zak van Sinterklaas|? Schande dat authentieke karakter van Sinterklaasfeest om zeep wordt geholpen omwille van een paar gefrustreerde ego's en slecht voor belevingswereld van kleine kinderen !
PS
Gelukkig is niemand verplicht in deze valse hersenspoeling mee te gaan :-)
'Nooit meer de roe? Nooit meer de zak'
Voor mensen die zich aangetrokken voelen tot dat soort zaken zijn er zat alternatieven. Wat dacht je van De Wallen.
Interessant leesvoer, is Zwarte Piet de El Negro van Nederland?
http://www.waterkant.net/suriname/2014/09/11/is-zwarte-piet-de-el-negro-van-nederland-essay/
http://hardhoofd.com/2010/12/10/een-lijk-in-het-museum/
Maar goed dat zulke praktijken niet meer voorkomen, Wil. Onlangs is er toch zo'n lichaam teruggegeven om met alle rituelen en erbij behorende versierselen begraven te worden? Voor veel natuurvolken hoort het lichaam nog steeds bij de geest die er ooit in huisde.
Over de hele wereld komen artefacten en ook lichamen terug, of liever gezegd: weer thuis. Dat moet ook. We hebben genoeg aan beelden om te zien hoe mensen leefden en welke gebruiksvoorwerpen en sieraden ze hadden. Er zijn nog meer dan genoeg voorwerpen om te bewonderen en je af te vragen wie deze mensen waren.
En weer iets kapot gemaakt wat al zolang ingebakken zat in onze cultuur. Decennia hoorde je er niemand over. Ik weet nog dat ik als kind op school sinterklaas vierde met ook gewoon Surinaamse kinderen in de klas. Er werd gewoon geen probleem van gemaakt.
Nu maakt men een probleem van alles en een boycot van het sinterklaasfeest dit jaar zou ene mooi antwoord zijn op deze naar waanzin ruikende flut actie.
Ja, laat ik nu ook maar eens een keer ergens een probleem van maken.
[Decennia hoorde je er niemand over.]
Nou... kijk bijvoorbeeld eens naar deze uitzending van Sesamstraat uit 1987, daarin legt Gerda Havertong op kinderlijk eenvoudige wijze uit dat Zwarte Piet niet voor iedereen even leuk is:
https://www.facebook.com/video.php?v=697241683658312&set=vb.100001174590124&type=2&theater
"En weer iets kapot gemaakt wat al zolang ingebakken zat in onze cultuur. "
Als er één iets is wat de discussie over Zwarte Piet bloot heeft weten te leggen, is het wel dat een fors aantal Nederlanders racistisch tot op het bot ís. Kijk alleen maar naar de reacties op social media zoals een willekeurige pro-piet pagina op facebook.
'die zwartjes motten niet zo zeuren"
"laat die zwartjes naar hun eigen land terugkeren"
"wat loopt die aap nou te zeuren over "ons" kinderfeest)
(overigens vaak in uiterst gebrekkig Nederland)
Dat is de teneur, en die is -zonder enige twijfel of terughoudendheid- racistisch te noemen.
Doe jij aan dat soort retoriek mee? Nee?
Dan ben je toch ook geen racist? Of wel?
Volwassen mensen lopen letterlijk en figuurlijk te janken over een kinderfeest, waarvan één karikatuur (m.i. zeer terecht) aangepast zal worden. Het hierboven door mij geparafraseerde is de racistische drek welke er uit voort komt. Houzee, mooi Nederland!
Let wel, een deel van de Nederlands bevolking blijft in die periode van november/ december *zoveel mogelijk thuis*, omdat men -op straat of waar dan ook- voor Zwarte Piet wordt uitgemaakt, enkel en alleen vanwege hun huidskleur. Door jou? Geen idee, hoop het oprecht van niet.
Kinderen die hen voor ZP uitmaken, zijn onwetend en derhalve onschuldig. Gaat uiteraard een geheel ander verhaal worden, wanneer de ouders dat soort uitspraken gaan toejuichen. Mogelijk zelfs onder de ongelooflijke K-smoes: "ach, is toch grappig".
Racisme zit inderdaad bij een deel van de bevolking ingebakken. Maar niet per definitie bij hen die zich momenteel vastklampen aan een traditie welke al vele malen aan verandering onderhevig is geweest.
Daar ligt de nuance en dat is de hedendaagse realiteit.
Angst voor het vreemde in de meest brede zin des woords, waarbij zelfs een kinderfeest door volwassenen wordt gekaapt, zodat er amper een zindelijke discussie kan ontstaan. "Zwartjes motten gewoon niet zo zeuren"
En nee, "argumenten" zoals het hebben van een vriend/ buurman/ collega die X en dat zij dus Y niet kunnen zijn, komt wat mij betreft niemand meer mee weg. Dat is sowieso al een drogreden van heb ik jou daar. Maar dat terzijde.
Jammer dat ik je geen "like"kan geven, echter........ kijk eens naar griezelfilms waar het gaat om bijna demonische moordenaars..... genoeg blanke mannen als boeman om uit te kiezen zou ik zeggen. (hmmmm eigenlijk wel rasistisch als ik er zo over nadenk.
Over enige tijd Al het Sinterklaasfeest volledig verdwenen zijn. Het zal misschien een flauwe echo van een oude traditie zijn, zoals menige feestdag op de achtergrond, in besloten kring wordt gevierd. Zoals de joodse gemeenschap een menora aansteekt, zetten wij straks een schoen, ergens in de kamer, met een organisch geteelde wortel erin. De kinderen zullen er geen hol van begrijpen en het zal ze ook geen hol interesseren. Want het gaat om de kadootjes die uiteindelijk verbonden zijn aan wat overblijft van een onschuldige, JA ONSCHULDIGE, traditie. Want de commercie zal er hoe dan ook een antwoord op hebben met MVO in het achterhoofd. En wat verliezen we ermee? Onze indentiteit waarvan die kut van het koningshuis al zei dat we hem niet hadden. Waar de burger door vrijheid wordt geknecht. Waar het "knecht" zijn nieuwe invulling krijgt door "aanpassen" aan de wil van een enkeling. Het moet gotverdomme niet erger worden!
Nog effe en we zingen:
"Zie ginds komt een door zonne-energie aangedreven zeilboot uit de omgeving van het Iberisch schiereiland weer aan. Hij brengt ons een goede man in neutrale kleding en je kunt hem met behulp van je iPhone met verrekijker applicatie zien staan. Zijn, van verschillende afkomsten, medewerkers gekleed in opvallend meerkleurige kleding, hebben veel jolijt en roepen jullie al toe: "Heb je goede cijfers op school gehaald en ben je van je bijbaan niet moe? Wie hieraan voldoet krijgt na aankoop nog geschenken toe." Hoe netjes onderhouden ziet De Goede Man's elektrische fiets er uit. Daarmee toert hij het land in en overmorgen er weer uit. Heb je dan geen kadootje, ja dan heb je pech. Je ouders zullen te weinig verdienen. Het is rot dat ik het zeg. Maar wellicht volgend jaar knapt de economie weer op. Want De Goed Man weet ook wel. Het zit nu in het slop."
Ik schaam de dood voor dit land. Kijk eens naar Belgie, daar wordt gewoon geen probleem gemaakt over dit onderwerp. Het sinterklaasfeest is alles behalve racistisch. Lees dit artikel eens, beste stuk ooit geschreven over dit onderwerp: https://decorrespondent.nl/233/Wat-we-niet-zien/5971790-4cb6c638
[...aan het omstreden voorkomen en karakter van Zwarte Piet...]
Wellicht is er van alles mis aan zwarte piet, niet een mening die ik deel, maar vooruit.
Alleen wat er beslist niet mis is aan Zwarte Piet is zijn karakter. Het cliché over zijn karakter is dat van een goedlachse vrolijke behulpzame kindervriend.
Het lijkt me zo dat je als bevolkingsgroep beter met die stereotypering kunt leven dan met die van Sinterklaas, de hoogbejaarde die zo af en toe opdracht geeft tot het exporteren van lekkere kindertjes naar zijn dark rooms in Spanje.
Daarom is het verhaal van 'in de zak mee naar Spanje waar Sinterklaas pepernoten van stoute kinderen maakt" allang geschrapt tegenwoordig. In mijn tijd al, trouwens.
Want het is pedagogisch niet verantwoord. En dat is racistische indoctrinatie ook niet.
Dit is precies in dezelfde lijn.
Gelukkig bepaal ik zelf wat ik zing. Kunnen we ook de Nachtwacht wat eigentijds maken. Ook zo'n vergeeld ding. Een auto op de voorgrond of .50 in de hand in plaats van ouderwetse wapens.
'"Kunnen we ook de Nachtwacht wat eigentijds maken."
Begin dan eerst maar eens met de schilderingen op de Gouden Koets, waar 'ons' koningshuis zich mee vervoert en er duizenden Nederlanders met oranje wangetjes en een wapperend vlaggetje naar wuiven.
Ga maar eens naar Google afbeeldingen en voer daar het volgende in:
Gouden Koets slavernij
Voorbeeldje:
http://www.vn.nl/upload/db46ebd5-f9f4-4b0c-9203-4ca671f2f57a_13221307_preview.jpg
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.