ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers heeft zijn voorkeur uitgesproken voor het invoeren van een roetveegpiet. Dat deed hij maandagavond op zijn Facebookpagina. Terwijl VVD-premier Mark Rutte Trumpiaans het geweld tegen de tegendemonstranten zowel het voor- als tegenkamp in de schoenen schoof, durft zijn coalitiepartner wél stelling te nemen. ‘Hoog tijd om kleur te bekennen’, schrijft Segers.
Segers begint zijn bericht met de mededeling dat ook hij in zijn jongere jaren van het feest heeft genoten zonder ooit een racistisch element, namelijk het blackface-uiterlijk van Zwarte Piet, te hebben gezien. Maar, zo zegt hij nu, door de berichten van mensen die er wel door geraakt worden en door het geweld vanuit het pro-kamp, is voor hem duidelijk geworden wat er werkelijk speelt. Zo schrijft hij:
"De demonstranten tegen Zwarte Piet zijn de activistische voorhoede van een veel grotere groep. Ik herinner me een donkere moeder die vertelde dat de aanloop naar 5 december voor haar kinderen de vervelendste periode van het jaar was. Iedere dag kregen ze te horen dat ze Zwarte Piet waren en zo werd iedere dag het verschil in huidskleur ingewreven."
"Dit weekend las ik de tweets van een vrouw die ik hoog heb, waarin ze iets liet merken van de pijn die ze al zo lang voelt bij de intochten met karikaturale Pieten. ‘Stevige afro’s’, ‘Sint die ze op hun domme gedrag wees’, ‘Surinaams accent’. Ieder jaar weer zijn deze mensen omstanders bij een feest dat hen het gevoel geeft dat ze er toch niet helemaal bij horen."
Ook wijst Segers erop dat de jaarlijks oplopende spanningen rond Zwarte Piet ernstige gevolgen kunnen hebben, hoewel hij ook gelooft dat in een land als Nederland de vlam niet snel op die manier in de pan zal slaan. En terwijl premier Rutte stug wegkeek van wat zich tijdens de intocht werkelijk afspeelde en VVD-leider Dijkhoff opperde om de democratie op te schorten, durfde Segers wel te benoemen dat het geweld uit het pro-kamp kwam:
"De meest verbale vertegenwoordigers van beide groepen staan nu tegenover elkaar. Lijnrecht. Het heeft tot nare taferelen geleid, waarbij – voor zover ik dat heb kunnen waarnemen – de wanstaltigheden van één kant kwamen en geregeld in misselijkmakend racisme ontaardden."
"Als dit Amerika was geweest, zou dit in een culturele en etnische burgeroorlog kunnen ontaarden. Ook omdat dit in hun onvruchtbare tweepartijenstelsel politiek volop uitgebaat zou worden. Maar wij zijn Nederland en gezegend met onze polder. In die polder weten we dat we hier alleen droge voeten houden als we elkaar niet naar het leven staan."
Voor Segers is het dan ook klip en klaar welke kant het feest op moet:
"In de beste traditie van de polder hebben we geëxperimenteerd met regenboogpieten en nieuwe verhalen die net even te ver van het traditionele verhaal vandaan lagen. Vanwege ‘soevereiniteit in eigen kring’ zijn er nog steeds grote verschillen tussen verschillende regio’s. Maar via ‘trial and error’ zijn we in steeds meer gemeenten bij de Roetveegpiet aanbeland en die heeft alles in zich om de Piet van ons allemaal te worden. Deze Piet is de triomf van de polder. Hij heeft z’n roetvegen te danken aan een traditioneel element van het Sinterklaas-verhaal: de schoorsteen."
"Zo kunnen we afscheid nemen van de Zwarte Piet die – zonder dat velen van ons dat door hadden – lang voor pijn en verdriet heeft gezorgd. En zo wordt Sinterklaas het feest zoals het bedoeld is: een familiefeest voor ons allemaal."