Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Schapen bescherm je met wolfwerende hekken, niet met geitenpaadjes

  •  
01-12-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4674 keer bekeken
  •  
wolfveluwe

Door: Danielle van de Weerd en Bart Kuijer

Gelderland moet onmiddellijk stoppen met onrust creëren over de wolf, en zich richten op het beschermen van schapen. Het is in ieders belang om zo snel mogelijk in te zetten op preventie en publieksvoorlichting, zodat we leren samenleven met dit prachtige, schuwe roofdier.

De wet en de wetenschap in twijfel trekken om een strikt beschermde diersoort te kunnen afschieten: ongehoord. En toch is dat exact wat het Gelderse provinciebestuur doet. Het is bijzonder kwalijk dat met deze opstelling de maatschappelijke onrust over de wolf nog verder wordt aangewakkerd. Ondertussen leggen schapen het loodje en raakt de wolf gewend aan het jagen op gehouden dieren.

Een wantrouwende lezer zou kunnen denken dat de provincie juist uit is op meer angst voor de wolf.

Tegenstrijdig
Onder leiding van de BBB wil de provincie Gelderland een einde maken aan de onrust over de wolf. Maar door dit inheemse dier te bestempelen als “probleemdier” dat moet worden afgeschoten, zorgt ze juist zelf voor onrust. Dat is tegenstrijdig. Als de provincie het draagvlak voor de wolf wil vergroten, zal zij moeten inzetten op de bescherming van gehouden dieren met duurzame wolfwerende hekken, en op genuanceerde publieksvoorlichting over conflictarm samenleven met de wolf.

Maar die route wordt niet ingeslagen. En dat terwijl in Gelderland vrijwel geen sprake is van goed beschermde dieren.

Uit het vorige maand uitgebrachte advies van de Wolvencommissie blijkt dat slechts 3,5 procent van de schapenterreinen op de Veluwe adequaat tegen de wolf is beschermd. Tot op heden is bovendien bij géén van de onderzochte wolvenaanvallen in Gelderland een wolfwerend hek aangetroffen. Zolang het Gelderse College zich onvoldoende inspant voor preventie, zal iedere ontheffing voor het afschieten van de wolf stranden bij de rechter.

Kunstgrepen
De bescherming van gehouden dieren is kennelijk geen prioriteit voor de provincie. Liever steekt zij belastinggeld en energie in geitenpaadjes, zoals overbodig en duur onderzoek naar hybride wolven, kunstgrepen bij het tellen van de daadwerkelijke populatie, en een lobby bij Europa: alles om echte maatregelen maar zo lang mogelijk te kunnen uitstellen.

De wolvencommissie stelt echter dat preventie dé sleutel is om maatschappelijke onrust over de wolf te voorkomen. Vandaar haar advies aan de provincie om de komende drie jaar 6 miljoen euro subsidiegeld beschikbaar te stellen voor het plaatsen en onderhouden van wolfwerende hekken. Maar het Gelderse College denkt toe te kunnen met de helft, omdat “niet iedereen direct met preventie aan de slag gaat”. Dat is de provincie zelf aan te rekenen, aangezien zij nalaat actief het gebruik van wolfwerende rasters te promoten, en in plaats daarvan een kruistocht voert tegen de wolf.

Samenleven
Gelderland moet direct stoppen met het krampachtig zoeken naar onrechtmatige, dieronvriendelijke oplossingen en zich in plaats daarvan concentreren op het beschermen van schapen en het bevorderen van een divers ecosysteem voor álle dieren. Het is belangrijk om snel in te zetten op preventieve maatregelen en voorlichting aan inwoners, zodat we leren om harmonieus samen te leven met dit mooie, fascinerende roofdier.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (17)

dirk den boer
dirk den boer
6 dec. 2023 - 13:30
Of we het nou leuk vinden of niet (en de ecoloog zal het zeker niet waarderen, de grond onder hun voeten valt weg), maar de wolf kunnen we rustig ook een cultuurvolger noemen. Ik was in Sibiu en Brasov, rand wilde Karpatengebergte (waar nauwelijks verharde wegen doorheen lopen), en daar staat wel eens in de maand berichtje in de krant over beren of wolven in de stad op parkeerplaatsen , tuinen en plantsoenen. Vroeger was dat alleen snachts, maar omdat ze niets in de weg gelegd wordt (dit in grote tegnstelling tot eeuwen her), loopt die wolf gwoon tot ver in de chtend in het plantsoen of de bermen vd snelwegen, zonder dat iemand het eigenlijk opmerkt, want lijkt teveel op de herdershond. Wolven jagen in plantsoen en park op eenden, konijnen en ratten, veel makkelijker dan dat snelle ree of weerbarstige zwijn. Er staat ons dus nog wat te wachten, hier, bij ons, cultuur zat en net beetje bos en struweel om zich te verbergen als het te gek wordt.
3 Reacties
vdbemt
vdbemt6 dec. 2023 - 19:38
Nederland is wel even wat anders dan een land/gebied waar nauwelijks verharde wegen doorheen lopen. Wat jij schetst, gaat hier niet gebeuren. Het Nederlandse verkeer zal veel wolvendoden opleveren.
dirk den boer
dirk den boer7 dec. 2023 - 12:26
Conclusie: de mens blijft enige en niet aflatende vijand vd wolf, wat hij 5000 jr met zijn jachtgereedschap af kon, doet hij nu gezeten in zijn automobile. Maar welke mens is/was gevaarlijker? Relevanter, dodelijker voor de soort? In Roemenie bestaat alleen een goede verstandhouding herder/wolf daar hoog in de bergen, dankzij eeuwen samenleving met aparte wolfshonden (lees hierover ook Lale Gul,op vakantie in Kumbet) en zonder enig duur hekwerk behalve dan voor nachtverblijf vd schapen en geiten). Wij hebben dat (en zoveel andere nuttige zaken) inmiddels verleerd...
vdbemt
vdbemt7 dec. 2023 - 22:14
"Conclusie: de mens blijft enige en niet aflatende vijand vd wolf, wat hij 5000 jr met zijn jachtgereedschap af kon, doet hij nu gezeten in zijn automobile. Maar welke mens is/was gevaarlijker? Relevanter, dodelijker voor de soort?" In de tijden van alleen het geweer, stierf de wolf niet uit. Dat is iets van de laatste halve eeuw. De mens in die laatste tijd was en IS (mensen als jij) gevaarlijker.
dirk den boer
dirk den boer
3 dec. 2023 - 12:59
Krijg sterk de indruk dat mensen die voor de wolf zijn, in NL dan (want ben zelf ook wolvenfan, maar niet in schapenland NL), ook degenen zijn die sterk aandringen op excuses voor slavernij en kolonialisme, en tegen Israel meteen maar ook. Ik zou wel eens van een cultuur socioloog willen horen waar dat mee te maken heeft. Zelf denk ik aan een nostalgie naar Rousseauiaanse (dus virtuele) tijden dat alles nog onbedorven en in balans was, geen naijver, geen haat en nijd, bij iedereen een brede glimlach van oor tot oor...
10 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2023 - 15:49
Komende van het NH platteland ben ik met een omweg bewoner geworden van buitengebied in Gelderland. Geen Rousseauiaan. Die man was een vreselijke sexist.
dirk den boer
dirk den boer3 dec. 2023 - 16:20
Dat is niet eerlijk, Danielle, want je moet toegeven dat hij het idee van kinderen opvoeden ingrijpend heeft veranderd en gunstig (tot op de dag van vandaag) beinvloed, een kind is geen mal die gevuld dient met volwassen standpunten, maar heeft ook eigen verlangens en neigingen. Dat hij, net als alle andere filosofen toen (Kant, Voltaire, Fichte) bepaalde ideeen over de vrouw etaleerde? Soit, zou ik hem niet al te veel aanrekenen.....
dirk den boer
dirk den boer3 dec. 2023 - 17:21
Van Schagen (400 jr schapenmarkt) naar Arnhem? Ja, dat is wel een grote overgang, van de polders zonder hekwerk (puur sloten, geen wolf in de verste verten) naar landschap waar de wandelaar, de fietser, de boswachter, de jager, de reeen en zwijnen en de pony- en hobbyschapenhouder de dienst en het landgebruik uitmaken, goeie hemel, ja dat lijkt me wel een overgang, wel blij dat ik dat niet hoef mee te maken, ik zit goed hier in Utrecht....
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2023 - 22:21
Niet helemaal, Arnhem was een intermezo, en de meeste indruk hebben de jaren in Noorwegen gemaakt.
vdbemt
vdbemt4 dec. 2023 - 8:57
"Krijg sterk de indruk dat mensen die voor de wolf zijn.....ook degenen zijn die sterk aandringen op excuses voor slavernij en kolonialisme, en tegen Israel meteen maar ook." Kun je dit onderbouwen? Of komt deze zeer bijzondere relatie gewoon uit je misselijke brein?
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2023 - 10:27
Natuurlijk neem ik het Rousseau wel kwalijk dat hij er achterlijke opvattingen op na hield. Hij had tenslotte veel invloed.
dirk den boer
dirk den boer4 dec. 2023 - 16:13
Rousseau achterlijk?? He nou, danielle, meen je dat? Kijk eens verder dan dat gender, hij is mijn held, en ook die van Levi Strauss, en daarom alleen al ook van mij).
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 dec. 2023 - 9:23
De helft van de mensheid tot te zwak , ziek en misselijk te verklaren om deel te nemen aan de maatschappij op voet van gelijkheid met de andere helft is Rousseau zeker kwalijk te nemen. Belle van Zuylen nam er geen genoegen mee. https://www.dbnl.org/tekst/herm022over01_01/herm022over01_01_0001.php
dirk den boer
dirk den boer6 dec. 2023 - 18:27
Het stond vandaag weer in de VK, vdbemt, progressieve kamerleden zijn voor de wolf, en voor ongebreidelde immigratie, logisch eigenlijk ook, het past helemaal in het plaatje.....
vdbemt
vdbemt7 dec. 2023 - 9:10
@Dirk. Ik weet niet hoor, maar : "progressieve kamerleden zijn voor de wolf, en voor ongebreidelde immigratie" is toch totaal wat anders dan "ook degenen zijn die sterk aandringen op excuses voor slavernij en kolonialisme, en tegen Israel meteen maar ook." Dus nogmaals de vraag: toon dit eens aan (kun je niet, want het is misselijke bullshit) Echt wel in de war, dat brein van jou.
android1984
android1984
3 dec. 2023 - 12:23
toch voelt het een beetje zoals de "gated communities" bij wetteloze steden in de USA en Brazilie waar de have's zich veilig af kunnen sluiten van de realiteit rondom. Als wolven schapen doodbijten? Is dan het probleem de schapenhuisvesting? Bij de oostvaardersplassen accepteerden we niet dat er groot wild dood ging van de honger door "de natuur". Het klinkt allemaal zo arbitrair. Duizenden schapen ophokken omdat die paar wolven niet beheerd mogen worden? Kan, maar de keuze is volgens mij net zo suf als afschieten.
1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2023 - 10:29
Met het ophokken van kippen en varkens hebben weer weinig mensen moeite.
Yup
Yup
3 dec. 2023 - 8:13
Deze reactie is verwijderd
4 Reacties
vdbemt
vdbemt4 dec. 2023 - 9:02
"Honden moeten in Gelderland aangelijnd door parken lopen (gelukkig maar), maar de wolf mag er gewoon los lopen?" Zo ken ik er ook een: kanaries sluiten we op in een kooitje, keepjes en vinkjes, of zee-arenden, mogen gewoon losvliegen? Nu begrijp ik waarom je pseudoniem 'Yup' is. Jij komt de stad niet uit en weet niet wat natuur is.
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2023 - 16:51
Gisteren vloog er weer een klein bruin vogeltje rond in de kamer. Ditmaal geen idee hoe hij binnen had weten te komen. De grootste moeite gehad hem veilig naar buiten te loodsen. Zomers zijn de open tuindeuren een risico. Zelfs wel eens een vleermuis binnengehad waar jongeheer Defoe heel bang van was. Ook dat liep goed af.
dirk den boer
dirk den boer4 dec. 2023 - 18:36
Een klein bruin vogeltje, geen mus dus, die kent iedereen, dus het moet een winterkoninkje geweest zijn, die hele jr door keihard zit te zingen in plantsoenen en struweel, altijd weer hetzelfde melodietje (misschien al 500 duizend jr, of nog veel langer, langer dan wij er zijn, maar dat is juist het mooiste). Geef hem alle ruimte, Danielle.....
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 dec. 2023 - 9:27
Winterkoninkje is het meest waarschijnlijk ook vanwege de maat.
Mohawk2
Mohawk2
2 dec. 2023 - 19:12
Helemaal hier onderaan zei ik op een reactie van Hans de Torenkraai dat wolven goed zijn voor ecosystemen en deze helpen (weer) gezond te maken en (weer) in (te) balans brengen. Dit werd duidelijk na onderzoek in de VS waar in 1995 in een aantal natuurgebieden zoals Yellowstone de wolf weer werd geherintroduceerd na een afwezigheid van 70 jaar. De wolf was rond 1920 in de hele VS uitgeroeid door ranchers, boeren, jagers en pelsjagers, die de wolf als concurrent beschouwden - als schadelijk ongedierte dat vernietigd diende te worden. Wat de herintroductie van de wolf voor het ecosysteem uiteindelijk bleek te betekenen was spectaculair en haast onvoorstelbaar. Ze bleken zelfs de lopen van rivieren te beïnvloeden! Hoe dat werkt kun je in dit artikel lezen en zien in de begeleidende video. How wolves change rivers: https://www.theguardian.com/science/grrlscientist/2014/mar/03/how-wolves-change-rivers
Vim Schuurmans
Vim Schuurmans
2 dec. 2023 - 15:37
Deze reactie is verwijderd
Joop  den Uil
Joop den Uil
2 dec. 2023 - 10:59
Het wachten is op het moment dat een wolf mensenvlees heeft geproefd. Dan zal de PvdD wel anders piepen en met de staart tussen de benen eieren voor hun geld kiezen. Voorkomen is beter dan genezen zeggen de boeren voor elke oogst.
9 Reacties
vdbemt
vdbemt2 dec. 2023 - 13:48
"Het wachten is op het moment dat een wolf mensenvlees heeft geproefd. " Als in die tijd geen wolfwerende maatregelen worden toegepast door de schaapsherders, zullen jaren- en jarenlang schapen prooi blijven. Kom met voorbeelden dat een mens slachtoffer was. De mens staat niet op het menu van de wolf.
LaBou
LaBou 2 dec. 2023 - 17:41
@vdbemt: oh nee? Wat dacht je van roodkapje. :)
johnnydoe
johnnydoe2 dec. 2023 - 18:11
Figuren als bemt, lekker veilig vanachter het toetsenbord, zullen nooit verantwoordelijkheid nemen als op een boerenerf een peuter door een wolf wordt gegrepen. Want... provincie...
Joop  den Uil
Joop den Uil2 dec. 2023 - 18:54
@Bou, en de 3 Biggetjes uit Duckstad ! snel Howling Wolf opzetten voor de Kerstsfeer.
LaBou
LaBou 2 dec. 2023 - 21:56
"Figuren als bemt, lekker veilig vanachter het toetsenbord, zullen nooit verantwoordelijkheid nemen als op een boerenerf een peuter door een wolf wordt gegrepen. Want... provincie..." Nou vooruit dan: wat is de laatste, officieel geregistreerde wolvenaanval op een kind. En hoeveel kinderen worden slachtoffer van een aanval van honden (iets waar mr. doe dan weer geen verantwoordelijkheid voor neemt aangezien hij dat consequent weg laat. Hint: veel, heel veel).
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 dec. 2023 - 22:19
Roodkapje is verkracht en vermoord door de boswachter die vervolgens de schuld gaf aan de wolf. Algemeen bekend.
vdbemt
vdbemt4 dec. 2023 - 9:05
@Johny. Roodkapje is een sprookje. Het is niet echt. Jij kunt, net als Joop, niet met voorbeelden komen.
dirk den boer
dirk den boer4 dec. 2023 - 16:34
Ja, vdbemt, vertel dat Danielle maar eens, ze zal het niet met je eens zijn, de jager was toch echt de grote schurk, en niet de redder in nood.....
vdbemt
vdbemt6 dec. 2023 - 19:43
@Dirk. Zie je nou? Voor de wolf hoef je dus niet bang te zijn.
Oud links
Oud links
2 dec. 2023 - 9:18
Dus nu moeten we pro hekken in de natuur zijn, om dieren op te sluiten, of door daarmee soorten dieren uit elkaar te houden? Hekken en muren willen we niet voor mensen en voor de natuur al helemaal niet lijkt mij. Als er hekken nodig zijn dan is er iets niet goed aan de balans in de natuur.
6 Reacties
hartpine
hartpine2 dec. 2023 - 12:23
Die hekken zijn ook een probleem voor reeen en herten enzo
vdbemt
vdbemt2 dec. 2023 - 13:53
"Dus nu moeten we pro hekken in de natuur zijn, om dieren op te sluiten, of door daarmee soorten dieren uit elkaar te houden?:" Is dat niet hoe het boerenland afgeschermd wordt, met hekken? Hoe de koeien, ALS ze al buiten komen, op het terrein gehouden worden. Met hekken. Jij wilt die hekken weg hebben? En de vele, vele koeien, en vele, vele schapen (meer dan de natuur zelf voortgebracht zou hebben) los laten lopen? "Als er hekken nodig zijn dan is er iets niet goed aan de balans in de natuur." Precies: de intensieve veehouderij heeft de natuur uit balans gebracht. Stoppen daarmee.
LaBou
LaBou 2 dec. 2023 - 17:43
"Die hekken zijn ook een probleem voor reeen en herten enzo" Die hekken willen we toch om de schapen heen. Wat hebben die reeën en herten er dan mee te maken. Overigens worden er al vaker hekken gebruikt om bijv. varkens ergens weg te houden. Zie bijv. de gemeente Epe.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2023 - 10:12
De Veluwe staat al heel lang vol met hekken. Ook voetgangers hebben er last van.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2023 - 10:15
Het Gelders Particulier Grondbezit (GPG) wil ook al geen wolven. De Veluwe is voor een aanzienlijk deel particulier bezit.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2023 - 12:44
In Gelderland zijn ook ecoducten die miljoenen hebben gekost afgesloten om wolven maar ook herten te weren. https://www.hetedelhert.nl/van-onze-redactie/3987-np-de-hoge-veluwe-sluit-wildpoorten-en-schendt-miljoenendeal
Karel Kruizeruiker
Karel Kruizeruiker
2 dec. 2023 - 8:06
Beste Danielle, ik woon in Drenthe en vrijwel dagelijks zijn hier bijt incidenten te melden. Schapenhouders zijn ten einde raad omdat de wolf opeens een beschermd diersoort is. Het recht in eigen hand nemen is hier niet zover meer verwijderd.
3 Reacties
LaBou
LaBou 2 dec. 2023 - 10:57
Vreemd, dat haalt eigenlijk nooit het nieuws. Alleen hier als reactie van een tegenstander.
vdbemt
vdbemt2 dec. 2023 - 13:55
De wolf is niet 'opeens' een beschermde diersoort. Dat is hij al heel lang, omdat hij door en dankzij het mensenvolk dreigde uit te sterven.
Ingevlp
Ingevlp3 dec. 2023 - 12:01
Ik woon ook in Drenthe en ben schapenhouder. Sinds 2014 heb ik al goede omheining maar mijn collega schapenhouders vertikken dat vaak. Wel hebben ze alle tijd om spandoeken op te tuigen op hun land. Sorry ik distantieer me hiervan en betrek mij er niet bij alsof elke schapenhouder ten einde raad zou zijn in Drenthe. Dat is nl flauwekul. Dus praat niet voor mij.
bv-user-45358
bv-user-45358
2 dec. 2023 - 8:00
Wij steunen over de hele wereld projecten om het bestaan van dieren en diersoorten te redden. Tijgers, die in India tussen de dorpen gewoon mogen leven, gevaarlijke olofanten, het kan niet op. maar "Als het maat ver van eigen tuin is" kenmerkt wel ons Nederlandse beleid. Wolven horen hier thuis. Jagers niet. Jagers zien concurentie in de wolf: de jacht wordt overbodig met wolven! Dat vinden ze jammer. Daarom vinden ze nog steeds schapenboeren, die hun hekken openzetten om wolven binnen te laten en daarna zielig te gaan doen. Sommige door honden doodgebeten schapen worden ook frauduleus aan wolven toegeschreven. De wolf hoort in Nederland. En aan elkaar en met de buurlanden verbonden natuurgebieden hoort ook in Nederland. Daarmee zoeken dieren hun eigen weg. Dan hoeft er nooit een dier afgeschoten te worden, omdat dieren niet meer verhongeren. De wolf hoort in Nederland en schapen horen achter hekken, met GESOTEN doorgangen. Het is de jacht, die hier niet meer hoort en past.
2 Reacties
Rutger Groot
Rutger Groot2 dec. 2023 - 13:11
"Daarom vinden ze nog steeds schapenboeren, die hun hekken openzetten om wolven binnen te laten en daarna zielig te gaan doen" Biertje, kom uit je luie stoel en ga ff kijken bij een schapenboer na een wolvenaanval: schapen met opengerete buiken... geen enkel.weldenkend mens doet dit bewust schapen aan, dus ook schapenboeren niet...
vdbemt
vdbemt4 dec. 2023 - 9:25
@Rutger. Het ziet er natuurlijk bepaald niet gezellig uit, die gegrepen schapen. Maar elk dier in de natuur is potentieel slachtoffer van een ander dier. En de manier waarop vinden we nooit leuk. Hoe denk je dat de ca 660.000 schapen (Inclusief de lieve lammetjes) in 2022 in NL aan hun einde zijn gekomen? Tegenover de paar honderd schapen, door de wolf. We weten allemaal dat het er in de slachterijen niet overal even fraai aan toe gaat. Maar daar doen de schapenboeren dan ook weer niets aan. Als ze hun geld maar krijgen.
Hann63
Hann63
2 dec. 2023 - 7:53
Ik wil het best erkennen, de wolf is een fantastisch roof dier.Maar...Wat willen wij in Nederland? Wij moeten de natuur beschermen, huizen bouwen, asielzoekers opvangen, van alles wat, maar er komt niks van terecht. Een wolf kan behoorlijk hoog springen en is slim. Dus het beheersbaar houden van de populatie lijkt mij een beter plan.
3 Reacties
LaBou
LaBou 2 dec. 2023 - 11:00
"Dus het beheersbaar houden van de populatie lijkt mij een beter plan." Wolven beheersen hun populatie heel wat beter dan de veehouders de populatie van hun vee.
vdbemt
vdbemt2 dec. 2023 - 14:00
Goed bedacht: de wolf kan behoorlijk hoog springen. Wat een fantasie. Zag deze week in een reportage met voors en tegens van de wolf, hoe een wolf de slecht aangelegde electrische beveiliging omzeilde: door er ONDERDOOR te graven. Op springen, wat had gekund (zeker als we jou moeten geloven), was hij niet gekomen.
dirk den boer
dirk den boer4 dec. 2023 - 18:58
Ja, Labou, dat doen z in hun eigen habitat,Siberie en Alaska, maar dus niet in NL en Zwitserland (waar ze al afgeschoten mogen worden, want van enige natuurlijke balans is daar en in ons land geen sprake meer, kan toch ook niet?
pahan
pahan
2 dec. 2023 - 7:11
'duurzame wolfwerende hekken' Enig idee? Heb je wel eens een schaap gezien? Weet je waarom schapen buiten staan? En waar? Ik woon in de kop van Noord Holland, en daar lopen er heel wat. Als dat allemaal afgezet zou moeten worden met bloediedeldie verhopsakee hekken, in plaats van gewoon paaltjes en een afrastering, manmanman waar praat je over. Je wil wolven terug? Accepteer dan de gevolgen. Inclusief het jagen op de wolven, want ze zijn niet uitgestorven omdat de vachten zo lekker zijn of het vlees zo goed smaakt. 'leren om harmonieus samen te leven met dit mooie, fascinerende roofdier' Elk weldenkend mens begrijpt toch zo dat dit helemaal van het padje is?
5 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 dec. 2023 - 22:27
Ze zijn niet uitgestorven maar werden uitgeroeid oa. door premiejagers. Sinds ongeveer 1840 was de wolf verdwenen uit bijna heel Europa.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 dec. 2023 - 23:03
Wolvenbont is nog steeds te koop.
pahan
pahan3 dec. 2023 - 6:57
En waarom stond er een premie op?
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2023 - 10:24
Waarom? Omdat mensen geen benul hadden van ecologie. en om iedere vorm van vermeende concurrentie uit te schakelen? Ook de haat tegen roofvolgels zit diep. Premies waren ook een serieuze bron van inkomsten. https://www.werkgroeproofvogels.nl/index.php/bedreigingen/vervolging
vdbemt
vdbemt6 dec. 2023 - 19:49
Leg jij me nou eens uit waarom ze die weilanden wel met paaltjes en een afrastering (veel woorden voor 'hek') kunnen afzetten en niet met bloediedeldie verhopsakee hekken.
adriek
adriek
1 dec. 2023 - 22:49
Dat schuwe dier... Als we wolven blijven vertroetelen komen over niet al te lange tijd vuilnisbakken bij McDonald leeg eten. Evolutie werkt sneller dan je denkt, naar allebei de kanten. Schiet elke wolf die zich ook maar in de buurt van schapen of mensen laat zien af, en over vijf tot tien generaties zie je nooit meer een wolf, maar zullen ze er nog wel gewoon zijn. Schuw. Zoals het hoort.
2 Reacties
dirk den boer
dirk den boer4 dec. 2023 - 19:05
Vuilnisbakken en - hopen hebben inderdaad een grote aantrekkingskracht voor ijsberen, andere beren (Roemenie, Brasov, elk jr weer ongevallen daar in de buitenwijken) en onze wolf dus, al moet hij het bij ons nog beetje leren, want komt uit oostelijker, wilder regionen, maar wat niet is, kan nog komen....
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 dec. 2023 - 10:46
Vuilnisbakken zijn toch echt meer iets voor beren. Ook in Alaska leerde ik bij Arctische Studies.
EenMening3
EenMening3
1 dec. 2023 - 21:02
Nederland is eigenlijk te klein en te dichtbevolkt voor de wolf. De enige plek die daar enigszins geschikt voor is, is de Veluwe - het grootste laagland bosgebied van West-Europa. Dat is tevens plek het enige gebied waar grote aantallen wilde zwijnen voorkomen.
4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 dec. 2023 - 17:27
De N226 tussen Arnhem en Ede moet worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Dat zou een heleboel dierenlevens sparen. Ditto andere wegen die de Veluwe opknippen in kleine stukjes.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 dec. 2023 - 17:31
N224
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 dec. 2023 - 17:32
De Ginkelse heide zou er ook wel bij varen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2023 - 11:29
Voor wolven bestaan landsgrenzen niet.
bv-user-50383
bv-user-50383
1 dec. 2023 - 19:23
Er is nog veel meer groot en klein wild dat last heeft van wolfwerende hekken. De Wolf hoort hier gewoon niet (meer) thuis. Je kan opperen dat de wolf hier ooit van nature voorkwam, maar dat deden beren en elanden ook. Is er iemand die het een goed idee vindt om deze hier weer terug te brengen? Toen de wolf hier ooit in grote aantallen rondliep woonde er ook maar een fractie van het aantal mensen dat hier nu leeft in dit land. Wil je de wolf terug dan moeten er mensen weg!
6 Reacties
hgroen2
hgroen21 dec. 2023 - 23:10
[Wil je de wolf terug dan moeten er mensen weg!] goed plan, geef jij het goede voorbeeld :)
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2023 - 11:32
Strak plan.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2023 - 11:36
Ondanks strenge natuurwetgeving staat de natuur aan alle kanten onder druk door een teveel aan mensenwensen. https://pointer.kro-ncrv.nl/onderzoeken/bouwen-in-beschermde-natuur
Ingevlp
Ingevlp3 dec. 2023 - 12:02
Onzin, ik heb 6 draden met stroom. Ree springt er met gemak overheen en klein wild er onderdoor. Ik woon in wolvengebied.
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2023 - 11:43
Ik woon in wolvengebied. Eens zag ik een edelhert over zo'n hoog hek waar de Veluwe vol mee staat zeilen. Doodeng, maar gelukkig liep het geod af.
vdbemt
vdbemt7 dec. 2023 - 22:24
"Je kan opperen dat de wolf hier ooit van nature voorkwam, maar dat deden beren en elanden ook. Is er iemand die het een goed idee vindt om deze hier weer terug te brengen? " Er is ook niemand die bedacht heeft de wolf terug te brengen. Die zijn zelf gekomen. Omdat ze hier overlevingskans hebben in een voor wolven geschikte habitat. Geen enkel dier gaat naar een plek die hem niet bevalt. En de toename van mensen: Wil je de wolf terug dan moeten er mensen weg!. Of je zegt als mens: laat dat beest dat wij, zoals zo veel andere beesten, met onze bebouwing en industrieën steeds minder ruimte gunnen, met rust. En bescherm je goederen zonodig.
Thuiszitter
Thuiszitter
1 dec. 2023 - 18:12
Ga toch gauw heen met die wolven . Ze veroorzaken teveel ellende. Vang die beesten en dump ze in een betere habitat. Zag docu van de week , de beste boer deed z’n best zijn schapen af te schermen. De wolven maakte een gat onder zijn hek door of negeerde de stroomstoten en gingen toch over het hoge hek. De beste man had er veel aan gedaan.
8 Reacties
hgroen2
hgroen21 dec. 2023 - 18:52
wat is het nu: een gat onder het hek negeren van stroomstoten gingen over het hoge hek je kletst dus uit je nek
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen1 dec. 2023 - 21:24
hgroen2, Ik heb de documentaire waar Thuiszitter het over heeft niet gezien, maar waarom zou het niet kunnen dat ze er de ene keer onderdoor gaan en de ene keer eroverheen? En stroom schrikt niet altijd af. Beetje raar om dit zomaar geklets te noemen.
Hann63
Hann632 dec. 2023 - 7:55
#hgroen2 Ik heb de docu ook gezien en jij kletst uit je nek. Een wolf is slim en springt rustig over een hek heen. Maar jij weet alles beter... Jij moet in de regering gaan zitten.....
Willem D2
Willem D22 dec. 2023 - 8:31
hgroen2 meerdere wolven dienallen hun eigen methode hadden om de beveiliging te omzeilen. Wie zit er nu in de ontkenningsfase ?
bv-user-66257
bv-user-662572 dec. 2023 - 13:11
hgroen2 Wat een nare agressieve reactie, misschien even je mond houden als je blijkbaar de documentaire niet eens hebt gezien? Gokje: Jij woont in de stad en de kans dat jij persoonlijk ooit last zult hebben van de wolf is nul, dus daarom moeten anderen de overlast van de wolf maar accepteren?
Thuiszitter
Thuiszitter2 dec. 2023 - 15:49
Hrgroen2 - klets niet uit mijn nek . Wat Han63 zegt .
Ingevlp
Ingevlp3 dec. 2023 - 12:04
Niet waar. Ik heb zelf ook wolfwerende omheining en woon in wolvengebied, er is teveel flutomheining in mijn omgeving. Vaak te zwakke stroomvoorziening.
vdbemt
vdbemt7 dec. 2023 - 22:28
Er 'veel aan doen' is niet automatisch hetzelfde als het juiste doen. De beste man heeft er geen moeite mee AL zijn schapen (niet maar een paar) op een hem passend moment aan de slager over te dragen. Die paar doden door de wolven daar kunnen ze niet tegen. De portemonnee klaagt.
hansdetorenkraai
hansdetorenkraai
1 dec. 2023 - 16:50
Wolven werpen in een gunstig habitat minimaal per jaar tussen de 5 en 8 jongen en na drie jaar produceren die ook weer jongen. De enige vijand is de auto en het is naïef om te denken dat het met de wolf anders zal gaan als de bever, edelhert, wilde paarden, wilde zwijnen, en dassen. Uiteindelijk loopt men met klemmen en geweren de zaak in evenwicht te brengen daar onze postzegel geen ruimte kan bieden aan deze dieren, helaas maar waar.
12 Reacties
Mohawk2
Mohawk21 dec. 2023 - 17:47
De mens is de enige natuurlijke vijand van de wolf. Overal waar de wolf met rust gelaten wordt door de mens leven ecosystemen weer op en komen in weer in balans. Er zijn of komen nooit meer wolven dan een ecosysteem aankan, simpelweg omdat er bij teveel wolven al snel een tekort aan voedsel voor ze ontstaat. Een wolvenpopulatie regelt zichzelf. Is allemaal al lang en breed onderzocht en aangetoond. Het stomste dat de provincie Gelderland kan doen is geld voor wolfwerende hekken laten liggen en zo het buffet voor de wolven open houden. En dan roepen dat de wolf hier (weer) uitgeroeid moet worden. (Gek genoeg wordt dat dan weer niet gevonden van honden, die hier per jaar een veelvoud van een veelvoud van het aantal schapen per jaar doodt van dat wolven hier doen. Nooit enige verontwaardiging of ophef over, noch enige aanleiding om honden te demoniseren.) Wat is dat toch met die mensen die altijd maar alles willen doodmaken, afschieten en uitroeien?
hgroen2
hgroen21 dec. 2023 - 18:54
Onzin. laat je voorlichten. wolvenpopulaties reguleren zichzelf op basis van het gebied waar ze rondlopen [rond 200km max] en beschikbaar voedsel en in dat laatste zit het probleem: eigenwijze schapenhouders bieden hun schapen op een presenteerblaadje aan. Tjsa dan krijg je vanzelf grote populaties niet de wolf is het probleem maar door en door arrogante gedrag van de mens.
hansdetorenkraai
hansdetorenkraai1 dec. 2023 - 19:13
@Mohawk2 Geld dat niet voor wolven geachte Mohawk2 want de grote grazers fokken gewoon door. Staatsbosbeheer wil deze winter in de Oostvaardersplassen zo'n 360 edelherten en 45 heckrunderen afschieten. De organisatie probeert zo het aantal grote grazers in het natuurgebied tussen Almere en Lelystad terug te dringen. En bevers, zag een bioloog die het had over probleem bevers die te veel bomen omknagen en dijken verzwakken nu ze uitwaaieren door de polders in Nederland Dassen ondergraven treinrails en wegen en veroorzaken nogal wat gaten in dijken. De overlast van zwijnen is al wat langer, die slopen in een nacht nogal wat landbouw gewas. Natuurlijk ik vind het prachtig al die mooie dieren. Maar denk dat we er te weinig plek voor ze kunnen creëren. En uiteindelijk komt het toch neer op het doden van de mooie dieren. Ik heb me even ingelezen maar je theorie over de regulatie van wolven klopt maar gedeeltelijk. Jonge wolven trekken weg van hun ouders en zoeken nieuwe habitat en papa en mamma gaan gewoon door met kindertjes maken.
hgroen2
hgroen21 dec. 2023 - 23:12
[ Jonge wolven trekken weg van hun ouders en zoeken nieuwe habitat en papa en mamma gaan gewoon door met kindertjes maken.] Ja dat klopt, maar gaan dus naar een geheel andere gebied. En aangezien de gebieden van een wolven roedel erg groot zijn, betekent dat de facto dat hier in NL amper nog wolven bij zullen komen. maar dat neemt niet weg, als binnen een leefgebied van een roedel het voedselaanbod daalt, de alfa teef minder pups werpt.
Hardmaarfair
Hardmaarfair2 dec. 2023 - 8:04
Groen: ik dacht dat ze op deze site dierenvrienden waren. Jij bent er duidelijk geen.
bv-user-45358
bv-user-453582 dec. 2023 - 8:10
Nee. Het schapenprobleem is eenvoudig op te lossen, dat blijkt in de ons omringende landen. Het is in Nederland fout gegaan, toen de koning met VVD- en CDA jagers besloten het plan te torpederen om alle natuurgebieden met elkaar te verbinden en woningbouw in natuurgebieden toe gingen staan. Plotseling zag je gemeentes, waar dier-viaducten nergens meer heen gingen en woningen aan beide kanten hadden. Schapen zijn niet de enige factor, maar juist de jagers dus. Jagers met macht. Als alle natuurgebieden met elkaar verbonden worden, met div. uitloop naar de ons omringende landen, is er een een natuurlijke migratie heen en weer, waardoor er geen hongerende dieren meer voorkomen. De jagers wilden dat voorkomen, want dan is de jacht overbodig. In een met onze omringende landen verbonden natuur heeft de wolf juist een plek om de wat zwakkere dieren te eten en zo de kuddes te versterken. Natuurlijk natuurbeheer dus, waar helaas voor de luxe moordlust van de jagers geen plek meer is.
thedevelmoene
thedevelmoene2 dec. 2023 - 8:40
@hgroen2 >maar dat neemt niet weg, als binnen een leefgebied van een roedel het >voedselaanbod daalt, de alfa teef minder pups werpt. Maar daar zit toch het hele punt? Op het moment dat het voedselaanbod onvoldoende is trekken wolven weg of ze gaan dood van de honger/interne gevechten. In Nederland heeft de wolf een keuze. Hij kan doodgaan van de honger of hij kan richting de mens trekken en gaan jagen op (kinder)boerderijdieren, huisdieren of mensen. Er wordt gezegd dat wolven niet gevaarlijk zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat een wolf liever doodgaat, dan dat hij de reputatie van wolf als 'ongevaarlijk voor de mens' kapot maakt. De enige manier waarop je wolven theoretisch in Nederland kunt tolereren als je het aantal zo laag houdt, dat degene die er zijn genoeg te eten hebben en daarnaast zorgt dat ze geconditioneerd worden om buiten menselijke bewoning te blijven. Al het andere levert uiteindelijk meer ellende op (ook voor de wolf).
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 dec. 2023 - 22:32
Mohawk Tot voor kort werd elk dier dat ook maar een beetje weg had van een roofdier vervolgd. Uilen, vossen, buizerds, wolven enz enz werden vergast, vergiftigd, geschoten of op een andere afschuwelijke manier omgebracht.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2023 - 9:57
Een goed hek beschermt de schapen ook tegen honden.
Ingevlp
Ingevlp3 dec. 2023 - 12:06
Dat klopt niet, verdiep u eens in predatoren. Het is niet zoas de mens die zich ongebreideld voortplant en knutselt aan gezondheid om maar zo lang mogelijk te blijven leven.
vdbemt
vdbemt10 dec. 2023 - 10:39
@Hans. Volgens mij geef je met je voorbeelden in de OVP en met bevers, dassen en zwijnen, precies het argument om de wolf zijn gang te laten gaan. OOK dáár: in de OVP en op de Veluwe. Dan hoeft de mens niet onnatuurlijk in te grijpen. Maar ja: dat jagen (afschieten) is eigenlijk wel zo leuk. ZO leuk, dat we de natuurlijke jager ook willen afschieten.
vdbemt
vdbemt10 dec. 2023 - 10:45
@develmoane. "Er wordt gezegd dat wolven niet gevaarlijk zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat een wolf liever doodgaat, dan dat hij de reputatie van wolf als 'ongevaarlijk voor de mens' kapot maakt." Omdat jij je dat niet kunt voorstellen, zonder te kijken naar het feit dat in het gehele verleden menselijke slachtoffers wereldwijd nauwelijks te vinden zijn, moet de wolf maar afgeschoten worden. Omwille van jouw fantasie moet de wolf maar afgeschoten worden.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor