Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Rutte geeft het eindelijk toe: hij wil topman van de NAVO worden

  •  
28-10-2023
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
5126 keer bekeken
  •  
ANP-472584116

Hij heeft het altijd publiekelijk ontkend maar geeft het nu openlijk toe. Mark Rutte wil toch secretaris-generaal bij de NAVO worden. Die functie wordt nu nog vervuld door de Noorse ex-premier Jens Stoltenberg maar die heeft al vaak kenbaar gemaakt dat hij wil stoppen. Deze zomer stemde hij met tegenzin in met een verlenging van zijn benoeming.

Rutte is nu bereid de hoogste functie binnen de sterkste militaire organisatie ter wereld over te nemen. Hij verklaarde dat in het programma Spuigasten bij de lokale omroep Den Haag FM. 

De functie van hoogste baas bij de NAVO noemt hij ’heel interessant’ en daarin zou hij ook ’nog wat kunnen bijdragen’. Hoewel Rutte meteen aangeeft dat het ook goed zou zijn als een vrouw die functie vervult en er ’zelf niet voor gaat lobbyen’ zegt hij wel beschikbaar te zijn. „Als het mijn kant op rolt: misschien ja”, aldus Rutte. Hij wil in elk geval ’geen commissaris’ bij een bedrijf worden of ’speeches gaan geven over mijn tijd als premier’. „Dat vind ik allemaal heel treurig”, zegt Rutte. Ook een functie in Brussel ziet hij vooralsnog niet zitten.

Na de Europese verkiezingen van mei volgend jaar komt, afhankelijk van de uitslag, wellicht ook de functie van president van de Europese Commissie vrij, een positie die nu nog vervuld wordt door de Duitse christen-democraat Ursula von der Leyen en die niet onomstreden is. 

Dat Rutte eigenlijk mikt op die laatste positie is ook goed mogelijk omdat hij dat nu ontkent. Vorig jaar verklaarde hij nog bij Spuigasten totaal niet geïnteresseerd te zijn in een internationale functie. Hij beweerde toen te zullen kiezen voor een baan in het onderwijs:  "Ik moet dan wel een opleiding volgen, want ik heb er geen aantekening voor." Ook voor een zij-instromer gaat er een heel traject aan vooraf. "Je moet een hele opleiding volgen bij het Iclon, ik heb het al helemaal uitgezocht."

Zijn opvolger Dilan Yesligöz lijkt zich meer te willen distantiëren van de man die het land na een regeerperiode van 13 jaar in een vrijwel onwerkbaar politieke staat achterlaat. In een interview met het AD zegt ze:

Wat Yesilgöz betreft had het VVD-leiderschap van Rutte na de coronaperiode kunnen eindigen. Na zo’n crisis ‘is het tijd voor een nieuw hoofdstuk’, zegt ze. Tegelijk heeft ze hem daar destijds niet op gewezen. ,,Ik heb dat niet gedaan. En hij heeft de verkiezingen daarna gewonnen, dus het is ook niet zwart-wit. Kiezers hebben hem de vorige verkiezingen ook beloond voor hoe goed hij, de sterke leider, ons door corona heeft geloodst.” Toch was het voor haar eigen partij gezonder geweest om bij de vorige verkiezingen een andere leider te kiezen, stelt ze. ,,Een frisse start. Nu zijn we alsnog weer aan een VVD aan het bouwen met duidelijke standpunten en de beste liberale oplossingen voor problemen van mensen in dit land. Dat hadden we achteraf beter eerder kunnen doen: na corona de bladzijde omslaan.”

Yesilgöz belooft dat ze niet langer dan acht jaar premier zal blijven. Rutte geeft haar gelijk: "Je merkt dat als je het lang doet, uiteindelijk de effectiviteit ook afneemt."

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (24)

Joost Spits
Joost Spits
31 okt. 2023 - 17:15
Mijn eerste reactie is, een uitstekende keuze zou dat zijn. Mark Rutte secretaris generaal van de Navo, past prima in die functie. Ik had dit idee al voor lange tijd, toen hij nog gewoon premier was. Is hem op het lijf geschreven!!
a.doorgeest
a.doorgeest
31 okt. 2023 - 14:51
Yesilgöz verkondigt hier meningen en opvattingen die tot op grote hoogte onjuist zijn. Zelf mag ze in 'sterke mannen' geloven, wat slechts getuigt van dubieuze en diepgewortelde politieke opvattingen, en haar omschrijving van Rutte als 'sterke man' die Nederland door coronatijd heeft geloodst is zwaar over the top. Medici en farmaceuten hebben bevolkingen behoed voor erger; niet het tandem Rutte/De Jonge, dat nogal eenzijdig heeft geopereerd en in de haast nogal wat steken heeft laten vallen. Verder zal méér liberalisme ons land niet vooruit helpen: liberalisme an sich is niet meer dan een schamel filosofietje dat hebzucht onder de bevoorrechte klasse legitimeert en stimuleert. Liberalisme is niet meer dan een chique term voor de wetten van de jungle, waarbij het recht van de economisch sterkeren geldt, waarbij economisch en maatschappelijk zwakkeren verder uitgebuit, afgeknepen en gemarginaliseerd worden. Kijkend naar de VVD dan heeft deze partij zo'n beetje van ieder dossier dat haar werd toevertrouwd, een puinhoop gemaakt: de woningmarkt onder Blok, het fiasco van een Nationale politie onder Opstelten, de ontspoorde gokmarkt, die er dankzij haar club is gekomen; de gebrekkige aanpak van acute milieuproblemen, alsmede te overvloedige immigratie, die haar partij en achterban decennialang zelf hebben georganiseerd. Yesilgöz is een oppervlakkige praatjesmaker, die geenszins premierwaardig is.
Proletarier
Proletarier
30 okt. 2023 - 10:41
Ik zou er plezier uit halen als deze man solliciteerd en dan publieke afgaat. Hij kan leuk lachen deze man maar die toeslagen affaire zal ik hem nooit vergeven Net zo min als het groningen gas schandaal
a.doorgeest
a.doorgeest
29 okt. 2023 - 22:52
Deze reactie is verwijderd
Woeki Hypo
Woeki Hypo
29 okt. 2023 - 12:23
Rutte geeft het eindelijk toe: hij wil topman van de NAVO worden 1 Is topman van de NAVO zijn wel wat anders dan topman van een globaal neoliberaal land zijn? Met een globaal neoliberalisme, dat een intern binnenlands en een extern buitenlands (geopolitiek) aspect heeft: 2x sociaal darwinisme (altijd maximaal winnen). 2 Gaat hij als topman van de NAVO de derde wereldoorlog (mee) voorbereiden of voorkomen (en het onzinnige wapengekletter in de Oekraïne onmiddellijk (mee helpen) stoppen)? Dynamiek en verbondenheid. Het hypocriete CDA had het destijds in de normen en waarden fase over dynamiek en verbondenheid. Oorlog en dynamiet. Ik vrees dat globaal neoliberalen, narcisten, psychopaten, sociopaten, enzovoort oorlog en dynamiet als een vorm van dynamiek zien. Verbondenheid en vrede. Van verbondenheid en vrede zal in de kennis maatschappij van hoogopgeleiden weinig of niets terecht komen. Wetenschap en techniek brengen “betere” wapens voort, geen permanente vrede. Geschiedenis en strategie verkeerd. Hypothese: Er wordt niet geleerd van de geschiedenis, omdat de huidige dominante hoogopgeleide elites (o.a. in het Westen) vermoedelijk nog steeds dezelfde (inhumane) geopolitieke en militaire strategieën of denkstructuren gebruiken als voor de beide wereldoorlogen. Waar is overigens de fundamentele geopolitieke kritiek van (institutioneel) Progressief of Links (van hoogopgeleiden), inclusief de sociaal democratie? Of volgen zij ook de NAVO / EU / VS als vazal? Woeki Hypo.
1 Reactie
Joost Spits
Joost Spits30 okt. 2023 - 11:40
Deze reactie is verwijderd
bv-user-56949
bv-user-56949
29 okt. 2023 - 8:30
https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2021/10/02_vrouwelijke-ministers_10
bv-user-56949
bv-user-56949
29 okt. 2023 - 7:52
Het zou mij verbazen als het geen vrouw wordt. Al komt Rutte dicht in de buurt.
bv-user-73951
bv-user-73951
29 okt. 2023 - 6:55
Deze reactie is verwijderd
Eric Minnens
Eric Minnens
29 okt. 2023 - 5:50
Rutte verwijst steeds naar de voorkeur voor een vrouw op die positie, dat daar namelijk ook heel geschikte vrouwen voor zijn. In dit geval vind ik het jammer dat Twan Huijs of 'meneer Kokkelman' niet de ondervrager was. Want die had ongetwijfeld doorgevraagd. "Bedoelt u wellicht Sigrid Kaag?"
1 Reactie
Mr Ed
Mr Ed29 okt. 2023 - 9:06
Gewogen en te licht bevonden
EenMening3
EenMening3
28 okt. 2023 - 23:22
Europese politici kijken heel anders naar Rutte dan wereldvreemde, linkse luchtfietsers. Europese politici zien een Nederlandse economie die draait als een tierelier en een lage staatsschuld, iets waar de meesten van hen niet in geslaagd zijn. Zij zien ook hoe hij Nederland door de corona-epidemie geloodst heeft, beter dan de meeste andere EU-landen. Zij zien een politicus die bruggen kan bouwen en mensen kan laten samenwerken.
2 Reacties
Pindaklaas
Pindaklaas29 okt. 2023 - 10:23
De schatkist is leeg. Zo leeg zelfs dat de euro's die nu in omloop zijn houtsplinters kunnen bevatten vanwege het schrapen dat onze minister van financiën gedaan heeft. Die lage staatsschuld waar jij van droomt terwijl je op je luchtfiets zit zal hard oplopen.
EenMening3
EenMening329 okt. 2023 - 19:58
@Pindaklaas De staatsschuld bedraagt nu 49,2 % van het BBP, deze zal oplopen tot ca 56 % in 2028. Vrijwel alle EU-landen hebben een veel hogere staatsschuldquote. https://www.businessinsider.nl/staatsschuld-nederland-loopt-komende-5-jaar-met-ruim-180-miljard-op-blijkt-uit-voorjaarsnota/
Thuiszitter
Thuiszitter
28 okt. 2023 - 16:01
Dit was al bekend dat hij deze functie ambieerde en dat hij het gaat worden is al lang beklonken.
Jaap12342
Jaap12342
28 okt. 2023 - 15:46
Natuurlijk wil Rutte secretaris generaal van de Navo worden. Hijs al ruim een jaar aan het werk voor de Navo. Zijn carrière plannen zijn de reden dat Nederland zich heeft onthouden van stemming ober het staakt het vuren in Gaza.
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout
28 okt. 2023 - 15:42
Washington had al een tijdje een assistent nodig om o.a. de buitengewoon onhandige Ursula von der Leyen in geopolitieke zaken te ondersteunen. Na de destabilisering van zo'n beetje het hele MO zoals al gewenst door de Angelsaksische ''Corporatocracy'' (wiki; pardon my ''lingua Franca'' - hallo, Omtzigt probeert Nederland dieper in een knerpend provincialisme te drukken) vóór 9/11 via winstmaximalisatie onder de cover "bringing democracy to you'' was de aap voor mij wat Rutte betreft dertien jaar geleden al uit de mouw. Enfin, het voldoet weer eens aan een hilarische zin van cultuurkenner Arnon Grunberg: "Een gevallen man wil nog wel eens opstaan, maar een gevallen vrouw nooit."
Rode druppel
Rode druppel
28 okt. 2023 - 14:59
Als premier een totale mislukking. Nu wil hij secretaris generaal worden. Van zelfoverschatting heeft hij nooit gehoord. Als premier een ramp en al secretaris generaal een ............... Geef Rutte een uitkering zodat hij niet nog meer schade aanricht.
1 Reactie
GilbertM
GilbertM28 okt. 2023 - 16:30
Rutte als Sec-Gen van de NATO. Dat zou prachtig zijn. Als er iemand die een land, een Organisatie snel de dieperik in helpt is het Rutte wel. Zou de EU eindelijk eens een eigen militaire macht kunnen worden. Rutte, doen! De NATO is zo om zeep.
MG1968-2
MG1968-2
28 okt. 2023 - 14:43
Goh.. wat onveracht. Maar dat is geen functie waar iedereen te vriend houden boven beweging in de standpunten (en daarmee de werkelijkheid) gaat. Hij is gewoon domweg ongeschikt met zijn leiderschapsstijl. De zijne is effectief in strakke samenwerkingsverbanden die elkaar vaak zien en afhankelijk zijn van -alleen of vooral- onderlinge relaties. Juist kaag was hiervoor wel geschikt.
bv-user-69880
bv-user-69880
28 okt. 2023 - 14:22
Is hij wel in dienst geweest?
1 Reactie
LaBou
LaBou 28 okt. 2023 - 16:32
Moet dat dan? Zo'n toptalent heeft toch per definitie overal verstand van?
Eriksen
Eriksen
28 okt. 2023 - 14:18
Lijkt me logisch dat Rutte de afgelopen tijd heeft nagedacht over een volgende baan. Prima om te solliciteren voor de functie van navo chef als hij dat leuk lijkt.
Pindaklaas
Pindaklaas
28 okt. 2023 - 14:18
Ongelooflijk. Heeft deze man last van megalomanie of wat? Ooit was hij leraar. Als hij met de Navo net zo tekeergaat als hij als MP deed kunnen we nog een mooie toekomst vrezen. Deze man is totaal compromiloos en heeft en totaal gebrek aan empathie.
3 Reacties
Volrin
Volrin28 okt. 2023 - 16:49
Pas sinds zijn premierschap is hij docent, hij heeft daar namelijk nooit een opleiding voor gedaan.
Pindaklaas
Pindaklaas29 okt. 2023 - 9:11
@Volrin, klopt, ik wilde eigenlijk zeggen staatssecretaris van onderwijs, en dit foutje kwam er uiteindelijk uit mijn toetsenbord. Geen idee waarom.
Olav Meijer
Olav Meijer29 okt. 2023 - 23:28
@ Pindaklaas: Rutte is staatssecretaris van sociale zaken geweest. In die functie heeft hij zich (in 2003) schuldig gemaakt aan aanzetten tot discriminatie wegens ras, oordeelde de rechtbank te Haarlem in 2007 in een door een Somaliër aangespannen zaak. .
Martin van der Linde
Martin van der Linde
28 okt. 2023 - 13:52
De opmerkingen van Yesilgöz over Rutte komen uit de VVD pan. Creëer afstand tussen alles wat Rutte fout deed en jezelf. Het neemt de dissonantie weg en maakt voor potentiële VVD stemmers de weg vrij om zonder bezwaard gevoel VVD te stemmen. Prompt komt Rutte een paar uur later met de bevestiging van wat Yesligöz zei over hem. Allemaal voorgekookt. Over Rutte zelf, hier konden we op wachten. Zowel de EU als de Navo baan zijn interessant en ik denk dat hij dat prima zal doen. Het zijn beide banen die meer met managen dan met politiek te maken hebben. Rutte is een kameleon, hij kan meebuigen met de tegenstander en dat is handig in diplomatieke functies.
Martin van der Linde
Martin van der Linde
28 okt. 2023 - 13:52
Deze reactie is verwijderd
guy yacobi
guy yacobi
28 okt. 2023 - 13:47
dus deze zak stort nederland in de chaos omwille van enkele vluchtelingen nareizgers om zijn eigen egoïstische redenen om secretaris-generaal te worden van de navo? dus deze zak en die andere zak wobke willen over hun politieke houdbaarheidsdatum heen regeren en een lijkklucht verspreiden in de europese- en wereldpolitiek terwijl ze allang politiek dood zijn? politiek hersendood achterbakse onderkruipsels vind ik het nog ff snel voor ze definitief ter ziele zijn onderling wat pluche-posten verdelen
1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen28 okt. 2023 - 23:30
Wilt u liever het Duitse systeem, waarin politici niet op eigen houtje kunnen aftreden, met het argument dat ze een mandaat voor vier jaar van de kiezer hebben en dat dan ook vol moeten maken. Alleen met een truc ("constructieve motie van wantrouwen") kan een politicus tussentijds aftreden als er geen echte motie van wantrouwen ligt.
bv-user-46205
bv-user-46205
28 okt. 2023 - 11:06
"De functie van hoogste baas bij de NAVO noemt hij ’heel interessant’ en daarin zou hij ook ’nog wat kunnen bijdragen." De bijdragen van psychopaat Rutte kennen we inmiddels. Het is te hopen dat de wereld niet geconfronteerd wordt met deze man op deze positie. Ze weten niet wat ze in huis halen. Totaal onverantwoord.
2 Reacties
r v b
r v b28 okt. 2023 - 15:12
Als we uit de navo stappen is er niets mis met het dumpen van Rutte bij dat oorlogsgenootschap.
Frits Jansen
Frits Jansen28 okt. 2023 - 23:33
Kom kom, zo erg is Rutte niet. In ons politieke bestel is de oppositie er voortdurend op uit de Minister-President pootje te haken, en Rutte lost dat handig op, al komt het zijn daadkracht niet ten goede. Maar daar zal elke MP last van hebben.
pahan
pahan
28 okt. 2023 - 10:54
'Dat Rutte eigenlijk mikt op die laatste positie is ook goed mogelijk omdat hij dat nu ontkent.' Strak!
2 Reacties
itsme3
itsme328 okt. 2023 - 11:37
Ja, helaas krijg je tegenwoordig alleen maar een hoge positie als je ontkent dat je hem wilt. En van der Leyen terug naar Duitsland zou niet zo gek zijn.
Vuurrood
Vuurrood28 okt. 2023 - 13:23
itsme3: En van der Leyen terug naar Duitsland zou niet zo gek zijn. Is van der Leyen baas van de NAVO? Goh, weer wat geleerd.
pahan
pahan
28 okt. 2023 - 10:54
Deze reactie is verwijderd

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor