Gammele tankers die Russische olie vervoeren, kunnen zonder problemen brandstof tanken voor de kust bij Vlissingen. Instanties wijzen naar elkaar en ondernemen ondertussen geen actie tegen de schepen die Vladimir Poetin in staat stellen om de Russische oorlogseconomie draaiende te houden. Dat blijkt uit onderzoek van NRC.
“NRC telde op basis van scheepsdata, eigendomsregisters en satellietbeelden nog vijf dubieuze olietankers die in het afgelopen halfjaar ankerplaats Everingen aandeden of, in één geval, de ankerplaats bij de Sloehaven, even ten oosten van Vlissingen. Het zijn allemaal schepen die pas Russische olie gingen vervoeren vanaf het moment dat het bestaande sanctieregime ingrijpend werd verscherpt. Het stukje Westerschelde voorbij Vlissingen blijkt een populair tankstation voor Ruslands ‘schaduwvloot’.”
Voor het vervoer van olie maakt Rusland gebruik van anonieme bedrijfjes in Dubai die met afgedankte tankers de wereldzeeën bevaren.
“De tankers vertonen opvallend gedrag: ze wisselen vaak van vlag, naam en eigenaar – soms op volle zee. Regelmatig zetten ze hun transponder uit, een instrument dat voortdurend de scheepsnaam en actuele gegevens als positie, snelheid en koers uitzendt, terwijl ‘op zwart gaan’ voor dergelijke schepen verboden is.”
De schepen met Russische olie zijn vaak niet verzekerd, waardoor het volstrekt onduidelijk is wie er voor de kosten opdraait als er iets misgraat. Omdat de tankers oud en kwetsbaar zijn, is de kans op een ramp groter. In de afgelopen jaren zijn er regelmatig problemen geweest met de Russische schaduwschepen. De tankers slaan op nog geen twee kilometer van de kerncentrale in Borssele stookolie in.