Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Rutte hielp op slinkse wijze een blunderende Shell 150 miljoen euro aan EU-subsidie binnenharken

  •  
19-05-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
22494 keer bekeken
  •  
ANP-354024038

Premier Mark Rutte (VVD) kondigde vorig jaar zomer aan dat Shell de waterstoffabriek Holland Hydrogen I gaat bouwen op de Maasvlakte. Hij was daarmee zeer in zijn nopjes en gebruikte bij die aankondiging zelfs een citaat van Nelson Mandela: "Het lijkt altijd onmogelijk, tot het is verwezenlijkt." Dat was al saillant omdat Shell immers een economische steunpilaar was van het apartheidsregiem waar Mandela tegen streed. Maar nu blijkt dat de onfrisheid nog een stap verder gaat.

Follow The Money heeft boven water gehaald dat Rutte zich vervolgens ingespannen heeft om het bedrijf in aanmerking te laten komen voor 150 miljoen subsidie van de EU terwijl het daar door eigen stommiteit eigenlijk geen recht meer op had. 

De kosten voor de bouw van de grootste waterstoffabriek van Europa door de fossiele energiereus zijn vooralsnog beraamd op 684 miljoen euro. Een schijntje voor Shell dat vorig jaar meer dan 38,5 miljard euro winst boekte. Maar de oliegigant is natuurlijk niet van plan de bouw van hun nieuwe moneymaker helemaal zelf te betalen. De overheid moet bijna een kwart bijdragen. Dat klinkt absurd maar is geen probleem met een premier die multinationals graag van gratis geld voorziet. Alleen ging er iets mis in de opzet.

Shell liet Rutte de bouw op 6 juli 2022 aankondigen, terwijl er nog helemaal geen subsidieaanvraag was ingediend. Door deze haast dreigde het project helemaal niet in aanmerking te komen voor de waterstofsubsidie. Voor een subsidieaanvraag moet een bedrijf kunnen hardmaken dat het project zonder staatssteun niet kan plaatsvinden en dat is niet aannemelijk wanneer het al aangekondigd is. Met hulp van Rutte via ambtenaren van het ministerie van Economische Zaken werd gekeken naar meerdere geitenpaadjes, om de subsidie tóch in Brussel te kunnen aanmelden. Het oliebedrijf dreigde het project te zullen moeten intrekken als het de subsidie niet ontvangt. 

De ambtenaren maakten op aanwijzen van Shell de Europese Commissie wijs dat het oliebedrijf premier Rutte weliswaar de bouw liet aankondigen maar dat er eigenlijk nog helemaal geen definitief besluit was gevallen. Brussel ging akkoord met die redenatie en stopt het bedrijf, dat miljardenwinst maakt dankzij de energiecrisis en bijbehorende -subsidies, nu nog eens 150 miljoen extra belastinggeld toe. Het lijkt onmogelijk, totdat Rutte het doet.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (32)

Arjuna de echte
Arjuna de echte
21 mei 2023 - 16:00
Toch knap gedaan dat een bedrijf die uit Nederland weg ging om uit betaling voor Groningen niet te willen uitvoeren . En dat koning Timmermans en zij knecht Samson dit in de wandelgangen goed keuren ,maar het belangrijkste top ambtenaren die wel een veer willen hebben op de plek waar de zon nooit kan schijnen dit voor elkaar krijgen als een stel lobbyisten. Laat de zelfde ambtenaren zo snel mogelijk werken bij de belastingdienst,kans is aanwezig dat de ouders sneller het geld krijgen waarze recht op hebben
ferdy
ferdy
21 mei 2023 - 8:41
Gebrek aan kennis en moraal is de oorzaak van de enorme 2deling (verschil tussen arm en rijk) blijft groeien. Energie onbetaalbaar?!! nee dat is het eigenlijk niet. Energie en watervoorziening behoort 'n NUTSBEDRIJF tezijn! Gigantische winstmarge, vaak 'n Verdubbeling LET WEL miljarden. Het lage rendement van waterstof is HET probleem. Wereldwijd investeren in zonnepanelen in de ruimte, 24/7 energie beschikbaar. Natuurlijk wel met aandrijving, die het bij niet meer werken werken, mogelijk maakt dat dit zonnepaneel kan vallen (afremt) zodat deze verbrand bij terugkeer, er is al voldoende ruimteschroot. Deze energie via microgolven verzenden naar diverse ontvangststations. Er zijn trouwens ook plaatsen waar waterstof te vinden is. https://www.change.inc/energie/witte-waterstof-uit-de-bodem-kan-onuitputtelijk-bron-van-energie-zijn-39685
MarcusLucas
MarcusLucas
20 mei 2023 - 15:42
Ik vind het een grof schandaal dat Rutte er nog steeds zit.
BINKSTARZZZ
BINKSTARZZZ
20 mei 2023 - 5:58
Owh Shell de grootste vervuiler is nu opeens the good guy. Hmmmm waar hebben we dat eerder gezien? Oja en voor de mensen die niet zo snugger zijn ga ff kijken wat er gebeurt als je CO2 gaat verlagen.
pahan
pahan
20 mei 2023 - 5:26
De totale transitie wordt geraamd op 140 Miljard Euro. Door ambtenaren. Dat wordt dus minstens het dubbele. Dit is niet eens echt geld, op die schaal. Als follow de money nu eens kijkt waar de rest van die subsidie heengegaan is, daar tekent zich pas een roof af die nieuwswaardig zou zijn. Maar dit is natuurlijk heel erg en zo.
2 Reacties
PVDB2
PVDB221 mei 2023 - 10:25
Die transitie gaat over een periode van 30 jaar Pahan. Dat wil zeggen 4.7 miljard per jaar. We hebben een BBP van 940 miljard in 2022. In vergelijking: Dat is dus 0.5% van het BBP. De afgelopen 40 jaar heeft men berekend dat de schade die aan de gevolgen van klimaatverandering kan toe schrijven de afgelopen 40 jaar 490 miljard euro was. Oftewel 3.5 keer zoveel als de berekende investering. En met een opwarmend klimaat de komende 40 zullen die kosten zeer waarschijnlijk meer worden. De energietransitie zowel in huis als op de weg zal de nodige investeringen kosten. Daar wordt door veel bedrijven dan zelf tientallen miljarden euro's in geïnvesteerd. In ontwikkeling, opschaling en productie. Van batterij tot aandrijfsystemen. Sommige bedrijven, schaamteloos als ze zijn, maken (oneigenlijk) gebruik van de middelen die er zijn om een project te financieren. Met een miljarden winst kan men zelf investeren en bij bewezen resultaten eventueel nog een deel gecompenseerd worden omdat men het in Nederland doet. Dat waterstof beter gebruikt kan worden als opslag of voor zware industrie is duidelijk. Maar nog een lange dure weg. Net als kernenergie is het dan de hoop of het marktrendabel is als het gerealiseerd is. De berekening van 140 miljard is gebaseerd op een stijging van 1.5C. Bij 2C zal dat het dubbele zijn. Deze kosten zijn dan een onderdeel van het EU totaal. Niet alleen voor adaptie nodig maar op termijn economisch beter dan niets doen.
pahan
pahan22 mei 2023 - 6:30
@PVDB2 Klopt, maar dat is de gebruikerskant van het verhaal. Daar moet nog heel wat water(stof) naar zee stromen voor men zover is, en men is druk bezig om de eerste grote productie rond of voor '27 op lijn te krijgen. Gebruik maken van de bestaande grid maakt die datum haalbaar, maar dan zal je nu wel moeten gaan bouwen. Vier jaar is niks in projectbeheer.
Pater
Pater
20 mei 2023 - 3:11
Rutte als dienaar van de belangen van Shell: niets nieuws onder de zon . In dit geval lijkt het echter vooral een kwestie van het herstellen van een gemaakte blunder door Rutte zelf.
EenMening3
EenMening3
20 mei 2023 - 0:08
Volgens het blad "De ingenieur" zijn er grootse plannen voor giga waterstoffabrieken. In Utah wordt een waterstoffabriek gebouwd met een opslagcapaciteit van 130 gigawattuur. Daarvoor is een subsidiebedrag van 504 miljoen dollar beschikbaar gesteld: "Het energieconsortium Intermountain Power Project (IPP Renewed) in de Amerikaanse staat Utah heeft een subsidie van 504 miljoen dollar (480 miljoen euro) gekregen om een grote groene waterstoffabriek te bouwen, met aansluiting op zoutcavernes voor opslag. Met 150 gigawattuur aan opslagcapaciteit wordt deze zogenoemde Advanced Clean Energy Storage (ACES) de grootste duurzame 'batterij' ter wereld. Het project in Utah staat voor een trendbreuk in de ontwikkeling van groene waterstof, van klein- naar grootschalige productie, opslag én verbruik, allemaal op één locatie. Een reeks elektrolysers met een totale capaciteit van 220 megawatt zal met overschot-elektriciteit van de vele wind- en zonneparken in de regio honderd ton groene waterstof per dag leveren." Als de Amerikanen eenmaal ergens aan beginnen, pakken ze het meestal groots aan. De overheid kan faciliteren en subsidie verstrekken, maar de oplossingen komen uiteindelijk uit de markt. Het is een positieve ontwikkeling dat Shell ook meedoet. Als je echte grote klappers wilt maken, heb je dit soort megabedrijven hard nodig. https://www.deingenieur.nl/artikel/waterstoffabriek-op-gigawattschaal-mogelijk-in-nederland
1 Reactie
Andreas4
Andreas420 mei 2023 - 13:05
"Volgens het blad "De ingenieur" zijn er grootse plannen voor giga waterstoffabrieken." "Grootse plannen" worden meestal snel achterhaald door de praktijk en door echte wetenschappelijke inzichten (dus geen technocraten), net als bij kernfusie. Flinke kans op mislukking van dit project dus.
adriek
adriek
19 mei 2023 - 19:30
En als dank vertrekt de directie uit Nederland. Dat kost veel meer dan dat subsidiebedrag. Maar wel fijn dat die fabriek in Nederland komt.
1 Reactie
PVDB2
PVDB221 mei 2023 - 10:42
Shell samen met andere bedrijven zoals Unilever bracht ons elk jaar 5 miljard Euro aan dividendbelasting op. In de UK hoeft men geen dividendbelasting te betalen. Dividendbelasting afschaffen zou ons dus 5 miljard kosten. En zou dat de door de belastingbetaler gecompenseerd moeten worden als je de inkomsten weer op dezelfde balans wil brengen. Overigens liep de belastingdienst al 7 miljard mis van 2005 tot 2018, met goedkeuren, doordat het de dividend uitkering aan de aandeelhouder liet lopen via belastingparadijs Jersey en daardoor dus heffing ontweek.
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
19 mei 2023 - 19:12
Ik zei het al eerder, Rutte, lobbyist voor Shell voor het leven.
Andreas4
Andreas4
19 mei 2023 - 18:56
Dat wisten we toch, dat Rutte gewoon een stroman is voor de grote milieuvernietigende bedrijven? En dat alles wat Rutte doet, ten koste gaat van bedrijven en initiatieven die echt een positieve verandering richting klimaatneutraliteit voorstaan...? Voor Rutte en consorten zijn we inderdaad "een gaaf landje": lekker burgers koeioneren, verandering frustreren... en overal goed mee wegkomen!
Pato75
Pato75
19 mei 2023 - 17:56
Ach, in 2025 of eerder nieuwe verkiezingen. Kunnen wij afscheid nemen van Rutte en zijn bende, ook D66 zal niet veel meer betekenen zoals nu in alle provincies. BBB en bondgenoten zullen gaan regeren op basis van logica en feiten en zal altijd het landsbelang voorop stellen en niet zoals nu bijvoorbeeld met D66 dat partijbelang en EU belang. Nog heel even mensen!
4 Reacties
adriek
adriek19 mei 2023 - 19:27
BBB logica en feiten?? Mevrouw Karolien die zowel de boeren als de burgers tevreden zal krijgen door het grondwaterpeil te laten stijgen voor de funderingen als te laten zakken voor de landbouwmachines. Die de boeren ongehinderd door laat vervuilen, maar zich ook aan de wet gaat houden. Ha. Ha. Ha. Ik heb lang niet zo gelachen.
Andreas4
Andreas420 mei 2023 - 13:08
"BBB en bondgenoten zullen gaan regeren op basis van logica en feiten..." Hahaha... grapje toch? Toch...?
MarcusLucas
MarcusLucas20 mei 2023 - 16:01
Nou ja, een coalitie zonder liberalen zou goed zijn. Er is veel schade aangericht aan functioneren van overheidsdiensten, vertrouwen in politiek, overheid en instituties. Om de schade van 13 jaar Rutte te herstellen... Omtzigt met zijn 'nieuw sociaal contract', en een verantwoordelijke, sterke overheid. Zijn klassieke christendemocratie (niet dat neoliberale consultancygedrocht dat het huidige CDA is) kan goed samen met de klassieke sociaaldemocratie. Dan zou PvdA, GL, SP met Omtzigt, BBB en CU een coalitie kunnen zijn waardoor het neoliberalisme fors wordt teruggedrongen.
oproerkraaier
oproerkraaier22 mei 2023 - 20:24
Dat dachten jullie ook van de FvD lol
guy yacobi
guy yacobi
19 mei 2023 - 17:04
met het schrappen van die fossiele subsidie van 4 of 17 of 34 miljard per jaar kun je veel goede dingen doen voor de natuur die lijdt onder al die co² of aan gezondheidszorg die lijdt onder co² doden, je kunt met een heel groot gebaar de hele toeslagenschuld oplossen en dan niet hollands zeur kijken of je niet per ongeluk iemand die er geen recht op heeft toch wat geld krijgt typisch hollands vond ik dan ene gerlach cerfontaine, medisch specialist een arts, directeur van schiphol werd en de polderbaan aanlegde, want hé das goed voor de gezondheid van de mensen die rond schiphol wonen, zo jaag de ziekenfondspremie wel op door de zogenaamde motor van de economie die de ongezondheid van schiphol e.o. aanjaagde das nou typisch holland
1 Reactie
Jozias2
Jozias219 mei 2023 - 20:28
Welke subsidie? Die 4, 17 of 34 miljard gaat over het feit dat er verschillende belastingtarieven zijn. Dat is geen geld wat je ergens aan kunt uitgeven.
thedevelmoene
thedevelmoene
19 mei 2023 - 16:45
Fascinerend dit. Shell wil een waterstoffabriek bouwen. Fantastisch gewoon! Probleem is natuurlijk dat dit een risicovolle aangelegenheid is. Wat goed dat Europa op dat soort momenten bijspringt zodat projecten met een te groot risico voor een bedrijf toch door kunnen gaan. Wat Gaaf (pun intended) dat Rutte hierin bijspringt, waardoor het project toch gerealiseerd wordt. Hier kun je uiteraard kritiek op hebben. Hoe goed is de waterstoffabriek? Zijn er betere methodes om energie op te slaan? Is het wel zo risicovol dat een bedrijf extra subsidie moet hebben om het te realiseren? Willen we energievoorziening niet liever in staatshanden hebben (met alle voor- en nadelen). Interessant voer voor voor experts. De schrijver van dit artikel heeft gemeend dit allemaal te moeten ontwijken teneinde de cognitieve dissonantie te voorkomen. De dissonantie bestaat uit dat Shell [BAD] met hulp van Rutte [BAD] heel veel doet voor milieu [GOOD]. Dat is heel vervelend in je hoofd. Gelukkig horen we nu over Corruptie [BAD], woekerwinst[BAD] en geitenpaadjes[BAD]. De experimentele waterstoffabriek is omgetoverd tot 'moneymaker'[BAD], dus nu alles slecht is, is het gelukkig weer duidelijk. Ik vraag me af wie bij joop het 'nieuws' verzorgt. Het is vaak slechter onderbouwd en meer gekleurd dan veel opiniestukken.
Ejoth
Ejoth
19 mei 2023 - 15:59
Shell doet er in ieder geval iets mee. Die lobbyclubjes procederen alleen van ontvangen subsidies
1 Reactie
oproerkraaier
oproerkraaier19 mei 2023 - 17:06
Deze reactie is verwijderd
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick
19 mei 2023 - 15:58
Weggegooid geld. Waterstof is een toverwoord maar er is maar één probleem: het proces is 40% efficiënt. Meer dan de helft van de energie gaat dus verloren.
3 Reacties
itsme3
itsme319 mei 2023 - 17:57
Waterstof is vooral een middel om overtollige electriciteit op te slaan en eventueel weer om te zetten naar electriciteit. Met de huidige plannen zitten we de helft van de tijd zonder stroom en wordt er de andere helft van de tijd te veel geproduceerd. En het gebruik van immense batterijen, die groot genoeg moeten zijn om het herfst en winter seizoen te overbruggen, is louter een luchtkasteel. Alternatieven om energie op te slaan zijn methanol of ammonia.
weereenmening
weereenmening19 mei 2023 - 18:03
Je zal toch de piekmomenten van de zonneenergie ergens moeten opslaan.
Kaaskop71
Kaaskop7123 mei 2023 - 10:12
Had je SHELL niet moeten wegstemmen....
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen
19 mei 2023 - 15:14
Dat zegt veel over Rutte, maar zeker niet minder over de Europese Commissie.
RaymondenJoop
RaymondenJoop
19 mei 2023 - 14:16
Zo werkt dat binnen de EU, het lobby-apparaat en de baantjes caroussel. Als je pro EU stemt hoort dit erbij. Dit is slechts een voorbeeld van NL, wat denk je als je kijkt naar die corruptie vrijstaten die allemaal staan te springen om lid te worden? Vind ook dit weer tamelijk naïef om te denken dat Van der leyen cs iets anders voorstaan. Hoe grootschaliger, hoe erger en hoe meer de brave borst in NL (in)direct betaald voor dit hobby project.
1 Reactie
PVDB2
PVDB219 mei 2023 - 16:21
Raymond; Ook in Den Haag heb je gewoon aardig wat lobbyisten rondlopen om bobo's uit industrie in contact te brengen met mensen die beleid kunnen maken. Er is maar ding effectiever. Iemand op positie krijgen die uit een bepaalde sector komt. Of andersom die ernaartoe gaat. Zie VVD en Energie. Dat is vroeger, dat is nu, dat morgen zo zijn. In de UK beseffen ze nu steeds beter waarom het verlaten van de EU een fout was. Laat staan voor een land dat het moet hebben van de industrie, handel en distributie. De bijdrage aan de EU is gebaseerd op je BBP. In euro’s betaald Duitsland, als grootste economie, het meest. Je zal juist meer EU moeten hebben op het gebied van energie, veiligheid, en werkgelegenheid. Als tegenwicht in economisch gebied, en minder afhankelijk van daarbuiten. Van veel van de producten die je economie laat draaien (en de mensen in bedrijfstakken) komen van buiten Nederland of de EU. Waar ze dus in de UK ook achter komen.
Mathijsco
Mathijsco
19 mei 2023 - 11:56
Jesse Klaver, blijft jij dit aan een meerderheid helpen via de eerste kamer? Ondertussen begint het zo ontzettend ridicuul te worden, dat je ook je activistische en ideologische (ja zeg maar de ECHT bezorgde) mensen uit je partij -die bijvoorbeeld opkomen voor het klimaat- besmeurd als steunpilaar van dit regime. Ik heb niks met GroenLinks. Wel vaak met ideologisch gedreven mensen en lieden die vanuit die gedrevenheid op de bres springen voor hun zaak. Ik vind het echt ronduit genant wat jij hier flikt.
9 Reacties
bv-user-19476
bv-user-1947619 mei 2023 - 14:15
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat mensen altijd bij Groenlinks terecht komen( u kennelijk ook) terwijl dat neoliberalisme van partijen als VVD en CDA komen. Ook een deel PvdA en zeker ook D66. En uiteraard ook ultra rechts die ik allemaal op de neoliberale hoop gooi. Zeker de PVV ook. Die zijn absoluut ook neoliberaal. Zag je tussen 2010 en 2012 wel weer. Dus waarom is Groenlinks links nu weer de boeman of boe vrouw? Waarom? Of is het dat je alleen Groenlinks en links durft aan te pakken?
Mathijsco
Mathijsco19 mei 2023 - 14:58
@ Sonic, Even heel praktisch, ik denk persoonlijk dat u ook wel beseft dat -zeg een Johan Vollenbroek die zijn klimaatstrijd op punten aanhankelijk wil maken- straks ronduit wordt uitgelachen met een partij die doodleuk het verschil maakt tussen wel of geen Rutte en clientelisme ten gunste van nota bene Shell. En nu en in de toekomst ten gunste van Tata Steel. U leest het hier nu van mij, maar vrijwel iedereen die ‘ook weleens wat anders kijkt dan enkel RTL-boulevard’ ziet hoe de hazen lopen.
Mathijsco
Mathijsco19 mei 2023 - 15:10
@Mezelf. Correctie: 'blijf'.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen19 mei 2023 - 15:16
Lees ik ergens overheen en ging dit artikel over GroenLinks?
Ejoth
Ejoth19 mei 2023 - 16:01
Ik snap hem ook niet Sonic
oproerkraaier
oproerkraaier19 mei 2023 - 17:09
Mathijs is geobserveerd door GL. verzwijgt altijd dat de PVV de grootste vriend van de VVD is. Zonder het meestemmen van de PVV met Rutte had Nederland er nu heel anders uitgezien.
Gerygrr
Gerygrr20 mei 2023 - 9:53
Sonic, Groen Links is elitair links. Ze hebben te vaak met de regering meegestemd om groene idealen te verwezenlijken. Maar de “gewone” mensen met de kleine portemonnee betalen.
oproerkraaier
oproerkraaier20 mei 2023 - 20:20
Gerygrr, dat klopt maar kritiek op die partij van iemand die steeds de PVV uit de wind houdt, is gewoon niet oprecht, die dient een PVV agenda. De PVV is de belangrijkste steunpilaar van Rutte, al heel lang.
Paul Spijkers
Paul Spijkers22 mei 2023 - 1:42
Dat neoliberalisme komt van partijen die er mee in stemmen. VVD zowel als anderen. Maar Groen Links zegt niet alleen links maar ook groen te zijn. Wanneer ze hun eigen kerk besmeuren is dat extra merkwaardig. Ook als ze niet zo gek zijn als de PVV. En het is niet zo interessant welke neoliberale vlag je niet leuk vind. Wat van groter belang is, is of er een niet-neoliberaal froint zou kunnen zijn of niet. Weer de vraag. Waar is de linkse oppositie tegen neoliberalen? Van de PVV verwacht je die niet. Dus dat wisten we al. Ze zijn al lang afgekeurt. Moeten we nu Groen Links ook bij de groep zetten waarvan men niets hoeft te verwachten? Sommige mensen twijfelen daar nog over.
Jozias2
Jozias2
19 mei 2023 - 11:48
Ik ben in verwarring. Is het nu goed of slecht dat Shell zich richt op duurzame energie? Of is het gewoon per definitie verkeerd omdat het Shell is?
3 Reacties
onyxcumulus
onyxcumulus19 mei 2023 - 16:25
Hangt een beetje af van de manier waarop en de hoogte van de smeergelden die worden betaald
Andreas4
Andreas419 mei 2023 - 19:07
Het proces van waterstof maken is absoluut niet duurzaam (ongeveer net zo duurzaam als de huidige kernfusietechnologie) en wordt alleen in gang gezet om automobilisten (en dus VVD) blij te maken. Die subsidie gaat dus ten koste van echte bedrijven en initiatieven die wel echt duurzaamheid voorstaan. Maar een dergelijke redenering zal wel niet aan u besteed zijn @Jozias...?
Jozias2
Jozias219 mei 2023 - 20:31
@andreas Dan ben ik benieuwd hoe u zonder waterstof zonder kern energie en zonder fossiele brandstoffen wel de energie transitie vorm wil geven zonder dat er miljarden mensen dood gaan van de honger.
Mag
Mag
19 mei 2023 - 11:43
Schande! Houdt het nooit op?
1 Reactie
Pietje Puk139
Pietje Puk13919 mei 2023 - 13:56
Jawel. Zo gauw de bevolking door krijgt dat zij ZELF niet in aanmerking komen voor de centjes die zijn uitgepaard door alle sociale voorzieningen af te schaffen. Maar ja, omdat de bevolking veel te dom is om ooit door te krijgen waar die lui in de politiek mee bezig zijn: ja, inderdaad, het houdt nooit op.
BolleGijs
BolleGijs
19 mei 2023 - 11:42
Z'n nieuwe werkgever is nu zeker al bekend.
2 Reacties
Pietje Puk139
Pietje Puk13919 mei 2023 - 13:56
Zit er dik in Gijs.
Ejoth
Ejoth19 mei 2023 - 16:02
Je bedoeld waar Wim Kok ook heenging ?
Toppie toppie
Toppie toppie
19 mei 2023 - 11:22
Wat een onzin. Nederland is een van de grootste netto betalers aan de EU van belastinggeld. Dus de EU hoeft niet rouwig om Nederland te zijn dat wij ook subsidie krijgen. Daarnaast mag je gewoon van te voren roepen dat je iets gaat doen. Veel mensen gaan komende zomer op vakantie, en een deel onder de voorwaarde dat ze vakantiegeld krijgen. Ook zij mogen zeggen dat ze op vakantie gaan. De EU heeft de subsidie verstrekt, dus prima.
3 Reacties
PVDB2
PVDB219 mei 2023 - 16:29
Toppie; Wij krijgen geen subsidie, Shell krijgt subsidie. Met de hulp en contacten van Rutte. In onderhandelingen is meestal niet verstandig om iets van tevoren te gaan roepen dat je dat wil. In dit geval is het zo dat wel kan zeggen dat je geld nodig hebt (terwijl je een miljarden winst maakt als bedrijf en het makkelijk zelf kan betalen) maar dat er achteraf toch iets anders gaat doen. Het werkt dan ook andersom. Eerst zelf financieren, wat een bedrijf als Shell kan, en bij aantoonbare resultaten of realisatie van wat je wil doen, daar een deel van terugbetaald krijgen.
Andreas4
Andreas419 mei 2023 - 19:10
"Dus de EU hoeft niet rouwig om Nederland te zijn dat wij ook subsidie krijgen." Wie is "wij", wat is "Nederland"? We hebben het hier over Shell hoor, niks NL niks 'wij'.
Toppie toppie
Toppie toppie20 mei 2023 - 8:13
Wij hebben toch ook baat bij de vergroening en werkgelegenheid voor de bouw?
Rob Matthijssen
Rob Matthijssen
19 mei 2023 - 10:39
Rutte heeft ook gezegd dat we allemaal 1000 euro belastingverlaging krijgen, is ook niet gebeurd. Aankondigingen zijn geen beslissingen.
2 Reacties
Pietje Puk139
Pietje Puk13919 mei 2023 - 13:57
Behalve als het gaat om internationale ondernemingen, die eventueel een vet betaalde functie in de raad van commissarissen klaar hebben liggen voor Bep Lachebek.
oproerkraaier
oproerkraaier21 mei 2023 - 18:44
Hoe rijker, hoe meer belastingkorting we hebben hebben gehad. Die 1900 hebben de meeste mensen al jaren. Dit is echt zo'n rechtse drogredenatie, feitenvrij populistisch verhaaltje. Er zijn juist veel te veel belastingverlagingen doorgevoerd.
Deugkeizer
Deugkeizer
19 mei 2023 - 10:39
Het is wel een waterstoffabriek. Maar dit is niet hoe het hoort te gaan in een vrije markt. Shell moet zelf gedwongen worden om alleen nog maar toekomst te zien in schone energie. Verder wat een blunder van de bovenste plank om Shell en woorden van Nelson Mandela in 1 adem te noemen.
3 Reacties
RaymondenJoop
RaymondenJoop19 mei 2023 - 14:18
Dat was geen blunder hoor, Rutte is intelligent genoeg om te beseffen wat de impact is
Rob Matthijssen
Rob Matthijssen19 mei 2023 - 14:22
Bij de overdracht van de macht aan het ANC heeft Shell South Africa onmiddellijk kantoorruimte ter beschikking gesteld aan het ANC. Een tijdje hebben ANC medewerkers met een Shell pasje rondgelopen om binnen te komen. Daar zul je wel van schrikken!
oproerkraaier
oproerkraaier20 mei 2023 - 20:03
Shell heeft altijd de economische boycot tegen za ontdoken. Dat is ook een feit. Dankzij hun heeft de apartheid langer geduurd.
Mathijsco
Mathijsco
19 mei 2023 - 10:38
......
GMatth52
GMatth52
19 mei 2023 - 10:36
"Goeie ouwe Rutte, toch!" "Hij heeft het hem weer gelapt!" Zo zullen de 'grote jongens' op de directieburelen van SHELL elkaar toeroepen. En terwijl de kurk van de champagnefles knalt: "En dat ondanks de stommiteit van het te vroeg bekend maken. Hahaha!" Als iedereen uitgelachen is zegt de top-CEO: "We moeten Mark nog maar eventjes in de politiek houden...." Zachtjes klinken de glazen....
Polle Kanis
Polle Kanis
19 mei 2023 - 10:26
De omschrijving slinks mag je natuurlijk best gebruiken maar van het negeren of overtreden van een verbod is geen sprake waardoor er net zo goed gesproken mag worden dat Rutte op een slimme wijze Shell heeft geholpen aan subsidie. Het gaat daarbij niet te vergeten ook nog eens om een stimulans voor productie van groene energie gevestigd in ons land.
1 Reactie
Pietje Puk139
Pietje Puk13919 mei 2023 - 14:01
Polle, je moet het zo zien. Als jij niet genoeg verdient om de huur van je armzalige appartementje te betalen, dan krijg je subsidie. Maar, als je wél genoeg verdient, krijg je niks. Moreel is het verwerpelijk wat Rutte en Shell deden. Maar uiteindelijk zou het geld toch wel naar iets toe gaan waar de gewone burger geen fluit aan heeft. Dus, laat gaan.
Effie2
Effie2
19 mei 2023 - 10:24
De belastingbetaler wederom een poot uitgerukt. Shell en z'n aandeelhouders blij. Verbaasd over die inbreng van onze onnavolgbare, alom geliefde Mark? Als politieke vertegenwoordiger van de multinationals was dat domweg ook zijn taak.
bv-user-56417
bv-user-56417
19 mei 2023 - 10:10
Mark Hufter kan waarschijnlijk weer creatief gebruik gaan maken van zijn selectieve amnesie.
1 Reactie
Andreas4
Andreas419 mei 2023 - 19:19
Ik noem hem eigenlijk Rutte de Rat, dat allitereert leuk en klopt aardig met z'n lepe, ontwijkende, opportunistische gedrag. Wel jammer dat er blijkbaar een meerderheid van zulke "ratten" in het kabinet zit en dus ook bij stemmend NL. Dat bedoelt de Rat natuurlijk als hij zegt dat NL zo'n gaaf landje is.
Markzelluf
Markzelluf
19 mei 2023 - 10:08
Ik zie dat er mensen zijn die schande spreken van de hulp die Rutte leverde. Tja, waar hebben we het precies over? Een organisatie schijnt recht te hebben op een subsidie. Door een fout gaat er blijkbaar wat mis bij de aanvraag. Toch wil iedereen dat het project waarvoor de subsidie bedoeld is, graag doorgaat. En dan biedt Rutte hulp. Erg zeg. Als het nu om fraude gaat of corruptie. Maar nee, hulp om een foutje recht te zetten. Mensen die dat vreselijk vinden, zijn waarschijnlijk ook tegen andere vormen van hulp.
4 Reacties
Zomaareenmening
Zomaareenmening19 mei 2023 - 15:49
Markzelluf, Even goed de tekst lezen is een noodzaak voor jou. Ik quote: “Voor een subsidieaanvraag moet een bedrijf kunnen hardmaken dat het project zonder staatssteun niet kan plaatsvinden en dat is niet aannemelijk wanneer het al aangekondigd is.” Hoezo heeft Shell recht op subsidie? Volgens jou kan Shell dus niet zelfstandig, dus zonder staatssteun, deze fabriek bouwen?
Markzelluf
Markzelluf19 mei 2023 - 17:38
Het is toch prima mogelijk dat je de business case niet rond krijgt zonder subsidie, Zomaar? Waarom zou een onderneming verlies moeten accepteren op een project dat maatschappelijke waarde heeft? Zeker als er recht is op subsidie, dan is er toch niks mis mee dat de overheid helpt die te krijgen?
Andreas4
Andreas419 mei 2023 - 19:23
"Toch wil iedereen dat het project waarvoor de subsidie bedoeld is, graag doorgaat." Waar haal je dat vandaan? Wie is iedereen in jouw wazige optiek? Alleen nitwits denken dat dit geinige projectje van miljardenbedrijf (S)hell een duurzame verandering betekent en dus subsidie verdient. Ga fietsen joh!
Vrijheidsmening
Vrijheidsmening20 mei 2023 - 8:00
Zeker is het prima mogelijk dat je de, een business case niet rond krijgt zonder subsidie. Maar zeg nu zelf, een bedrijf als Shell met zijn miljardenwinsten heeft toch niet echt subsidie nodig. Zeker gezien het feit dat ze nu openlijk koketteren met groen energie terwijl ze jarenlang een van de grootste vervuilers door de fossiele energie waren. Bovendien kiest shell natuurlijk om deze fabriek inNederland te zetten waar ze er zeker van kunnen zijn dat ze, buiten de verkregen subsidie ook nog een een Tax-free regeling kunnen treffen met de huidige regering onder het VVD beleid en de hun altijd goed gezinde Rutte. Hoezee!!!! Laat de champagne kurken maar knallen!!!
LaBou
LaBou
19 mei 2023 - 9:48
Helaas, iedere herinnering aan deze faux pas is inmiddels verdampt.
chwiedijk
chwiedijk
19 mei 2023 - 9:46
Schande.
1 Reactie
BolleGijs
BolleGijs19 mei 2023 - 11:43
Nee, regeren is vooruit zien. Tijd voor nieuwe baan.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor