Alsof de problemen zich beperken tot de grenzen van de Schilderswijk
Woensdag liepen de emoties hoog op tijdens de raadsvergadering in de Hofstad naar aanleiding van de dood van de Arubaan Mitch Henriquez. Er was een aangeslagen politiechef Paul van Musscher en een bewoner. Beiden constateerden dat de relschoppers ‘voor 80% buiten de Schilderswijk komen’.
Burgemeester Jozias van Aartsen heeft veel kritiek gehad op zijn aanvankelijke uitlatingen dat er geen discriminatie zou bestaan binnen de Haagse politie, een uitspraak waarvan hij gisteren terug kwam. Ook gaf hij te kennen dat de meeste relschoppers niet uit de Schilderswijk als ook niet uit Den Haag afkomstig waren.
Nu is dat laatste een uiterst precair discussiepunt. Wat tracht men te bereiken met dergelijke uitspraken? Het komt er dus eigenlijk op neer dat indien de relschoppers van buiten de stad komen, zij eigenlijk geen recht hebben om daar te zijn. Alsof de mensen buiten de Schilderswijk niet te maken hebben met discriminatie door zowel de politie, als discriminatie op de arbeidsmarkt. Dan hebben we het nog niet gehad over het buitengewoon hardhandige optreden van de politie (tegen etnische minderheden). Alsof al deze genoemde problemen zich alleen beperken tot de grenzen van de Schilderswijk en daarbuiten verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Volgens de logica van ‘de relschoppers komen van buiten Den Haag’ gaat het hen er niet om eindelijk eens gehoord te worden, maar gaat het ze blijkbaar puur om het rellen. Jammer dat er in de raadsvergadering niet één raadslid was die dit punt ter discussie stelde of überhaupt daar nadere vragen over wilde stellen. Wat zijn de bewijzen dat het om ‘reltoeristen’ gaat van buiten de stad?
Bronnen Als we kijken hoe onze collega’s van de media hierover berichten valt er uiteraard ook het één en ander op te merken. In de Volkskrant van 3 juli stond een artikel van Maarten Zeegers met de kop ‘Dit is beter dan een festival, toch?’ Aan de hand van anonieme citaten van relschoppers wordt beweerd dat de demonstranten van buiten Den Haag komen. “Een paar uur later zal burgemeester Jozias van Aartsen op een persconferentie bevestigen dat een groot deel van de relschoppers afkomstig zijn van buiten de Schilderswijk.” Alsof de burgemeester een objectieve bron is. Natuurlijk heeft hij er alle baat bij om te beweren dat ze niet uit Den Haag afkomstig zijn. Overigens stond op dezelfde dag in nrc.next, juist wel dat de meeste relschoppers uit de Schilderswijk afkomstig waren.
Ook geeft Zeegers een verklaring voor het feit dat rellen juist in de maand Ramadan plaatsvinden. Volgens deze journalist werkt het vasten namelijk als een katalysator: “Overdag liggen de jongeren in bed waardoor ze ’s nachts extra actief zijn.” Dat de auteur weinig kaas heeft gegeten van het vasten mag duidelijk zijn. Het is namelijk zo dat, ook al zou je de hele dag in bed liggen, je na het verbreken van het vasten zo goed als knock-out bent. Althans dat is mijn ervaring en van die van vele anderen. Ik kan dan ook stellen dat ik in geen tijden een dergelijk absurd en tevens lachwekkend argument heb gehoord.
De auteur eindigt zijn artikel met twee jongeren (uiteraard weer van die anonieme bronnen) die om 04.00 uur naar huis gaan om ‘snel nog wat te eten voordat de zon opkomt’. De één vraagt aan de ander of hij morgen weer komt om te rellen. ‘Ik hoop van wel, dan slopen we het politiebureau.’ Het merkwaardige hiervan is dat het vasten, dus tijd tot wanneer je mag eten, al om 03.45u eindigt, nog voor het ochtendgebed. Dus het tijdstip 04.00 uur is ofwel uit de duim gezogen of de zogenoemde relschoppers fantaseren erop los.
Het maakt de journalist niet geloofwaardiger dat hij uitsluitend met anonieme bronnen werkt. Vooral niet na de beruchte ‘RamesarGate’ in dezelfde Schilderswijk. Deze werkwijze stimuleert het vertrouwen van jonge allochtonen in de media niet. Het feit dat veel jonge allochtonen niet met journalisten (nu in de Schilderswijk) willen praten, maakt het natuurlijk moeilijker om journalistiek te bedrijven. Het is een probleem dat opgelost moet worden door het vertrouwen van deze jongeren te winnen.
Manke vergelijkingen Door termen als reltoeristen te gebruiken bagatelliseer je, en in het ergste geval negeer je, de werkelijke oorzaken zoals discriminatie door de politie. Gert Jan Geling gebruikt deze argumenten op Joop.nl onder de titel ‘De relschopper is geen slachtoffer’ om te stellen dat de rellen niets te maken hebben met institutioneel racisme, werkloosheid of het systeem maar dat de deelnemers het alleen maar uitsluitend om het rellen te doen was. Ook maakt hij vergelijkingen met andere rellen, die noch kan noch wal slaan. Zoals die in Deventer van ‘Go Ahead Eagles’-fans en de jongeren die aan het rellen waren in Haren in 2012 met ‘Project X’.
Een groot verschil is dat deze rellen niets te maken hadden met maatschappelijke kwesties. Daarom gaat de vergelijking met voetbalhooligans in de verste verte niet op.
Vervolgens wordt er een vergelijking getrokken met de rellen in Ondiep in 2007. Deze rellen waren wél maatschappelijk van aard. Echter was er volgens de auteur toen niemand die suggereerde dat discriminatie of racisme hieraan ten grondslag lag. Indien de relschoppers allochtonen zijn, wordt volgens de auteur, discriminatie en politiegeweld als argument gebruikt om de rellen te vergoelijken. En wanneer het om ‘blanke’ relschoppers gaat, wordt dit geenszins gebruikt als mogelijke verklaring.
In Ondiep was er wel degelijk grote frustratie over het structurele politiegeweld. Ook toen werden zij die gingen demonstreren en in het verlengde daarvan rellen, afgedaan als ‘reltoeristen’ of ‘hooligans’ die uitsluitend naar de wijk kwamen om te rellen. Zowel door het gezag als door de instituties die dit gezag zouden moeten controleren.
Er is een groot vertrouwensprobleem tussen de media en allochtone jongeren. De journalistiek is vaak niet in staat om de juiste mensen te interviewen als het gaat om bijvoorbeeld de islam in het algemeen en ‘Marokkaanse’ issues in het bijzonder. Deze mensen willen niet geïnterviewd worden omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat er een juist beeld geschetst zal worden en als ze wel geïnterviewd willen worden, dan graag anoniem. Een ander thema dat dit pijnlijk duidelijk maakt is bijvoorbeeld radicalisering. Hoeveel radicaliserende jongeren worden er daadwerkelijk geïnterviewd?
Het vertrouwen van die jongeren kan de journalistiek alleen winnen door zich om te beginnen minder bevooroordeeld en negatief jegens hen op te stellen, alsmede op een betere manier over hen te berichten. Daarnaast zou het streven objectief te zijn over zowel binnenlandse kwesties als buitenlandse (het Midden-Oosten) ook geen kwaad kunnen. Een eventuele vervolgstap kan zijn om dichter bij hun belevingswereld proberen te komen.
cc-foto: Nathan Meijer, de Facebook-rellen in Haren
Het rechtvaardigen van rellen tegen vermeend racisme door de politie.
Rellen waar geweld, vernieling, bedreiging en vele leuzen tegen joden geroepen werden. Heeft dat met racistische politie te maken?
Deze rellen hebben niets maar dan ook helemaal niets met racistische politie te maken. De NL'se politie is niet racistisch. Echt lariekoek. Er komt wel racisme voor en dat is logisch. Want bij bijna alle mensen komt racisme voor. Maar als entiteit is de politie zeker niet racistisch.
Deze rellen hebben te maken met het feit dat een bepaalde groep jongeren zich niet kan en wil verenigen met de NL'se cultuur. Natuurlijk hoeft niet iedereen een Hollander te worden. Maar er is geen enkel respect. Deze rellen zijn niets meer dan een uiting van haat en racisme jegens alles waar Nederland en haar bevolking voor staat. Wat ontzettend mooi verbloemt wordt door de schuld bij de politie te leggen.
Laat ik afsluiten met een Aboutaleb. Als het hier zo afschuwelijk is, ga dan weg. Niemand dwingt men om hier te blijven.
Probleem is natuurlijk dat de onderkant van de Nederlandse samenleving grotendeels uit mensen met een kleurtje bestaat. Dat zie je terug in de criminaliteit statistieken en dat heeft ook zijn weerslag op het gedrag van de politie.
Nee, de problemen beperken zich niet tot de grenzen van de Schilderswijk. En zelfs al was dat wél zo, dan is dat genoeg reden er iets aan te doen. Ik geloof er niks van dat rellen 'zomaar' uitbreken. Maar het interessante (en treurige) is, dat zolang er wordt gespeculeerd over wie er nou waar vandaan kwam en wie nou wat heeft stukgemaakt, niemand het hoeft te hebben over het werkelijke probleem: excessief politie-geweld, al of niet racistisch.
Is een pin-apparaat slopen erger dan een arrestatie met fatale afloop? Ik vind van niet.
Waar het de berichtgeving betreft: ik word er al jaren doodmoe van dat etniciteit breed wordt uitgemeten in de kranten wanneer er iets fout loopt. Als dat al zo nodig moet, doe het dan consequent, voor iedereen, altijd, of simpelweg helemaal niet.
"Wat zijn de bewijzen dat het om 'reltoeristen' gaat van buiten de stad?"
Nou, foto s bijvoorbeeld waarop een aantal beroepsrellers van buiten de stad duidelijk herkenbaar stond afgebeeld. En kijk ook eens naar de lijst van gearresteerden, zie hun woonplaats. Nog meer bewijs nodig?
Ozan: Ik vond het niet eens de moeite waard om uw artikel uit te lezen. Het incident heeft zich niet in de Schilderwijk afgespeeld. De mensen die het nodig vonden om te rellen kwamen niet uit de Schildesrwijk. Waar heeft u het eigenlijk over.
Het gaat niet uitsluitend om de plek waar Henriquez omgekomen is. Dit is een breder probleem dat zich dus niet uitsluitend beperkt tot de plek des onheils. Dat was de aanleiding.
Het is een tactiek van rechts xenofoob Nederland en de gevestigde media. Focus je op de relschoppers zodat je het niet hoeft te hebben over het werkelijke maatschappelijke probleem. In dit geval geweld en racisme door de politie.
Zet de demonstranten weg als criminelen en vijanden van de samenleving. Dan hoeven we het niet te hebben over racisme en geweld door de politie.
Must read voor politiek links progressieven.
http://www.filmsforaction.org/articles/5-ways-powerful-people-trick-you-into-hating-protesters/#.VZWS9qIa4Fg.facebook
Volgens mij is het andersom. Extreemlinks progressief verdoezelt het optreden van Nederlands' favoriete groep jongeren door de schuld te schuiven aan de racistische politie.
Vertel eens. Waaruit blijkt dat de NL'se politie zo in en in racistisch is?
In één betoog zoveel contradicties te lezen dat ik er niets meer van snap.
Enkele comtradicties:
[quote]"De journalistiek is vaak niet in staat om de juiste mensen te interviewen... Deze mensen willen niet geïnterviewd worden omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat er een juist beeld geschetst zal worden.[/quote]
Maar dat niet juiste beeld, komt toch door het feit dat niet de "juiste" mensen zijn geinterviewd?. Reden te meer om voor de "juiste" mensen dit beeld juist te corrigeren?.
[quote]"als ze wel geïnterviewd willen worden, dan graag anoniem."[/quote]
Want wanneer ze anoniem hun verhaal doen wordt er wel een juist beeld geschetst?. Of dan ook niet?, maar waarom dan je tijd hier aan besteden als je van mening bent dat het toch niet het juiste beeld wordt geschetst?.
[quote]" Alsof de burgemeester een objectieve bron is...Overigens stond op dezelfde dag in nrc.next, juist wel dat de meeste relschoppers uit de Schilderswijk afkomstig waren. [/quote]
Maar ja, nrc.next, ook journalisten toch? Bevooroordeeld en negatief, of ben je nu zelf ook niet objectief?.
[quote]"Hoeveel radicaliserende jongeren worden er daadwerkelijk geïnterviewd?"[/quote]
Wat een argument!, en dan vooral niet anoniem natuurlijk zoals je wenst. Want de AIVD leest vast niet de kranten.
Ik scheer niet alle journalisten over één kam. Dat nrc next het wel goed gedaan heeft, benoem ik daarom ook.
Wat betreft de interviews; wat ik daarmee wil zeggen is investeer in vertrouwen van mensen..
"Een groot verschil is dat deze (hooligan)-rellen niets te maken hadden met maatschappelijke kwesties. Daarom gaat de vergelijking met voetbalhooligans in de verste verte niet op."
Maar het was toch juist de VRAAG of de schilderswijk-rellen met maatschappelijke kwesties hebben te maken?
De schrijver gebruikt hier het te bewijzene als argument voor wat hij wil bewijzen.
Als u het artikel goed gelezen had, dan zou u weten dat de schrijver nu juist uitlegt dat daarvoor - dat de rellen maatschappelijk niet georiënteerd zijn - onvoldoende bewijs bestaat.
U mag dat wel vinden, hoor. Maar wat zijn uw beweegredenen als er onvoldoende bewijs is?
Ik zou zeggen:
Schilderswijk; projecteer problemen met een kleine groep niet op heel het land.
Het gaat met verreweg de meeste immigranten prima hier en die voelen zich ook niet gediscrimineerd.
zeker Edo maar blijf het hondje een slechte naam geven en hij gaat er vanzelf naar luisteren.
Dit geldt voor beide zijden.
Het Linkse kamp schreeuwt bij elk wissewasje racisme!1!!.. en de Rechtse lieden geven voor elke misstand alle Marokkanen wel ergens de schuld van.
Ik weet niet wie hier bij gebaad is maar meestal draait het om poen of macht.
We leven in een zeer gepolariseerde tijd.
Rechts ontkent pertinent dat de sociale ongelijkheid iets te maken heeft met sociale stelsel. Zo ook ontkent de rechts permanent dat er sociale onrust ontstaat n.a.v. deze sociale ongelijkheid. En doet rechts bijna overal in de wereld de onrust af als relschoppers, hooligans en als het kan de inzet van criminelen. En als dat veel serieuzer wordt en tot gewelddadige confrontaties leidt, dan is het werk van bemoeienis van buitenaf.
Hetzelfde ontkenningsmethodiek gebruikt rechts voor ongelijkheid, zo zou de armoede en werkloosheid getuigen van luiheid van de armen en werklozen, anders aan hun keuzes om te zuipen dan om te studeren en een vak te leren, en als alles niet werkt dan ligt het aan de afkomst; de kwaliteit van ras en etnische achtergrond of religie en ideologie dat de man aanhangt. En als die allemaal niet te bewijzen zijn is de competitieve geest de reden: sommigen winnen en de rest verliezen.
In het geval van racisme grijpt de rechts aan nog meer onnozele beweringen dat men zelf racisme lokt omdat de slachtoffer zelf racistische reageert, denkt of voelt! Dus zij zijn eigenlijk de boosdoener, de blanke is absoluut niet racist en die wordt door de inferieure rassen aangezet tot racisme en krijgt het gevoel dat die superieur is!
In de radicaliseringsproblematiek hebben we al breed meegemaakt dat de jihadisme het werk was van Al Qaida, IS, de haatimams en daarvoor het werk van de groepen aanverwant aan machthebbers in herkomstlanden etc. etc. is. Ook is breed aan bod gekomen dat men door haar geloof, cultuur of levenswijze (die wilde niet assimileren) in de ban van jihaddisme is geraakt. Zelfs als dat tot geweldsuitbarsting komst zoals Mohammed B. Of Charlie in Frankrijk, men ziet nog niks van zichzelf maar de handen van boosdoeners verreweg van eigen bed daarin. WIJ produceren geen ongelijkheid, geen onrust, geen armoede en absoluut geen geweld. Daarom ziet iedereen het buiten de grenzen: Doodwensen in heenreis of repen om op te rotten, is niks anders dan de vertaling van deze rechtse wensen en pertinente en permanente ontkenning van rechts om er niks te doen.
Vroeger vocht rechts tegen communisme en ieder eigen probleem werd gerelateerd aan communisme en zijn handlangers binnenlands. Nu doet de islam hetzelfde dienst, terroristen. Zelfs een macht die bijna de helft van Midden-Oosten in handen heeft word terrorist genoemd, niet dat voor IS iets uitmaakt hoe wij hen noemen, nee dat is om eigen moslims ermee associëren, je kan geen doodnormale burger als handlanger van een leger zien die in MO vecht, maar als jij die macht terrorist noemt dan is het geoorloofd om eigen moslims eraan koppelen, de eigen dictator tegen een geloofsgemeenschap aan externe factoren koppelen.
Recht is als dood om toe te geven dat de problemen het product van eigen bodem, eigen politiek en eigen beleid zijn en niet de burgers die daaronder leiden.
Wat een vreemd beeld heeft u toch van nederland. De meeste werklozen zijn blanke 50 plusser. Dat zijn geen moslim. En hebben al helemaal niets met het midden-oosten te maken. Ook geen terroristen of zo. Leer trouwens eens nederlands. U gebruikt wel nederlandse woorden. Maar uw zinsconstructie klopt niet.