Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Rutte negeerde archiefwet en wiste jarenlang elke dag sms’jes

  •  
18-05-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
4188 keer bekeken
  •  
ruttetelefoon

Mark Rutte heeft jarenlang elke dag zijn sms’jes gewist omdat zijn telefoon te weinig opslagruimte had. Het toestel zou slechts ruimte bieden voor 20 berichten. Dat vertelde de landsadvocaat tijdens een rechtszaak die is aangespannen door de Volkskrant. De krant wil met een beroep op de WOB inzicht in de sms-berichten van bewindslieden over de coronacrisis.

De premier bepaalde tot vorige week zelf welke sms-berichten gearchiveerd moesten worden. De rest gooide hij weg. “Pas sinds afgelopen donderdag heeft de premier een toestel met meer opslag, aldus de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). Doordat sms-berichten consequent zijn gewist, valt moeilijk te achterhalen of dat in overeenstemming met de Archiefwet gebeurde. Functiegerelateerde correspondentie mag niet zomaar worden vernietigd.

De dubieuze werkwijze van Rutte – door de landsadvocaat eufemistisch “realtime archivering” genoemd – kwam aan het licht toen de Volkskrant ontdekte dat er bij de opgevraagde sms’jes alleen berichten zaten die de premier aan zijn ambtenaren had doorgestuurd.

Hoogleraar archiefwetenschappen Charles Jeurgens heeft geen goed woord over voor de handelswijze van Rutte. “Je kunt niet dezelfde dag nog bepalen of iets wat op dat moment misschien irrelevant lijkt over één of twee jaar niet toch belangrijk kan worden”, zegt hij tegen de Volkskrant.

Update: In een toelichting probeert Rutte het overtreden van de regels weer eens te bagatelliseren. Hij bezweert dat hij niets heeft achtergehouden. Ook zou de premier het naar eigen zeggen prima vinden als zijn provider zou proberen om zijn sms-berichten terug te halen. Dat kan echter niet.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (26)

stokkickhuysen
stokkickhuysen
19 mei 2022 - 9:53
Ik begrijp dat de regel is dat zakelijke berichten die betrekking hebben op bestuurlijke besluitvorming moeten worden gearchiveerd. De NOS website zegt het volgende: 'Naar eigen zeggen heeft hij echter "nooit bewust" belangrijke zaken achtergehouden' Rutte volgede dus een zelfopgestelde andere regel. Als voorbeeld wordt genoemd een bericht van Halsema aan Rutte: 'Volgens de Volkskrant zat bij de ter beschikking gestelde berichten bijvoorbeeld niet de sms die de Amsterdamse burgemeester Halsema op 1 juni 2020 om 20.30 uur naar de premier stuurde vanwege problemen bij een grote demonstratie. "Dat bericht had volgens de regels niet verwijderd mogen worden", zegt Bovend'eert. ' Als er nou een geschiedenis was van zoveel mogelijk openheid van zaken, of in ieder geval inhoudelijk goede medewerking aan WOB verzoeken, dan zou dit wel loslopen, maar juist de aanhoudende pogingen om de kamer en wobverzoeken te omzeilen maakt dat deze fout heel serieus genomen moet worden. En daar gaat de regel mank, want er wordt weer vertrouwd op zelfcontrole, in dit geval van iemand die al heeft laten zien daar moeite mee te hebben. Het hebben van een telefoon met ruimte voor 20 berichten maakt dat er niet beter op.
1 Reactie
Zandb
Zandb19 mei 2022 - 13:36
Stokkickhuysen Daar ben ik het volledig mee eens: "Rutte volgde dus een zelfopgestelde andere regel." Hoe zit dat dan overigens precies: Halsema moet een besluit nemen en vindt het belangrijk daarover met de premier contact te hebben. Moet Halsema dan de communicatie ter archivering aanbieden? Ondanks dat de premier die besluitvorming, vanuit de aard van zijn functie, beïnvloedt?
bv-user-44825
bv-user-44825
19 mei 2022 - 6:39
Lachwekkend dat de landsadvocaat serieus lijkt te denken dat dit argument overtuigend kan zijn. Weer een bevestiging dat de houdbaarheidsdatum van Rutte al een tijdje verstreken is.
1 Reactie
Zandb
Zandb19 mei 2022 - 9:29
Mokker Was het maar zo lachwekkend . Maar helaas, met dit argument komt Rutte er geheid mee weg. Zie zijn, oh zo 'logische' verklaring: Liever leest hij elke dag iets voor dan dat hij een telefoon gebruikt, waarbij hij gewoon de berichten kan verzenden.
pahan
pahan
19 mei 2022 - 6:11
Het is allemaal zo voorspelbaar geworden dat onderstaande reacties moeiteloos zouden kunnen staan onder een artikel waarin verteld wordt dat Rutte niet elke dag flost. Het zal gerust wel of niet kloppen, maar mij zit ondertussen iets anders dwars: Binnen Algemene zaken zijn er dus mensen wiens baan het is de SMS berichten van Rutte bewaren.
1 Reactie
vdbemt
vdbemt19 mei 2022 - 8:15
Sterker nog. Er zijn meerdere mensen wiens baan het is systemen te bouwen waarmee de zakelijke communicatie (hun werk betreffend), niet a;leen sms-jes, bewaard blijft. Het blijkt regelmatig nodig, ten behoeve van goed landsbestuur, om daarin terug te duiken en de waarheid te vinden. Van onze premier bijvoorbeeld, krijg je die niet.
hgroen2
hgroen2
18 mei 2022 - 21:31
Hoogst ongeloofwaardig verhaal. een sms is +/- 162 bytes. het is namelijk platte tekst. Zelfs oude nokia's konden wel meer dan 20 berichten vasthouden. Het probleem is dat mark rutte een hekel heeft en lak aan democratische controle. Hij probeert continue zijn handen schoon te houden. Zelf te bepalen wat een TK wel of niet mag weten. En als hij instemt met transparantie [wat trouwens de basis zou moeten zijn] dan alleen als hij weet dat hij anderen mee kan slepen en zo de aandacht kan afleiden. Voor een minpres is een dergelijke houding een absolute doodzonde. Problematische is dat D66 Christenunie en CDA hem de hand boven het hoofd houden. Misschien is dat wel de grotere zonde.
Debby Teusink
Debby Teusink
18 mei 2022 - 19:38
Als sms-jes gearchiveerd moeten worden moeten we dan ook niet alle gesproken woorden van de premier vastleggen, dat hij met een camera en microfoon 24/7 door het leven moet, zodat de Volkskrant precies weet wat Mark nu weer uitspookt. De Volkskrant houdt u in de gaten! Get real, ga verdomme achter de russische contacten van baudet en wilders aan en stop met deze volks hetze.
2 Reacties
Zandb
Zandb19 mei 2022 - 9:32
Debby Dat moet (en gebeurt hopelijk) dan ook. Alles wat te maken heeft met het functioneren van - in dit geval - bewindslieden, dient vastgelegd en gearchiveerd te worden.
Jozias2
Jozias219 mei 2022 - 12:18
@zand En waar baseer je je op? Of roep je maar wat?
DaanOuwens
DaanOuwens
18 mei 2022 - 19:00
Dit soort incidenten zijn de pareltjes van de Nederlandse politiek. Zij laten zien waar de normen en waarden fundamenteel uit een lopen. Wat Rutte hier laat zien is zijn onbetrouwbaarheid en zijn ongeschiktheid. Zijn ongeschiktheid door het feit dat hij meldt dat hij soms telefonisch de tekst van een bericht oplas voor een medewerker die het vervolgens intypte. Als je dat aan het doen bent zonder tot de conclusie te komen dat jij je nieuwe smartphone bij je secretaresse kan neerleggen en dat zij of hij zorgt voor een goede verslaglegging ben je ongeschikt. Zijn onbetrouwbaarheid wordt aangetoond door het beweren dat hij zelf bevoegd was te beoordelen welke berichten bewaard moesten worden. Dat zijn de feiten. De vraag is hoe politici en burgers tegen deze feiten aankijken. In de tweede kamer was een groot deel van de politici van links tot rechts woedend. Die snappen mede in de context van "functie elders" dat ze voorgelogen worden door Rutte. Maar uit de reacties hier kan je leren dat er een flinke groep Nederlanders is die vinden dat er niets aan de hand is. De normen en waarden zijn niet hetzelfde. Het beweegt zich tussen als het niet expliciet verboden is mag het en we moeten handelen naar de intenties die we met elkaar delen. In het eerste geval doet Rutte niets verkeerd en anders worden mensen genaaid. Dat moet men beseffen. Rutte sloopt de cohesie in de samenleving. Hij laat zien dat er geen ruimte is voor onderling vertrouwen. Dat is weg.
4 Reacties
Gimli1955
Gimli195519 mei 2022 - 6:35
Bedankt Dan, dit is het voorbeeld van de Rutte doctrine.
DaanOuwens
DaanOuwens19 mei 2022 - 8:16
@ Gimli1955 Jij verwart ongeschiktheid en onbetrouwbaarheid met een doctrine. Rutte mist de diepgang om een doctrine te hebben.
Gimli1955
Gimli195520 mei 2022 - 7:38
@Daan De manier waarop Rutte regeert is een doctrine, de manier waarop hij liegt is een doctrine, de manier waarop onwelgevallige zaken verdwijnen is een doctrine, de manier waarop hij telkens zeer voorspelbaar zich niets of verkeerd herinnert is een doctrine. Ik onderschat zijn diepgang niet om te veronderstellen dat hij niet in staat is een doctrine te ontwikkelen. Hij maakt gebruik van zijn eigen doctrine. Definitie: Een doctrine (Latijn: doctrina, "onderricht", "onderwijs", maar ook "leer", "kunst") is een leerstelling (of verzameling leerstellingen) of een systeem van meningen en verklaringen dat (meestal) aanspraak maakt op algemene geldigheid. Hij geeft les op een VO school, derhalve zal hij ongetwijfeld weten wat een doctrine betekent en zal hij er ongetwijfeld ook gebruik van maken, en zeker in zijn voordeel.
DaanOuwens
DaanOuwens20 mei 2022 - 18:08
@ Gimli1955 Uit je eigen tekst: een systeem van meningen en verklaringen dat (meestal) aanspraak maakt op algemene geldigheid. Alleen jij vindt dat er sprake is van een algemene geldigheid. Dat is niet voldoende om van het falen van Rutte een doctrine te maken.
Ivan61
Ivan61
18 mei 2022 - 16:55
Onze Mark neukt niet maar naait ons allemaal. Dat krijg je als je op beroepsleugenaar stemt Nederland.
1 Reactie
Zandb
Zandb19 mei 2022 - 13:41
Sarailijja Wat een schandalige reactie. Ik verbaas me er over dat u de gelegenheid wordt geboden, op deze wijze over mensen te praten, al is het Rutte.
TheBigLebowski
TheBigLebowski
18 mei 2022 - 16:17
Voor iemand met zo'n slecht geheugen is een telefoon met meer capaciteit wellicht wat handiger...Sowieso ben ik van mening dat die gast na 12 jaar wanbeleid weg moet wezen.
Poeh, poeh
Poeh, poeh
18 mei 2022 - 14:33
Het lijkt een patroon te worden. Waar de Volkskrant het maar niet lukt Rutte inhoudelijk te vloeren, blijven ze steeds meer de bijzaken tot grote nationale risico's op te blazen. Voor alle duidelijkheid, ik ben beslist geen fan van Rutte.
4 Reacties
vdbemt
vdbemt18 mei 2022 - 17:32
Noem het bewijs van consequent blijven marchanderen, regels aan de laars lappen, liegen, intussen meerdere crises in zijn land veroorzakend, door de premier, maar een bijzaak.
Poeh, poeh
Poeh, poeh19 mei 2022 - 5:55
@vdbemt Ik keur het niet goed wat hij nu weer doet, maar van een krant die zich kwaliteitskrant noemt mag je verwachten dat die zich focust op de inhoud om juist dáár Rutte op de rooster te leggen. Wat nu wer passeert zorgt weer voor veel scoringsgeile tijdsbesteding in de Kamer die beter besteed zou kunnen worden aan de toeslagen, Groningen en jeugdzorg.
vdbemt
vdbemt19 mei 2022 - 8:31
@poeh, poeh. Focussen op de inhoud, zoals de toeslagen, Groningen en jeugdzorg. Wie is er verantwoordelijk voor die inhoud? Hoe komt het dat die inhoud maar blijft voortduren, niet opgelost wordt.? Dat komt door structureel marchanderen, voorliegen en 'nietmeerweten' van onze premier. Als die consequente bedrieger eens definitief door de Kamer onttroond zou worden, zou die inhoud eindelijk eens goed aangepakt kunnen worden. Deze diepgewortelde sjacheraar uit zijn functe krijgen, is van wezenlijk belang voor de inhoud.
Zandb
Zandb19 mei 2022 - 9:43
Poeh Een van de factoren die een kwaliteitskrant tot kwaliteitskrant maken, is dat die de mensen met macht bekleed kritisch volgt. De macht dient ten allen tijde controleerbaar te zijn. Er is ruimte genoeg voor de heren/dames bewindslieden om te creatief met de regels om te gaan. Maar als uitkomt dat er iets niet volgens de regels/afspraken is, dan moet u de 'sjoemelaar' daarop aanspreken; niet diegene die openbaar maakt. Wat hebben regels en afspraken voor nut, wanneer je je er niet aan hoeft te houden? Als ze niet gecontroleerd worden? En, zeg nu zelf, waarom zou iemand als Rutte aan het eind van de dag zo veel moeite doen, als het zo makkelijk kan?
HollandseKaas
HollandseKaas
18 mei 2022 - 12:37
Men zou de heer kunnen arresteren. Lijkt toch wel moedwillig onmogelijk maken van archivering. Sinds Hillary is er geen excuus ik wist het niet.
4 Reacties
Jozias2
Jozias218 mei 2022 - 13:12
@hollandse kaas, En voor welk strafbaar feit zou hem dan willen arresteren?
TheBigLebowski
TheBigLebowski18 mei 2022 - 16:19
Vanwege het strafbare feit de kamer wellicht gevoelige informatie onthouden door deze te verwijderen. Hij heeft op zijn eigen houtje beslist wat wel en niet wegkon. Ongelooflijk treurig die man en een gevaar voor de democratie.
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert18 mei 2022 - 17:25
@ Hollandse Kaas, Jozias, & The Big Lebowski - onze Jozias geeft voor thuis te zijn in juridische zaken. Hij ziet echter een essentiëel thema totaal over het hoofd, bij alles wat hij schrijft: Jozias mag dan elke keer spreken over de letter van de wet, over actuariële zaken, in het kort: hij is een fenomenaal krentenweger, met zijn eigen micro-weegschaaltje; maar hij vergeet gevoeglijk dit: de geest van de wet. Zonder denken, meningen vormen, en beslissen in de geest van de wet ís er domweg geen wet met betekenis.
Jozias2
Jozias218 mei 2022 - 22:47
@lebowski Volgens de richtlijnen mag hij dat gewoon zelf beoordelen. @drs In nederland hebben we gelukkig een grondwet. In artikel 16 staat dat iemand alleen vervolgd kan worden voor een feit wat op dat moment strafbaar is gesteld. Dus volgens de letter en geest van de wet: als we het hebben over aanhouden, voor welk feit? https://www.nederlandsegrondrechten.nl/grondrechten/197-artikel-16
Gimli1955
Gimli1955
18 mei 2022 - 11:18
Waarschijnlijk delete hij ook elke dag zijn geheugen, waardoor hij kan zeggen dat hij geen actieve herinnering heeft aan zaken die langer dan 1 dag geleden zijn gebeurd. Iedereen die dat begrijpelijk vindt en goedpraat, mag niet vergeten dat de gewone burger voor de verschillende instanties met allerlei bewijzen moet komen, incluis bonnetjes. Binnenkort zal er een leerling zeggen dat hij zijn proefwerk slecht heeft gemaakt, want er was niet genoeg ruimte op zijn harde schijf in zijn hoofd. Hij was de stof helaas vergeten, maar wil natuurlijk wel gewoon doorgaan. Rutte doet het toch ook, is dan zijn terechte opmerking.
5 Reacties
Zandb
Zandb18 mei 2022 - 14:20
Gimli Goedpraten dat mensen hun geheugen wissen? In wat voor onwerkelijke wereld leeft u? Er bestaan regels voor, wat wel en niet gearchiveerd moet worden. Juist om ietwat minder afhankelijk te zijn, van wat bewindslieden zich allemaal wel of niet kunnen of willen herinneren.
TheBigLebowski
TheBigLebowski18 mei 2022 - 16:19
Dat die man nog in Den Haag rondloopt.
Gimli1955
Gimli195518 mei 2022 - 19:15
@Zandb Begrijpend lezen is voor jou wel een dingetje. Waar haal je de veronderstelling vandaan dat ik goedkeur wat hij doet?
Zandb
Zandb19 mei 2022 - 9:53
Gimli Als het dan om "begrijpend lezen" gaat: Waar beweer ik dan in vredesnaam, dat u goedkeurt wat Rutte doet? U blijft maar blunder op blunder 'trollen'. U neemt zichzelf niet serieus en mij nog minder. Ik doe gewoon weinig anders dan u aanspreken op wat u beweert. Want u beweert toch: "Iedereen die dat begrijpelijk vindt en goedpraat". Waarbij 'dat' verwijst naar het feit dat volgens u Rutte elke dag zijn geheugen wist. Waarom zou iemand degelijke onmogelijke onzin goed willen praten of begrijpelijk vinden? Kijk dat Rutte beweert dat hij bepaalde zaken niet meer weet, dat wil nog niet zeggen, dat hij die niet echt meer weet. En wanneer je je geheugen wist, dan weet je het echt niet meer.
Gimli1955
Gimli195520 mei 2022 - 7:42
@Zandb Verder dan jouw beschuldiging van trollen kom je niet, het lijkt dat je aversie tegen mij je beoordelingsvermogen beïnvloedt. Het wordt door geen voorbeelden gestaafd en het blijft roepen in de woestijn. Welke blunders? welk trollen? Je bent zo langzamerhand de enige die mij van dit soort zaken beschuldigd, er zit geen onderbouw in en het een continue rant tegen mij persoonlijk.
Greendutch
Greendutch
18 mei 2022 - 11:07
voorstel: alle politici. --landelijk, provinciaal en gemeentelijk-- krijgen een aparte werktelefoon met voorgeprogrammeerde programma’s (desnoods een cursusje ermee-omgaan-voor-ambtenaren) waarbij het verboden wordt iets anders te gebruiken én waarvan niks gewist kan worden/ zelfs maandelijks een kopie wordt opgeslagen. mogelijk leert ze dat om meer consciëntieus hun ambt te benaderen, een bepaalde levensstijl te hanteren die vertrouwen wekt i.p.v. afbreekt. hoe dom zijn ze als ze niet begrijpen dat juist dit soort gedrag zorgt dat wij allemaal geen vertrouwen meer hebben in hen?
a.doorgeest
a.doorgeest
18 mei 2022 - 11:06
Klinkt weer niet best, deze laatste uitgekomen strapatsen van 'onze' premier. Aangifte doen en strafvervolging instellen. Da's het enige wat er op zit. Mr. Teflon acht zichzelf boven de wet verheven. Leugenachtigheid en onbetrouwbaarheid is het basismateriaal van zijn genen. Zal D66 spijt hebben dat ze vorig voorjaar de befaamde motie van wantrouwen niet heeft gesteund. Fijn rolmodel trouwens, deze knoeier. Onbetrouwbaar, niet integer, kortom: het prototype van een VVD'er..
1 Reactie
Jozias2
Jozias218 mei 2022 - 13:13
En voor welk strafrechtelijk feit? De archiefwet is bestuursrecht.
Jozias2
Jozias2
18 mei 2022 - 10:41
Flinke stelling dat hij de archiefwet heeft overtreden. Ik mis daar de onderbouwing voor. Staan alle sms'jes op de selectielijst van AZ?
7 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen18 mei 2022 - 11:30
Wat is AZ? probeer minder jargon te gebruiken als je een punt wil maken. En we zullen nooit weten of zijn SMSjes wel of niet belangrijk zijn, want we kunnen de inhoud niet achterhalen, dus dat de wet overtreden is lijkt me aannemelijk?
Karingin
Karingin18 mei 2022 - 13:04
Algemene Zaken. En die onderbouwing staat in de reportage van de journalisten die dit aan het licht brachten. Duh…
Jozias2
Jozias218 mei 2022 - 13:19
@karin Ik heb het artikel in de Volkskrant gelezen maar daaruit blijkt helemaal niet of en zo er een artikel uit de archiefwet is overtreden. Ze stellen juist dat dat niet is te achterhalen. Het is geen verplichting om alles te bewaren. Ook niet alle 1 op 1 gesprekjes worden genotuleerd. Dus nogmaals: waaruit blijkt dat hij de wet heeft overtreden?
vdbemt
vdbemt18 mei 2022 - 14:39
@Jozias2. Een belangrijke vraag voor jou hier, zo blijkt herhaaldelijk, is : welk strafbaar feit heeft Rutte nou helemaal begaan?. Mijn vraag aan jou: wat vind jij nou van deze handelswijze van Rutte, een handelswijze die tegen bestuursregels in gaat. Een handelswijze die een belemmering vormt voor de openbaarheid van bestuur. Van onze democratie dus ook.
TheBigLebowski
TheBigLebowski18 mei 2022 - 16:21
Een minister president zou beter moeten weten, het is gewoon moedwillig. lak aan democratie en informeren kamer. De flapdrol.
Jozias2
Jozias219 mei 2022 - 7:15
@lebowski De informatieplicht naar de kamer strekt zich niet uit tot alle appjes en mailtjes van ministers en ambtenaren.
Zandb
Zandb19 mei 2022 - 9:55
Jozias Natuurlijk is er sprake van een beoordeling. Alles wat maar enigszins relevant kan zijn voor het functioneren van bewindslieden, moet worden vastgelegd en dus gearchiveerd.
sAt0Ri...
sAt0Ri...
18 mei 2022 - 10:35
Ik zie werkelijk waar vrijwel geen verschil met de manier van regeren tussen de Doema en de Tweede kamer. Is dit dan democratie? Kaag, Rutte, Hoekstra, noem ze allemaal maar op. En maar klagen dat het allemaal toch zo achteruit holt met de samenleving.
1 Reactie
Zandb
Zandb18 mei 2022 - 14:22
sAt0Ri... U zegt het goed: "U ziet geen verschil".
Poezenmens
Poezenmens
18 mei 2022 - 10:12
Een lekkere smoes om jarenlang over je eigen ‘toko Nederland’ te kunnen heersen. Je moet het lef maar hebben, maar dat heeft Rötte, al jarenlang. Omdat hij weet dat ie overal mee wegkomt samen met zijn firma Leugen en Bedrog.
1 Reactie
TheBigLebowski
TheBigLebowski18 mei 2022 - 16:22
geen een mens ontkomt aan de dood. Ook Rutte niet. Daar kan ie zich niet omheen ouwehoeren. Functie elders, functie in de hel hopelijk.
Gimli1955
Gimli1955
18 mei 2022 - 9:44
De lijst wordt langer en langer, helaas heeft het geen gevolgen voor het regerende systeem. Gezien de uitkomsten van de Rekenkamer en de smoesjes over de complexiteit en de crisis zal dat ook geen gevolgen hebben. Ook als het elk jaar opnieuw gebeurd. Er kleven geen gevolgen aan de wantoestanden van deze regering, en dat al 12 jaar lang. Het is geen incident meer, maar falend en corrupt beleid, wat gesanctioneerd wordt door de meerderheid.
2 Reacties
Karingin
Karingin18 mei 2022 - 13:01
Het probleem is denk ik ook dat veel mensen geen benul hebben van goed bestuur en integriteit, zie het zonnnetje hieronder
TheBigLebowski
TheBigLebowski18 mei 2022 - 16:23
Dat is vrij evident. Nu nog actie. Vlkrt waar ben je?
CeesRotteveel
CeesRotteveel
18 mei 2022 - 9:27
Is dat nou zo erg? Wat moet er nou bewaard blijven? Van start gegaan met een BB, zijn innemende voorkomen en eeuwige glimlach was hij meer gastheer dan premier. Eigenlijk een beetje een Belhamel. Maar -Buitengewoon Belangrijk- die BB bleek geen Babbel Box maar een Botte Bijl Bezuiniging. Later zou hij zich bij het grootkapitaal voordoen als Bruggen Bouwer en bij de lagere inkomens Berucht zijn voor zijn Barricades. Rutte: “We gaan de oliemaatschappijen compenseren!” …..fluister, fluister, fluister, klinkt niet goed, fluister, fluister, fluister..... “We gaan de minimum inkomens compenseren!” Inmiddels zitten we in het vierde bedrijf; “In de Ban van Boudewijn Büch”  Nou heb je al voor een paar euro een rolletje duct tape, èn grote kans op vermelding in het Guinness Book of Records voor de meest stille, snelste en goedkoopste coup aller tijden. Zo simpel kan iets zijn. Het wekelijkse gesprek met de minister president moet dan worden gevoerd met mevrouw Kaag. Tja, eh, wel, nou ja, om nou een heel land in handen te leggen van een studentenvereniging. Weet je wat!? Doe maar twee rolletjes.
1 Reactie
Zandb
Zandb18 mei 2022 - 14:24
Cees Om te kunnen bepalen of iets bewaard moet blijven, zul je toch moeten kunnen beoordelen. Dat kan niet, wanneer je iets niet bewaart.
vdbemt
vdbemt
18 mei 2022 - 9:02
Te weinig opslagruimte. Ja hoor. Voor onze premier in functie is er niet voldoende budget om hem van een mobiele telefoon met voldoende opslagruimte te voorzien. Mede ook ten behoeve van openbaarheid van bestuur. Maar DAAR zit hem nou net de crux. Rutte WIL helemaal geen openbaarheid van bestuur. Dus komt hij met zo'n ongelooflijke lulsmoes. Nog maar eens blijkgevend (dat was natuurlijk niet de bedoeling) van wat voor enorme bedrieger hij is. Afzetten die man.
4 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer18 mei 2022 - 11:53
@ vdbemt: [Dus komt hij met zo'n ongelooflijke lulsmoes.] Is dit de vergrotende trap van een kutsmoes? :)
Karingin
Karingin18 mei 2022 - 12:59
😂
vdbemt
vdbemt18 mei 2022 - 14:49
@Olav. Dat hangt denk ik van de omstandigheden af (...). Ik wil niet sexistisch zijn. Ze tellen voor mij even zwaar. Ik vind bijvoorbeeld ' wat is dit een kutwebsite' beter klinken dan ' wat is dit een lulwebsite'.
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert18 mei 2022 - 15:49
@ Vdbemt, Olav Meijer, en Karingin - dit is waar: een lulsmoes is de vergrotende trap van een kutsmoes (die men dan in dit specifieke geval de stellende trap mag noemen). De door Vdbemt gesignaleerde 'ongelooflijke lulsmoes' is in dit stelsel de overtreffende trap. Dit niet meer te overstijgen maximum is er alleen als de lul in kwestie zich tot ware grootte verheven heeft; de medische term is uiteraard: erectie. Ongelooflijk, niet waar? Onze natuur in volle glorie. Maar een lulsmoes is en blijft een lulsmoes.
Paul250371
Paul250371
18 mei 2022 - 8:53
"Volgens de landsadvocaat is er geen reden om te veronderstellen dat Ruttes ‘realtime archivering’ ondeugdelijk is verlopen." De beste man doet zijn werk maar ik vraag me af of hij dat met een stalen smoel beweerde. Het valt mij mee dat de telefoon van onze opperleugenaar niet geheel was zwart gelakt. Hij komt er ongetwijfeld mee weg. Klasse justitie. Elk bedrijf moet van de belasting jaren lang zijn administratie bewaren maar zij verliezen bonnetjes. De bewindvoerders hebben schijt aan de regels die ze zelf opleggen.
2 Reacties
Zandb
Zandb18 mei 2022 - 14:26
Paul Er is ook geen reden te veronderstellen dat Rutte wèl juist gearchiveerd heeft; dat valt immers niet mee te beoordelen.
TheBigLebowski
TheBigLebowski18 mei 2022 - 16:24
Die man is een en al ondeugd, de landsadvocaat heeft al net zo'n slecht geheugen, functie elders vergeten?
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
18 mei 2022 - 7:59
Haha, max 20 sms berichtjes, dat gelooft toch niemand ;-) Ook max 20 whatsapp berichten soms. Verder vind ik het wel discutabel dat iets als whatsapp berichten bewaard moeten worden. Een app gesprek heeft voor mij niet meer waarde dan een ouderwets gesprek, en dat wordt toch ook niet allemaal opgenomen en gearchiveerd. Beetje mee gaan met de tijd graag.
11 Reacties
vdbemt
vdbemt18 mei 2022 - 9:09
"Een app gesprek heeft voor mij niet meer waarde dan een ouderwets gesprek, " Gesprekken van jou hebben inderdaad weinig waarde. Het gaat hier natuurlijk niet om zijn privé berichten, maar om zijn gesprekken/berichten in functie, die voortdurend van nationaal belang zijn. Het is wel erg 'convenient' als je zelf gaat bepalen wat van belang is. Want over welk belang hebben we het dan? Zijn eigen belang of het landsbelang?
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine18 mei 2022 - 11:06
@vdbemt, "Gesprekken van jou hebben inderdaad weinig waarde" Vermakelijk altijd hier dat degenen die pretenderen sociaal te zijn niet eens een beetje respect voor een ander kunnen opbrengen. Je valt weer door de mand. Maar serieus, worden alle gesprekken van Rutte in de gang bij de tweede kamer of tijdens de lunch bij de EU allemaal opgenomen en genotuleerd? Wat is het verschil qua nationaal belang tussen een mondeling gesprek en een gesprek via whatsapp?
Olav Meijer
Olav Meijer18 mei 2022 - 11:49
@ A little bit of sunshine: In de eerste plaats gaat het, naar ik begrijp, om SMS-berichten (wat op een Nokia mogelijk is), en niet om app-jes (wat, naar ik meen, niet op een Nokia mogelijk is). En daartussen zit nog wel degelijk verschil. Maar belangrijker is, dat, zoals vdbemt zegt, het om functionele berichten gaat. (Een berichtje aan b.v. een geheim vriendje is niet bijster interessant). En die moeten ook daartussen hebben gezeten, en zijn dus verloren gegaan. Geen onnozelheid, want Rutte heeft ook wel eens iets over Hillary Clinton gehoord. Maar pure slinksheid.
Karingin
Karingin18 mei 2022 - 12:56
Als je niet snapt dat overheidscommunicatie bewaard en beheerd dient te worden, zodat er controle plaats kan vinden, heb je niets te zoeken in een democratie
Karingin
Karingin18 mei 2022 - 12:58
En je kunt ook al niet tegen een geintje
Jozias2
Jozias218 mei 2022 - 13:22
@karin Er zijn 110.000 rijksambtenaren en daarnaast werken er ook nog zo’n 100.000 bij politie en defensie. Dat heb je nog de gemeenten, provincies en waterschappen. Jij denkt echt dat alle overheidscommunicatie volgens de archiefwet gearchiveerd moet worden?
vdbemt
vdbemt18 mei 2022 - 15:25
@a littlebit. Je wilt toch niet beweren dat jouw apps van nationaal belang zijn? Die, en de SMSjes van Rutte wél. Dat wandelganggesprekken niet gearchiveerd (kunnen) worden, wil niet zeggen dat het oké is om zakelijke SMSjes, tegen gemaakte bestuursregels in, te verwijderen.
vdbemt
vdbemt18 mei 2022 - 15:29
Jongejonge Jozias. Waar staat dat Karingin vindt dat ALLE overheidscommunicatie volgens de archiefwet bewaard moet worden. Het zou trouwens zo maar eens kunnen. Want ik ken die wet niet. En ik denk jij ook niet. Het is hier duidelijk dat Rutte tegen de regels heeft gehandeld. Niets nieuws dus.
TheBigLebowski
TheBigLebowski18 mei 2022 - 16:25
Jouw gesprekken zijn inderdaad waardeloos.
Zandb
Zandb19 mei 2022 - 9:59
Jozias Ja dat moet. En voor het over, overgrootste deel gebeurt dat ook. Helaas maken minkukels als Rutte en u duidelijk, niet te begrijpen van wat het betekent dat in een democratische rechtsstaat de machten moeten worden kunnen gecontroleerd
Jozias2
Jozias219 mei 2022 - 12:22
@zandb Nee hoor dat hoeft niet. Er zijn selectielijsten waar op staat wat wel en wat niet. Dus niet alle communicatie moet worden bewaard. En als u anders stelt, toon het aan.
Phantom3
Phantom3
18 mei 2022 - 7:02
Niet verrassend, maar ongetwijfeld zonder consequenties voor Rutte.
Olav Meijer
Olav Meijer
18 mei 2022 - 6:55
Dit is natuurlijk geen onnozelheid van Rutte. Maar bewust mogelijke sporen wissen, om te ontkomen aan het mogelijk verantwoording moeten afleggen in de toekomst. Een gladde aal.
1 Reactie
Karingin
Karingin18 mei 2022 - 12:53
Inderdaad, zelfs al was het dat ooit wel, sinds Clinton-gate snapt iedereen dat je niet zo moet lopen kloten
Mirzas
Mirzas
18 mei 2022 - 6:49
Ja, logisch. Als je geen actieve herinneringen wilt bewaren, kun je maar beter realtime deleten.
1 Reactie
Olav Meijer
Olav Meijer18 mei 2022 - 11:42
Exact!
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
18 mei 2022 - 6:38
Allemaal onderdeel van de Rutte doctrine, mensen mogen niet weten wat hij in z’n schild voert en reken maar dat hij veel te verbergen heeft en die flapdrol denkt dat hij het beste is wat dit land is overkomen.
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert
18 mei 2022 - 6:37
Hiermee heeft Mark Rutte toch maar weer een trend gezet - 'real time archivering' wordt hét ding van de zomer van 2022. Oude telefoontjes met uiterst beperkte opslagmogelijkheden zullen op Marktplaats boven hun nieuwprijs verkocht gaan worden (denk: 'retro', denk 'vintage'). RTA: dé tactiek bij stroeve relaties, slechte huwelijken, en arbeidsconflicten.
5 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer18 mei 2022 - 11:41
:) Btw: bent u dezelfde persoon als UwPsychiator? (Overeenkomsten in schrijstijl zijn treffend).
Karingin
Karingin18 mei 2022 - 12:50
Haha Olav wordt wakker
Minoes&tuin
Minoes&tuin18 mei 2022 - 16:26
Karingin Het is ook warm!
Olav Meijer
Olav Meijer18 mei 2022 - 23:15
Nee hoor, dat vermoeden had ik al langer. Maar: 1 Ik houd me niet zo bezig met het veranderen van nicknames, en 2 Ik kom hier in beperkte mate langs, dus mis ik regelmatig berichten en comments.
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert19 mei 2022 - 11:45
@ Olav, Minoes, & Karingin - jazeker. Ik mijn vorige Joop-bestaan ging ik door het leven als Uw Psychiator. In jullie uitstekende gezelschap zeg ik dat graag. Ook jullie gedane moeite om aan het eind van deze lange discussie nog even navraag te doen waardeer ik. Weet je, mijn opponenten zijn aan de luie en slecht geïnformeerde kant. Die zouden zo iets niet doen. Ze lezen liever de Telegraaf. Hoe kan ik een passend avatar plaatsen? Moet ik daarvoor mailen naar de redactie? Of lukt dat via je eigen profiel?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor